Tips på sele?

Sv: Tips på sele?

Första tittade jag med på, verkar bra men jag vill se innan jag köper o det är lite långt bort...

Andra är ännu längre o jag vet inte ens vad finsele är :o

Blockat har jag ju inte kollat än. Tredje verkar bra! Kan man vaa "säker" på att den passar? Kostar väl endel o skicka o skicka tillbaka liksom?

Maratonsele? I kalmar dessutom.

Visst låter jag kräsen :P Men det är liksom ingen panik så jag väntar gärna på ngt i närheten för jag vill som sagt ta med den till tränaren så han få kolla o prova ut åt oss. Dessutom så ska jag o mor min dela och vi pratar mer om det på lovet när jag kommer hem (nästa helg :bump: ) och ska ut o spana på allvar ihop! Dock satte vi en gräns på 1500-2000 tidigare men nu vet jag ju ltie mer så nu är iaf jag beredd o höja min andel :) Som sagt, om en vecka elelr så vet jag mer. 5000 tror jag dock är max, rätt mkt för maxat oxå. Vill som sagt ha pengar till en bra sadel i första hand.

Att jag snackar om bra läder är snarare att den biten klarar jag nog ut själv. Det behöver inte vara prima kvalitet (såklart, ni ser ju min budget) och är det skit så är det - inget att ha. Därför vill jag se selen innan jag köper den.

Intressant detalj med skaklarna. Ska jag komma ihåg tills vagnen ska fixas :D

Tömmarna... Får se här om jag minns rätt :o 14 m långa, 18 mm breda och 3 mm tjocka tror jag? Rätt säker. Han var så snäll o fixade dem veckan innan kursen började när vi fick lite panik o inte hittade "färdiga" någonstans :love: Älskar dem!
 
Sv: Tips på sele?

mått tar du på din häst, runt magen, från bog till bak och från armbåge-armbåge fram runt bogen. de måtten ger du till selägaren. Du ska ha minst 1 dm plus minus på alla mått. Du ska antagligen ha cob på allt. Selägaren ska mäta från insidan av alla yttersta mått-innersta mått.

läderkvaliteten har jag aldrig tänkt på, då jag vet att ideal och andra selar jag har är bra, och körfolk brukar vara ärliga och ta hand om sina saker. :) Fråga om det finns några sömmar som gått upp, eller om selen varit med i nån olycka. Annars ska det inte vara nån fara om inte selen är jättegammal förstås. Då skulle jag med vilja se den.
Det kostar ca 100 att skicka en sele under 10 kilo. Bussgods.

Finsele är en bra bröstsele. jag har tex ideals finsele som maratonsele. Den är stabil o bra. Maratonselen från ideal har lite större brösta mm, men är nöjd med finselen.

en bild på min snabbkoppling, fast på imperial drivingselen. Lite dyrare, men samma modell som börjes ideal.

giggskakelhållare
(fast på en travsele)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips på sele?

Får inte tag i morsan o vågar inte ringa innan :o Men den där tredje verkar ju smidig som attan :)

TACK för alla infon om hur man köper osedd sele :D Och om de olika modellerna. Vad jag har fattat det som så finns det alltså "bara" bröstsele och loksele och sådan där med konstigt french bla bla som man ser i bland :D Eller? Förutom par o så då... Och så är modellerna utformade lite mer specifik för maraton (kraftigare) osv på vissa?

Snabbkopplingsbilderna fattade jag nog inte riktigt :o Eller är det metallgrejen under remmen precis under spännet upp mot däckeln? Där det är läder på den andra? *varför kan jag inte vara smart o rita en bild i paint som alla andra :mad: *
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 970
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
10 204
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp