Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Inspirerad av en annan tråd här ska jag ut och leta kantareller idag. Det är nog lite tidigt och det har varit lite för torrt men en promenad är ju alltid trevligt.

Oavsett om jag hittar någon svamp kommer det att bli grillat ikväll. Jag tänkte mig en bit lax med en teriyaki-inspirerad glaze, ljumma grönsaker och färskpotatis.
 
Min midsommarhelg blev riktigt trevlig, spenderades i Grundsund i en kompis sommarhus. Salta morgondopp, nattdopp och dagsdopp! Vi var ett sällskap på 8 personer. Klassisk midsommarmat där höjdpunkten var en gubbröra, jag som enbart gillar minimalt med sill tyckte ändå den var outstanding :d Jordgubbstårta med lemoncurd till efterrätt, den efterrättsansvariga hade oskicket att dränka bottnarna i apelsinjuice för att få dem saftiga (:eek::cry:) så det blev väldigt gojsig. Åt mest jordgubbar och grädde.

Midsommardagen blev det skaldjurskväll med havskräftor, färska räkor och makrill som metades upp i hamnen, fylldes med smör, gräslök och dill och grillades i foliepaket. Min västerbottenpaj och egen limeaioli till, vattenmelonsallad och pain riche. Jordgubbar och glass till efterrätt. Sanslöst gott :love: Söndagslunch blev grillad entrecote, oväntat trevligt. Rester-tillbehör.

Har lite ont i magen efter helgen, är inte van vid så mycket mat och köttprotein och feta såser tror jag :cautious:
 
Min midsommarhelg blev riktigt trevlig, spenderades i Grundsund i en kompis sommarhus. Salta morgondopp, nattdopp och dagsdopp! Vi var ett sällskap på 8 personer. Klassisk midsommarmat där höjdpunkten var en gubbröra, jag som enbart gillar minimalt med sill tyckte ändå den var outstanding :d Jordgubbstårta med lemoncurd till efterrätt, den efterrättsansvariga hade oskicket att dränka bottnarna i apelsinjuice för att få dem saftiga (:eek::cry:) så det blev väldigt gojsig. Åt mest jordgubbar och grädde.

Midsommardagen blev det skaldjurskväll med havskräftor, färska räkor och makrill som metades upp i hamnen, fylldes med smör, gräslök och dill och grillades i foliepaket. Min västerbottenpaj och egen limeaioli till, vattenmelonsallad och pain riche. Jordgubbar och glass till efterrätt. Sanslöst gott :love: Söndagslunch blev grillad entrecote, oväntat trevligt. Rester-tillbehör.

Har lite ont i magen efter helgen, är inte van vid så mycket mat och köttprotein och feta såser tror jag :cautious:
Låter rätt underbart! Jag lutar åt att makrill är fett nog som det är och fyller dem med tomat, lök och dill istället. Men nyfångad makrill!!
 
Jag ska bli bättre på att delta i trådarna - det passar bra med en ny en så jag inte känner mig drunknad när jag har missat en massa :)

Jag har ätit massor av gott i midsommar... nu ska vi se.

I torsdags grillade vi i spöregn - kycklingspett. Grekisk sallad och tzatsiki till - alltid smaskigt.

Midsommarlunchen blev, föga förvånande, sill och potatis. På eftermiddagen fikade vi på pavlova med färska hallon och blåbär istället för jordgubbar, som var både dyra och av sämre kvalité än vi önskade. Det går precis lika bra med pavlova, för mig i alla fall!

På kvällen grillade vi utbankad fläskytterfilé, till det ugnsbakad färskpotatis med gremolata och en enkel sallad på tomat och gurka bara.

I lördags, sillunch igen och på kvällen... ja, det kan man fråga sig. Vad åt vi? Jo, grillade hamburgare i all sin enkelhet och godhet var det ju :)

Och igår åt jag en väldigt god ostomelett till lunch och på kvällen torskrygg i foliepaket med citron, dill, smör och pepparrot och kokt potatis. Och haricots verts förstås!

Ikväll ska jag få en leverans från mat.se, så beroende på hur hungrig jag är när jag kommer hem från jobbet och när den faktiskt kommer så blir det antingen lite blandade charkuterier som är kvar från förra veckan och någon ostbit, eller kålpudding som jag längtar efter något så vansinnigt. Färsk vitkål... mmm!

Nu är det strax lunch och eftersom jag åkte ner från Bohuslän imorse har jag ingen matlåda. Undrar vad jag kan hitta häromkring!
 
Min koriander i balkonglådan har verkligen frodats de senaste veckorna. Tänkte att jag äntligen skulle få ändan ur och göra texas chili på en av älgbitarna ur frysen och såklart ha massa koriander till, men efter midsommarhelgen är jag inte det minsta sugen på kött. Tror det få bli asiatisk nudelsallad med koriander ett par dagar istället och älgchili till helgen.
 
@athena_arabians aka "allt kan grillas eller rökas", vad rekommenderar du till ett stycke apfint lamm som kostade som ett mindre lands BNP? Tänk spartanskt lantskafferi med ett hyfsat basutbud.
Och hur länge ska filéerna grillas typ?
 
Jag måste skriva om midsommar! Den mysigaste midsommar i kvinnominne.

Det var jag, partner, bihustru och en av mina bästa kompisar i mitt sommarhus. Bästa kompisen satte igång med att inreda sin blivande ateljé för svetsad skrotkonst i mitt uthus.

Jag serverade tre sorters galet god köpt sill (från fiskbil på torget i den mindre staden, den mindre stad jag annars enbart uttalar mig negativt om), jag gjorde fläderlaxcarpaccio, jag gjorde små tunnbrödsrullar med rökt makrill och bladpesto på trädgårdens ätliga blad, samt tunnbrödsrullar med rökt makrill, gräslök, riven pepparrot och citronzest i. Ärtpesto. Sallad på vattenmelon och fetaost. Små tomater och rädisor. Lokala (rätt äckliga) ölsorter och Hallands fläder.

Före maten serverade partner Aperol sprits och små snittar.

Till dessert serverade partner jordgubbssurpris - chokladdoppade jordgubbar med crème chantilly.

Till frukost nästa dag kunde jag stoltsera med säsongens första skörd av smultron och hallon till yoghurten! Gott surdegsbröd och lite av varje som pålägg.

Till lunch då den tidigare nämnda grillade tofun och halloumin, samt en god bön- och paprikagryta som jag svängde ihop.
 
Folk är så kinkiga. Vänner med Gasolgrill liksom. Stor som vårt badrum. Har liksom inte samvete att köpa en dylik när jag kan köpa valp och skänka pengar till Kongo istället.
Gasolgrill med Avlastningsbord och grillredskap så stora att inte de inte ens får plats i partners händer. Ja, nu befattar han sig ju inte med sådant übermaskulint trams som grillning, men själva principen.

Jag ser grillning mer som sällskapslek än som matlagning. :)
 
Jag måste skriva om midsommar! Den mysigaste midsommar i kvinnominne.

Det var jag, partner, bihustru och en av mina bästa kompisar i mitt sommarhus. Bästa kompisen satte igång med att inreda sin blivande ateljé för svetsad skrotkonst i mitt uthus.

Jag serverade tre sorters galet god köpt sill (från fiskbil på torget i den mindre staden, den mindre stad jag annars enbart uttalar mig negativt om), jag gjorde fläderlaxcarpaccio, jag gjorde små tunnbrödsrullar med rökt makrill och bladpesto på trädgårdens ätliga blad, samt tunnbrödsrullar med rökt makrill, gräslök, riven pepparrot och citronzest i. Ärtpesto. Sallad på vattenmelon och fetaost. Små tomater och rädisor. Lokala (rätt äckliga) ölsorter och Hallands fläder.

Före maten serverade partner Aperol sprits och små snittar.

Till dessert serverade partner jordgubbssurpris - chokladdoppade jordgubbar med crème chantilly.

Till frukost nästa dag kunde jag stoltsera med säsongens första skörd av smultron och hallon till yoghurten! Gott surdegsbröd och lite av varje som pålägg.

Till lunch då den tidigare nämnda grillade tofun och halloumin, samt en god bön- och paprikagryta som jag svängde ihop.

Varför kan man bara gilla en gång? :heart
 
@athena_arabians aka "allt kan grillas eller rökas", vad rekommenderar du till ett stycke apfint lamm som kostade som ett mindre lands BNP? Tänk spartanskt lantskafferi med ett hyfsat basutbud.
Och hur länge ska filéerna grillas typ?

Hur äter ni köttet? Blodigt, medium, dött? Har jag ingen termometer skär jag för att kolla om det är lagom grillat. Lammfiléer är ju rätt små så de tar inte lång tid på grillen, kanske 10-15 min. En helgrillad fläskfilé tar 20-30 min men den ska ju inte ens vara medium utan genomgrillad.

Även om det är en liten grill så försök lägga briketterna i ena halvan så kan ni köra någorlunda indirekt grillning. Det minskar också risken för flammor pga att något från det man grillar runnit ner och fattat eld.

Jag har mer och mer gått ifrån blöta oljemarinader, det är så himla lätt att det blir flammor när de droppar. En torr rub eller bara salt och peppar fungerar bra, ev med glaze som finish. Jag är ingen expert på lamm men jag kan tänka mig att en örtrub skulle fungera bra. Annars krydda med salt och peppar, grilla och pensla den med en blandning av olja, vitlök, örter och citron när den är precis färdig. Låt den ligga och gotta sig i oljan lite.
 
Idag blev det laxkotletter på grillpannan med kokt färskpotatis och morötter, romsås och sallad :d
Till efterrätt blir det jordgubbar, vispgrädde med vaniljstång i och rostade havregryn. Äter man fisk ska man ha efterrätt enligt sambon, jag misstycker inte :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 676
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 994
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
84 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp