Bukefalos 28 år!

Tips för kaninavel, tack :)

Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Du trycker (typ) fram öppningen försiktigt längst upp vid könet,till något ploppar fram, man märker snart hur man gör för att få fram något :P

Nejdå det är ingen fara, men håll koll på magarna nu när de börjar äta av det.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Tack, då får jag ut och prova imorgon :) Men jag är ju så rädd att jag ska göra illa dom! Dom är ju så små :love:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu har jag kollat, och som det ser ut nu är ddet 3 hanar & 2 honor :)

Sen när man ska ta ut dom utomhus så dom får springa i en hage, ska mamman oxå va me då? Och kan dom smaka på gräs eller ska man ha en filt på marken så att dom inte äter av det?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Första gången de springer utomhus så bör de inte vara ute i mer än 10 min max, innan de vant sig vi gräset. Visst kan mamman springa med dem.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Då kör vi på det :)

Och det här med maten, hur mycket ska man räkna att varje unge äter? :confused:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Jag brukar räkna med en halv dl, men vissa ungar äter groteska mängder, så öka på och om de börjar lägga väldigt mycket blindtarmsbajsar, minska ner igen.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Va så mkt ?

Min hona får bara 1 msk hon är 8 veckor fast hon ska ha 2 igenkligen men hon fick diarre så vi fick köra på det tillls magen vant sig.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Fast det är ändå lite skillnad på en 8 veckors unge och ungar runt 4 veckor som växer som tokar ;) Men som du kanske såg så skrev jag även att om de skulle börja lägga för mycket blindtarmsbajsar så får hon minska ner.
Man får ju anpassa för vad som passar för just de ungar man har.
Det jag dock aldrig gör, som jag tyvärr vet många andra uppfödare som rekomenderar, är att ge fri tillgång, ingen kanin mår bra av att föräta sig på pellets, inte ens de som växer.

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu kommer en mycket dum fråga... Hur vet man att det är blindtarmsbajsar? :o

Att man inte ska ge fri till gång har jag förstått, då övergödning är en av de största dödsorsakerna för kaniner :/
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu börjar ungarna närma sig 8 veckor... Lite sorgligt tycker jag förstås..!

Men när köparen kommer och ska ha sin unge, tar man bara upp den och sätter den i transportburen och that's it? Jag är ju så blödig på det viset, är det inte brutalt att bara ta ungen och sen aldrig får den träffa mamma/syskon igen? :crazy: Aah, jag tycker det låter så hemskt... Men jag antar/hoppas att kaniner inte tänker lika som mig på den punkten ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: valy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 999
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp