Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äter en smörgås med labneh och vindruvs- och dadelmarmelad samt en med labneh och hallon- och granatäpplemarmelad. Båda givetvis egenhändigt kokta. Dadlarna och granatäpplena är dock inte egenodlade, pga felaktig klimatzon vid sommarhuset.
 
Var på café efter jobbet igår, Lilla Kafferosteriet. och PÄRONBÅGEN är tillbaka där! :eek: Var ju tvungen att testa. @Mineur @Killaloe @Koltrast
Besvikelse :cry: I mina drömmar har den en seg biskvibotten och krämig päronfyllning med kanske lite mjuka päronbitar/päronkompott. Men botten var smulig och sockrig istället för seg, och fyllningen var färgad knallgrön och smakade syntetiskt päron. Sötheten på fyllningen hade varit bra om inte botten hade varit så sockrig utan mer biskviseg, men nu var den för söt. Kanske kan drista mig till att köpa en nygjord på originalkonditoriet men annars kommer jag hålla mig till vanliga biskvier. Plus dock för storleken som var perfekt och det tantiga namnet :D

Till middag hade jag en gäst som hade köpt med sushi från Rå Epok i Lund! Varsin 12-bitars med algsallad och kimchi. Jag kompletterade med extra ingefära, wasabiärtor och rödvin från box som tillbehör. Mycket gott!
 
Jag var på teater igår. Åt en mikrovärmd liten paj på jobbet innan och när jag kom hem åt jag rostbiffsrester på polarkaka. Alltså det var väldigt gott sådär sent på kvällen till en kopp kaffe :love: Men nu är jag lite trött på rostbiffen efter tre dagar så ikväll äter jag väl upp de sista bitarna till det sista av auberginegratängen.

Imorgon kommer en väninna över, vi köper med oss hämtmat upp till mig. Gissningsvis dumplings eller sushi :)

Med andra ord börjar det faktiskt bli dags att planera helgens mat! Jag vill gärna göra vårrullar igen på fredag faktiskt, det var både gott, mysigt, roligt och utmanande. Och jag har ju massor av papper kvar trots att jag åt sex i fredags och fem i lördags...! På lördag har jag eventuellt mamma och pappa över på lunch, och de har aldrig smakat vietnamesiskt så det kunde vara kul att bjuda på då också faktiskt.

På söndag ska jag gå en sväng på choklad, lakrits- och delikatessmässan så eventuellt behövs ingen mat den dagen :angel:
 
I går strimlade jag små bitar av en liten skinkstek, fräste på med vitlök och röd curry, hällde på kokosmjölk , blandade i frysta wokgrönsaker och serverade med ris.
 
Gnocchi med gräddig fläskfilé/grönsaksgryta blev det till middag här idag :d

101012-mat_zpstsjaryul.jpg
 
Just ätit pannbiffar med sås och potatis. Min MODER som lagat maten. Och jag vet inte, är det tillåtet att kritisera sin MODERS matlagning? Eller måste man tindra med ögonen när man talar om MAMMAS mat? O_o
Mina biffar, och framförallt, min gräddsås, är mycket godare. :o
 
Tjälknölen blev på oxfilé, jag hade tydligen typ 3kg i frysen. Butiken hade inga enbär till lagen :cry:

Ska göra en potatisgratäng.
Sugen på en fet rackare så jag köpte syrad grädde att ha i.
Bör väl sätta igång snart men jag _tror_ Greta/Viktor sparkade mig så det syntes utanpå och nu ligger jag och stirrar och väntar på en repris.

Till potatis och kött blir det en svenssonsallad :d
 
Jättehungrig men ingen inspiration, föreslå något (som inte är pasta!) billigt, enkelt och inte många ingredienser!

Är gräddfil och creme fraiche samma sak?
 
Just ätit pannbiffar med sås och potatis. Min MODER som lagat maten. Och jag vet inte, är det tillåtet att kritisera sin MODERS matlagning? Eller måste man tindra med ögonen när man talar om MAMMAS mat? O_o
Mina biffar, och framförallt, min gräddsås, är mycket godare. :o

Man behöver ju inte säga något till mamma men nej, man behöver inte tycka om hennes mat ;) Min mamma var gräslig i köket, inget smakade egentligen något. Däremot var hon fantastisk på allt med jäsdegar, hennes kanelbullar var to die for :up:
 
Man behöver ju inte säga något till mamma men nej, man behöver inte tycka om hennes mat ;) Min mamma var gräslig i köket, inget smakade egentligen något. Däremot var hon fantastisk på allt med jäsdegar, hennes kanelbullar var to die for :up:
Min mamma är mästare på nötstek. :d

Mina kanelbullar är bättre än mammas. Men det kan jag ju inte säga. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
12 018
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 920
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 041
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp