Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag lagar bättre mat än min mamma. I allmänhet.

(Min mamma tycker inte om att laga mat. Jag är uppväxt med att inte riktigt veta vad det är jag äter ;) )
 
Jag lagar bättre mat än min mamma. I allmänhet.

(Min mamma tycker inte om att laga mat. Jag är uppväxt med att inte riktigt veta vad det är jag äter ;) )
Min mamma är bra på mat och jag har vuxit upp med att mat är en stor och rolig och viktig grej. Men numera känns hennes mat lite gammaldags och slätstruken och jag tycker att min mat är bättre. Det tycker hon också.
 
Jag har lagat mycket lyckad soppa på butternut pumpkin idag. Den blev vegan av bara farten. Flera recept förespråkar att man har i kokosmjölk, men det blir för sött för mig och jag ville krydda på sätt som inte matchar kokosmjölk. Andra recept förordar grädde eller crème fraiche, men det är inte min grej.
 
Det blev en tidig grön curry, riktigt gott även om jag av outgrundligt troligen välsignad anledning var tvungen att ta bort alla grönsaker för att kunna äta. Men nu är jag mätt!

Imorgon är det PARTNERNS bemärkelsedag, kommer firas med falafel och pavlova.
 
Borde pickla rödlök till falafeln.

Picklade. PARTNER andades in kokande ättika (säkert på pin kiv) och hävdar att hen höll på att dö.

Natten var en utmaning, hiskeliga mardrömmar så var tvingad att väcka DUFVAN och kontrollera att hen inte var lika läskig som i drömmen. Ska trösta mig med fransk svindyr yoghurt som reades ut på Ica. Smak: hasselnöt. Smakar troligen godis. Det är jag värd.
 
@Hyacinth Apropå falafen, gör du den själv? Och den håller ihop i friteringen och blir inte stenhård?

Jag har inte försökt på många år, efter ett par tragiska misslyckanden i min ungdom.
 
Inledde dagen med brödbak. 3 stycken av vardera franska och limpa blev det :)

161013-franska_zpscn28v0iy.jpg


161013-limpa_zps5tc8depr.jpg
 
@Hyacinth Apropå falafen, gör du den själv? Och den håller ihop i friteringen och blir inte stenhård?

Jag har inte försökt på många år, efter ett par tragiska misslyckanden i min ungdom.

Jag gör aldrig egen falafel längre. På närmsta haket kan man köpa enbart bollarna på take away, 6 st stora för överkomliga 15 kr om man ber snällt. Nyfriterade och underbara. Mvh från falafelns högborg Malmö
 
Jag gör aldrig egen falafel längre. På närmsta haket kan man köpa enbart bollarna på take away, 6 st stora för överkomliga 15 kr om man ber snällt. Nyfriterade och underbara. Mvh från falafelns högborg Malmö
Åh, det ska jag också prova! Jag bor dessvärre i lite för hipstriga kvarter för just falafel, men jag ska undersöka möjligheterna med det snaraste.

Jag brukar göra motsvarande med naan. Jag går till närmaste indier och köper enbart naan som hämtmat när vi lagar indiskt själva.
 
@Hyacinth Apropå falafen, gör du den själv? Och den håller ihop i friteringen och blir inte stenhård?

Jag har inte försökt på många år, efter ett par tragiska misslyckanden i min ungdom.

Jag kan göra ätliga falafelplättar, men jag köper på falafelhaket istället. Godare och enklare. Hör hummus och baba ganoush istället och picklar lök...
finns en glutenfri falafelmix jag använder på landet, det är faktiskt okej.
 
Jag kan göra ätliga falafelplättar, men jag köper på falafelhaket istället. Godare och enklare. Hör hummus och baba ganoush istället och picklar lök...
finns en glutenfri falafelmix jag använder på landet, det är faktiskt okej.
Jag har använt falafelmix rätt ofta i perioder, som varit helt ok. Fast jag steker dem snarare som små biffar. Förutom att jag slipper friteringsförnedring då, inbillar jag mig också att det hela blir något mindre fett.
 
Du kan handla dem i de ohipstriga kvarteren, och värma på galler i ugnen hemma på kvällen :) @Petruska
(Här sammanfaller dock de hipstriga kvarteren med falafelhaken!)

Bra idé med naan, det ska jag också köpa ute nästa gång.
 
Du kan handla dem i de ohipstriga kvarteren, och värma på galler i ugnen hemma på kvällen :) @Petruska
(Här sammanfaller dock de hipstriga kvarteren med falafelhaken!)

Bra idé med naan, det ska jag också köpa ute nästa gång.
I Malmö sammanfaller väldigt mycket, delvis tack vare stadens storlek, delvis tack vare något särskilt Malmöaktigt, har jag en känsla av när jag är där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 014
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 900
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 001
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp