Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår inmundigades fullkornspasta med RAMSLÖKSPESTO. En kompis kom förbi mitt jobb med en burk, hon hade hittat ett hemligt ramslöksställe och gone bananas. Till detta ett sprittande friskt vitt demeter-vin. Sparrisvin kallas det visst i mina hoods, rivaner/grauburgunder.
Frukost bestod av en smoothie på rester (frysta hallon, gojibär, banan, kiwi och havremjölk). Nu skall jag till hästen och plocka brännässlor till middagen. Hoppas det räcker till att fylla en burk med nässelpesto och ge tillbaka till kompisen.

I övrigt äter personen bredvid mig i tunnelbanan snabbnudlar. Okokta. Ur paketet.
 
Var så jäkla trött efter att ha mockat hagen i spöregn, så jag struntade i nässelplockningen idag. Istället blev det pimpade rester till senlunch: stekt lök, morot, finhackad rosmarin från balkongen. Hällde på lika delar sojagrädde och vitt vin, det skar sig men smakade bra. Pasta och grönsallad från igår. Gårdsbutiken vid stallet hade fått in ett av mina favoritviner, ska visa flaskan strax!
 
Här, kolla! :D

20170412_170155.jpg
 
Småstartar påsken lite idag. Ska bara avveckla lite jobb och annat först. Åker ner till landet och tänkte mig att experimentera fram en gräslökspaj till middag sen, egenodlad gräslök. (Inte mycket att skryta över att man kan odla gräslök, det vet jag. :p ) Lammkorv till. Lamm hör ju påsken till.

Jag brukar alltid få påskägg av jobbet. Oftast är det jättegod choklad i, men i år är det vanligt tråkigt godis. Jag är alltså i påskgodiskris! Ska jag köpa en stor påse marsipanägg från Anton Bergh, eller vad ska jag ta mig till?
 
Var på pubquiz igår, åt vegetarisk burgare med pommes och drack öl. Jättegott! Sen hade jag brutalont i magen halva natten. Ändå värt det :p inga andra symptom förutom smärta, femte dagen idag men det har ändå avtagit generellt sett. Kompenserade med a-fil, banan och te till lunch idag!
 
Vi gjorde pommes av sötpotatis igår, gott! Dip av creme fraiche och färska kryddor. Hittade ett par vegetariska "fileer" i kylen som vi åt till, av lupin... öh.. lupinprotein? Sötlupin? Vad kan det tänkas heta på svenska? Tror inte att det är vanliga, giftiga lupiner de är gjorda av. :D Partner fann dem utsökta, jag tyckte "nja, mja, okej". Var ungefär som quornfilé men lite bättre konsistens.
 
Soppa på morot och linser till lunch, tillsammans med diverse grönsaksstavar som jag doppar i lite överbliven paprikahummus.

Ikväll blir det middag och pub quiz (great minds think alike @VLMF) på skotsk-tyskt ställe. Tveksam kombination av två icke särskilt imponerande kök (enligt mig alltså), så vi får väl se vad jag kan lyckas skaka fram ur menyn.
 
Jag tänkte förresten baka något till lördagens påskmiddag, vi ska gå hem till sambons mamma och äta. Jag kan dock inte komma på en endaste påsk-relaterad kaka/tårta. Kan det verkligen vara så att det inte direkt finns? Något gult kan jag ju alltid få ihop, men finns det något lite mer spännande som jag glömt bort kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 432
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 989
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 186
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp