Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag mjukglass till lunch, sedan massa champagne på Lundakarnevalen (på en servering som hette Dom Pérrong, väldigt studentikost, men sjukt prisvärd champagne) och lite Karnevöl också. Grillade hos en kompis frampå kvällen (salsicca, majs och matig fetaostsallad till) och lite mer öl.

Idag har jag hängt på beachen hela dagen, ska snart gå och handla lite tidig middag och fortsätta hänget i solen :)
 
Igår åt jag mjukglass till lunch, sedan massa champagne på Lundakarnevalen (på en servering som hette Dom Pérrong, väldigt studentikost, men sjukt prisvärd champagne) och lite Karnevöl också. Grillade hos en kompis frampå kvällen (salsicca, majs och matig fetaostsallad till) och lite mer öl.

Idag har jag hängt på beachen hela dagen, ska snart gå och handla lite tidig middag och fortsätta hänget i solen :)

Karnevöl :rofl: :rofl: :up:
 
Svängde ihop en matig sallad idag :). Lättkokt blomkål, smörstekt zucchini och hårdkokt ägg blandades med en röra bestående av creme fraiche, en klick majonnäs, dijonsenap, lite sambal oelek samt hackad gul lök och hackade kårnitjonger :up:. Gott, mättande och smakrikt :d.

Luchen bestod av lammfärs-kebab-bullar, myntasås och couscous med grillad aubergine och zucchini. Det var också gott!
 
Vi hittade en liten asiatisk restaurang i en grannstad med en "rå" buffé där en själv plockade på vad en ville äta och sedan lagade kocken till det eftersom. Mycket trevligt att själv välja grönsaker, hur mycket en ville ha och vilken sås en ville smaksätta det med. Vaniljglass med salt kolasås till efterrätt.

I dag blev det hemgjorda hamburgare med lök, tomater, någon lagrad ost och coleslaw.
 
Sommarmat till middag: lax, köpepotatissallad, ägg, sparris och tomater. Sonen (3 år) åt fem ägg :o borde jag bli orolig?
Till efterrätt blir det hockey, lösgodis och ben&jerrys när kidsen somnat.
 

Bifogade filer

  • 056154C0-6FEC-4BE8-9216-9B824A160D5D.jpeg
    056154C0-6FEC-4BE8-9216-9B824A160D5D.jpeg
    200,5 KB · Visningar: 18
Kycklingburgarna blev goda! Hade i gul lök, vitlök, chili, ingefära och skal och saft från en citron. Och ett ägg. Stekte löken och det innan jag gjorde själva burgarna, för det har min mamma minsann lärt mig att man ska. (Sen att jag aldrig någonsin ändå lyckas få till köttbullar som hon är en annan historia.

Ja just det. Ströbröd också. Öl till.
 
Jag funderar på syrenmarmelad.

Fundera inte, gör! Jag laddar för att plocka en massa när de slår ut, det blir både likör och gelé (det skulle bli marmelad men det såg lite sunkigt ut med vissna blommor så jag silade av dem :D det ser nog bättre ut om man gör på lila, det här var vita). @tuaphua också :up:

Till de som inte vet: Det ska vara bondsyrén (Syringa vulgaris) och inte ädelssyrén, de ger ingen smak.
 
Även jag har ätit årets första svenska nypotatis i helgen! Det var dock inte jag som betalade, vilket gjorde att det hela smakade ännu godare :angel: Faster och farbror bjöd in till fest på en fantastisk hamnrestaurang i Malmö, och jag har sällan ätit så mycket fin mat under en och samma kväll.

Ostron, snittar och champagne till fördrink. Till förrätt blev det en trio av skaldjur: Hummer med syrad blomkål, rättika och ramslök + pilgrimsmusslor med svensk grön sparris och tryffelmajonnäs + havskräftor i filodeg med basilika. Ungefär HÄR började jag känna mig ganska mätt (pilgrimsmusslorna var alldeles för goda).

Huvudrätten var kalvfilé med vit sparris, murklor och ovan nämnda nypotatis, och sedan var det efterrättsbuffé där jag bland annat hittade en helt fantastiskt god crème brûlée med havtorn som jag fortfarande inte slutat tänka på. Riesling, Syrah och Moscato i glasen, i den ordningen.

Sedan dans och mer champagne innan det blev nattamat i form av grillad korv. Kvällen började alltså med ostron och slutade med wienerkorv, skulle man kunna säga. Kontraster!

Ikväll ska jag äta ostbågar och lösgodis till middag. På tal om kontraster, alltså.
 
Även jag har ätit årets första svenska nypotatis i helgen! Det var dock inte jag som betalade, vilket gjorde att det hela smakade ännu godare :angel: Faster och farbror bjöd in till fest på en fantastisk hamnrestaurang i Malmö, och jag har sällan ätit så mycket fin mat under en och samma kväll.

Ostron, snittar och champagne till fördrink. Till förrätt blev det en trio av skaldjur: Hummer med syrad blomkål, rättika och ramslök + pilgrimsmusslor med svensk grön sparris och tryffelmajonnäs + havskräftor i filodeg med basilika. Ungefär HÄR började jag känna mig ganska mätt (pilgrimsmusslorna var alldeles för goda).

Huvudrätten var kalvfilé med vit sparris, murklor och ovan nämnda nypotatis, och sedan var det efterrättsbuffé där jag bland annat hittade en helt fantastiskt god crème brûlée med havtorn som jag fortfarande inte slutat tänka på. Riesling, Syrah och Moscato i glasen, i den ordningen.

Sedan dans och mer champagne innan det blev nattamat i form av grillad korv. Kvällen började alltså med ostron och slutade med wienerkorv, skulle man kunna säga. Kontraster!

Ikväll ska jag äta ostbågar och lösgodis till middag. På tal om kontraster, alltså.
HERREGUD, vad gott det låter! Jag dreglar bara av att läsa.
 
Jamen visst, vem dreglar inte över lite wienerkorv och lösgodis!

Nä skämt åsido - är det något de kan, mina släktingar, så är det mat! Synnerligen tacksamt för oss som blir bjudna. Har du någon gång vägarna förbi Malmö så rekommenderar jag varmt ett besök på Årstiderna by the Sea!
Min käre far har varit vän med några av de i familjen som äger det - blir mer och mer sugen på att försöka mygla mig in med "Ni känner mig.. typ?! Ge mig mat tack :cry::angel::D"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 836
Senast: MJLee
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 126
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 821
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp