Tjejvasan 2018

Ramona

Trådstartare
Någon som ska åka?

Jag fyller ju 40 år under 2018 och har sagt att jag ska göra tjejklassikern innan jag fyller 40, så det är väl liksom dags nu om jag ska göra det.

Hur har ni som ska åka tänkt? Har ni åkt innan? Har ni redan börjat träna för fullt?
 
Vad kul att du ska åka!

Jag och min mamma ska åka. Mamma har åkt ca tio gånger, men det var flera år sen. Jag har åkt de senaste två åren. Har inte börjat åka skidor ännu, men försöker väl att hålla igång litegrann i vardagen typ, är vardagsmotionär, kör lagom fort. Siktar väl på att slå mina egna tider.

//r
 
Just när vi fick hopp om en snörik vinter så blev det lerigt igen. :( Men nu hoppas vi på det bästa efter nyår i alla fall. Jag tänker att jag hinner köra massor med mil i de lokala spåren.

Hur många mil brukar du köra innan tjejvasan? Exakt hur jobbigt är det? Kommer jag någon gång under loppet vilja skjuta mig själv?
 
Jag ska åka. :)

Gjort fulla klassikern i år och tänkte 2018 bara njuta av atmosfären och glädjen i att åka rimlig sträcka på skidor.

Tjejvasans tre mil är lättåkt. Hade mina snabbaste km-tider där trots sex mils skidande innan. Någon uppförsbacke, i övrigt trevlig lutning nedåt.
Min erfarenhet säger att ju mer träning på snö desto roligare. Hade ca 40 mil innan första vasan och 25-30 inför i år. Mer hade inte gjort något men det tog jag mig i mål på.

Ser bara fram emot tjejvasan! :D
 
Någon som ska åka?

Jag fyller ju 40 år under 2018 och har sagt att jag ska göra tjejklassikern innan jag fyller 40, så det är väl liksom dags nu om jag ska göra det.

Hur har ni som ska åka tänkt? Har ni åkt innan? Har ni redan börjat träna för fullt?

Jag åkte 2012 som sista momentet i Tjejklassikern. Åkte till Sälen 5 dagar innan, stod på ett par längdskidor för första gången i mitt liv 4 dagar innan. Avverkade då 5km efter att fått 5min hjälp av några änglar vid spåren så att jag fick koll på hur man fick av och på sig skidorna och lite sånt.
3 dagar innan åkte jag 5km till, 2 dagar innan hade jag en timme med en instruktör.
1 dag innan var skidorna inlämnade för vallning så då blev det ingenting.

Ovanstående rekommenderas INTE men det går det med.

Dagen D då...
Planen var att köpa frukost i Sälen (Vi bodde i Stöten) efter att skidorna hämtats i Lindvallen dit de skickats för Vasaloppsvallning.

Väl i Linsvallen hittade man inte mina skidor utan det tog en timme (!) innan de kunde lokaliseras. Jag hann inte köpa frukost.. fick springa till bussen med öppna pjäxor genandes över en snövall.

Väl vid startområdet visade det sig att där kunde man enbart köpa dricka. Jag startade i nästsista gruppen så vid starten som gick efter lunch hade jag enbart fått i mig en proteinbar.

När jag åkte var det plusgrader och inga spår att tala om. Under loppet började det frysa på och då kom de med skotrar och spårade om :bow:

Eftersom jag startade så sent fanns det nästan ingenting vid s stationerna. Fick tag på totalt 1 kopp energidryck och en halv bulle under loppet. :down:

Jag valde att gå nerför de flesta backar. Spanade in folket och öm de flesta trillade så gick jag ner. Jag hade ju inte hunnit lära mig svänga eller bromsa för den delen. :nailbiting:

Trillade 6 gånger. 2 nedför, 2 på plan mark stillastående och 2 gånger uppför så det enbart var slask. sista gången uppför bröt jag staven och fick åka sista milen med en stav.

Kom i mål efter 5 timmar fortfarande med snö i pjäxorna sedan morgonen. Avslutade med 2 stora hamburgare på donken. :love: då hade klockan hunnit bli åtta på kvällen. Enligt pulsklockan brände jag 8500kcal på den dagen. Det var verkligen blod, svett och tårar.
 
Men vad sjukt bra gjort ändå! :D
Hur gick det med resten av klassikern? Jag tänker att jag börjar med Vasaloppet och sen gör jag resten. Vätternrundan är det jag tänker är jobbigast, vad tyckte du?

Tjejvättern var jag sjukt taggad på. Jag skojar dock inte när jag säger att vi hade motvind nästan alla 10 mil (vinden vände). Precis i början var den så stark att folk stod upp och trampade för att komma någonstans. På plan mark. Sista 2 milen hoppade mitt ena knä ur led när det blev tungt så fick trampa med andra benet (Jag har en ledsjukdom som innebär bland annat att mina leder hoppar ur led lätt.). Var så slut när jag gick i mål att jag grät. Tog mig runt på 4 timmar blankt så ganska bra. :up:

Vansbro var roligt. Många som inte borde vara där dock så mycket trampa vatten i väntan på att kunna simma vidare. :down: min kompis råkade öppna dragkedjan på våtdräkten också så då blev det genast lite tyngre :D tvingade henne att stänga den igen någorlunda iaf. Var jobbigt att ta in vatten :p

Lidingö var tokroligt. Backen var hemsk dock. Höll på att smälla till orkestern som spelade så glatt när det kändes som om jag skulle dö i backen :o

Vasaloppet är det enda jag inte kan tänka mig att göra igen. Vansbro och Lidingö är jag riktigt sugen på att göra fler gånger.
 
Kollade på första avsnittet av "Stephans klassiker" och är så sjukt taggad nu. Han kunde ju inte ens åka skidor när han började på sommaren med rullskidor, men han lyckades trots sin invandrarbakgrund åka hela Vasaloppet. Då klarar ju jag Tjejvasan trots min extremt kassa kondition.

Jag önskar att jag hade ett gäng att bolla med och träna med, även om man inte tränar ihop, så att det blev mer stämning omkring det. Tjatar på mina vänner, men de är inte alls så intresserade av att åka. Min kusins sambo kanske är på. Jag vill ju inte åka själv liksom!
 
Kollade på första avsnittet av "Stephans klassiker" och är så sjukt taggad nu. Han kunde ju inte ens åka skidor när han började på sommaren med rullskidor, men han lyckades trots sin invandrarbakgrund åka hela Vasaloppet. Då klarar ju jag Tjejvasan trots min extremt kassa kondition.

Jag önskar att jag hade ett gäng att bolla med och träna med, även om man inte tränar ihop, så att det blev mer stämning omkring det. Tjatar på mina vänner, men de är inte alls så intresserade av att åka. Min kusins sambo kanske är på. Jag vill ju inte åka själv liksom!

Det finns en grupp på fb som heter Klassikertjejer. Gå med där för iaf pepp, tips och trix. En del söker träningssällskap också.

Och Stephan har jag följt sen han började också. En oerhört häftig resa och inspiration! ☺
 
Sen kan jag tipsa om skidspar.se som är en rapporteringssida för där det finns spår att åka. Både besökare och de som arrangerar spår rapporterar där. Kanonbra sida för att hitta kanske helt okända spår i sin omgivning.
Har för mig du bor mitt i v götaland? Visst, en bit att åka kanske men runt Borås och Ulricehamn satsar många småklubbar mkt på konstsnö och flera har redan spår. Mycket bättre än tex Billingen och Mösseberg som mer förlitar sig på natursnö.
 
Har för mig du bor mitt i v götaland? Visst, en bit att åka kanske men runt Borås och Ulricehamn satsar många småklubbar mkt på konstsnö och flera har redan spår. Mycket bättre än tex Billingen och Mösseberg som mer förlitar sig på natursnö.
Jag bor utanför Falköping så det blir Mösseberg eller den lokala idrottsklubben ifall det blir natursnö. Ulricehamn är inte så långt bort egentligen, så dit skulle jag absolut kunna åka. Billingen funkar ju också bra. Men nu hoppas vi på massor med snö så jag slipper åka mer än till Gudhem eller upp på Mösseberg. :)

Om det inte blir snö häromkring efterlyser jag häst/hund/katt/kanin-vakt så jag kan ta en vecka på läger. ;)
 
Jag har inte läst i tråden ännu, men tänkte skicka en peppande bild iallafall! Såhär ser det ut här idag: (Bilden är ju dock från fel håll då men ändå, jag orkade inte gå tillbaka ;) )

24172431_10155172960635678_963206737_n.jpg


//r
 
@Kirre Grattis till avklarad klassiker! Den där facebookgruppen ska jag leta reda på! Jag är också (som jag varit i flera år) jättesugen på att göra en klassiker! Jag har simmat och skidat, men inte de andra två.

@TeamLundVer Men usch =S Din upplevelse 2012 låter ju inte alls kul! Bra kämpat! De senaste åren har man kunnat köpa mat vid starten iallafall!

@Ramona Synd om du inte får ihop någon att träna/åka med, håller med dig man vill ha stämning ikring det! Jag och min mamma kommer inte hålla ihop under loppet, men vi har ett gemensamt mål iaf =)

Hade det inte vart kul förresten att försöka ses i samband med Tjejvasan? Hade det varit nåt tycker ni? =)

//r
 
@Kirre Grattis till avklarad klassiker! Den där facebookgruppen ska jag leta reda på! Jag är också (som jag varit i flera år) jättesugen på att göra en klassiker! Jag har simmat och skidat, men
Tack! :)

Bara gört säger jag!
Sån jäkla resa och upplevelse. Jag bestämde mig inte förrän en dryg månad efter vasan att jag skulle köra vidare mot en klassiker.

Vätternrundan gör jag dock aldrig om! 30 mil är sjukligt långt. :yuck:
Men känslan på upploppet på Lidingö. .. magisk! Jag grät, fick rysningar och skrattade om vartannat. :D

Så kör och förbered dig på en om inte annat mental utmaning! :)
 
@Kirre Åh, just det! Klassiker skrev du! Jag tänkte på Tjejklassikern! Jag kör på en sån (så länge?) och hoppas det blir av! Jag har alltså skidat o simmat tjejgrenarna, inte de längsta. Men vill iaf köra Vasaloppet! 2019 :) kör Tjejvasan en gång till först.

//r
 
Har aldrig åkt tjejvasan, men åkte förra året de sista två milen som sista sträcka på stafettvasan. Den delen är väldigt lättåkt, mycket svagt nedför och utan längre uppförsbackar. Jag hade åkt ca tre mil innan den säsongen uppdelat på tre tillfällen, övrig förträning var noll jag är väldigt inaktiv. Har dock åkt ganska mycket skidor under en period i mitt liv så har inte helt odräglig teknik, även om jag verkligen inte appellerar på att vara någon Kalla. Kom i mål på knappa 1,5 h och presterade lika bra km-tider som i mina bättre tränade glansdagar, så banan är lättåkt.

Men visst var sista två kilometrarna in mot målet lite slitsamma, det planar ut och blir platt och jag var väldigt slut. "Fortsätt staka, fortsätt staka, fortsätt staka" försökte jag eka runt i mitt huvud och i min kropp.

Jag är väldigt sugen på att åka Tjejvasan, men det blir för långt att åka dit två gånger samma vecka, då jag även ska åka stafettvasan i år igen. I år är ambitionen att träna lite mer innan...
 
Hur går det för er tjejer?!

Jag och mamma har startat skidsäsongen nu iallafall, vi kom igång lite sent konstigt nog eftersom här funnits snö länge.. men nu så. Vi åkte i torsdags, fredags och lördags 9,2 km per dag om våra beräkningar stämmer. Åkte till en raststuga, fikade lite och så samma väg hem igen. Mamma fick försprång så de blev perfekt så jag tog i och jagade ikapp henne och inte blev lat som jag blir annars =). Fick duktigt med träningsvärk efteråt, känns bra. Nu satsar vi på att åka igen på torsdag och eller fredag. Även simma någon dag snart ska vi. Plus att jag promenerar en del.

Någon som skulle göra Tjejklassikern? Jag ska nog ta och göra det faktiskt! Förhoppningsvis får jag med mamma, fick med henne på springningen så är ju bara cyklingen kvar, så hon lär väl hänga på på den också...!

//r
 
@strawberrysylt
Kör fortfarande mest generell träning, gym, löpning och klättring. Åkt skidor ett par sporadiska gånger bara. Är inte så orolig för just det utan satsar på att ffa hålla igång styrka och kondition.

Jag skulle ju åka med mamma men hon gick och bröt foten två dgr före jul så får åka själv nu. Enda fördelen med det är att jag nu får starta i led 4 iom direktseedad då jag åkte vasaloppet förra året. Så hoppas få en trevlig resa till Mora med njutning av fina spår och natur. :)
 
Jag har ingen att åka med så jag tror att jag hoppar Tjejvasan i år. Dessutom har vi ju inte haft någon direkt snö. Finns det några spår öppna nu @strawberrysylt eller vart åker ni?

Jag gillar inte att Billingen kostar 70:- per gång om jag ska åka till Skövde. Blir så himla mycket pengar om man ska åka någon gång i veckan.
 
@Kirre Men attans då vad tråkigt o stackars din mamma! Jo, jag tänker litegrann som du att bara man gör nånting för o träna, främst kondisen tänker jag för min del, så kan de ju va vad som, men kan man åka skidor så är de bra tänker jag. Vi ska simma nån dag jag o mamma också!
Va kul att du är så seedad (eller hur man ska säga :P)!

@Ramona Äsch, låt inte det hindra dig, jag åkte själv förra året, gick så bra så =). Vi har åkt i ett lokalt litet spår jag o mamma tidigare, finfint. Igår åkte vi i Grönklitt och SPÅRET VAR ETT J*VLA SKÄMT! Men idag har vi åkt i Vasaloppsspåret och det var toppenfint! Blev 12 km idag, duktiga vi är! Det kostar egentligen 55:- att åka i Vasaloppsspåret en dag, men det är omdiskuterat och ingen verkar betala så... idag betalde vi, men skippar det nog i fortsättningen som de allra flesta andra gör... tycker de e sjukt att de ska va så dyrt!!! I Grönklitt skulle de egentligen kostat 110:- för mig (mamma jobbar där o åker gratis), men jag fick åka gratis då de va första gången jag hängde på mamma antar jag och det var ju tur annars hade jag då begärt pengarna tbx...

//r
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
201
Senast: vilde
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
723
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Acto
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
317
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp