Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den producent Mabuse nämner verkar enbart sälja i Stockholmsområdet. Jag googlade. Synd, för det lät lite gott med äpple och salvia i korv.

Lokala korvtillverkare, däremot, torde finnas både här och där, fast de tillverkar väl inte den där salviakorven allihop så klart.

Jag är också lite skeptisk till korv och nästan särskilt till just engelsk korv, efter alla mjöligt smaklösa frukostkorvar på enkla B&B, så jag skulle mer än gärna smaka en god brittisk korv. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska leta för att hitta det.

När det gäller korv som i kallskuret, upplever jag att det finns en sur/syrlig tradition som omfattar tex Sverige och Tyskland, och så en mer torkad tradition som tex omfattar Italien och Spanien. Där föredrar jag starkt den torkade korvtypen framför den sura (varför man inte främst torkar som konserveringsmetod i min landsända, har jag dock helt klart för mig).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dagens middag, vildsvinstek, grönsaksblandning på lök, rotselleri, sötpotatis, purjo, brysselkål och äpple som jag ugnsrostat med olivolja, salt och rosmarin, och lite skysås med bla vinäger och sirap.

Kvällsmatplaneras bli riskakor med proteinkvarg och ett par upptinade körsbär på toppen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När det gäller korv som i kallskuret, upplever jag att det finns en sur/syrlig tradition som omfattar tex Sverige och Tyskland, och så en mer torkad tradition som tex omfattar Italien och Spanien. Där föredrar jag starkt den torkade korvtypen framför den sura (varför man inte främst torkar som konserveringsmetod i min landsända, har jag dock helt klart för mig).

Jag håller med dig, tycker lika. Dessutom är torkad korv så mycket aptitligare för ögat också kan jag tycka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Korvsoppan blev ok, en god grönsakssoppa med korv.
Mkt poppis hos den yngsta.


Ikväll är sambon borta, så vi kör temat: mat du gillar fast du inte borde och skäms... Fiskbullar i hummersås med potatis/blomkål och massa svartpeppar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Säkert inte, de säljer nog bara på sin lokala marknad än så länge. Men de har ökat spridningen rätt bra på sistone, nu finns de i de flesta stora butiker, så de kanske sprider sig ut i landet också. Det finns säkert liknande lokala korvmakare på andra håll i landet också, tänker jag mig?

De finns inte på ICA Maxi där jag bor, i Skåne.....:(

Funderar på om svärmor i England kunde frysa ner ett gäng, vira in dem i folie och tidningspapper, posta en måndag och de fortfarande vore frusna när de kom fram?

Dessa korvar är absolut inte smaklösa, precis tvärtom. Vi brukar som sagt grilla dem (i ugnen) så de blir så där ohälsosamt svarta här och där, och spruckna i skinnet. De är så goda så det inte går att beskriva. Nu måste jag tänka på nåt annat, annars blir jag olycklig.....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fortsätter på Msäterkockstemat (ja ja, jag ska skriva om min egen mat också, så snart jag har lagat någon ;)) och citerar Per Morbergs Facebookstatus:

"Ikväll blir det en riktigt god Champinjonsoppa, men jag tror att jag byter ut Champinjonerna till Portobello, det är ju ändå ingen som känner skillnaden! Eller är Portobello en Champinjon. Trevlig kväll!" ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, en frände. Falukorv var absolut oaptitligt medan jag bodde i sverige men efter snart 5 år med spanska korvar så betalar jag gladeligen typ 7 euro för en plutteliten bit falukorv inköpt i en svensk butik lite då och då och det smakar HIMMELSKT!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, en frände. Falukorv var absolut oaptitligt medan jag bodde i sverige men efter snart 5 år med spanska korvar så betalar jag gladeligen typ 7 euro för en plutteliten bit falukorv inköpt i en svensk butik lite då och då och det smakar HIMMELSKT!!!

Som barn åt jag alltid falukorv ("rå") på knäckebröd med lite gurka ovanpå. Åh så gudomligt gott!! På den tiden var korvskinnet äkta tarm så katterna brukade äta det med glädje. Nu är det plast.......

(När dottern var liten sa hon alltid "Farligkorv"! :love: )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De här korvarna är faktiskt mycket goda, i den tyska traditionen med en engelsk twist. De gör salsiccia och kalvkorv med karljohansvamp och tryffel och sånt också, men hur det nu är smakar det engelsk korv om dem ändå i slutändan. På ett bra sätt, det är köttiga, saftiga korvar med mild kryddning, råa när man köper dem. Vi brukar äta dem med potatis, senap och kål (surkål, blomkål, brysselkål, etc) på olika sätt, och det blir mycket gott. Dock har vi slutat köpa dem som ska föreställa t ex något kryddigare, och går på de engelska sorterna på en gång istället.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ehhh :o Jag gillar fortfarande falukorv ra. Med mycket senap behovs inte ens en hard brodskiva under.:grin:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja det förstod jag, det är Markus. Det är Magnus och Anders vi blandat ihop.

Men inte är Markus lycklig för att han får intervju? Jag tolkar det som att han är så engagerad i tävlingen, bara. Jag tycker att han är lite bedårande.

Jo, visst är det så, jag tänkte inte riktigt. Som vanligt ;) Jag är så blarig i huvudet av min medicin numera att jag skriver rakt av vad jag tänker och ibland blir det lite fel. Han är ju likadan hela tiden ;)

Inte bara namnen, utan "blonda killar". Jag kan inte heller hålla isär dem. Alla ser likadana utom Carl som är kort och ger cyklopfeeling:D

Min mamma tycker att Carl ser ut som en seriefigur :D Inte på ett elakt sätt utan bara... ja. Och jag kan förstå hur hon menar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den producent Mabuse nämner verkar enbart sälja i Stockholmsområdet. Jag googlade. Synd, för det lät lite gott med äpple och salvia i korv.

Jag tittade på deras hemsida och de har vissa återförsäljare utanför Stockholmsområdet, bl.a. Malmö, Lund, Gävle och Göteborg.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hrm... Man kanske inte ska erkänna sånt här men halva den där snordyra falukorvsbiten jag unnar mig ibland slinker rätt ner i magen, rå och utan vare sig knäckebröd eller annat :o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Den producent Mabuse nämner verkar enbart sälja i Stockholmsområdet. Jag googlade. Synd, för det lät lite gott med äpple och salvia i korv.

Jag är också lite skeptisk till korv och nästan särskilt till just engelsk korv, efter alla mjöligt smaklösa frukostkorvar på enkla B&B, så jag skulle mer än gärna smaka en god brittisk korv. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska leta för att hitta det.

Om du hamnar på The Walrus & Carpenter nästa gång du är i London (ligger på 43 Monument Street i hörnet mot St Mary Hill om jag inte minns fel på numret) så får du de bästa korvarna London kan erbjuda. De brukar ha 5 eller 6 olika på menyn och eftersom de ligger nära Smithfield tror jag att de gör det själv - eller köper dem där - och det är ordentliga råvaror.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

599166_433041200114030_1400787263_n.jpg


(Fast vi brukar hårdgrilla dem ännu mer..... Så de blir riktigt karamelliserade! )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Matlagningen har legat för fäfot här i några dagar. Igår räddades middagen av nouroz/newroz men var egentligen extremt lättlagad. Idag åt jag rester av gårdagens middag till lunch, kompletterat med en lammburgare.

Till middag blev det de härliga frysta grönsakerna, Grönsaker perfekta till sallad. De är inte perfekta till sallad, men jag fräste lite bacon med rökt paprika och hällde över grönsakerna och kryddade lite till och det blev okej.

En närstående ligger för döden, så jag är inte särskilt kreativ vare sig i köket eller annorstädes just nu.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vet du om någon speciell småkaka som äts vid nouroz? Mellanösternbutiken i Falun brukade sälja en oansenlig vit spröd kaka vid nouroz, enda ingrediensen som stack ut var pistage.

Nej, tyvärr. Kakor, nötter och bröd har som roll att symbolisera typ välsignelse och sötebrödsdagar, men det finns ingen etablerad "officiell" kaka (inte som tex lussebullar vid Lucia). Så det är snarare lokala traditioner, eller rena familjetraditioner, om man äter någon bestämd kaka.

Men om jag var du skulle jag experimentera med någon spröd småkaka vilken som helst som du hittar recpept på och som verkar god, och så tillsätta antingen finhackad eller mald pistage, och ett par droppar apelsinblomsvatten (för det är det ofta i de där kakorna). Men akta, ta inte för mycket av apelsinblomsvattnet, det är mycket smakintensivt!

Den lilla fyllda kaka jag skrev om förut, kallas ofta Gazellhorn på svenska och är väldigt god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I Mellan Ostern tror jag Rosen Vatten ar en valigare ingredience an Citrus vatten. Tror jag. Jag tycker i alla fall att det ar Rosen Vatten i nastan alla bakverk fran den delen av varlden.:p

Jag akte forbi en Farmer's Market i grann staden i dag. Nu har jag aldeles for mycket gronsaker, get ost, kott, honung, och i allmanhet saker man hittar pa farmer's market. Igen. Helt utan nagon som helst tanke pa recept och vad jag skulle kunna laga med det. Det var farskt och sag sa gott ut.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Varmrökt lax, blomkålsris med finriven rödkål, broccoli, sötpotatis och purjo uppstekt i panna i baconfräs och pimpat med salta solrosfrön och rosmarin, ett glas vitt vin och en kanna vatten och till efterrätt en chokladmousse på kvarg och vit choklad, och en näve hallon och salmiaksmul av turkisk peppar som jag körde i mixer, som topping. Plockmat - frukttallrik och pata negra & mozzarella med basilika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp