Tittar in i ditt kök, 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft @Ceta på besök så vi lunchade med våfflor. Till våfflorna fick vi ihop hallonsylt, varma blåbär (synd att kalla det sylt kanske), rabarberkompott, glass och grädde. Flädersaft till.

Middag blev lite enligt principen "vad käket har att erbjuda" vilket innebar spaghetti med sås. Såsen blev med kyckling, mascarpone, grädde, pesto, vitlöksolja, två sorters lök och ärtor. Parmesan till samt en sallad på blad, avocado, rädisor och morot (väldigt improviserat :D).
 
Hörni @Killaloe och @Petruska - mina kollegor pratade om Nordgårdens Bageri häromdagen, tydligen fantastiskt gott och trevligt. Jag har inte riktigt lyckats lista ut om det är Särö eller Kullavik eller något annat men slänger in detta i tankarna om bagerier i norra Halland och ber om ursäkt om ni redan avhandlat detta! Kan inte söka så bra på mobilen.

(Det var förresten där Arnold of the Schwarzeneggers var och fikade efter sitt gymbesök häromsistens så de har tydligen en kanelbullevariant som heter Terminator numer... bara det!)

Det är himla bra, tyvärr ligger det lite tråkigt i Lindås (mellan Billdal och kullavik) vid massa affärer/generellt omysigt område. Undrar hur Arnold hamnade där?! :D

Gamla inlägg men måste bara tillägga. Där de startade Nordgården från början, närmare Snipen @Killaloe , där var mysfaktorn väldigt mycket bättre :) Har inte ens varit på det uppe vid Kungsporten :angel:
 
Alltså nu har jag en mycket seriös fundering gällande ätande:
Hur äter ni grönsaker? I eller till maten?

Resonemang och bakgrund ligger under spoiler för jag inser att det kan upplevas triggande för individer med ätstörningsproblematik, och resonemanget är inte nödvändigt för att svara på ursprungsfrågan.

Hemma äter jag ju nästan bara vegetariskt, vilket betyder att mycket grönsaker hamnar i själva maten. Nu finns det anledningar till att jag vill försöka krympa lite, och då är ett av de första tipsen att man ska äta mer grönsaker. Men hur tusan gör man det? Jag äter ju grönsaker inkorporerade i maten, inte som sallad bredvid. Måste man äta "side-sallad" för att kunna äta mycket grönsaker?

Följdfrågan är i sådana fall: är det ens möjligt att göra god sidosallad vars huvudsyfte är att man ska kunna äta sig mätt på den efter att man ätit upp sin mat, eller är egentligen huvudpunkten "ät mer grönsaker" mer anpassad efter personer som inte äter några grönsaker alls från början?
 
Jag har också grönsaker i maten på så sätt att de ÄR maten. Om jag tänker på mat som inte har grönsaker i, är det bara barnmaträtter jag kommer på (typ korv med makaroner, fiskpinnar och potatismos osv). Gör jag wok är 90% av maten grönsaker, eventuellt en "kall" sallad bredvid. TILL maten för mig är typ såser och röror.
 
Synd bara att en måste utstå så mycket för att få tag i dem :down: (jag tänker mest på alla insekter som bits :D)

För att stå ut med alla jäkla stickborrar (familjens samlingsnamn för olika typer av bitande insekter) köpte jag mig en flaska flugmedel för hästar och sprejade mig med igår när jag var ute och grävde i trädgården. Funkade rätt bra, men jag köpte inte den långtidsverkande så jag fick spreja på lite nytt med jämna mellanrum. Och så luktar man ju förstås lite speciellt också :D Men det är helt klart värt det när jag ska trimma gräs i solsken och så. Annars äter blinningarna upp mig!
 
Hittade ett spännande recept på grynotto som testades idag. Orkade inte hålla koll på olika koktider så köpte färdig blandning med vit quinoa, hirs, amarant och bovete.

Mängder av parmesan, lök, körsbärstomater, spenat och räkor i. Supergott verkligen så det kommer göras fler gånger.
 
Morot & halloumi-biffar (tack för inspirationen @VLMF!) som åts tillsammans med sallad på babyspenat, vårlök, paprika, quinoa och dressing. Mycket gott, men jag skulle också ha varit lite modigare med chilin. Jag vågade inte ta ut svängarna den här gången; sist jag gjorde det och chili var inblandat blev det en lite väl tårfylld middag... :angel: Nåja, nästa gång!
 
Misär! Berit och Elvy har sommarstängt, Lilla Spinneriet har stängt måndagar och tisdagar, Tullen är outhärdligt! Det blev lunch på Kulturhuset, jag åt en rätt ok hamburgare.

Mycket slö och sömnig dag, som nu resulterade i pasta och pesto på egenodlad basilika, samt rött vin, till middag. Strax får jag kaffe, marsala och partners hembakade biscotti.
 
Smörrebröd är lösningen sådana dagar!
Nu kollade jag hemsidan. Språksnobb som jag är har jag liiiiite svårt att acceptera att de varken kan skriva på svenska eller danska (dock typiska svenska fel på danskan, det handlar inte om språkblandning på riktigt) av hemsidan och menyn att döma. Det kommer att bli mycket svårt för mig att bestämma mig för hur jag ska uttala smörgåsarnas olika namn. :p

Men jag ska ge dem en ärlig chans trots detta.
 
Jag vet inte riktigt hur det blivit så @Petruska för jag är rätt säker på att ägaren är dansk (det lät så när jag var där :D). Men du får försöka se förbi språket, det är liksom ändå det bästa stället just nu när saker är sommarstängda :up:
 
<snip> blinningarna <snip>

Vad AR blinningar? :confused:

Har har vi mycket fa bitande eller stickande insekter. :cool: Jag alskar Oregon :D

I kvall gjorde "plank fisk" pa grillen. Jag skar en ananas sa jag fick "plankor" och la snapper fileer pa den (smorjd med honung, soja, och ginger) och sa fick det grilla pa svag varme sa i grillen. Till det hade jag en salsa av resten av ananasen, papaya, mango och lite annat krafs.
MYCKET gott.
Jag hade gjort en puree pa svarta bonor, bananer och lite annat ... men tappade skalen och slog sonder den sa det var porslin overallt. Den var jatte god, sa det ska jag gora igen ... och forsoka halla i skalen ordentligt da. :p

Sa har sag plank fisken ut

IMG_2826-2_zpsvwmelgui.jpg
 
Vad AR blinningar? :confused:

Har har vi mycket fa bitande eller stickande insekter. :cool: Jag alskar Oregon :D

I kvall gjorde "plank fisk" pa grillen. Jag skar en ananas sa jag fick "plankor" och la snapper fileer pa den (smorjd med honung, soja, och ginger) och sa fick det grilla pa svag varme sa i grillen. Till det hade jag en salsa av resten av ananasen, papaya, mango och lite annat krafs.
MYCKET gott.
Jag hade gjort en puree pa svarta bonor, bananer och lite annat ... men tappade skalen och slog sonder den sa det var porslin overallt. Den var jatte god, sa det ska jag gora igen ... och forsoka halla i skalen ordentligt da. :p

Sa har sag plank fisken ut

IMG_2826-2_zpsvwmelgui.jpg


Blinningar och Bromsar är väl samma? Grå, äckliga och bits som F-n...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 290
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp