Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sugen på tacos men alldels för fint väder för att inte sitta ute i trädgården kring grillen. Så det blev grillad majs med lime och chilismör, fajitakryddad kycklingfile som serverades med majstortillas och ett fat med grönsaker att välja från.
 
Sen var tanken att vi skulle till Bruket i Fängefors för surdegspizza men besvikelsen var total när det visade sig att det bara fanns pizza där på fredagar. Dessutom var min sambo dum i huvudet och ville inte åka till ställena jag föreslog, så det slutade med Frolic-falafel i Dals Långed och en smärre relationskris :meh:
Det här påminde mig om denna:

41ec4dba4c3740e0a280176322454014--relationships-humor-relationship-quotes.jpg


:p

Hoppas att krisen gick över fort!
 
På ovan bilds tema har vi dividerat i nästan en timme här hemma om vad vi ska äta ikväll. Att det skulle vara någon slags takeaway var det enda vi var överens om. Det slutade med att jag fick som jag ville (:devil:) och mat från en ny vietnamesisk restaurang är på ingång :)
 
Det här påminde mig om denna:

41ec4dba4c3740e0a280176322454014--relationships-humor-relationship-quotes.jpg


:p

Hoppas att krisen gick över fort!
Hahaha ja, det ligger viss sanning i det där :D Och det är skönt att veta att ens förhållande överlever frolic-falafel i Dals Långed, då kan vi nåd ta oss igenom det mesta :angel:

Vi har lyckats ha sambons vänner här på lunch idag vilket blev en trevlig tillställning trots min aversion mot att träffa nya människor som jag har noll koll på. Det är ändå fint att kunna gömma sig i köket ibland :D
Och eftersom jag hade hand om matlagningen blev jag i vanlig ordning rätt nöjd med resultatet :angel: Nä, men det hade varit fint om någon annan gjort det också. :D Vi hade lite smörgåstema med tre olika smörgåsar (sambons surdegsprojekt såklart). En på rågbröd med blandade ugnsbakade morötter, parmesancreme, gröna blad, sockerärtor, rädisor och rödlök (delvis med saker från våra pallkragar, sånt är så roligt!). Ytterligare en med rågbröd, gröna blad, sparris, avocado, ärtskott, hollandaise och såporcherat ägg för de som ville ha. Tredje var enligt recept från "80 väldigt goda mackor"-boken vilket innebar att den mest var suspekt (men förvånansvärt god). Smörstekt levain, mascarpone, citronfiler, hyvlad mango och löjrom :eek: jag stod över löjrommen men gästerna och sambon enades ändå om att det inte var en helt galen kombination.

Till det hade vi en sallad med mandolinade röd- och gulbetor, svarvad zucchini, chili, vitlöksolja, valnötter och blåbär. Övriga sällskapet drack öl medans jag höll mig till bubbelvatten blandat med en sockerlag smaksatt med citron och ingefära (kommer jag dricka typ alltid! SÅ GOTT!!)

Till efterrätt blev det rabarber- och hallontiramisu (där rabarberchipsen faktiskt inte var helt tokiga till trots misslyckandet).

Efter det har jag typ inte ätit mer idag, mer än den stackars överblivna tiramisun till middag :angel: väldigt trevlig matt att både laga och äta.
 
Åh vad gott allt lät @Killaloe :love:

Själv spenderade jag tre timmar på tåg till Göteborg, och sedan ytterligare dryga två på Bohusbanan. Men jag kom fram till familjens stuga utanför Grebbestad utan förseningar, och det blev wok på muurikkan med röpang till middag och paj på vildhallon med lättvispad grädde till efterrätt. Rimlig start på semestern.
 
Eftersom semestern inleddes med en halsbränna from hell blev det ångad torsk (den där i påse från Ica som finns i frysdisken) och kokt färskpotatis till middag. Bara vatten i glaset :down:

Igår kände jag mig dock som vanligt igen så då kunde jag äntligen öppna den lilla flaskan Moët jag fick av en kompis i förrgår. Avnjöts med en tallrik med stekt vegeschnitzel, ugnsbakade halvor av färskpotatis med vitlök och olivolja (och smör på när de var klara :d) samt tillbehör i form av snabbstekt babyspenat, cocktailtomater och örtmarinerad fetaost.
Sweetchiliröra till det.
Väldigt gott faktiskt!

Idag blir det en dagsutflykt till Fina Fisken i Trosa där jag och en kompis ska frossa i rökta räkor och sen blir det iväg till Skärgårdsvåfflan i Oxelösund för att komponerar våra egna belgiska våfflor :d:love: Är sugen på vaniljglass med färska jordgubbar, oreosmul och salt kolasås som topping :D
Blir en bra dag det här!
 
Jag la in den här i Hiss&Diss men den hör hemma här också:
Produkter_dipp-kantarell_444x627px-212x300.jpg

Den är så vansinnigt god att det finns inte. Normalt är jag tveksam till färdigblandningar men den här är suverän. Jag och särbon mer eller mindre slogs om den första :D
 
@VLMF, mycket nöjd med maten på Bastard. Gott!

Dock har jag jävligt svårt för att äta när folk röker, och eftersom vi satt på uteserveringen och inte alla fattade hur rökrutan skulle användas så blev det helt klart ett irritationsmoment. Så trist eftersom det annars var en trevlig upplevelse!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 290
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp