Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ätit rätt menlös men snabb vardagsmat; kycklinggryta kryddad med mango chutney, soja och sambal oelek. Jag var kanske något generös med sambalen :o Edamerbönor och *trumvirvel* BURKMAJS i grytan samt ris till.
 
Sallad. Stekpannebröd. Kikärtsröra. Och stekt halloumi.

Jag har också gjort ett första försök att röka fisk på ett vedträ. Jag hade ändå tänt i spisen så jag skar av en tunn skiva lax för att testa. Björkved. Det fastnade nästan inget sot eller kol alls på fisken. Mycket förvånande resultat. Fullskaleförsök väntar. Då med olika sorters fisk, kryddning och ved.
 
Gräslökspaj och lammkorv. Rött lådvin.

Pluspoäng för dekadensnivån :up:

Jag är tydligen allmänt slut som artist även idag så det blir en färdiggrillad kyckling från affären med ICA:s blandsallad samt lite tomater och gurka. Min energinivå är noll så det var ungefär den matlagningen jag orkade åstadkomma.

Hoppas på att morgondagen blir bättre, något mer kreativt än dagens middag vill jag allt ha!
 
Sallad. Stekpannebröd. Kikärtsröra. Och stekt halloumi.

Jag har också gjort ett första försök att röka fisk på ett vedträ. Jag hade ändå tänt i spisen så jag skar av en tunn skiva lax för att testa. Björkved. Det fastnade nästan inget sot eller kol alls på fisken. Mycket förvånande resultat. Fullskaleförsök väntar. Då med olika sorters fisk, kryddning och ved.
Men hur gör man mer exakt?

Brinner träet? Glöder det och är svart?
 
Jag tänkte förresten baka något till lördagens påskmiddag, vi ska gå hem till sambons mamma och äta. Jag kan dock inte komma på en endaste påsk-relaterad kaka/tårta. Kan det verkligen vara så att det inte direkt finns? Något gult kan jag ju alltid få ihop, men finns det något lite mer spännande som jag glömt bort kanske?

Jag freestyle ihop en passionsfruktsmousse häromåret som blev god och gul. Fixa någon sorts botten, på med mousse och knåpa ihop lite ägg av vit choklad eller marsipan eller så. :up:

(Inser själv att det här inlägget kanske inte var så hjälpsamt, men det var den enda gula desserten jag kunde komma på. :D )
 
Jag fortsätter på tema rödvinsås! Idag kombinerat med roastbeef av bison (avbrunad, efterföljt av grytkok till 55 grader tillsammans med lök, vatten och kryddor, vilotid och till sist en tur i stekpanna med smör) och diverse rotsaker i ugnen. Gottgottigottgott :up:!
 
Hörrni! Vad fasen hittar på man på av laga av hummersvansar :nailbiting:? Svärmor har gått crazy med goda råvaror och hummer står näst på tur. Hennes val av råvaror avspeglar dock inte hennes talang som kock, så uppgiften vilar på mina skuldror :d.

Krav: det ska bli gott
 
Men alltså tips nu! Ska göra någon sorts chokladtårta. Hade tänkt ha hallonmousse i den, men insåg att två gäster är nyblivna helvegetarianer och då kan jag ju inte använda gelatin. Så vad gör jag nu: Står helt still. Choklad, hallon. Helst inte fööör stabbigt. Jag har färska jordgubbar också, som skulle kunna infogas nån stans. :)
 
Men alltså tips nu! Ska göra någon sorts chokladtårta. Hade tänkt ha hallonmousse i den, men insåg att två gäster är nyblivna helvegetarianer och då kan jag ju inte använda gelatin. Så vad gör jag nu: Står helt still. Choklad, hallon. Helst inte fööör stabbigt. Jag har färska jordgubbar också, som skulle kunna infogas nån stans. :)
Det finns ju vegetariskt "gelatin".
 
Men alltså tips nu! Ska göra någon sorts chokladtårta. Hade tänkt ha hallonmousse i den, men insåg att två gäster är nyblivna helvegetarianer och då kan jag ju inte använda gelatin. Så vad gör jag nu: Står helt still. Choklad, hallon. Helst inte fööör stabbigt. Jag har färska jordgubbar också, som skulle kunna infogas nån stans. :)

Måste du ha gelatin i? Det funkar inte med bara typ hallongrädde eller någon slags mascarponekräm?

Som den här passionsfruktstårtan, t.ex. Passionsfrukter är ju också gott, men det borde väl gå att byta ut passionsfrukterna mot hallon om man vill?
 
Middag med ett gäng vänner igår, jag gjorde frozen cheesecake med fläderblomssmak till efterrätt (saft från frysen :up: ) och så gjorde vi bulgogi fast med flankstek. Såååå gott. Hade starka grejer till (kimchi, srirachamajo) och magen har ännu inte protesterat :D (Den kanske behövde chockas). Det här kan jag tänka mig att laga igen, och det går att vegetarisera enkelt.
 
@Tassetass @inverterad Tusen tack för förslag! Jag hade tänkt just passion-panna cotta faktiskt, men det faller på att jag inte vet exakt hur många som kommer (allt mellan 4 och 8 personer). Citronmarängpaj känns lite säkrare då, det är liksom lite mindre exakta portioner :)
 
Skulle du kunna använda gelésocker @Miran? Det brukar jag använda när jag gör panna cotta och det är mig veterligen helt vegetariskt.
 
Middag med ett gäng vänner igår, jag gjorde frozen cheesecake med fläderblomssmak till efterrätt (saft från frysen :up: ) och så gjorde vi bulgogi fast med flankstek. Såååå gott. Hade starka grejer till (kimchi, srirachamajo) och magen har ännu inte protesterat :D (Den kanske behövde chockas). Det här kan jag tänka mig att laga igen, och det går att vegetarisera enkelt.
Bakteriekulturen i kimchi gjorde säkert susen för magen tror jag, jäst mat är bra grejer! :D
 
@Tassetass @inverterad Tusen tack för förslag! Jag hade tänkt just passion-panna cotta faktiskt, men det faller på att jag inte vet exakt hur många som kommer (allt mellan 4 och 8 personer). Citronmarängpaj känns lite säkrare då, det är liksom lite mindre exakta portioner :)

Fördelen med mousse: Gör den klar, häll i spritspåse och portionera ut och garnera när du vet hur många som kommer. :up: Dekorera med lite väl valda kaksmulor och bär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 499
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
107 692
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 197
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp