Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett par kollegor har höjt en indisk restaurant här i närheten till skyarna på sistone. Jag är ju inte den som är den, så idag var det dags för smaktest :angel:. Ryktet sa att kryddblandningarna mals och blandas från scratch (inga färdiga curryblandningar här inte :up:!) och att detta är den mest ambitiösa indiern på ön :d

Jag och partner delade på en rätt med lamm, saffran och cashewnötter och en lamm-tikka, plus naan såklart. Herregud alltså :love:. Lammet fullkomligt smälte i munnen och naanbrödet var både hemlagat och nybakat :d. Himmelskt! Tikkan var mjuk och rund, men samtidigt smakstark och cashew-såsen hade en härlig twist av färska och krispiga grönsaker.

Detta var INTE vår sista beställning därifrån :o.
 
Har också haft en GOD midsommarhelg.

Till midsommarlunch blev det mycket traditionsenligt knäckebröd med västerbottenost, laxtårta med kavringsbotten och romtopping, färskpotatis, hemgjord sill (bl a en väldigt härlig whiskysill), ägghalvor med dillröra, öl och egen flädersnaps. Vid middagen bjöds det på grillade souvlaki- och grönsaksspett med tsatsiki och färskpotatis i ugn. Efterrätt jordgubbar med socker, grädde och mjölk.

Idag blev det rester både till lunch och middag pga avfärd från sommarstuga, storhandling m.m. Lunch av en bit grillad oxfilé, färskpotatis med tsatsiki, ugnsgrillat lantbröd med tomater och lite chark. Middag från frysen i form av padthai (takeaway) och min vegetariska rödcurry. Gott och skönt att rensa rester.

Nu mycket entusiastisk över en fish taco på torsk med mangosalsa och guacamole som troligen blir lunch imorgon, sista lediga dagen innan sommarjobbsstart. :)
 
Hur äter ni köttet? Blodigt, medium, dött? Har jag ingen termometer skär jag för att kolla om det är lagom grillat. Lammfiléer är ju rätt små så de tar inte lång tid på grillen, kanske 10-15 min. En helgrillad fläskfilé tar 20-30 min men den ska ju inte ens vara medium utan genomgrillad.

Även om det är en liten grill så försök lägga briketterna i ena halvan så kan ni köra någorlunda indirekt grillning. Det minskar också risken för flammor pga att något från det man grillar runnit ner och fattat eld.

Jag har mer och mer gått ifrån blöta oljemarinader, det är så himla lätt att det blir flammor när de droppar. En torr rub eller bara salt och peppar fungerar bra, ev med glaze som finish. Jag är ingen expert på lamm men jag kan tänka mig att en örtrub skulle fungera bra. Annars krydda med salt och peppar, grilla och pensla den med en blandning av olja, vitlök, örter och citron när den är precis färdig. Låt den ligga och gotta sig i oljan lite.


Tack:love:
 
Här dricks vin, vi ägnar oss åt att på ett mycket ansvarsfullt vis rensa en överfull vinkyl. Tråkigare saker har jag gjort. Till det en marabou salta mandlar, oväntat god.

Så ansvarsfullt av er! :up: Det är så hemskt när de blir fulla :(

Jag tror Marabou salta mandlar är den enda i den chokladfamiljen som faktiskt har en poäng.
 
Jag tyckte det blev rätt roligt jag ;) och ja, jag läste rätt från början :D

Edit: Jag tror du glömde att grilla @Petruskas inlägg :rofl:

Av någon anledning förstod jag att du läste rätt från början av ditt svar, men fråga mig inte hur :) Jag tyckte att det blev fantastiskt roligt, låg och fnissade ett bra tag :D

Jag gjorde KÅLPUDDING igår. Att det kan vara så gott! Detta sammanföll med att jag fick nys om den fantastiska appen Typorama, så varsågoda, jag har gjort konst av min kålpudding.

(Några av er har redan sett den på Instagram - @athena_arabians förresten - hittade vi varann av en slump? Jag såg ju att du hade gillat en av mina bilder för ett bra tag sedan och det var ju inget snack om vem du var med tanke på namnet, men vi följde ju inte varann då!)

pudding_5771ffb2e087c37f9bdc320d.jpg


Så gott. I min släkt gör vi kålpudding utan ris och på fläskfärs. Detta är enda maträtten som jag har lärt mig gilla lingon till, men tydligen gillar jag inte köpelingon, bläk. Rårörda, sura ena ska det vara. Men det förstörde inte middagen... :)

Jag har en fundering om kålpudding - jag "hatade" det som barn. Men jag undrar verkligen nu om jag gjorde det, eller om jag ärvde aversionen från äldre kusiner och att man bara skrapade bort kålen på rutin till alla barn när jag väl kom? Det är ju rimligt att tro att om tre kusiner före mig tyckte att det var läbbigt så var det väl ingen idé att försöka mata mig med med?

Men det finns ju annan mat som jag inte åt som barn som jag älskar nu, och tvärtom, så nog utvecklas smaklökarna. Så finns det mat som barn "inte gillar" som jag alltid tyckt om också...
 
@Anna: Jag stalkar en massa Bukefalister på Insta, såg något du gillat och förstod att det var du :D

Aha! Mysteriet löst. Det var ju logiskt :D Tänkte inte på att det kan gå till så men det kan det såklart! Jag glömmer liksom att jag har bukefalister på Insta som jag inte är Facebookvän med. Har till exempel just kopplat vem @Killaloe är på Insta och jag tror att vi har börjat följa varann i boksammanhang snarare än på Buke men kan ha fel.
 
Aha! Mysteriet löst. Det var ju logiskt :D Tänkte inte på att det kan gå till så men det kan det såklart! Jag glömmer liksom att jag har bukefalister på Insta som jag inte är Facebookvän med. Har till exempel just kopplat vem @Killaloe är på Insta och jag tror att vi har börjat följa varann i boksammanhang snarare än på Buke men kan ha fel.

Jag är ju lite stenålders så jag vägrar Facebook ;)
 
Fisktacosen blev bland det bättre mexikanska (minus torsken då antar jag) jag lagat! Fick tag på fin torskfilé som pankopanerades tillsammans med spiskummin och chilipulver. Fuskade med fryst, färdigtärnad mango men salsan blev god ändå tillsammans med färsk chili, koriander, lime och silverlök. Guacamole till. Kombinerade två recept men allt gick fint ihop!
 
Ursäkta inhopp från en micropizzavärmande tjej men jag såg den här och var bara tvungen att visa:

laxtarta-recept036a5855-700x806.jpg


Laxtårta :eek:. Är jag helt okultiverad eller ser det där fantastiskt oaptitligt ut?
 
Åh, ah, underbart! Jag har grillat makrill! När det kommer till makrill, gillar jag grillat. Tag en makrill per person, fyll den med hackade blandade kryddor från trädgården, gärna en hel del gräslök. Slå in i folie, lägg på grillen. Fixa under tiden tomatsallad med massor av basilika samt ärtpesto med pepparrot och citron i. Vitt bröd till. Himmelskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
12 458
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 923
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 058
Senast: Guldaskig
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
85 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp