Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte förresten baka något till lördagens påskmiddag, vi ska gå hem till sambons mamma och äta. Jag kan dock inte komma på en endaste påsk-relaterad kaka/tårta. Kan det verkligen vara så att det inte direkt finns? Något gult kan jag ju alltid få ihop, men finns det något lite mer spännande som jag glömt bort kanske?
Tycker många verkar förknippa budapestrulle med påsken. Går ju att variera i oändlighet och dekorera väldigt påskigt.
 
Middag med ett gäng vänner igår, jag gjorde frozen cheesecake med fläderblomssmak till efterrätt (saft från frysen :up: ) och så gjorde vi bulgogi fast med flankstek. Såååå gott. Hade starka grejer till (kimchi, srirachamajo) och magen har ännu inte protesterat :D (Den kanske behövde chockas). Det här kan jag tänka mig att laga igen, och det går att vegetarisera enkelt.

Åh! Hur gjorde ni bulgogin?
 
Fördelen med mousse: Gör den klar, häll i spritspåse och portionera ut och garnera när du vet hur många som kommer. :up: Dekorera med lite väl valda kaksmulor och bär.
Ja så kan man ju göra förstås! Hmm, jag tror att sambon får rösta för sitt favoritförslag och så kör vi på det! :)

Tycker många verkar förknippa budapestrulle med påsken. Går ju att variera i oändlighet och dekorera väldigt påskigt.
Det hade varit trevligt, om det inte vore för att jag tycker så hemskt illa om just Budapestrulle! Alldeles för mycket grädde för min smak (enda gången jag tycker det är okej med vispad grädde är på semlor), jag mår illa vid blotta tanken :o Men nu kom jag och tänka på påskbakelserna vi fick göra i hemkunskapen, där man hade en skiva vanlig rulltårta som grund och någon slags mousse (eller var det grädde? :nailbiting:) samt inlagd clementin ovanpå... Jag minns inte om det var gott, men lägger till det på listan av alternativ som sambon kan rösta på! :D Tack!
 
Det hade varit trevligt, om det inte vore för att jag tycker så hemskt illa om just Budapestrulle! Alldeles för mycket grädde för min smak (enda gången jag tycker det är okej med vispad grädde är på semlor), jag mår illa vid blotta tanken :o Men nu kom jag och tänka på påskbakelserna vi fick göra i hemkunskapen, där man hade en skiva vanlig rulltårta som grund och någon slags mousse (eller var det grädde? :nailbiting:) samt inlagd clementin ovanpå... Jag minns inte om det var gott, men lägger till det på listan av alternativ som sambon kan rösta på! :D Tack!
Jag avskyr vispad grädde, till och med på semlor :laugh:. Jag gör mousse eller annat fluff i mina! Det är nog mest kombinationen syrlig frukt (eller bär) och nötmarängen jag gillar. Och så nåt trevligt som utfyllnad. Går som sagt att variera till leda :D
 
Om det är någon som undrar så kan jag rapportera att det skotsk-tyska stället lämnade oerhört mycket i övrigt att önska. Ölen var god och quizet okej, men det var väl typ det. Droppen var när de snuvade oss på vår apfelstrudel (dock utan friterad Mars) genom att helt sonika inte fråga ifall vi ville ha dessert. Det ville vi. När vi till slut lyckades kalla dit servitrisen fick vi veta att köket hade stängt några minuter tidigare. Klockan nio på en "fredag" kväll. Utan att tala om det för oss eller ge oss en chans att beställa. Inte populärt! Nu har jag gått omkring och varit brutalt sugen på apfelstrudel hela dagen bara för det... :down:

Ikväll ska vi hem till goda vänner där det blir brädspel, antipasti och vin för hela slanten.
 
Jag avskyr vispad grädde, till och med på semlor :laugh:. Jag gör mousse eller annat fluff i mina! Det är nog mest kombinationen syrlig frukt (eller bär) och nötmarängen jag gillar. Och så nåt trevligt som utfyllnad. Går som sagt att variera till leda :D
Ah, där sa du något! Ibland tänker jag verkligen inte längre än näsan räcker... :angel:
 
Har massor med gott att äta... men absolut noll aptit igen. Funderar på att tvinga mig ut och röka räkor.

Jag är så jäkla less på det här.
 
Har massor med gott att äta... men absolut noll aptit igen. Funderar på att tvinga mig ut och röka räkor.

Jag är så jäkla less på det här.

Mmm, har lite samma problem, så jäkla mycket mat, ingen aptit. Men jag måste tvinga i mig någonting eftersom jag annars kommer att må pyton i natt.

Är det någon som vet om man kan steka en lammstek i gjutjärnsgryta utan köttermometer? Och hur man ser till att den inte blir under, eller överstekt?
 
Pannbiffar (eller något) med fetaost, kryddad med citron, rosmarin, oregano och lite karamelliserad lök. Tzatziki (som jan vara den bästa jag gjort på länge!), ugnsrostad potatis, tomat och gröna blad som sallad samt nybakat surdegsbröd som fortfarande var ljummet. Så gott!
 
Deppig lunch, som endast tack vare det goda sällskapet var uthärdlig: sallad med diverse bönor, fetaost och en hysteriskt söt vinägrett. Så fruktansvärt vidrigt och totalt obegripligt.

Sedan blev det bättre och jag är just hemkommen från en mycket trevlig middag. Övriga åt porchetta och jag åt tillbehören, lättstekt sparris, en fantastisk sallad med allt möjligt grönt och nötter, citron- och vitlöksbakad fänkål och färskpotatis. Gott vardagsrött i glasen. Efter en maffig ostbricka och julens(!) sista fikon i cognac med lättvispad grädde grät jag inte precis blod av hunger, trots att jag inte åt av den lelle grisen.
 
Jag förklarar mitt magont borta och att det var kimchins förtjänst.
Gårdagens middag blev plock med allt möjligt, ugnsrostade hela små färskpotatisar (importerade) och morötter. Ramslökshummus (kikärtor, färsk ramslök, olivolja, citron, salt, sriracha och spiskummin) till, fetaostsallad med färsk basilika och gröna sojabönor, mer kimchi och picklad rödlök. Cheesecakerester till dessert. Vi drack bubbelvatten till.
 
Idag blir det smördegsinbakad älvfångad lax med kokt potatis och en räk/blomkålsstuvning + citron på sidan av. Till dessert blir det en blåbärs/vit chokladcheescake.

Dottern är ju van att jag lite nu och då drar fram kameran och fotar maten, men eftersom vi har gäster idag så skippar jag nog bilder :D
 
Igår kväll: kycklingfilé i ugn, potatispuré, pepparotscreme och rädisa, rödlök och gröna ärtor uppkokta i lite rödvinsvinäger. Smakade gott och var jättefint med alla färger (har man snö utanför så får man lägga våren på tallriken:meh:). Vit kladdkaka, lättvispad grädde och bärkompott till efterrätt.
 
Ikväll ska jag på påsk-/inflyttningsfest med knytkalas! Till detta har vi gjort de fabulöst goda smördegsknytena med svamp och tofu (veganskt som till och med riktigt inbitna köttätare brukar gilla). Utöver det kan det hända att jag råkade göra fyllda croissanter. Det var alldeles för lätt. :o

Nu blir det sötpotatissoppa till lunch!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
108 126
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 112
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 225
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp