Tips på att trötta ut 2.5åring

taccotad

Trådstartare
Jag ger snart upp. Vår son har aldrig förstått vitsen med att sova, vissa perioder har han dock sovit bra men rätt ofta faller det tillbaka till att vara mkt vaken.

Det senaste han börjat med är att somna runt 19-19.30 (är jätteduktig, somnar på nån minut bara). För att sedan vakna runt 02 och hålla sig vaken 2-3 timmar. Han vill helst ligga hos oss, vilket han får göra så länge han inte stökar runt och håller på. I vår säng ska man sova!
I går var han trött (hade vaknat 4 på morgonen) och la sig lite efter 19, vaknade 00.15 och sen höll han sig vaken till 05.00. Sov en timme och sen var det morgon. SUUCK!
Då hade han som sagt varit vaken sen 4 på morgonen, inte sovit nåt under dagen, varit iväg och hälsat på mormor och morfar och busat där flera timmar, varit ute i 2 timmar (även då varit fysiskt igång hela hela tiden). Ätit bra mat under dagen.

Hur gör man?

Nu är jag havandeskapsledig och tidigare har han varit på dagis tre timmar om dagen tis-tors men detta har vi nu ökat på . För min del har jag gärna honom hemma men han har visat tendenser till att inte riktigt komma in i rutinerna kring dagis så vi gör ett försök att ha han där mer.

Snälla, jag behöver tips och råd! Känner att jag blir mer och mer nervös för snart kommer barn nr 2 hit och då hade det varit rätt trevligt om storebror är nåtsånär sovandes om nätterna.
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Har lite mer tid nu så jag fortsätter spåna vidare...

Han är inte ute efter att vara uppe och leka utan är duktig och ligger i sin/vår säng med stooora ögon, vänder och vrider sig för jämnan, sätter sig upp, lägger sig.
Är han i sin säng går det att säga godnatt oc gå därifrån men jag hör ju hur han stökar, gnäller och bara väntar på att somna. Är han i vår säng vill han ligga nära nära, kan inte bestämma sig för om han ska ligga hos mig eller pappan. Stökar han säger jag åt honom att ligga stilla och sova, fortsätter han stöka får han ligga i sin egen säng.

Sambon var som liten väääldigt vaken. Han hade liknande tendenser, la sig på kvällen, vaknade och var uppe och lekte 3-4 timmar varje natt för att sen sova ett par timmar. Vår son ligger ju iaf snällt i sin/vår säng och vill INTE gå upp.

Tycker synd om honom, för hur kul är det att ligga vaken flera timmar varje natt? Tycker synd om mig för jag kan inte sova om inte han sover... Jag förstår såklart att detta kommer ge med sig nån gång framöver men när? Om en vecka? Om 1 år? Om 4 år?
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Våran dotter somnar tidigast 20 men oftare kl 22 och kliver upp mellan 04-05 nu för tiden (sover inte middag om vi inte åker bil en stund då somnar hon alltid).

Har märkt att dottern sover bättre ju mindre tv hon ser och ju mer hon är på dagis eller på leklandet eller badhuset... aktiveras utanför hemmet dvs. Men det är ju inte alltid man kan göra så.

Beställ tid hos BVC för rådgivning kanske är växtvärk? tandvärk? magvärk? mardrömmar? Överskottsenergi?
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Tack för ditt svar!

Tv ser han knappt på, ibland 10-15 min på kvällen. Dagis ska vi som sagt testa på att ha han mer på så det återstår att se hur det blir. De gånger vi varit på badhuset har jag trott att "Nu måste han ju ändå sova gott hela natten" men njäää....det har varit samma sak.

Ja jag har faktiskt funderat på att kontakta bvc för att utesluta vissa saker. Eller iaf kanske få nåt tips.

Det ÄR en väldigt pigg och alert gosse. Han visar aldrig att han är trött och kan verkligen hålla sig vaken trots att han är trött.

Nu har jag hämtat hem honom från dagis, pigg, glad och sprudlar av glädje! En annan sitter här, trött, sliten och skulle bara vilja sova nån timme.
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Sover han fortfarande mitt på dagen? Börja i så fall med att dra ner på den. Ifall han inte längre har någon tupplur så börjar han kanske bli så stor att han behöver röra på sig mer, för att bli trött på kvällen? Hur länge är han utomhus och leker på dagarna? Frisk luft tröttar bra. :)
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Han sover inte mitt på dagen längre. Slutade för ett tag sen.

Han är ute minst 1 timme på dagis och oftast 2 timmar här hemma VARJE dag. Då handlar det inte om att åka vagn hela tiden utan han är med här på gården, fixar och grejar, leker, springer, busar, är vi ute och går så åker han vagn lite och går en del. Jag anser att han rör sig väldigt mkt men man kanske måste anstränga sig ännu mer. Ex igår var vi ute på en runda på ca 2 km, han gick hela tiden och då var det mestadels grusvägar men även en del stigar där det var svårt att gå, han kämpade på och flåsade så motion fick han iaf.

Han är ett aktivt barn som alltid är i rörelse, verkligen alltid. Det märks skillnad de dagar han inte får utlopp för sin energi...
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Sover han fortfarande mitt på dagen? Börja i så fall med att dra ner på den. Ifall han inte längre har någon tupplur så börjar han kanske bli så stor att han behöver röra på sig mer, för att bli trött på kvällen? Hur länge är han utomhus och leker på dagarna? Frisk luft tröttar bra. :)

Tänkte på det, han ÄR jättetrött på kvällen. Men det verkar som det räcker att sova ca 7 timmar sen har han laddat batterierna igen. Vi försöker ju verkligen vara ute mycket för vi tror det är bra med friskluft och motion.
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Hmm, då får ni kanske helt enkelt lägga honom lite senare på kvällarna?
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Ja har testat det också. Runt 21 i stället men det är samma sak. Vaknar efter några timmar och är klarvaken för att sen somna om efter ett par timmar igen. Dessutom ÄR han riktigt trött runt 19-20 och VILL lägga sig.

Tur han är söt och go om dagarna!

De få gånger han somnat om i vår säng "tidigt" dvs redan vid 23 så sover han hela natten fram till morgonen. Men det känns ju lite som ett steg tillbaka att ta in han till oss om han sover fint i sin egen säng. samma när han sover hos mina föräldrar, då somnar han i deras säng och dom lägger sig runt 23 kanske, han sover hela natten utan minsta lilla knyst. Ska det verkligen inte gå att kombinera att han sover hos oss men även i sin egen säng? Han är trygg i sin säng men har ibland ett stort behov av närhet vilket jag anser att han gärna kan få genom att sova hos oss. Önskar bara att han SOV då...

Jag tycker ju att han är så himla duktig som vill lägga sig på kvällen, vi läser lite, pussar och kramar och säger godnatt. Sen somnar han på ett kick! Sover som en stock fram till 02-03...
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Tjohooo inte klokt vad det är skönt att sova! I natt sov han från 19.30 till 05.30. Helt underbart! Nu har han ju varit mer på dagis, aktiverats ÄNNU mer hemma och varit ute ännu mer än tidigare. Hoppas han kan tänka sig att sova såhär lite oftare...
 
Sv: Tips på att trötta ut 2.5åring

Vad skönt att han fick en lång natt!

Jag hade dock föredragit att underhålla honom för att försöka senarelägga sömnen åtminstone en timme för att slippa så tidiga morgnar. Det sägs att det ska ta ca 2 veckor att skjuta sömnrutinen.d.v.s. vakna senare när man lägger sig senare.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 414
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
671
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 701
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp