Tokiga annonseringar

Men super, ska vidarebefordra länken (där din vän fick en lägga på två år) till en vän som letar lägenhet.
För att förtydliga om någon annan tänkte försöka med den länken: de har först till kvarn på de få lägenheter de lägger ut. Lägenheterna man köar till köar man till genom Bostadförmedlingen i Stockholm.
 
För att förtydliga om någon annan tänkte försöka med den länken: de har först till kvarn på de få lägenheter de lägger ut. Lägenheterna man köar till köar man till genom Bostadförmedlingen i Stockholm.
Ja, men det finns även andra hyresvärdar där kötiderna är betydligt kortare än genom den allmänna kön. Bäst är att stå i kö överallt där man kan tänka sig att bo.
 
Nej @Sporthorse , det är du som en jäkla attityd. Jag bad om ett konkret tips eftersom en vän till mig letar. Jag har inte sagt ett ord om betalningsanmärkning eller nånting. Om du tror att det bara är personer med betalningsanmärkningar som har svårt att få lägenhet i Stockholm är du pinsamt okunnig. Du har helt missat bostadsbristen här eller? Och de galna kötiderna? Varför tror du att andra handshyrorna är helt vansinniga om det är så lätt att få tag i ett första handskontrakt?

Jag har bott hela mitt liv i Stockholm så du kan sluta talk down to me. Jag har i alla fall tittat på länken där din kompis fått lägenhet och du verkar ha helt missat hur den kön funkar. Men tack ändå för tipset :up:. Värdar med först till kvarn-principen har hon redan koll på.
 

För 8 år sen var det definitivt inga 2 år på Tyresöbostäder eller Signalisten t.ex. Konstigt att det här blivit bättre med tanke på att bostadsbristen är högre nu än då.
 
Nej @Sporthorse , det är du som en jäkla attityd. Jag bad om ett konkret tips eftersom en vän till mig letar. Jag har inte sagt ett ord om betalningsanmärkning eller nånting. Om du tror att det bara är personer med betalningsanmärkningar som har svårt att få lägenhet i Stockholm är du pinsamt okunnig. Du har helt missat bostadsbristen här eller? Och de galna kötiderna? Varför tror du att andra handshyrorna är helt vansinniga om det är så lätt att få tag i ett första handskontrakt?

Jag har bott hela mitt liv i Stockholm så du kan sluta talk down to me. Jag har i alla fall tittat på länken där din kompis fått lägenhet och du verkar ha helt missat hur den kön funkar. Men tack ändå för tipset :up:. Värdar med först till kvarn-principen har hon redan koll på.
Jisses, är det någon som har attityd så är det du.
Det är du som tolkar min text med en attityd, inte mitt problem. Du skrev ingenstans att du frågar om tips åt en kompis, du ifrågasätter att det öht går att få lägenhet på annat sätt. Sluta vara så negativ.
Jag känner fler som fått bostäder utom den allmänna kön, men man får ingenting serverat på silverfat, antingen får man jobba hårt med att spara till egen lägenhet eller aktivt leta i alla möjliga köer för att slippa ockerhyrorna.
 
För 8 år sen var det definitivt inga 2 år på Tyresöbostäder eller Signalisten t.ex. Konstigt att det här blivit bättre med tanke på att bostadsbristen är högre nu än då.
Ja, fett mystiskt verkligen. Hela bostadsbristen är bara en myt! Folk är för dumma för att fatta var de ska köa tydligen! Men riktiga stockholmare (OBS inte jag) vet minsann hur man gör!
 
Ja, fett mystiskt verkligen. Hela bostadsbristen är bara en myt! Folk är för dumma för att fatta var de ska köa tydligen! Men riktiga stockholmare (OBS inte jag) vet minsann hur man gör!
Snäs lite högre :rofl: Har du haft en förjävlig dag? Låter så!
Om du kommer från Stockholm så fattar du att just Tyresö är väldigt attraktivt och svårt att få lägenhet inom två- fyra år, men som du ser så finns det fler värdar att stå i kö hos!
 
Vet inte om det har förändrats nu, men tidigare hade Bygg Vesta i princip ingen kö. Var flera som flyttade in i Barkarby i de nyproducerade lägenheterna med typ noll kötid.

(Och Telge Bostäder kan knappast kallas privat va? :p )
Det är väldigt olika från värd till värd. Vissa har lång kö, andra knappt någon kö alls.
 
Snäs lite högre :rofl: Har du haft en förjävlig dag? Låter så!
Om du kommer från Stockholm så fattar du att just Tyresö är väldigt attraktivt och svårt att få lägenhet inom två- fyra år, men som du ser så finns det fler värdar att stå i kö hos!

Jag trodde listan var på privata värdar med kortare tid än stora kön? Så var inte fallet förr, det var ungefär samma. Enda man möjligtvis kunde få tidigare var Sigtunahem och då var det nybyggen med inte alltför låg hyra. Dvs bra mycket över 5000.
 
Jag trodde listan var på privata värdar med kortare tid än stora kön? Så var inte fallet förr, det var ungefär samma. Enda man möjligtvis kunde få tidigare var Sigtunahem och då var det nybyggen med inte alltför låg hyra. Dvs bra mycket över 5000.
Nej, det var listan med samtliga privata värdar inom Stockholms län.
Kötiderna varierar såklart. Bäst är att ringa runt och fråga, eller helt enkelt ställa sig i dom köer man kan tänka sig bo. Ibland har man tur och flera lägenheter förmedlas under kort tid. Speciellt ifall det byggs nytt utanför storstan.
 
Det är väldigt olika från värd till värd. Vissa har lång kö, andra knappt någon kö alls.
Jo, jag vet. Tänkte bara ge ytterligare ett exempel där det inte behövs kötid. I Vällingby finns också en, minns dock inte vad den värden heter. Vet en som fick lägenhet utan nån kötid alls. Har man inte kötid verkar det handla om att hitta rätt hyresvärd vid rätt tillfälle (dvs när nåt lämpligt är ledigt), och dessutom vara en person som hyresvärdar gärna hyr ut till.
 
Känner inte alls igen mig i Sporthorse bild av hyresmarknaden i Sthlm. Det tar åratal att ens få en 1a i norra Botkyrka (Alby, Fittja, Hallunda etc.)!
Jag har inte ens ställt mig i någon hyreskö, och även om jag hade gjort det när jag var 18 hade jag inte fått något förrän jag var minst 35-40 år ändå, så det är helt meningslöst.
 
Jag har inte ens ställt mig i någon hyreskö, och även om jag hade gjort det när jag var 18 hade jag inte fått något förrän jag var minst 35-40 år ändå, så det är helt meningslöst.
Fast det är ju helt enkelt inte sant.
För att få en bostad i innerstaden får du i genomsnitt vänta i 14 år. Särskilt långa är kötiderna på Norrmalm och Södermalm – 16 respektive 18 år i genomsnittlig kötid under 2016.

Bland de kommuner där det går snabbare att få bostad finns exempelvis Haninge, Sollentuna och Södertälje. I dessa kommuner var den genomsnittliga kötiden 6 år under 2016.
Sen finns ju dessutom andra köer som är snabbare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den 14 maj för tio år sedan, 1996, lade jag upp mina första web-sidor på internet. Jag tycker att det kunde vara kul att uppmärksamma...
Svar
13
· Visningar
11 930
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp