Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här lutar det åt att det blir pizza till middag, alternativt något annat från kvarterskrogen. Har ingen lust att laga mat i dag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi är inne i en period av bläää just nu. Jag låter sonika alla andra välja mat (idag en kollega, borde vetat bättre), och sen får jag googla recept eftersom jag inte kan laga maten.
Jag behöver inspiration, känns som jag kört fast i idel samma smaker och typer av mat.

Nu frågan: är Flygande Jacob ätligt?

Kyckling, banan, bacon och chilisås i ugn?!!?

Jag är skeptisk.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu frågan: är Flygande Jacob ätligt?

Kyckling, banan, bacon och chilisås i ugn?!!?

Jag är skeptisk.

All mat som avsiktligt eller oavsiktligt innehåller banan är oätligt. Det är bara inte alla som förstått det. Tips från coachen är att tänka om! ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu frågan: är Flygande Jacob ätligt?

Kyckling, banan, bacon och chilisås i ugn?!!?
Svar: nej. :cool:

Iaf inte enligt mig, som avskyr banan i matlagning. :p Men bacon och chilisås - är det kutym att ha i Flygande Jacob? Ska det inte vara jordnötter?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Samma här, jag är sjukt oinspirerad just nu. Tycker dessutom att typ allt är äckligt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fredag = den veckodag då jag får äta vanlig mat utan dåligt samvete (tappat nästan 10 kilo sen i julas!!!). Men planeringen var lite dålig så det blev "bara" en vegetarisk lasagna och lite gott Italiensk vin. Och en fin sallad. Ikväll gjorde Dottern en underbar smoothie med våra egna, frusna svarta vinbär, hallon, lite vaniljglass, mjölk och färska myntablad! Underbart!!! Tack, min fina H!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Flygande Jakob är fullständigt fantastiskt sådär en gång om året. :d Mycket grädde, mycket banan, mycket chilisås, mycket bacon, och så lite jordnötter på toppen. Men så älskar jag frukt i mat också. Inget att skryta med i matnördskretsar - nästan lika illa som burkchampinjoner och Bullens korv, skulle jag tro. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag trodde jag köpte svärdfisk men det var tydligen haj. så vi har nyss ätit hajakotlett med tzatziki och stekt potatis.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Exotisk middag hos mig ikväll - hamburgare! Sist jag åt det måste vara sommaren 2008 när jag fick en urgod, hemgrillad veg.variant, som jag nu försökte återskapa. Mina gäster fick dock nöja sig med att få sina burgare på svarta slemproppar pannstekta, men bröden bakade jag själv och vi gjorde egen majonnäs, egna pommes, en salsa, guacamole och cole slaw. Inte något jag äter snart igen, men trevligt var det.

Nu gnaskar jag på överblivet bröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är så ledsamt, att det fångas och äts så mycket haj som det görs. Jag såg bland annat en dokumentär på svtplay i vintras om den hemska fångsten och handeln med haj i kina (litet klipp -> http://www.svtplay.se/klipp/551338/klipp-ur-avsnitt-2-hajfenor ) och sen såg jag även den mycket uppmärksammade filmen 'sharkwater' som var riktigt omskakande.
Jag hoppas du går tillbaka där du köpte/blev serverad haj och talar om att de brutit mot internationell lag som förbjuder handel med utrotningshotade djur - vilket även spanien skrivit under på i cites (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora). :cry:

Tillägg: även svärdfisk är en hotad art som man bör undvika att äta om man vill ha gott samvete.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack, Anna. Det är rätt påfrestande faktiskt, även om det inte alls kommit som en överraskning. Att det inte är en överraskning är nästan jobbigast; när man vet länge i förväg vartåt det barkar, är man ju mentalt helt slutkörd när det väl händer. :(

Honung och Djurjouren: Även svärdfisk är rödlistad, tråkigt nog. Det är ju ingen slump att det är de allra godaste fiskarna som är svårast hotade. Ändring: Nu såg jag din ändring, honung.

Jag har ätit god pizza med tre sorters ost på restaurang idag, alltså inte pizzeria, utan "riktig". En halv flaska rött vin därtill och därefter en riktigt god cappuccino.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är inte alls insatt i det där men här säljs haj typ överallt, denna köpte jag på Mercadona, det är en av Spaniens största butikskedjor, de har haj i många olika fomer, denna var djupfryst och kostar i princip ingenting. Jag har väldigt svårt att tro att en sådan butik kan sälja något som är utrotningshotat? Men jag kan såklart ha fel. kanske gäller olika arter?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Flygande Jakob är fullständigt fantastiskt sådär en gång om året. :d Mycket grädde, mycket banan, mycket chilisås, mycket bacon, och så lite jordnötter på toppen. Men så älskar jag frukt i mat också. Inget att skryta med i matnördskretsar - nästan lika illa som burkchampinjoner och Bullens korv, skulle jag tro. :D

:bow::bow: Exact!:D

Jag är inte alls insatt i det där men här säljs haj typ överallt, denna köpte jag på Mercadona, det är en av Spaniens största butikskedjor, de har haj i många olika fomer, denna var djupfryst och kostar i princip ingenting. Jag har väldigt svårt att tro att en sådan butik kan sälja något som är utrotningshotat? Men jag kan såklart ha fel. kanske gäller olika arter?

Roda havet ar varldens haj rikaste hav och i Mellan Ostern brukade jag aka till fiskmarknaden och kopa haj med jamna mellanrum. Dar ar den dock inte utrotningshotad, atminstone inte den haj (mest black tip och spinner haj) de tar upp med sina sma gammaldags batar efter kusterna. Likasa kan man ibland kopa lokalt fiskad haj pa 'farmers markets' i Florida, atminstone efter Atlant kusten. Just nu kan inte "spring break" turisterna i Florida bada da det ar stim med tustentals hajar som just nu 'migrerar' uppfor kusten.

Jag tror att det beror pa var man ar och att man kanske ska undvika importerad haj ... men jag koper inte frusen tilapia langre heller, da den kommer fran Kina, farsk tilapia ar dock odlad lokalt och den koper jag gjarna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad tråkigt att höra om din närstående. :(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är inte alls insatt i det där men här säljs haj typ överallt, denna köpte jag på Mercadona, det är en av Spaniens största butikskedjor, de har haj i många olika fomer, denna var djupfryst och kostar i princip ingenting. Jag har väldigt svårt att tro att en sådan butik kan sälja något som är utrotningshotat? Men jag kan såklart ha fel. kanske gäller olika arter?

'Att vara en medveten konsument är första steget i arbetet att bevara värden i världen' brukar biologer säga. Bara för att hajen säljs innebär det inte att den är okej att sälja.
Här finns wwf's konsumentguide, titta igenom den och utgå från den i din fiskmatsplanering. Du som matplanerare i din cateringverksamhet bör veta om såna här saker:
http://www.wwf.se/source.php/1317575/Fiskguiden 2010_stora.pdf
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Roda havet ar varldens haj rikaste hav och i Mellan Ostern brukade jag aka till fiskmarknaden och kopa haj med jamna mellanrum. Dar ar den dock inte utrotningshotad, atminstone inte den haj (mest black tip och spinner haj) de tar upp med sina sma gammaldags batar efter kusterna. Likasa kan man ibland kopa lokalt fiskad haj pa 'farmers markets' i Florida, atminstone efter Atlant kusten. Just nu kan inte "spring break" turisterna i Florida bada da det ar stim med tustentals hajar som just nu 'migrerar' uppfor kusten.

Jag tror att det beror pa var man ar och att man kanske ska undvika importerad haj ... men jag koper inte frusen tilapia langre heller, da den kommer fran Kina, farsk tilapia ar dock odlad lokalt och den koper jag gjarna.

Svartspetshajen finns också med på röda listan. Spinnarhajen är sårbar, ännu inte på röda listan men är en 'runner up' man bör vara kritisk till.

Här finns röda listan: http://www.iucnredlist.org/

Att ta död på utrotningshotade djur är ingen högteknologi. Och den typen av varor finns precis överallt, man bör vara uppmärksam och medveten, främst i asien och mellanöstern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp