Bukefalos 28 år!

Tjock småbarnsmage

Lupino

Trådstartare
Hur kommer det sig att ett i övrigt normalsmalt barn har en enorm mage? Mitt barn som är 4,5 år har alltid haft så. Det är en riktig hylla som tar vid direkt där revbenen slutar.

Är det något som bör kollas upp eller vad är det som tar sån plats där inne?

Hon har haft problematik med att bli hård i magen men även när hon medicineras mot det och därmed är mjuk i magen så är den superstor.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Du kanske kan börja med att räkna ut ditt barns BMI med hjälp av ISO-BMI. www.isobmi.se

Är hon inte överviktig enligt ISO-BMI kanske det är läge och kolla så det inte är något konstigt. När barn tar sig ur babyhullet ska magen vara platt. En 4 åring ska börja plana ut ordentligt och en 6 åring ska ha platt mage med antydan till synliga revben vid normalvikt. Sen är det såklart ett stort spann och väldigt individuellt.

Mvh Miks
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Om barnet verkligen är normalsmalt i övrigt (smala ben och armar) så är det läge att kolla upp. Någon allergi kanske?
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Du kanske kan börja med att räkna ut ditt barns BMI med hjälp av ISO-BMI. www.isobmi.se

Är hon inte överviktig enligt ISO-BMI kanske det är läge och kolla så det inte är något konstigt. När barn tar sig ur babyhullet ska magen vara platt. En 4 åring ska börja plana ut ordentligt och en 6 åring ska ha platt mage med antydan till synliga revben vid normalvikt. Sen är det såklart ett stort spann och väldigt individuellt.

Mvh Miks

Nu har jag testat, hon får 15,15 (övervikt är från 17,19). Hon skulle behöva väga 2,5 kg mer för att klassas som överviktig så det finns marginal.

Ska man kontakta bvc eller läkare?
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Hur ser rygg och bäckenvinkel ut? svankrygg och rejält tippat bäcken får magen att puta rejält.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

BVC i första hand skulle jag tro. Där ska det ju finnas läkare att tillgå om det behövs.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Min son är 4,5 år och får 15,88. Han räknas också som normalviktig. Jag ser på honom att när han står och hänger så får han en rejäl kagge. Däremot om man brottas med honom eller han spänner sig eller springer så är magen platt. För hans del handlar det nog mer om att han inte har tillräckligt mycket muskler ännu att hålla in magen.

Hur rör hon på sig? Jag tänker typ gymnastik, dans, brottning, judo som tränar spänst och muskelatur.

Mvh Miks
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Min son är 4,5 år och får 15,88. Han räknas också som normalviktig. Jag ser på honom att när han står och hänger så får han en rejäl kagge. Däremot om man brottas med honom eller han spänner sig eller springer så är magen platt. För hans del handlar det nog mer om att han inte har tillräckligt mycket muskler ännu att hålla in magen.

Hur rör hon på sig? Jag tänker typ gymnastik, dans, brottning, judo som tränar spänst och muskelatur.

Mvh Miks

Hon vägrar alla typ av aktiviteter :crazy:. Är inte så fartig och springer inte så fasligt mycket som jag vet i alla fall (men just nu har hon fått dille på att hoppa på ett ben och gör det rätt mycket).

Jag ska kolla när hon hoppar om magen kanske försvinner in men skulle nog inte tro det.

Vi är ganska smala i familjen så vi är lite förbryllade av denna jättemage (förut trodde vi det berodde på att hon bajsade så sällan men jag kan inte påstå jag ser så stor skillnad när vi verkat få igång magen).

Egentligen är jag väl inte orolig. Jag tycker bara det ser så förbenat obehagligt ut (vet ju känslan var när jag var gravid fast jag vet inte om det går att jämföra). Frågan blev aktualiserad idag när hon skulle ta på överdragsbyxor som är lite stora och hon reagerade när jag satte dem mitt på magen och hon sa att hon vill ha dom nedanför magen.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Min dotter är inte lika gammal, hon är bara 2. Men vi har de senaste månaderna funderat på om hennes "bebismage" egentligen är svullen/spänd mage.

Läkarkontakt och vi har skurit ner på laktos och mycket vete/gluten och magen är inte alls lika spänd.
Vi är fortfarande inte säkra på exakt vad hon inte tål att äta, men något är det och vi fortsätter testa oss fram.

Kan det vara något barnet inte tål i maten?
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Visst kan det vara så! Jag vet bara inte vad hon skulle leva på om hon inte skulle äta laktos/gluten. Det är typ det enda hon äter (extremt kräsen).

Får väl slå bvc en signal och höra vad de säger.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Jag har faktiskt inte tänkt på det. Hur ser man om bäckenet är tippat?

Jag är själv svankig, så det är väl inte omöjligt.

Men det känns liksom inte att magen bara pekar ut mycket eftersom det blir den där lilla hyllan nedanför revbenen?
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Det finns laktosfri mjölk och även glutenfri pasta :D

Det var stor skillnad på magen när dottern vaknade på morgonen (äter ej nattetid) i jämförelse mot på kvällen när hon ätit under dagen. På morgonen tänkte man inte på magen, den såg normal ut. På kvällen och under dagen spände den ut mer och man tänkte mer på det.

Ser du någon skillnad på magen din dotter?

Tycker du gör rätt som ringer och pratar med dem.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Ja, självklart finns det ersättning, glömde alldeles bort det :banghead:

Jag ser dock ingen skillnad över dagen, så då kanske det är mindre troligt?
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Hoppa är ju ett utmärkt sätt att träna spänst och bålstryka! Uppmuntra hoppandet :)

Jag vet ju hur jag själv ser ut om jag står och hänger och släpper magen. Jag ser gravid ut i typ v18. Sträcker jag på mig och har normal spänning i magen så är den nästintill platt.

Min son kan inte göra en situps men vi uppmuntrar spring, hopp, vi brottas en del och han gillar att klättra. Kanske finns det något hon tycker är kul som indirekt gör att hon "tränar" bålstyrka?

Mvh Miks
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Kände lite på min treåring (snart fyra) som har ibland ganska platt, ibland putig mage att han har delade magmuskler. Det har de nog till en viss ålder, kan det gått långsammare att få ihop på henne kanske?

(Har för mig att magen ska platta sig under året de är fyra)
(Det är ju delade magmuskler, svag mage, som kan få magen att puta efter graviditet tex)
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock småbarnsmage

Det behöver inte vara något fel alls :)

Jag hade "barnmage" till 10-12 års ålder utan att ha någon form av allergi eller problem, den bara fanns där ;) Smal för övrigt och aktiv i vardagen.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Tänkte bara inflika att man inte ska testa själv att utesluta gluten om man vill utreda det, det är något med att det isf kan ge falska negativa resultat på tester.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Tvååringar är inte laktosintoleranta. De är för små för det utan i den åldern handlar det i såfall om mjölkallergi. Genetisk laktosintolerans brukar börja ge symtom vid skolåldern.

Två av mina barn är genetiskt laktosintoleranta, sjuåringen får symtom på det om han äter laktos. Lillebror 4 får inte symtom förrän han utsätts för väldigt stora mängder laktos (vilket typ aldrig sker eftersom vi äter laktosfritt hemma)
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Tvååringar är inte laktosintoleranta. De är för små för det utan i den åldern handlar det i såfall om mjölkallergi. Genetisk laktosintolerans brukar börja ge symtom vid skolåldern.

Två av mina barn är genetiskt laktosintoleranta, sjuåringen får symtom på det om han äter laktos. Lillebror 4 får inte symtom förrän han utsätts för väldigt stora mängder laktos (vilket typ aldrig sker eftersom vi äter laktosfritt hemma)

Jag vet att det ofta sägs så. Men när jag pratade med dagis var det inte länge sedan de haft ett barn på två år som inte kunde äta laktos.
 
Sv: Tjock småbarnsmage

Tvååringar är inte laktosintoleranta. De är för små för det utan i den åldern handlar det i såfall om mjölkallergi. Genetisk laktosintolerans brukar börja ge symtom vid skolåldern.

Två av mina barn är genetiskt laktosintoleranta, sjuåringen får symtom på det om han äter laktos. Lillebror 4 får inte symtom förrän han utsätts för väldigt stora mängder laktos (vilket typ aldrig sker eftersom vi äter laktosfritt hemma)

Det är individuellt när laktosintolerans visar sig, även om det är vanligast i skolåldern kan den visa sig tidigare, eller senare för den delen. Det finns också en variant där barnet redan när det föds saknar enzymerna för att bryta ner laktos.
Sedan som en liten parantes angående "...utan i den åldern handlar det i såfall om mjölkallergi." så utesluter det ena inte det andra. Jag har periodvis i mitt liv ätit laktosfritt, eftersom jag trott att jag varit laktosintolerant. Det har hjälpt ett tag innan jag blivit sämre igen och med facit i hand vet jag nu att det beror på att jag både är allergisk mot mjölkprotein och laktosintolerant.

TS har din dotter ont i magen? Du säger att hon inte rör på sig så mycket. Beror det på ointresse eller att hon helt enkelt inte orkar?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
300
Senast: sweep
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 364
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp