Tips på sele?

the_connemara

Trådstartare
Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax över ponnymåttet) på inkörningskurs och vi har blivit sugna på o skaffa egen sele o en liten vagn senare framåt sommaren då han förhoppningsvis ska vara inkörd :)

Vi hade tänkt oss en liten vagn (2 hjul?) för max två personer för lite turer i skogen som omväxling ngn gång i veckan/månaden, alltså inget avancerat o absolut ingen tävling.

Men först hade vi tänkt köpa en sele till jul. Just nu går han med lånad loksele o släpar lite däck o dyl. Fast vi vill nog ha en bröstsele. Kan det funka bra till ovanstående uppgifter? Isf vad ska "ingå"? Nu har han ingen baksele, bara svanskappa, men jag antar att det krävs om man ska köra med vagn i trav o så sedan?

Sedan undrar vi oxå vad det finns för "bra/dåliga" grejer med billigare selar (förutom då läder o sömnad som på vanliga grejer). Typ en billig sadel kan ju ha för smalt mellan bossorna och vara ojämnt stoppad, vad är det för motsvarighet i selväg man ska vara uppmärksam på? Vi har ju inte tänkt lägga ut så himla mkt på selen, helst bara drygt tusenlappen eftersom hästen behöver både ny sadel och tandläkare innan våren o inridningen som det ju satsas klart mest på av intresse.

Har kollat på ngra selar men det verkar bara finnas billiga för ca tusen kronor eller dyra på 6-7 tusen. Men så är jag ju kass på området oxå :crazy: Det jag mest lagt märke till var att bossorna (om man nu säger så) på däckeln (tror jag d heter :p, den man spänner hårdast runt magen) var mega "korta". Som två lite avlånga bullar nästan? På tömkörningsgjorden (av bra modell) vi köpte i höstas är de långa o släta o går ut med kroppen minst dubblet så långt (alltså från ryggraden o ned mot marken). Fast det är ju skillnad, men kan det störa tror ni?

Hu, många frågor av en förvirrad ridhästsjäl men jag hoppas ni kan ge lite tips :o
 
Sv: Tips på sele?

Den billigaste jag hittade var Bröstsele Hobby cob 2750. Lite väl mastigt och dessutom innehöll den träns o töm. Jag har töm o vill köra i mitt vanliga träns. Men tack ändå :)

Ingår alltid draglinor o baksele förresten?
 
Sv: Tips på sele?

Varför är det så stor skillnad på pony o cob förresten? Skiljer ju bara 5 cm på bröstan o inte så mkt på däckeln? Nästan tusen spänn billigare ju... Man kanske kan klämma in honom i en pony, han har ju trots allt ett mått på 180 och den går till 185 :p
 
Sv: Tips på sele?

Har kollat runt lite på sidorj ag hittat här o alla billigar varienter verkar säljas med töm o träns? Finns det inte bara "enbart" sele?
 
Sv: Tips på sele?

Fast när du kör är det bättre att du har ett kraftigare träns avsett för körning. Ser både bättre ut och är säkrare.

Sen måste du nog vara beredd att betala runt 4000-5000:- om du ska ha en hyffsat bra sele. Om du inte hittar ngt begagnat.

Jag är väldigt förtjust i börjes finsele, har den till min shettis och är väldigt nöjd.
 
Sv: Tips på sele?

Men det är jag inte beredd o betala, inte om man ser till den ringa användnigen.

Begagnat? Eftersom jag inte kan ngt så är det svårt att få ngn uppfattnig om vad jag ska leta efter, vad som är kvalitet o inte. Hur gör jag då :crazy: ??
 
Sv: Tips på sele?

Det är det som är det tråkiga med körning. Utrustningen är dyr. Min utrustning till min ponny har kostat många tusenlappar mer än själva ponnyns inköpspris.
Men jag är sån att har jag inte bra grejer tycker jag inte att det är roligt att hålla på. Utrustningen till hästen ska passa, annars sitter iaf jag bara med dåligt samvete om hästen har ont eller inte.

Har du ingen bekant som är mer insatt inom körning? Kanske han/hon kan hjälpa dig i begangnat djungeln.
Eller vänta lite med körningen tills ekonomin tillåter inköp av en bra sele.
 
Sv: Tips på sele?

Jag är sådan själv. När det gäller ridningen. Självklart ska selen passa men brukar inte det gå att ställa in även på billigare modeller? Billiga sadlar är ju oftast fel utformade och det går ju inte att ändra. Självklart ska han ju inte gå runt o bli störd av den!

Jo min tränare kan ja ju fråga, eller ja, jag ahr ju tränkt o fråga honom såklart :) Men det finns ju mkt kunskap här så varför inte fråga här oxå. Han får även passa in den o se om den duger annars lämnar vi tebax den.
 
Sv: Tips på sele?

Ngra klagomål på den här:

produkt-pfiffbrostselestandardXL.jpg


Kan den vara ok? http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=55
 
Sv: Tips på sele?

vad är det för tränare, en körtränare? kanske den har en begagnad sele, eller vet något om selar till salu?

Sen kan det ju vara jobbigt att inse att har man inte råd får man avstå vissa saker. jag skulle tex villa satsa på rally men jag har inte råd, och nej, det duger inte med en toyota starlet-87 :)

Vill du inte ens lägga 2700 på en sele, kanske inte körning är rätt för dig just nu. Spara, köp en till sommaren, och kör, njut och vet med dig att du har en ok sele som hästen kan dra i utan risk för skav, eller obekvämheter som en sele från tex källkvist, hööks ger.

Baksele o draglinor ska ALLTID ingå i en sele, annars är det ingen bra sele.

Rekommenderar med börjes IDEAL sele. Den har kraftigt sytt läder, snabbkopplingar och är prisvärda. De är holländska selar, ideal. Finns ofta beg.
 
Sv: Tips på sele?

Nej det tror jag inte. Är en gammal hästkarl som brukar ha inkörningskurser i klubben ibland när det finns intresse. Han kör och föder upp ardenner o halvblod. De som jag litar på när det gäller hästar (inom min ridvärld :D) rekomenderade honom och hittills har vi bara fått en massa bra tips under inkörningen :) Skasom sagt höra med honom om beg selar. Han får även godkänna den (och prova ut den) innan vi bestämmer oss för ngt.

Men du kan köra så fort det går i din lilla bil o ha kul om du är på gräsrotsnivå :idea: Menar bara att så lite hästen kommer använda den så borde det väl inte uppkomma ngra stora problem? Ex så får han väl träningsvärk om man kör för långt, han är ju inte van vid att dra, alltså kör vi inte heller så långt o ansträngande.

Baksele o draglinor har jag hajat nu efter lite surfande här att det är ett krav :bow:

Men vad tycks om den ovan då? Jag köper INTE ngt osett och jag hoppas jag är kapabel nog att se om lädret är för dåligt osv. Men ngt spec man ska tänka på o kolla (både nytt o beg)? Typ inom ridningen är ju slitna stigläder i sadelgjord/stroppar farliga grejer. Vad utsätts för mkt på en sele?

Ska kolla den selen o kommer säkert med mer frågor :D
 
Sv: Tips på sele?

Den såg fin ut! Fast vad är det för skillnad mot den som jag lagt in i tråden förutom läderkvalitet? Har lite svårt o bilda mig en uppfattning då allt e så nytt :crazy:

Vart hittar man förresten beg selar på nätet? Ngn bra sida med just mkt selar ist för sadlar som det verkar krylla av :p Ska pallra mig till bukes annonser nu tänkte jag :)
 
Sv: Tips på sele?

Vart hittar man förresten beg selar på nätet?

Behöver verkligen tips för jag hittade inte EN ENDA i rätt storlek som verkade bra (sorterade bort alla beg under 1000 utan bild rakt av). Buuuhuu :cry:

Sorry, jag är trött, men det hade ju varit roligt o kunna kolla runt lite... :(
 
Sv: Tips på sele?

Bra begagnade sidor är hästnet och buke. ibland blocket men svårt att sortera ut körgrejer.

Hur lite du än kör ska hästen kunna arbete rätt, alltså ska skaklarna sitta högre upp än på en skitsele för rörligheten, och bröstan ska sättas fast till svängeln via draglinor. Baksele eller broms på vagnen. Jämför det med en illa sittande sadel, den vill du inte ens skritta i?

Den du visar på bild har equilex oxå. Det är en Pfiff sele från tyskland och är en helt ok sele till hobbykörsel. har du dessutom ponny C?, skulle jag varmt rekommendera dig att satsa på en från driveout.se eller equilex.se
En boxkamrat köpte nyligen Standardselen från Pfiff, och den fungerar till några rundor i skogen! Jag skulle kanske inte välja den om jag ville tävla, eftersom bakselen är lite smal och den inte har snabbkopplingar utan vanliga giggskakelhållare.

Du gör helt rätt i att sortera bort allt under 1000. et är skitselar, dessutom ska folk ofta sälja dem för samma pris so du kan få en ny skitsele :) De tror att det är hög kvalité. ord som Stoppad brösta, svenskt läder, tvåfärgad, dubbla gjordar säljer till okunniga.

Sök istället på selar där det är minst 2000:- där draglinor, baksele och bruna tömmar ingår. Lös brösta. Tyvärr tror jag du får lägga dig högre upp, ca 3500, om du ska hitta en bra sele typ ideal, på begagnatmarknaden. pfiffselarna har inte kommit ut på marknaden ännu. De är hittills billigast med sina 2700. Jag ska komma ihåg dig om jag ser nåt.
var bor du, Lund eller falkenberg? Är från lund själv.
 
Sv: Tips på sele?

Tack för dina bra svar! Var lite rädd att du/ni skulle bli sura på mig för att jag inte vill lägga ut så mkt på en sele men det är ju av okunskap som jag frågar :)

Tittade på buke o hittade inget. Ska kolla hästnet :idea:

Nej, övervuxen D-ponny connemara, 150 nu men blir nog inte mkt större. Kommer troligen ha kvar honom eller ha annan i samma storlek o modell.

Hur högt upp ska skaklarna sitta? Så man kan kolla lite :) Lös brösta o draglinor har jag fattat nu :idea:

"Stoppad brösta, svenskt läder, tvåfärgad, dubbla gjordar säljer till okunniga." det där går inte ens jag på :p Men grejer som "ska" stå då? Typ ngra remmar som ska vara dubbelsydda, extra förstärkta osv?

Ja, draglinor o baksele ska ingå. Tömmar har jag nästan nya specialgjorda som vi beställde i höstas innan kursen började, helt underbara :love:. Från han Niklas i Svenljunga som jag såg det länkades till i den andra tråden.

Mina föräldrar o pållen bor i falkenberg men jag studerar andra året på LTH. Så just nu sitter jag o funderar på o fortsätta tentaplugga tills på onsdag...

O vad snällt om du ger mig ett litet tips om ngt trillar över dig :) Får dock se när ekonomin tillåter, först ut är tandläkaren o sen en sadel o rida in i i vår men sen så.... Måste ju bara tajma in hästköpet med :angel:
 
Sv: Tips på sele?

Kollade hästnet, fast bara södra sverige, det får änna räcka. Inte ett enda napp :(

Hoppas på de levande varelserna runt omkring ist annars får jag väl sätta ut en annons när det börjar dra ihop sig.

Däremot hittade jag massor med rockarder men det verkar ju vara en ren djungel :crazy: Vi tar en sak i taget ;)
 
Sv: Tips på sele?

Jag skulle vilja veta hur mycket du kan lägga på utrustning just NU. och hur mycket kan du lägga om 6 månader? Kanske blir det bättre att spara så att du kan köpa något du blir nöjd med.
Du pratar mycket om bra läder mm. Då tycker jag du ska spara till en ideal. Lädret är dubbelt så kraftigt, och allt är nylonförstärkt så man kan ha den på tuffa maratonpass och lite tyngre arbeten. Den har dessutom snabbkoppling till skaklarna. Då får du snabbt av skakeln ifall att...och den passar till alla vagnstyper. En giggsele typ equilex billiga ska man helst ha bara piggar på skakeln, ingen hel ögla som de flesta billiga rockarder har. Men, har du händiga vänner eller du själv kan svetsa/ bygga om lite så är det inga problem.

Kolla på Driveout.se hur de rockarderna sitter med bröstsele så ser du lite hur det ser ut.
Kolla alla länkar lisa tipsat om, så får du helheten.

Kommer du på att du inte kan lägga så mycket just nu, har du vintern på dig att tömköra grundligt i alla miljöer. Sen blev jag nyfiken på tömmarna! specialtömmar, hur tjocka är dem o hur långa?
 
Sv: Tips på sele?

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=48082

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=47113&kid=9

http://www.blocket.se/vi/10137468.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/9840110.htm?ca=11_s

ring de här kanske?

Sök gärna på sele på ex blocket ni andra med, man får se både fina ekipage och hemska skräckexempel.."Don´t try this at home" bilder. Nån bild med flakvagn, tre barn utan hjälm, shettis med bara grimma på sig och ingen baksele eller draglinor. Söt shettis dock.
Hittade en del kap på vagn/giggsidan med..Synd man inte ska köpa nåt :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 976
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Hur i hela friden ska man tänka gällande saker till bebisen? Vi vill inte överköpa oss på saker men vissa saker känns ju nödvändiga. Så...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
10 205
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp