Tjejvasan 2018

Att jag blir för stressad i rörelsen och inte skjuter fram höften och glider tillräckligt. Då får jag också trycket vid tyngdöverföringen för långt bak under mig och där finns väldigt lite fäste=bakhalt.
Aha, bra tips! Det ska jag tänka på imorgon när jag åker igen. Fram med höften.

Lutar jag mig framåt mer än jag tror att jag borde dessutom så går det mycket lättare.
 
@Kirre Tack för tipsen! Ska tänka på det, låter som det jag läste mig till också - att det är fel teknik som ger bakhalt, inte endast att man faktiskt har bakhala skidor.

Men - en fråga till; jag kör med fästtejp, om jag vill ha mindre bakhalt, visst känns det rent logiskt som att jag då bör ha lite mer tejp där bak? Eller?

----------------

Nu börjar det dra ihop sig hörrni! Vilken tid/vilket startled startar ni i? Jag startar i led 6 klockan 10. Tror aldrig jag startat så tidigt!
Jag hoppas på att inte ha bakhalt, samt kunna sova bra natten innan så jag känner mig pigg. Dom två sakerna ska man väl kunna få önska sig hoppas jag. Peppar peppar.
Vad äter ni till frukost den dagen? Och vad har ni med er att smaska på? Om ni har något?

//r
 
@Kirre Tack för tipsen! Ska tänka på det, låter som det jag läste mig till också - att det är fel teknik som ger bakhalt, inte endast att man faktiskt har bakhala skidor.

Men - en fråga till; jag kör med fästtejp, om jag vill ha mindre bakhalt, visst känns det rent logiskt som att jag då bör ha lite mer tejp där bak? Eller?

----------------

Nu börjar det dra ihop sig hörrni! Vilken tid/vilket startled startar ni i? Jag startar i led 6 klockan 10. Tror aldrig jag startat så tidigt!
Jag hoppas på att inte ha bakhalt, samt kunna sova bra natten innan så jag känner mig pigg. Dom två sakerna ska man väl kunna få önska sig hoppas jag. Peppar peppar.
Vad äter ni till frukost den dagen? Och vad har ni med er att smaska på? Om ni har något?

//r
Tror faktiskt tvärt om, att du ska ha mer fram då teknikfelet är att man släpper trycket bak och har mer fram. Men mixtrar man med det där är risken att det nyper istället och du står på näsan samt att det kommer påverka glidet. Jag kan flytta mina bindningar och då beskrivs det just att om man flyttar fram ger det bättre fäste och sämre glid och flyttar man bak så blir det tvärtom.

Jag startar i led 4 tack vare att jag åkte vasaloppet förra året. Så är superpepp på trevliga spår att åka i.
Drickyoghurt och "godisbröd", typ hönökaka, polarkaka med ägg på har jag ätit inför mina långlopp. Vasalöparen brukar ha bra mattips. Under färden har jag snickers och nyponsoppa. Hade lite enervit energitabletter och några geler under vasan men nu med bara tre mil behövs inte det.
Ser jättemycket fram emot att komma upp till Mora igen. :)
 
@Kirre
Men - en fråga till; jag kör med fästtejp, om jag vill ha mindre bakhalt, visst känns det rent logiskt som att jag då bör ha lite mer tejp där bak? Eller?
Jag hade teknikträning i helgen och lärde mig att för att få extra bra fäste i uppförsbackarna ska jag trycka i med tån. Jag vill gärna trycka i med hela foten inkl hälen, men det var visst fel. Vikten över på ena benet och i med tån.
 
@Kirre och @Ramona Tack för tipsen! Jag provade med mera tejp där fram igår och jodå, visst fick jag betydligt mindre bakhalt! Men också sämre glid fram.. Men, det är väl som sagt så att man får välja lite på det ena eller det andra och som motionär är det kanske bättre att undvik det bakhala så man iaf kommer framåt? Kanske ska peta bort liite av den extra tejpen o prova, beror på hur mkt mer skidåkning det blir innan loppet.
Världens finaste väder igår iaf och skönt att vara ute! Kände mig pigg på morgonen och hade tänkt köra på, men blev visst lite lat sen ändå och sen då jag inte hade så bra glid så ja.. men men :P Vi körde Läde - Eldris tur och retur = 11 km.

Tack för mattips också. Håller på att fundera ut vad jag ska ha. Kör nog havregrynsgröt med banan och havremjölk till frukost på bussen till starten, körde på det förra året. Sen funderar jag på typ som du säger nåt "godisbröd" med messmör på att ha med mig som snabb energi och som lite mättande med. Plus bullar o blåbärssoppa vid kontrollerna :).

Kul att starta så tidigt! Vad hoppas du på för tid? :) Lycka till! @Ramona När startar du?

//r
 
@Kirre och @Ramona Tack för tipsen! Jag provade med mera tejp där fram igår och jodå, visst fick jag betydligt mindre bakhalt! Men också sämre glid fram.. Men, det är väl som sagt så att man får välja lite på det ena eller det andra och som motionär är det kanske bättre att undvik det bakhala så man iaf kommer framåt? Kanske ska peta bort liite av den extra tejpen o prova, beror på hur mkt mer skidåkning det blir innan loppet.
Världens finaste väder igår iaf och skönt att vara ute! Kände mig pigg på morgonen och hade tänkt köra på, men blev visst lite lat sen ändå och sen då jag inte hade så bra glid så ja.. men men :P Vi körde Läde - Eldris tur och retur = 11 km.

Tack för mattips också. Håller på att fundera ut vad jag ska ha. Kör nog havregrynsgröt med banan och havremjölk till frukost på bussen till starten, körde på det förra året. Sen funderar jag på typ som du säger nåt "godisbröd" med messmör på att ha med mig som snabb energi och som lite mättande med. Plus bullar o blåbärssoppa vid kontrollerna :).

Kul att starta så tidigt! Vad hoppas du på för tid? :) Lycka till! @Ramona När startar du?

//r

Klart roligt med fäste men dåligt glid är fasen inte kul. Pest eller kolera. ;)

Är så avundsjuk på all er snö även om jag har hyffsat nära till bra konstsnöspår. I lördags fanns tom tillräckligt med natursnö så de hade en slinga på 7km att åka iaf. Kändes bra iaf. :)
Blev superglad när jag insåg att jag var direktseedad. Skulle ju åkt med mamma och då hade vi varit i startled 12. Vill försöka klara 3h nu när jag åker själv men åker ffa för att det är roligt. :)

Brukar du äta gröt? Känns som att det är för långsamma kolhydrater att äta på morgonen inför ett lopp? Men är du van är det nog bättre. ☺
 
@Kirre Precis... hmm som sagt får prova ta bort liiite av de extra jag satte dit där fram till nästa pass... Så konstigt det är med vädret och snötillgång! Vi har något sjukt ofantligt grymt mycket snö alltså! Helt sjukt är det...! Okej! Håller tummarna för att du fixar det under tre h, det tror jag absolut ska vara fullt görbart! Ja, det är det kanske, men jag brukar äta det. Jag funkar inte om jag blir för hungrig heller, då är det adjöss... och det tar ju ändå ett tag att åka... så jag kör väl på det jag är van som sagt.
Måste leta fram min magväska till o ha messmörsmackbitar eller vad jag nu ska ha med mig i nu bara (samma visa varje år:p).

@Ramona Okej! Jag ska också åka buss :).

@Tassetass Men nääää uscha de lät ju inte särskilt jättekul :p. Blir kolla lite mer på tejpen som sagt...

//r
 
Jag tappade helt motivationen när jag insåg att jag skulle bli helt själv. Jag har ju aldrig åkt innan och vet inte riktigt hur det går till, men jag hoppas att det löser sig. I värsta fall får jag väl starta för sent eller nåt.

Jag kommer antagligen att komma upp på morgonen dessutom, eftersom det inte finns någonstans att sova. Vi får se om jag löser det där eller inte.

Är helt otaggad att åka nu.
 
@strawberrysylt Du har tänkt åka med tejp också? Inte valla?
Under själva loppet förra året åt jag inget fast utom vetebullarna som serverades och saltgruka. Åt nog inte ens en bulle per kontroll heller. I övrigt bara dryck och mina snickersbitar. Har du testat att äta ngt fast när du tränat? Magen kan säga blä. :yuck: Det är för hungern som blåbärssoppan serveras. Rik på snabba, lätta och mättande kolhydrater. :) Jag gillar ju inte det dock, därför hade jag egen nyponsoppa med. Samma näringsinnehåll som blåbärssoppan. Och de lätta vetebullarna förstås.

Jisses vad jag nördar nu. :angel: Jag läste som en tok inför vasan för att det inte skulle skita sig på matdetaljer.
 
@Ramona Åker också buss. Skulle inte ge mig ut och köra till starten i något av vasaloppen även om jag har någon som kör.
Till tjejvasan tror jag bussarna går löpande på morgonen/förmiddagen och det ska ta en timme ungefär från Mora. Räkna sen ca 1.5h före din starttid. Då hinner du i lugn och ro kolla läget, gå på toa, och vara i din fålla en stund innan. De laddar om det är tre fållor och släpper fram allt eftersom de i startleden före startat. Så en kvart, ca, före din starttid får din fålla åka fram i startfållan sas.

Det kommer att bli jättekul! :) Jag åkte vasaloppet helt själv förra året. Hade förvisso mamma med som hejjade längs vägen på ett par ställen men upp på morgonen och iväg och starta osv gjorde jag själv. Och åkte i 11.5h...
Peppepp! Kan försöka hejja på dig iaf på upploppet. :)
 
@strawberrysylt Och jo, hoppas tre timmar ska gå. Åkte ju på 3h 7min mellan Oxberg och Mora förra året när jag redan åkt 6 mil så knatar jag på borde det gå. Då var det dock relativt tomt i spåren så kunde åka i min takt nu lär det ju vara fler att ta hänsyn till. Å andra sidan är kanske de ide främre leden oå tjejvasan mer stabila i sin åkning än vi längst bak på vasan. :angel:

Har du ngn tid?
 
Klart roligt med fäste men dåligt glid är fasen inte kul. Pest eller kolera. ;)
Dåligt glid är mycket värre än dåligt fäste, jag brukade aldrig ens lägga på någon fästvalla. Och spannet är viktigt inte bara för fäste utan minst lika mycket, mer skulle jag vilja säga, för glidet.
 
Dåligt glid är mycket värre än dåligt fäste, jag brukade aldrig ens lägga på någon fästvalla. Och spannet är viktigt inte bara för fäste utan minst lika mycket, mer skulle jag vilja säga, för glidet.
Liiite fäste är ändå trevligt att ha. Jobbigt att inte ens kunna komma upp för minsta knalt utan att behöva saxa. Kör man utan fästvalla finns det ju skidor för det, utan spann.

Minns en av de sista små guppen man ska över innan man kommer till mora och en som nog både var så trött och hade så dåligt fäste att den gick på sidan upp med skidorna. Jag led med personen samtidigt som jag glatt diagonalade upp med superfäste. (Vallaren får btw förnyat förtroende även i år :) )
 
Liiite fäste är ändå trevligt att ha. Jobbigt att inte ens kunna komma upp för minsta knalt utan att behöva saxa. Kör man utan fästvalla finns det ju skidor för det, utan spann.

Minns en av de sista små guppen man ska över innan man kommer till mora och en som nog både var så trött och hade så dåligt fäste att den gick på sidan upp med skidorna. Jag led med personen samtidigt som jag glatt diagonalade upp med superfäste. (Vallaren får btw förnyat förtroende även i år :) )
Jag hänger inte med i utvecklingen, men helt utan spann kan de väl inte vara?

Och visst håller jag med att uppför är det trevligt med fäste men man kan ju alltid ta av skidorna och gå upp :)

Edit. Är det inte en hel del som kör det riktiga Vasaloppet helt utan fästvalla, alltså stakar hela vägen?
 
Jag hänger inte med i utvecklingen, men helt utan spann kan de väl inte vara?

Och visst håller jag med att uppför är det trevligt med fäste men man kan ju alltid ta av skidorna och gå upp :)
Elitåkarna som bara stakar kör på såna. De har tagits fram senaste åren. Är ju bara tre-fyra år sen som de bästa på långloppen enbart kör på stakning hela vägen. De har lite annan uppbyggnad också.

I vasan får man bara ta av sig och gå nedför, inte uppför. :p

Edit; 2016 verkar vara första året som eliten började använda dom.
 
Elitåkarna som bara stakar kör på såna. De har tagits fram senaste åren. Är ju bara tre-fyra år sen som de bästa på långloppen enbart kör på stakning hela vägen. De har lite annan uppbyggnad också.
Jag trodde stakskidorna hade ett lägre initialt spann men fortfarande ett ganska hårt slutspann, men som sagt jag följer inte med alls. Jag är bara intresserad av turåkning numera och det har inte blivit särskilt mycket av det heller.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
220
Senast: vilde
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
789
Senast: Acto
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
320
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp