Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll gjorde jag som en risotto på bulgur och röda linser, hönsbuljong, vitt vin och parmesan. Det blev riktigt gott om än misstänkt mycket likt gröt. Jag åt gröten med ugnsbakade små morötter, fänkål och rödlök och en liten syrlig sallad med tuggmotstånd och en kall yoghurtsås med basilika och gräslök.

Lunchen blev papardelle med en snabbtomatsås på rödlök, körsbärstomater, vitlök, vitt vin och timjan. Färska tomater har ju varit helt menlösa ett bra tag, men nu börjar det hända saker och då kan en snabb tomatsås bli riktigt trevlig, tycker jag. En driva parmesan på toppen och en sallad till på en rätt stor del basilika, bladspenat, rödlök och rostade solrosfrön.
 
Särbon rökte fläsk igår så vi åt rökta räkor till middag. Det var smidigt när röken ändå var igång plus att det var varmt och klibbigt så det var gott med något lättare.

Den här gången brände vi igenom röken ordentligt efter fläsket vilket jag kan rekommendera, annars får räkorna röksmak med en ton av fläsk... :yuck: Man höjer alltså temperaturen till kanske 120 grader och väntar sedan till den sjunkit igen till ca 70 grader.
 
Sorg råder i hemmet. Siameskatten har mött sin skapare idag. Jag ska strax gå och köpa indisk hämtmat, det är vad vi förmår.
 
Sorg råder i hemmet. Siameskatten har mött sin skapare idag. Jag ska strax gå och köpa indisk hämtmat, det är vad vi förmår.
eusa_boohoo.gif
 
Beklagar @Petruska! Naan och paneer låter helt rätt.
Tack! Det blev en orgie. Små knapriga paneersaker som förrätt, en huvudrätt med någon sorts stora paneerbiffar och en huvudrätt med paneerbitar som gojats runt i yoghurt och saffran. Grönsaker, gott ris med kryddor, naan.

Idag är inte dagen för artificiella rusmedel, så vi skippar både alkohol och kaffe. Jag är svimfärdig av matthet ändå.
 
Partner trotsar sin diabetes och beställer naan. Jag trotsar min laktosintolerans och beställer paneer. När livet nu ändå är lite b.

Ibland är kräver livet trots, så är det. Beklagar verkligen. :heartMan vet ju att den där hemska dagen kommer redan när man skaffar ett djur, men sedan förtränger man det ju tills det händer.

Själv hamnade jag i firarmode i Lidköping lite oväntat. Den strama dieten som ska göra mig så slank på mitten åkte på en mina. Fann mig plötsligt sittandes på ett gammalt hederligt konditori ätandets räksmörgås på nybakat bröd - och tror ni inte att någon av en händelse hade ställt en Budapestbakelse precis bredvid ...:crazy::)
 
Ibland är kräver livet trots, så är det. Beklagar verkligen. :heartMan vet ju att den där hemska dagen kommer redan när man skaffar ett djur, men sedan förtränger man det ju tills det händer.

Själv hamnade jag i firarmode i Lidköping lite oväntat. Den strama dieten som ska göra mig så slank på mitten åkte på en mina. Fann mig plötsligt sittandes på ett gammalt hederligt konditori ätandets räksmörgås på nybakat bröd - och tror ni inte att någon av en händelse hade ställt en Budapestbakelse precis bredvid ...:crazy::)

Åh, med storblommig inredning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 418
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 303
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 971
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 179
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp