Tittar in i ditt kök del 27

Kokosris är ett tips! Koka jasminris eller liknande enligt instruktionen på förpackningen, men byt ut 2-3 dl av vattnet mot 400 g kokosmjölk, samt häll i någon deciliter kokosflingor. Lite mer dekadent än vanligt ris, men ungefär samma användningsområden (dvs funkar jättebra till kokosmjöksbaserad curry).
Ännu mer dekadent med tjock trögflytande kokosgrädde!
 
Mina föräldrar anlände igår och vi lagade tomatpastan med citron och burrata som @Exile länkade till häromveckan. Oj vad gott det var! Den går rakt in på listan över favoriter när det kommer till enkla vardagsrecept. Vi stekte upp lite pancetta och serverade det som valbar topping, det gjorde saken ännu godare :) Vi drack ett Mazuelo (aka Cariñena/Carignan, kärt barn har många namn 🙄) till vilket funkade väldigt bra.

I skrivande stund laddar vi upp för besök på finkrog (https://www.thegannetgla.com/dining) där det vankas avsmakningsmeny med sju rätter. Jag är redan hungrig, trots att det är en timme kvar till bokningen, men något säger mig att det är helt rätt uppladdning... :d
 
Magen pajade i (igen🙄) i dag. Nu har jag i alla fall satt i mig nagra "nodmediciner" sa forhoppningsvis blir det snart battre. I kvall blev det ingen middag ute, daremot blir det varmkorv med Pino Grigio ... utspatt med vatten.:laugh:
 
Grillning av årets första entrecote

IMG_6561.jpeg
 
Gjorde moussaka förra helgen som jag levt på större delen av veckan. Tzatziki samt en tomat- och fetaostsallad till. Idag och igår har jag ätit pho från lokala vietnamesen :d

Börjar även peppa mentalt inför våffeldagen
 
Förberett till middagen det jag kan. Lagt kycklingfile som jag delat i mindre bitar i turkisk yoghurt blandad med tandoorikrydda, salt och lime. Gjort myntayoghurt av turkisk yoghurt, lime, vitlök och salt och peppar. Kommer att steka finhackad lök med ingefära, gurkmeja och spiskummin och ha i riset och koka sen
Kommer nog bli gott!
 
Maten blev god men när jag gör indiskt ris nästa gång ska jag öka mängden på kryddorna det hade definitivt kunnat smaka mer. Även kycklingen hade kunnat smaka mer men jag glömde tandoorikrydda ovanpå kycklingen innan jag ställde in den i ugnen. Var ju tandoorikrydda i själva yoghurtblandningen som den låg i men det hade gärna fått ha ännu mer smak.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 637
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp