Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...

Nja, inte här. Jag har förstått att det vi på västkusten kallar blinningar kallas bromsar på andra håll i landet. Men det vi kallar bromsar är sådana där gigantiska getingliknande varelser som jagar hästar (bland annat). Men på sätt och vis har du ju rätt, för jag menar de där grå, äckliga som bits som fan :D
 
Hos särbon finns det sviarn och knort, oklart vilken skillnad det är på dem och vad de heter på svenska (:D). Jag kallar allt slikt "förbannade flygfän" och slår på Thermacellen om det blir för jävligt.

Lite som stickborrar :D

Jag har sommarkor alldeles inpå huset och med dem kommer också odjuren. Som dessutom trivs väldigt bra i min rönnspirea som står alldeles utanför altandörren. Så jag har haft en hel del av det jag kallar bromsar inomhus i år. De är sjukt obehagliga!!
 
Kvällens middag blev svamprisotto med grillrester. Och ångkokta gröna vaxbönor importerade från Möllan samt ugnsbakade miniauberginer (svarta, gröna, gul/vita) också från Möllan. De toppades med en örtolja med valnötter. Vitt vin (Brochet) till och snart blir det jordgubbar och glass till dessert!

Jag försökte plocka några vildhallon på vägen till stranden idag, blev biten av en blinning efter fem minuter och gav upp plockandet DIREKT. Inget för mig. Hade det varit svamp däremot..
 
Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...

I min värld så är bromsar de där stora, lite mer avlånga asen som bits medan blinningar är de lite mindre, trekantiga asen som bits. Googlade och tydligen så är broms en hel familj med as som bits och ibland kallas hela familjen blinningar, men de som jag kallar blinningar heter tydligen egentligen blindbroms.

Inte alls upplagt för förvirring. :D
 
I min värld så är bromsar de där stora, lite mer avlånga asen som bits medan blinningar är de lite mindre, trekantiga asen som bits. Googlade och tydligen så är broms en hel familj med as som bits och ibland kallas hela familjen blinningar, men de som jag kallar blinningar heter tydligen egentligen blindbroms.

Inte alls upplagt för förvirring. :D

Suverän info!:D
 
I min värld så är bromsar de där stora, lite mer avlånga asen som bits medan blinningar är de lite mindre, trekantiga asen som bits. Googlade och tydligen så är broms en hel familj med as som bits och ibland kallas hela familjen blinningar, men de som jag kallar blinningar heter tydligen egentligen blindbroms.

Inte alls upplagt för förvirring. :D
Det är precis samma sätt som jag har resonerat på - men i slutänden spelar det ju inte så stor roll vilket as som biter en eftersom det gör ont oavsett :D

(Och borde inte även artbestämning vara ett område som utvecklas och tar hänsyn till folket? Det tycker jag! :D Aftonbladet eller liknande nyhetskälla skulle kunna ha en omröstning angående namnen så får vetenskapen helt enkelt anpassa sig efter det )
 
Kvallen's middag blev ett mos av bonor, en banan:confused: och en massa kryddor. Till det farsk rockfish (en sorts snapper) och resten av papaya/mango salsan fran harom dagen. :p
Gott!:d I morgon blir det nagot enkelt da jag maste ut och jobba pa kvallen.
 
Fortfarande ingen aptit, gårdagens middag bestod av svärmors tunnbröd med färskost och rödlök :crazy:

Det blev ju inte roligare heller av att den där jag är ihop med (som sitter på ett berg med utsikt över Oslo-fjorden) glatt berättade att han ätit ett kilo rödskallar till middag (dvs räkor med rom i skallen) som kostade 50 kr/kg... :cautious: Jag sa åt honom att tortyr är faktiskt förbjudet i Genève-konventionen :mad:

Är det ingen som vill komma på middag? Jag brukar rycka upp mig om jag har gäster :D
 
Alltså jag fattar inte hur ni kan prata om bromsars/blinningars utseende? Menar ni seriöst att ni ser skiten?

Jag brukar genomgå någon av två faser i kontakten med flygfän:
a) se något röra sig i ögonvrån och vifta hysteriskt
b) känna en helvetisk smärta och slå blint efter denna

Ingen av dem låter mig titta på odjuren.
 
Alltså jag fattar inte hur ni kan prata om bromsars/blinningars utseende? Menar ni seriöst att ni ser skiten?

Jag brukar genomgå någon av två faser i kontakten med flygfän:
a) se något röra sig i ögonvrån och vifta hysteriskt
b) känna en helvetisk smärta och slå blint efter denna

Ingen av dem låter mig titta på odjuren.

Instämmer helt :up:
 
Nja, inte här. Jag har förstått att det vi på västkusten kallar blinningar kallas bromsar på andra håll i landet. Men det vi kallar bromsar är sådana där gigantiska getingliknande varelser som jagar hästar (bland annat). Men på sätt och vis har du ju rätt, för jag menar de där grå, äckliga som bits som fan :D
Också västkustare och instämmer helt i den terminologin.

Efter @Tassetass djupt kompetenta redogörelse är jag dock böjd att övergå till samlingsnamnet As som bits.
 
Alltså jag fattar inte hur ni kan prata om bromsars/blinningars utseende? Menar ni seriöst att ni ser skiten?

Jag brukar genomgå någon av två faser i kontakten med flygfän:
a) se något röra sig i ögonvrån och vifta hysteriskt
b) känna en helvetisk smärta och slå blint efter denna

Ingen av dem låter mig titta på odjuren.
Men det är lätt. Blinningar slår sig så långsamt till ro på huden så att man hinner upptäcka dem i princip när de gör ett litet förbett. De är rätt långsamma så i det läget slår man ihjäl dem.

Bromsar identifierar man på ljudet. De surrar i paritet med en helikopter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 676
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 285
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
322
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp