Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, i avsaknad av kökspersonal, så är många måltider i mitt hem kulturellt felaktiga på just det sättet.

Lagar jag kinesiskt, lagar jag sällan lika många rätter som många kinesiska rätter tycks bestå av, detsamma gäller oftast när jag lagar mat från Mellanöstern. Jag lagar knappt ens trerätters menyer på det svensk-fransk-europeiska viset, av samma skäl. Livet utan personal i köket är ett lidande, helt enkelt. :p
Tja, i sydeuropa har de nog inte mer personal i egna köket än vad du har. Ofta står en bringare med gazpachon i kylskåpet och man äter den i små portioner. Du vet ju mycket väl vad jag menar. Jag svarar dig inte för att vara syrlig och dryg, men tack ändå för att jag får ta del av din vardag.
 
Vilket märke på tomatjuice? Jag älskar tomatjuice (och grönsaksjuice i stort) och vill gärna veta vilken det är som är ruskigt god! :)

==

I måndags gjorde jag en jätteenkel men supergod broccoligratäng med skinka. Kokt broccoli, strödde över strimlad rökt skinka (jag köper "stuvbitar" till sådant här, kostar nästan ingenting), lök och vitlök. Vispade ihop ägg med en liten burk lätt-crème fraiche, lite mjölk och några matskedar turkisk yoghurt samt kryddor. Hällde över, lite ost på toppen och några stänk Tabasco. Ugn i kanske 40 minuter. Hey presto (hej prästost?).

Igår åt jag sushi på stan med en väninna, och en glasspinne till efterrätt som var jättegod (Dumle från Triumf Glass) - men pytteliten!
Inte hyacinth men - jag har prövat två tomatjuicer, Kivik och Fontana. Kivik är bäst, tycker jag, Fontanas är mer lättdrucken men det beror på att det är mer socker i den.
 
Inte hyacinth men - jag har prövat två tomatjuicer, Kivik och Fontana. Kivik är bäst, tycker jag, Fontanas är mer lättdrucken men det beror på att det är mer socker i den.

Oj! Jag trodde att Fontanas bara innehöll salt som tillsats :S Jag gillar Granini men den är ganska exakt dubbelt så dyr som Fontana så det går liksom inte för sig till vardags ;) Kivik har jag aldrig sett men den ska jag prova så fort jag ser den!

Jag köpte en på Lidl häromveckan som hette Vita...någonting och den var också god.

I England finns det en kryddad version som heter Big Tom och är så vidunderligt god! Ungefär som en Bloody Mary-mix. Jag kryddar visserligen min också men det blir aldrig riktigt lika gott.
 
Jag köpte en på Lidl häromveckan som hette Vita...någonting och den var också god.
Lidl's dels tomatkross dels tomatjuice kom väldigt bra i en test vad det gällde (få eller inga) tillsatser jag tror jag såg på råd & rön häromdagen...ska leta länk!

Tillägg: Det var tomatkross det handlade om i råd & rön, och gällde märket Nostia.
Men jag såg en annan test om tomatjuice också, ska leta vidare!
http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/krossade-tomater/
 
Igår kväll blev jag bjuden på samgyeopsal av son och sonhustru. Första varma maten på länge. Gott!

Idag ska jag få gazpacho när jag ska iväg på visit. Vilken tillfällighet! Eller inte, i värmen.
 
Lidl's dels tomatkross dels tomatjuice kom väldigt bra i en test vad det gällde (få eller inga) tillsatser jag tror jag såg på råd & rön häromdagen...ska leta länk!

Tillägg: Det var tomatkross det handlade om i råd & rön, och gällde märket Nostia.
Men jag såg en annan test om tomatjuice också, ska leta vidare!
http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/krossade-tomater/
Det spökar! Jag kan inte ha skrivit det citerade i ditt inlägg. Jag skyr grönsaksjuice sedan jag fastade på 80-talet.
 
Igår kväll blev jag bjuden på samgyeopsal av son och sonhustru. Första varma maten på länge. Gott!

Idag ska jag få gazpacho när jag ska iväg på visit. Vilken tillfällighet! Eller inte, i värmen.
Koreanska kryddningar borde ju funka bra i värmen? Jag tänker salt, starkt och liksom "rent".
 
Ohhh ... Ghormeh shabizi:d
Fragan ar bara hur man hittar butiker har i Dalarna som har varor fran mellan ostern? Nagon som vet? Jag har sett en hel del invandrare som ar Muslimer, men vet inte hur jag ska leta efter butiker riktat till den typen av mat.
 
Har blivit bjuden på Pitalka idag, och sen en lime & currydoftande gryta med kycklingspett med färsk koriander, tahini och salta pumpafrön. Risoni Och sparris-sallad, tomat-mahmoud-dipp som gjorts nötfri till mig, salta olivbröd, miljoner olika plockmatstallrikar med marinerade oliver, dadlar, paprikor, champinjonhattar, chilifrukter. Efter det vämjeligt söta baklavas som jag nöjde mig med en sen avstod, sen baljor med te. Och sen kom det en tårta, med vit choklad och myntablad som doppats i mörk choklad, massa grädde. Jeez!I en obeskrivlig värme, till både temperatur i huset och i hjärtan. Jag var inbjuden till lunch(!) hos en nyinvandrad familj, och jag ska bjuda igen tillsammans med mina grannar i huset och vi ska då ha gårdfest med kräftor bland annat. - fantastisk rolig integration!
 
Favoritfrukost i repris, gröt, och knäcke med varmrökt lax, + knäcke med färsksaltad vit gurka:
2014-07-31092013_zps421663c7.jpg


Sen ska jag åka hem till en vän som sedan många år bara äter rawfood. Jag ska bli bjuden på lunchlasagne som ska vara helt nötfri, och någon chokladhallontårta till efterrätt. Spännande!
 
Ohhh ... Ghormeh shabizi:d
Fragan ar bara hur man hittar butiker har i Dalarna som har varor fran mellan ostern? Nagon som vet? Jag har sett en hel del invandrare som ar Muslimer, men vet inte hur jag ska leta efter butiker riktat till den typen av mat.
Ingen aning, tyvärr, men om du använder färska kryddor, så är det ju egentligen bara torkad lime som är "exotiskt". Resten av ingredienserna är ju inga konstigheter. Dock kan det ju vara svårt att få tag på tillräckligt mycket persilja. Jag köpte all slätbladig persilja de hade på min närmaste Hemköp, och det var inte i närheten av att räcka. Jag tog en sväng till förorten efter mer.
 
Igår gjorde jag tortillapizza igen. Så himla gott, praktiskt, billigt och förhållandevis nyttigt. Inget tjusigt på, bara en röra på färska tomater och vitlök, rökt skinka, riven ost och oliver. Hade gärna velat ha lite burkchampinjoner men orkade verkligen inte ta omvägen om Coop Forum på väg från jobbet bara för att köpa burksvamp.
 
Jag får leva på soppor och smoothies nu då mina tänder börjar säga upp sig :(
Men EGENTLIGEN gör det inte så mycket då det går att variera i det oändliga! :D
Ikväll planerar jag för avocadosoppan som inte blev av (jag gillar inte ens avocado, egentligen) och som efterrätt/efter träningen blir det "glass" på kvarg, frysta bär och banan! :d

Verkligen fancy och avancerat... ;)

Hur gör ni? Använder ni mycket halvfabrikat, eller kör ni mest "allt från grunden"? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
8 601
Senast: em76
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 819
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp