Bukefalos 28 år!

Tips på museum i Uppsala/Stockholm

Taefill

Trådstartare
Ni som kan de städerna, eller däromkring kan också fungera, typ Sigtuna, kanske kan tipsa om något intressant museum?
Inte bara gamla mossiga tavlor eller statyer, utan kanske historiskt intressanta saker, spännande utställningar om människokroppen eller någon speciell person eller händelse... Sånt som är mer lättillgängligt liksom :)
Det enda museum jag varit på som jag kommer ihåg är Livrustkammaren, det var spännande och kul. Har också varit på Naturhistoriska, men då var jag ganska liten så det enda jag minns är en jättestor dinosaurie... :p

Ett stort plus om det är billigt eller allra helst gratis, men jag betalar hellre lite för något riktigt intressant än går gratis på något tråkigt.
Tips? :)
 
Sv: Tips på museum i Uppsala/Stockholm

Jag var för första gången på Evolutionsmuseet i Uppsala igår och tyckte att det var värt pengarna! Det kostar 40 kronor att gå in och då får du gå på både paleontologi och zoologi.

Lånat från deras hemsida:
"På Evolutionsmuseet Paleontologi finns Nordens största samling av äkta dinosaurieskelett tillsammans med skelett av urtida fisködlor och svanödlor. Bland annat kan man se världens enda exemplar av den långhalsade dinosaurien Euhelopus zdanskyi."
 
Sv: Tips på museum i Uppsala/Stockholm

I Uppsala kan jag rekommendera att åka ut till Gamla Uppsala, bara en bit utanför "centrum". Där kan man vandra runt bland vikinga-gravar och självklart även besöka vikinga-museet.
I centrala Uppsala så finns det Upplandsmuseet, Domkyrkan (med tillhörande museum), Gustavianum, Carolina Rediviva, Slottet (med ett eller två museum om jag inte minns helt fel). Sen finns det ju också Linnés Hammarby, men det ligger en bit utanför stan.
 
Sv: Tips på museum i Uppsala/Stockholm

Om du är intresserad av mode så tror jag att Jean Paul Gaultier-utställningen fortfarande är i Stockholm! Östasiatiska lär också vara bra :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag undrar om nån har nåt tips ett prisvärt hotell (inte för dyrt men inte billigt pga att det är sunkigt heller) i Stockholm? Jag kan...
2
Svar
31
· Visningar
1 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp