Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack for tipset. Det narmaste slakteriet har semester stangt nu, sa i morgon blir det utflyckt till ett lite langre bort for att fa tag pa ratt sorts lamm och hundben. Har i Dalarna ligger slakterierna lika tatt som maskrosorna i diket, det ar en ren frojd att besoka sa manga som mojligt.
Just nu gor jag diverse saser och salader till kvallens grillfest hos slaktingarna. En mango salsa ar klar, nu kommer chimichurri och senaps BBQ sas ... sedan blir det potatis sallad med vinaigrette och broccoli salad ocksa.
 
Skall ha fest om en månad och håller jut nu på att proväta buffémat. Idag blev det pastasallad med tomatpesto, soltorkade tomater, rödlök och paprika och till det två olika sorters kall marinerad kycklingfilé, en med honung och en med citron. Allt fick tummen upp och är nu med på buffémenyn.
 
Idag blev det utökad caprese till lunch (la till oliver och avokado) och till middag blir det någon köttbit, jag har ätit lätt och sval mat så länge nu i värmen så kroppen sa att den ville ha kött!

När särbon var här i helgen gjorde han en gudomlig soppa på saffran, piri-piri, vitt vin, konjak och grädde, toppad med räkor och creme fraiche. Han är inte så dum i köket karln min ;)

Vi åt också kräftor en dag (Kapten Royal kinesiska jumbo, de dög men inte mer och de var då inte speciellt jumbo) och kokade fond på skalen. Den har jag inte gjort soppa på ännu och funderar på om jag ska frysa in den tills särbon kommer nästa sväng om ett par veckor.
 
Skall ha fest om en månad och håller jut nu på att proväta buffémat. Idag blev det pastasallad med tomatpesto, soltorkade tomater, rödlök och paprika och till det två olika sorters kall marinerad kycklingfilé, en med honung och en med citron. Allt fick tummen upp och är nu med på buffémenyn.

Skulle man kunna få recept på kycklingen tro? ;) :d
 
Hur gör ni? Använder ni mycket halvfabrikat, eller kör ni mest "allt från grunden"? :)

Läser man tråden några veckor, visar det sig att svaret på det där verkar bero på dagsformen för de flesta, samt möjligen på vad man menar med "halvfabrikat" och vad man menar med "från grunden".

Bra svar, va? :)
 
Skulle man kunna få recept på kycklingen tro? ;) :d

Citronmarinerad kycklingfilé

1 kg kycklingfilé

Marinad:
0,5 dl olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
1,5 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
1,5 msk torkade örter tex oregano, timjan

Putsa kycklingfileerna och lägg i plastpåse. Blanda ingredienserna till marinaden och häll hälften över fileerna. (Spara resten till serveringen). Gnugga runt så att marinaden fördelar sig. Låt marinera 3-4 timmar. Sätt ugnen på 250 grader. Häll upp kycklingen i en långpanna. Stek mitt i ugnen tills kycklingen är klar. Kyl ned och ställ kallt. Skiva upp kycklingen och häll över resten av citronmarinaden.

Honungsmarinerad kycklingfilé

4 kycklingfiléer

Marinad:
0,5 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger
0,5 dl flytande honung
1 tsk flingsalt
nymalen svartpeppar
1-2 pressade vitlösklyftor
färsk timjan

Stek kyckling i smör 15-20 minuter eller tills de är klara. Salta och peppra efter smak. Låt svalna något. Blanda under tiden marinaden. Skär kycklingen i centimetertjocka skivor och lägg dem i en trång plastpåse, låda eller form. Skeda över marinaden och se till så att filéerna täcks ordentligt. Låt marinera minst 4 timmar, gärna över natten i kylskåp.
 
Läser man tråden några veckor, visar det sig att svaret på det där verkar bero på dagsformen för de flesta, samt möjligen på vad man menar med "halvfabrikat" och vad man menar med "från grunden".

Bra svar, va? :)
Aha, jag har ju inte hängt med i de andra trådarna (tyvärr) men ja, jag får väl säga att det var ett givande svar :)

Jag funderar på hur man kan göra en god avocadosoppa, som lika gärna kan ätas kall? :)
 
@athena_arabians, och jag hör gärna närmare om soppan din särbo gjorde. Lät kanongott!

Väldigt okomplicerat faktiskt. Vi hade råa jätteräkor (inte etiskt korrekt osv, jag vet men det är för en annan tråd) men det går säkert lika bra med stora vanliga räkor. Han marinerade räkorna i vitt vin, saffran, piri-piri, kycklingfond (det var det eller kalvfond!) och konjak. Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor får de koka med tills de är färdiga, annars toppar man bara med räkorna. Servera med bröd och creme fraiche.

Jag tror säkert man kan byta ut räkorna mot andra skaldjur eller fisk. Särbon hade gärna velat pudra över lite paparikapulver men jag tål inte paprika fast jag tror det skulle passa bra. En annan idé han hade var att ha i wokgrönsaker för att få mera "tugg". Vi ska testa lite olika varianter!
 
Hur gör ni? Använder ni mycket halvfabrikat, eller kör ni mest "allt från grunden"? :)

Som du vet ;) gör jag det mesta från grunden men det finns givetvis begränsningar. Jag ställer mig inte och gör bbq-sås när jag gör pulled beef, jag kokar sällan egen buljong, jag köper färdig bearnaisesås och är det bråttom fungerar faktiskt bake-off bröd man gräddar hemma utmärkt.

Vill man sedan jävlas kan man givetvis ställa sig och koka fond, göra egen bearnaisesås och slå majonäs. Håller med @Petruska, mycket är dagsform.
 
Jaa! Jag är glad att jag fått äran att uppleva din matlagningskonst!:love: Jag saknar räkorna! Rökta räkor var så fantastiskt gott! :d :d (och du är grym på att göra sushi, bara så du vet! :D

kl
Det blir färdigmat ikväll då jag inte orkar städa/diska, varken nu eller när jag kommer hem från Zumban. Frågan är bara vad jag ska äta...
 
Jaa! Jag är glad att jag fått äran att uppleva din matlagningskonst!:love: Jag saknar räkorna! Rökta räkor var så fantastiskt gott! :d :d (och du är grym på att göra sushi, bara så du vet! :D

kl
Det blir färdigmat ikväll då jag inte orkar städa/diska, varken nu eller när jag kommer hem från Zumban. Frågan är bara vad jag ska äta...

Tack, det är roligt att höra! :o :D Vi var faktiskt och åt sushi på ett ställe i Falun tidigare i veckan. Särbons kommentar: "Tja, det gick ju att äta men ditt ris och din tamago är mycket godare!"

Hmm, nu blev jag sugen på rökta räkor :cautious: får nog göra det imorgon :d
 
:rofl:
Jag tror för övrigt att min första (och då var jag övertygad om att det även skulle vara den sista!) sushi-upplevelse var just i Falun :)

(ber om ursäkt ifall jag gått helt och hållet OT nu...)
 
Jag som ständigt läser men aldrig skriver i tråden kan ju passa på nu med en sommarfavorit, tillika dagens lunch/middag, kategori Enkelt; underkategori Snabbt ;)
Valfri vit, fast fisk stoppas i ugnsform tillsammans med generösa (så pass att hela köket luktar sommar) mängder dill samt citron, vitt vin och en klick dijonsenap. Idag fanns lite överbliven crème fraiche i kylen så den fick åka i också. Överst skivade tomater och in i ugnen. Färskpotatis (om den ff kan kallas det...) och snabbt uppkokade krispiga små morötter till.
 
Här hemma kommer det att bli en laxwok till middagen. Serveras med wokad lotusrot, vitkål, rödlök, vitlök och förhoppningsvis hittar jag ytterligare lite grönsaker i affären. Vi äter inte fisk särskilt ofta men maken hade köpt hem och lagt för att tina i kylen igår.
 
Åh! Nu vill jag också ha rökta räkor! :love::dOch aioli. Måste se till att skaffa mig en liten rök för hemmabruk, det låter som ett väldigt mysigt och användbart tillbehör i matlagningsväg. Idag blev det i alla fall rökt makrill i köpevarianten (igen), stekt potatis, gräddfil och oliver. Har varit mycket ordentlig efter semestern och haft lunchlåda till jobbet varje dag, men det är ju å andra sidan ganska enkelt att fixa till diverse sallader och grönsaksrätter i värmen.

Angående halvfabrikatfrågan så vill jag gärna göra så mycket som möjligt från grunden och strävar efter det, men måste då och då gena i kurvorna här och där om livet ska gå ihop tidsmässigt. Och att ställa sig och göra till exempel en kycklingfond från grunden för att frysa in och ha vid högtidliga tillfällen i någon maträtt, det blir tyvärr för mycket jox i förhållande till utbytet i ett ensamhushåll - så åtminstone där drar jag vanligen gränsen.

Däremot med god tillgång på ägg från egna höns så rör jag gärna ihop till exempel en bearnaise- eller hollandaisesås från grunden. Det är inte så ofta jag äter det, och det ÄR ju faktiskt mycket godare än påsevarianten, om det inte misslyckas alldeles enormt... Sedan är jag inte så förtjust i färdiga såser och röror över huvud taget, eller bröd och kakor som har extrem hållbarhet på grund av en massa tillsatser, så jag försöker vanligtvis undvika dem.

Men är inte heller på något sätt kategorisk när det kniper. Nu ska jag till exempel bege mig till affären och försöka hitta en färdig mojo rojosås till morgondagens lunchlåda (frittata med fänkål), för den ids jag för närvarande inte lägga tid på att försöka sno ihop om jag ska hinna med ett ridpass också.....
 
Vill man sedan jävlas kan man givetvis ställa sig och koka fond, göra egen bearnaisesås och slå majonäs.

Just bearnaise och majonnäs (aioli, i alla fall) äter jag så sällan, så det gör jag själv eller låter bli. Men när jag tänker på skillnaden på "från grunden" och "halvfabrikat", så tänker jag att jag i stort sett aldrig har gjort egen pastadeg, utan jag köper ju vanlig (torr ibland, färsk ibland). Jag köper inte heller tomater i säsong och konserverar, utan jag använder obekymrat tomatkross på burk. Det händer att jag kokar sylt och marmelad, men det händer också att jag köper det. Uppräkningen kan göras oändlig.

Sen har vi ju tex smör och ost, jag kärnar och ystar inte. Jag stoppar inte min egen korv, om jag äter påläggsskinka köper jag den färdigskivad, med mera.

Jag fattar helt enkelt inte hur det skulle gå till att "laga allt från grunden". Snarare är väl nästan allt minst halvfabrikat?
 
@Lillgrådis: Bara att titta förbi imorgon ;) :D Instämmer vad det gäller såserna (ja, inte bearnaisen då) jag skulle aldrig kunna tänka mig tex brunsås eller svampsås på påse, då är jag hellre utan. Det är definitivt inte pga snobberi men de är bara inte goda :yuck:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
8 601
Senast: em76
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 856
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 819
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp