Bukefalos 28 år!

Tjock om magen

Sv: Tjock om magen

Visst kan du ta ungar på din katt precis som jag föder upp raskatter. Problemet för min del är att det som regel inte sköts ordentligt när huskatter får kattungar.

Som i ditt fall, du var inte ens beredd på att din honkatt hade blivit könsmogen. Det händer alldeles för ofta! Även bland de som har raskatter. Jag blir lika förvånad varje gång jag möter de reaktionerna, men förvåningen minskar gång för gång. Det verkar vara mer regel än undantag att folk inte fattar att katter ofta bli könsmogna i ung ålder.

Det går inte att ursäkta sig med att "jag visste inte". Man får räkna med att okastrerade katter kommer para sig hej vilt om de tillåts gå lösa ute (eller inomhus med fertila katter av motsatt kön).

Att ta hänsyn till sin katts ursprung, BLODGRUPP och hälsostatus är sådant jag ser som grundläggande faktorer. Visst, huskatter då går ursprung bord men blodgruppera och kolla om katten har FIV eller FeLV gör man med ett blodprov som kostar... 500-600 spänn. För dessa 500-600 spänn kan man rädda liv.

Jag kan inte på något sätt se varför det är OK att inte göra ovan nämnda test. Det krävs 1 ml blod och 600 spänn.

Inställningen att naturen sköter det där, det går som det går klarar jag helt enkelt inte av för den inställningen tar liv helt i onödan.
 
Sv: Tjock om magen

Sol - en snabb fråga till bara.
Hur stora är oddsen att en katt i sverige smittas av dessa sjukdommar eller att en epidemi bryter ut?

Det beror väl på hur nära Norge du bor... :smirk: Seriöst, jag vet inte. Läget är inte detsamma i hela landet. Risken för epidemier generellt är antagligen större i Malmö kommun än tex. i Jämtland pga. att det finns tusentals hemlösa katter runt Malmö men det innebär ju inte att epidemier inte kommer utbryta i Jämtland.

Innan FIV-epidemin i Norge tror jag inte att någon bedömde att det förelåg någon stor risk för en FIV-epidemi.

I dagsläget skulle jag nog oroa mig mer för FeLV än FIV eftersom FeLV förefaller vara vanligare än FIV, men vem vet? Hur många avlidna utekatter obduceras? Vet vet vad som hänt med de utekatter som bara försvunnit?

Jag tror inte att någon har undersökt läget i Sverige och därmed kan ingen säga varken bu eller bä. Det går bara att säga hur det ser ut idag (i det område man bor)... inte hur det kommer se ut om en månad.
 
Sv: Tjock om magen

JustME83 och Sol. Jag skriver till er båda i samma inlägg.

JustME83:

Springer lösa? Så det är alltså ok att avla på raskatter för att just den rasen inte finns lösspringande i samma utsträckning? Nä nu blir jag förundrad måste jag säga.

Sol:

Helt på din sida. Det borde jag kanske haft i åtanke. Men å andra sidan var jag beredd på det och har inga problem med det heller. Jag tar mitt ansvar till 100%. Vad gör det då att de inte var avsiktligt att hon blev dräktig? Jag ursäktar mig inte - jag tar mitt ansvar. Så är det att ha djur. Och barn med för den delen.


Ang. blodgrupp så är väl chansen väl inte större än hos människor att blodgruppen ska skada mamman? Jag menar, i regel blandas ju inte mammans och ungarnas blod. Det är ju i vissa olyckliga fall det sker. Och i många länder tas detta inte heller hänsyn för människor. Återigen är chansen att detta sker mycket liten. Jag hade dock absolut kunnat lägga 1000:- på ett test. Det är inga pengar.

Jag hoppas på att du vill svara på min senaste fråga också.
 
Sv: Tjock om magen

Vad gör det då att de inte var avsiktligt att hon blev dräktig? Jag ursäktar mig inte - jag tar mitt ansvar. Så är det att ha djur. Och barn med för den delen.

Tja, enligt dig själv blev hon dräktig lite tidigare än du hade velat och hade det velat sig riktigt illa hade hon kunnat bli dräktig vid 4-5 månaders ålder och då hade hennes egen fysiska tillväxt hämmats av dräktigheten. En växande individ behöver all energi för att utvecklas normalt själv.

Ang. blodgrupp så är väl chansen väl inte större än hos människor att blodgruppen ska skada mamman? Jag menar, i regel blandas ju inte mammans och ungarnas blod. Det är ju i vissa olyckliga fall det sker. Och i många länder tas detta inte heller hänsyn för människor. Återigen är chansen att detta sker mycket liten.

Mamman tar ingen skada men ungarna kan dö och att låta en kull tyna bort för att man inte blodgrupperat mamman och matchat blodgrupper alternativt handmatat kattungarna första dygnet är slöseri med liv. En onödig risk. Känner du inte till neonatal isoerytrolys kan du läsa mer om det här.

Att säga att risken är väldigt liten är att skjuta ifrån sig problematiken. Inom vissa populationer är problematiken väldigt stor (inom min ras är ungefär 50% av katterna A och 50% av dem B så vi måste tänka på blodgrupper). Förekomsten av B (som "ställer till det") varierar från 1% till 60% beroende på populationen. Hos huskatter generellt brukar man säga att förekomsten av B ligger under 5%, men det hindrar ju inte att 40% av huskattpopulationen i isolerade "hålan i ingenstans" har B-blod. Det vet ingen förrän 1. Kattungar börjat tyna bort i stor omfattning 2. Någon börjar blodgruppera.
 
Sv: Tjock om magen

Tack tack för ditt svar.

Mao är det kanske inte större risk än vad det är för oss människor att ha sex? För i så fall bör det väll upptäckas på ett antal döda huskatter som ändå utreds?

Sjukdommar finns och kommer alltid finnas. Det finns risker med att leva. ändå väljer vi att ta ännu fler risker, dagligen. trots att vi känner till detta. Anledningen är att vi har behov som är viktiga för oss. En katt har lika många behov och känner dessutom inte till riskerna. Mao kan du aldrig motivera för ett djur varför den bör stanna inomhus eller liknande. Djur lever i nuet. Det är något vi bör avundas dem och absolut inte ta ifrån dem eller se förbi. Detta är den stora skillnaden från oss människor.

Kanske är det viktigt att vi skyddar och värnar om varandra. Men till vilket pris? Rädsla för lidande ska inte orsaka annat lidande. Då har det gått för långt. Framförallt ska inte vi ta oss friheten att utföra detta mot någon annan. Ni talar om kattens status och värdighet. Jag anser att ni ger dubbla budskap. Människan ska ha rätt till frihet - ska inte också katten ha det? Eller är den mindre värd??
 
Sv: Tjock om magen

Tja, enligt dig själv blev hon dräktig lite tidigare än du hade velat och hade det velat sig riktigt illa hade hon kunnat bli dräktig vid 4-5 månaders ålder och då hade hennes egen fysiska tillväxt hämmats av dräktigheten. En växande individ behöver all energi för att utvecklas normalt själv.
Ja helt sant. Men hur stor skada skulle hon ta av detta? Och hur hade det gått till i naturen? Som jag fick förklarat för mig så blir tamkatter könsmogna tidigare då de får möjlighet att mogna fortare i tamt tillstånd.

Skjuta ifrån sig problemet.. Det tycker jag inte. Som sagt, hur mkt måste djuret lida för att jag ska minimera risken? Jag väljer nog att ta risken om den är minimal och lidande pga av andra alternativ är garanterat?.. Risker är absolut avgörande för hur jag gör mina val. Jag kör tex. bil trots risken. För att jag anser att risken att jag får lida på andra sätt om jag inte tar bilen, är så stor gentemot risken att vara med om en dödlig olycka.

Så, hur stor är risken för att detta utplånar katten som djur? I naturen sker detta på en naturlig och ok nivå. Av en anledning. Varför skulle det vara fel att inte gå imellan det? Och varför är vi då inte mer måna om att ta hand om detta när det gäller rävar, rådjur och älgar??
Jag tror att det beror på att vi inte har samma band till dessa djur. Dessa små "olyckor" sker överallt. Men vi väljer att skydda dem som vi håller av mest. Detta är helt ok, men det ger ingen rätt att dömma den som tycker att naturens gång ska få vara där den var menad att vara. Inte till 100% men till viss del.
 
Sv: Tjock om magen

Om jag (ursäkta uttrycket) knullar runt ser jag till att skydda mig med kondom. Det gör inte katter!

Om jag skaffar barn kommer vi hålla koll på detta med blodgrupper så jag slipper föda ett barn bara för att det ska dö.

Jag tycker absolut att man får begränsa sig med sitt testande men med 1 ml blod kan du test för FIV och FeLV, du får även reda på vad din katt har för blodgrupp.

Har katten A-blod behöver du aldrig mer tänka på blodgrupper. Är hon B har du 3 val:
1. Skit i resultatet och hoppas det bara springer runt B-hanar där ute. I praktiken får du nog leva med att honan kommer förlora flera ungar.
2. Para bara med hanar du vet är B.
3. Strunta i pappans blodgrupp men handmata kattungarna de första 24 timmarna i deras liv.

Om katten testar negativt för FIV och FeLV, grattis. Du kan vaccinera mot FeLV och slippa tänka på det igen... FIV måste man iofs testa för igen om man låter katten gå ute fertil.

Om katten testar positivt för FIV och/eller FeLV. Trist, din katt är ett offer för människor med din mentalitet och den kommer dö pga. det. Låter du katten gå lös ute kommer den smitta andra katter med skiten (iaf om den är fertil) och jag kommer göra allt i min makt för att stoppa det.

Är 1 ml blod verkligen något att ens fundera över? Att dra 1 ml blod orsakar inget nämnvärt lidande. 1 ml blod för att skydda alla framtida kullar från att dö av NE och för att skydda framtida kullar OCH honkatten från FeLV (som du kan vaccinera mot om hon är fri).

Sedan är det nog så att vi inte vet särskilt mycket alls om hur det ser ut blodgruppsmässigt eller sjukdomsmässigt bland lösgående huskatter för de utreds inte. Många försvinner=kan inte utredas. Många som blir sjuka avlivas utan definitiv diagnos och det är extremt ovanligt att de obduceras.
 
Sv: Tjock om magen

Ja helt sant. Men hur stor skada skulle hon ta av detta? Och hur hade det gått till i naturen? Som jag fick förklarat för mig så blir tamkatter könsmogna tidigare då de får möjlighet att mogna fortare i tamt tillstånd.

Tja, rent teoretiskt skulle ju tillväxten av inre organ kunna påverkas om en honkatt blir dräktig innan hon växt klart vilket leder till sjukdom och kanske för tidig död. 11-åriga tjejer som fått mens kan få barn... innebär det att de bör få barn?

Skjuta ifrån sig problemet.. Det tycker jag inte. Som sagt, hur mkt måste djuret lida för att jag ska minimera risken? Jag väljer nog att ta risken om den är minimal och lidande pga av andra alternativ är garanterat?

Hur mycket lidande tror du att det orsakar katten att dra 1 ml blod? ;) Katter rent allmänt lider antagligen mer av att få pälsen borstad. Hur mycket lidande tror du det innebär att få sina röda blodkroppar förstörda pga. att man får i sig antikroppar mot ens egen blodgrupp via colostrum? :crazy:

Hur stort lidande tror du att cancertumörer i hela kroppen orsakar katten? :confused:

Så, hur stor är risken för att detta utplånar katten som djur? I naturen sker detta på en naturlig och ok nivå. Av en anledning. Varför skulle det vara fel att inte gå imellan det? Och varför är vi då inte mer måna om att ta hand om detta när det gäller rävar, rådjur och älgar??

Jaha, så det spelar bara roll när hela artens fortlevand står på spel? OK. Jag snackar om att skydda individer från onödigt lidande! Det handlar om så små medel för att skydda katterna från stort lidande.

Vad gäller rävar, rådjur och älgar. Dels är de VILDA djur. Skilj på domesticerade och vilda djur. Vilda djur har ingen ägare. Domesticerade djur är arter skapade av människan. De är inte naturliga på något sätt och vis. Sedan går vi faktiskt in och reglerar viltstammar också. Skabbrävar avlivas och både rådjur och älg jagas för att populationerna inte ska tillväxa för mycket och därmed öka risken för svält och sjukdomsspridning så vi lägger oss faktiskt i viltstammarna också, men på ett lite annat sätt.
 
Sv: Tjock om magen

Jävlars.. där försvann hela inlägget. :cry:

Det har inte alltid jag haft - mao är vi olika och vem säger att katten skulle välja din väg? Ffa när det leder till sterilitet.

Absolut. Men att det kan ske "olycker" pga blodgrupper är ju någonting som även sker i naturen. För tro det eller ej, katter fanns där utan oss från början, fastän i något annorlunda skepnad, precis som vi. Och detta är något som förekommer bland nästan alla djur.

Nu måste jag dock protestera. Som jag sa så är epidemier inte någon annans fel än naturens. Epidemier är något som måste finnas. Det är ett sätt för naturen att förhindra att det blir för många individer efter som att jordens yta är begränsad. Dessutom är det meningen att de starkaste överlever detta. Det kallas evolution. Vilket katter är ett yppeligt exempel på. Och att låsa in djuren gör inte att epidemierna försvinner, det drar bara ut på tiden innan det sätter igång.

1ml blod är inget att fundera över. Absolut inte. Men jag tänker inte låsa in mitt djur pga epidemier.
 
Sv: Tjock om magen

Jag har aldrig bett dig om att låsa in dina katter pga. epidemier bara skydda dem med de medel du kan. :smirk:

Sedan får nog faktiskt människan ta på sig skulden för alla epidemier som bryter ut bland katter i Sverige eftersom det är människan som fört katten hit till att börja med. Hade naturen bestämt hade vi inte haft katt i Sverige alls. Det fanns en liten vildkattsart här kort efter att inlandsisen dragit sig tillbaka men den arten finns inte kvar och den är inte heller anfader till våra katter (som mest troligt härstammar från Nordafrika).

Människan får ta ansvar för sina skapelser och VI har skapat tamkatten. tamhundarna, tamhästarna... alla de domesticerade arter som finns. Vi kan inte bara ta cred för skapelsen, vi får lov att ta ansvar för den också.

Tillägg: Vad leder till sterilitet? Kondomer? P-piller? Könssjukdomar?
 
Sv: Tjock om magen

Tja, rent teoretiskt skulle ju tillväxten av inre organ kunna påverkas om en honkatt blir dräktig innan hon växt klart vilket leder till sjukdom och kanske för tidig död. 11-åriga tjejer som fått mens kan få barn... innebär det att de bör få barn?
Detta skrev jag redan i början av tråden - det sker även med människor. Men i regel blir vi fertila när vi är fysiskt kapabla att bli det. Inte alltid ultimat dock. Om det vore ett problem som kan leda till att arten utplånas så skulle väl naturen åtgärda det?

Ang. blodprov så är detta inget jag sätter mig emot alls.

Jag är helt med på att skydda individer. Men inte till vilket pris som helst och inte på bekostnad av artens egenskaper.

Absolut, vilda djur. Men om vi nu ser på katter. Dessa är fortfarande inte helt domesticerade djur. Och därför tycker jag inte heller att vi bör förstöra djuret ytterligare. Eller vad tycker du? Att låta naturen ha sin gång tycker jag därför är en självklarhet, dock inte i samma utsträckning som med en älg. En katt har ju fortfarande, om den vill, möjlighet att söka både skydd och föda hos oss människor. Vilket jag anser att de ska ha just med hänsyn till att de är domesticerade och inte alltid klarar sig utan oss.
 
Sv: Tjock om magen

Så du tycker alltså att det är fel att avla på alla katter?

Som JustME sa, det är fel att fortsätta och fortsätta och fortsätta avla en ras där marknaden är mättad.
Vad jag har sett finns det inte tusentals hemlösa Maincoons, Norskaskogkatter eller Devons i sverige utan gällande raskatter finns det fortfarande en efterfrågan större än tillgångarna.

Om man nu promt ska fortsätta avla huskatter trots detta kan man väl åtminstånde göra det på ett seriöst sätt!
 
Sv: Tjock om magen

(va jobbigt att vi skriver om varann)

Mycket sant.. Men oavsätt vilket land katten funnits i (asien som våra härstammar ifrån bla) så har de fortfarande levt utan människans vård. Vi har förstört aretn och gjort den beroende av oss. Men det betyder inte att vi har rätt att tvinga dem inomhus eller liknande. Med detta i bakhuvudet måste jag säga att det ju är mer felaktigt att avla på raskatter vars instinker är ännu mer nertonade än huskattens oftast är.

(blodprov, p-piller, vaccinationer - självklart. Om det är detta vi pratar om så förstår jag inte varför vi disskuterar.)
 
Sv: Tjock om magen

Detta skrev jag redan i början av tråden - det sker även med människor. Men i regel blir vi fertila när vi är fysiskt kapabla att bli det. Inte alltid ultimat dock. Om det vore ett problem som kan leda till att arten utplånas så skulle väl naturen åtgärda det?

Ang. blodprov så är detta inget jag sätter mig emot alls.

Jag är helt med på att skydda individer. Men inte till vilket pris som helst och inte på bekostnad av artens egenskaper.

Absolut, vilda djur. Men om vi nu ser på katter. Dessa är fortfarande inte helt domesticerade djur. Och därför tycker jag inte heller att vi bör förstöra djuret ytterligare. Eller vad tycker du? Att låta naturen ha sin gång tycker jag därför är en självklarhet, dock inte i samma utsträckning som med en älg. En katt har ju fortfarande, om den vill, möjlighet att söka både skydd och föda hos oss människor. Vilket jag anser att de ska ha just med hänsyn till att de är domesticerade och inte alltid klarar sig utan oss.

Katten är domesticerad till 100%. Felis silvestris catus alterntaivt Felis silvestris domesticus heter arten. Den har levt med människan i minst 9000 år vilket är tillräckligt lång tid för att den ska kallas domesticerad. Jag anser inte att domesticering är att förstöra. Man kan förstöra genom att inavla, avla på extrem exteriör och liknande men man måste inte göra det.

Att låta naturen ha sin gång när det gäller domesticerade arter i "artificiella samhällen"... Nej, jag håller verkligen inte med dig. Människan får ta ansvar för sin skapelse. Vårda den eller utrota den.
 
Sv: Tjock om magen

Men ändå är den änsålänge så pass (iaf en del av dem) anpassad att den klarar sig er eller mindre i vilt tillstånd. Efter som att det är så vi hållt den dessa 90000 år. Elle hur?

Reykur - seriöst enl vem? jag pratar inte om avel eller uppfödning. jag pratar om fortplantning.
 
Sv: Tjock om magen

(va jobbigt att vi skriver om varann)

Mycket sant.. Men oavsätt vilket land katten funnits i (asien som våra härstammar ifrån bla) så har de fortfarande levt utan människans vård. Vi har förstört aretn och gjort den beroende av oss. Men det betyder inte att vi har rätt att tvinga dem inomhus eller liknande. Med detta i bakhuvudet måste jag säga att det ju är mer felaktigt att avla på raskatter vars instinker är ännu mer nertonade än huskattens oftast är.

(blodprov, p-piller, vaccinationer - självklart. Om det är detta vi pratar om så förstår jag inte varför vi disskuterar.)

Nej, under de 9000 år katten har levt MED människan har den stått under människans vård. Den har fått mat och skydd av människan men visst, den har föröka sig på egen hand och gått fritt men den har stått under människans omsorg.

Jag har aldrig hört talats om att blodprov eller vaccinationer gjort katter sterila. P-piller... i extrema undantagsfall (många katter lyckas tvärtom bli dräktiga trots p-piller). Kvinnor blev sterila av p-piller i p-pillrens begynnelse, men vaccinationer... det vet jag faktiskt inte särskilt mycket om men på kattsidan finns iaf inte den tendensen så det är irrelevant i sammanhanget.
 
Sv: Tjock om magen

Men ändå är den änsålänge så pass (iaf en del av dem) anpassad att den klarar sig er eller mindre i vilt tillstånd. Efter som att det är så vi hållt den dessa 90000 år. Elle hur?

Reykur - seriöst enl vem? jag pratar inte om avel eller uppfödning. jag pratar om fortplantning.

Har du sett hur förvildade katter i Sverige mår? Ett lodjur klarar sig (det är ju en vild art så det är inte så konstigt), en tamkatt hankar sig fram. Inte mer än så. Senvår och sommar går ju hur bra som helst, men hösten och vintern i Sverige är inte nådig på katterna. Gissa varför det finns så få hemlösa/förvildade katter norr om Dalälven? Inte är det för att vi tar bättre hand om katterna där iaf... :crazy:
 
Sv: Tjock om magen

Tror du inte hundar, hästar eller kaniner skulle klara sig i "vilt" tillstånd de med? Men vad händer när vintern kommer? Synen på katter är gammaldags och det är detta som gör att den har så låg status i samhället.
Katten är vårt äldsta husdjur och i allra högsta gra domesictiserad.

Jaja, fortplantning. För mig är att sätta djur till världen att avla.
Jag anser att avel ska vara planerad, målinriktad och skötas på ett sätt som gynnar katten som art, inte stjälper.

Sol:
Människan får ta ansvar för sin skapelse. Vårda den eller utrota den.

:bow:
 
Sv: Tjock om magen

Jag säger inte att de klarar sig själva. Jag säger att de klarar sig på egen hand i den mån de själva väljer.

Dessa katter har inte valt det själva, de har blivit födda utomhus utan kontakt med människor så att de är för rädda för att be oss om hjälp.
Varför de föds utomhus?
Pga. att folk inte kastrerar sina katter, alla katter väljer inte att föda hemma.
 
Sv: Tjock om magen

Dessa katter har inte valt det själva, de har blivit födda utomhus utan kontakt med människor så att de är för rädda för att be oss om hjälp.
Varför de föds utomhus?
Pga. att folk inte kastrerar sina katter, alla katter väljer inte att föda hemma.
:bow:
Och även pga. att de hålls okastrerade och springer bort, som ffa fertila hankatter ofta gör.
Kattungar dumpas, blir övergivna osv. Och det är detta som skapat det onaturliga vilda kattbeståndet i sverige. Det hör inte till naturens gång, somTS verkar tro.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 867
Senast: Diabetikern
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 739
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 874
Senast: MJLee
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp