Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ar man inte sa insatt i fondue ... hur gor ni fondue i Sverige nufortiden?

Här är det inga trender, samma vis sedan 80-talet. Gjutjärnsgryta med värmare på bordet fylld med olja, massor av goda råvaror, frityrsmet, fonduegafflar och gott om tid tillsammans för måltiden (eftersom man är många som tillagar små bitar tar måltiden lång tid). Igår var tillbehör lite pommes och potatissallad, och en chiliaioli, en black garlic-aioli, en vanlig aioli och bea.

Jag gillar även fondue med en god buljong men resten av familjen är mer tveksamma till den varianten.
 
Det doftar underbart!

2F6B7317-D95A-4556-8E92-C1DE59D9A429.jpeg
 
Sambo var och hämtade lamm idag. Så det blev lammkotletter, airfryade potatisklyftor och tzatziki. Fräste också upp rödlök, haricot verts, vaxbönor med vitlök och kryddor.
Sååå gott!
Efterrätt blev saffransgifflar med mandelmassa. Himmeln! ❤️
Det låter alltid så gott med lamm! :d Men jag kan bara inte med det, finns det någon del som är lättare att vänja in sig med? Vill ju också servera det!
 
Här är det inte så fantasifull matlagning just nu, maken deffar inför tävling så mycket ris och kyckling. Piffade igår till min kyckling med att fylla den med wasabsmör och bacon. Gott!
En till fråga, har fått älgfilé och älgfärs av förra hyresvärden, vad göra??
Färsen tänker jag nog försöka göra biffar av, med svampsås till de som gillar, fikon & whiskeysås till oss andra. Men filén? Någon som har något universaltips, vill gärna lyckas. Är ju mer hemma med fisk.
 
Det låter alltid så gott med lamm! :d Men jag kan bara inte med det, finns det någon del som är lättare att vänja in sig med? Vill ju också servera det!
Jag är lite känslig för när det liksom smakar kofta. Sambo kan tycka det är jättegott medans jag är mer ”njaaaaaeeeee”.
Jag tycker bäst om filén och lammracks.
Lammracks är bland det bästa jag vet faktiskt. Helst om man skär upp dem och grillar/kör i grillpanna med örter, kryddor etc. Om man kör dem i grillpannan kan man gärna ösa dem med smör.
Vi kör också ibland tikka masala på lamm. Det ihop med raita, vitlöks-nanbröd och ris är så gott!

Nu köper vi lamm från en vän till sambon som föder upp. De tycker jag är mindre koftiga än vissa lamm-bitar man köper i vanlig affär.
 
Här drägglas det :d
Så fint, upplägget med tallrikarna och bubbel.

Tack :heart Det har varit tufft ett tag nu och det kommer inte att bli bättre innan julafton så ljuspunkterna behövs verkligen (har någon sen sorgereaktion på mammas död, hon dog på julafton för snart ett år sedan, och jag mår helt ärligt inte toppen).

Min tallrik är Rörstrand Teresia och det stora fatet är från den serien också. Det var större än vad jag insett när jag fick hem det så jag undrade när i hela friden jag skulle använda det men det funkade ju bra till en hög skaldjur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp