Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just ja, till er som bor på västkusten kan jag verkligen rekommendera ett besök hos Lerum Fisk. De höll till i Floda innan men flyttade till Lerum för något år sedan. De har fantastisk kvalité och är supertrevliga.

De känner igen mig och särbon vid det här laget, vi går under de där märkliga norrlänningarna som åker 100+ mil för skaldjur... :o :rofl:
 
Jag är lite känslig för när det liksom smakar kofta. Sambo kan tycka det är jättegott medans jag är mer ”njaaaaaeeeee”.
Jag tycker bäst om filén och lammracks.
Lammracks är bland det bästa jag vet faktiskt. Helst om man skär upp dem och grillar/kör i grillpanna med örter, kryddor etc. Om man kör dem i grillpannan kan man gärna ösa dem med smör.
Vi kör också ibland tikka masala på lamm. Det ihop med raita, vitlöks-nanbröd och ris är så gott!

Nu köper vi lamm från en vän till sambon som föder upp. De tycker jag är mindre koftiga än vissa lamm-bitar man köper i vanlig affär.
Allt låter ju så gott! Nu har jag beställt lammfilé, men vart väldigt sugen på racks med efter din beskrivning. Hur fel kan det bli!? Såå, där gick meddelandet iväg till kollega som föder upp får. Hoppas hen har något till mig.
 
Här är det inte så fantasifull matlagning just nu, maken deffar inför tävling så mycket ris och kyckling. Piffade igår till min kyckling med att fylla den med wasabsmör och bacon. Gott!
En till fråga, har fått älgfilé och älgfärs av förra hyresvärden, vad göra??
Färsen tänker jag nog försöka göra biffar av, med svampsås till de som gillar, fikon & whiskeysås till oss andra. Men filén? Någon som har något universaltips, vill gärna lyckas. Är ju mer hemma med fisk.
Vi åt nyss älgfilet. Då skivade vi upp den, och antar jag hädade, och fräste på i grillpannan i smör. Först har köttet fått luftas lite och torkats av och kryddats. Sambo körde mkt örter, salt, peppar av ngt slag och viltkrydda.
Till det ungsrostade jag sötpotatis, potatis, spetskål, gul lök, charlottenlök, vitlök som fick ligga i lite buljong som ångades bort. Gjorde kryddsmör med vitlök, viltkrydda, lite Brynt Schalottenlök-fond och lite rödvin.

Har även förr gjort kryddsmör med persilja, vitlök etc i till älg.
Eller svampsås med trattkantareller.
 
Allt låter ju så gott! Nu har jag beställt lammfilé, men vart väldigt sugen på racks med efter din beskrivning. Hur fel kan det bli!? Såå, där gick meddelandet iväg till kollega som föder upp får. Hoppas hen har något till mig.
Håller tummarna för att du inte får kofta-vibbar nu när du beställer hem en del. 😅
 
Just ja, till er som bor på västkusten kan jag verkligen rekommendera ett besök hos Lerum Fisk. De höll till i Floda innan men flyttade till Lerum för något år sedan. De har fantastisk kvalité och är supertrevliga.

De känner igen mig och särbon vid det här laget, vi går under de där märkliga norrlänningarna som åker 100+ mil för skaldjur... :o :rofl:
Underbart, och fullt förståeligt! Själv åker vi till Åland med hundar på båt för att få "vår" fisk. Hmm, ser att Lerum har mycket godsaker, lika långt att åka plus att vi kan skippa båten. Tack för tipset!
 
Blev ju väldigt sugen på skaldjur och fisk nu :d

Men till lunch var det väldigt gött med falukorv (dränkt i paprikapulver och hårt stekt), snabbmakaroner och till det stekt vitkål och ärtor :D Nam!
 
Jag blev ocksa sugen pa skaldjur eller fisk ... Jag har faktiskt tankt pa "Dog Salmon" (som en gang ansags bara duga till hunden :grin:) den ar nog den godaste av alla olika sorters lax har i Stilla Havet och som borde ga att fa tag pa farsk nu. Men det ar sa himla langa dagar och upptagna helger just nu att det mest blir sadant som ar snabbt och enkelt att laga. I gar blev det en GF frusen pizza som var battre an vantat. :up:
 
Köttbullar, som efter en halvtimmes trillande utvecklades och blev köttfärsbiffar. Nu är julköttbullarna gjorda och infrysta iallafall. Så middagen blev köttbullar & färsbiffar och potatismos, gräddsås och rårörda lingon - vilket även blir matlåda till jobbet.
 
Take away idag efter lång dag. Jag tog phad thai med tigerräkor och sambo någon 3 små rätter med vårrullar, friterade tigerräkor och någon wok med biff och barbeque-smak.
Så himla gott IOM massor med krispiga grönsaker, olika extra såser och gigantiska portioner. ❤️
 
Canneloni med dels spenat/karamelliserad gul lök och ricottaost, och dels med kyckling av filé och soltorkad tomat gratinerade i ostsås, med sallad på bifftomat/rödlöksringar/paprikaringar och basilika och varma vitlöksbröd till.
Efterrätt ska bli en rabarberpannacotta med salt karamellkrisp :d
 
Ikväll gjorde jag ungsrostade rotfrukter/olika lökar/spetskål som fick ligga i buljong som ångade bort. Sen gjorde jag kryddsmör med vitlök, vitlökspeppar, viltkrydda och rödvin. Sambo stekte på älg-biffar i grillpannan.
Sååå gott! ❤️
Efterrätt blir några rutor choklad med créme brulée-smak. Nam!
 
Pasta ziti, på penne, sommarens tomatskördssås, salciccia, & lök, mozzarella tomatsås och basilika, och massa vitlökskrutonger, kokt broccoli som jag airfryade med hyvlad parmesan och balsamvinäger både i zitin och på broccolin. Ett glas rött till, och vaniljglass med chokladsås till efterrätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp