Bukefalos 28 år!

Tolka med häst?

A

atmosphere

Antar att det är någon som provat detta! Hur går det till? Vad behöver man för utrustning? Vad händer om tolkaren ramlar och tappar tömmarna? Osv, osv..

Är sugen på att låta pojkvännen åka bakom hästen min, tror inte att hästen kommer kommentera detta alls och isåfall ska vi delta i en tolkartävling till våren ;) Men vi måste ju träna innan! Hjälp mig! :bump:
 
Sv: Tolka med häst?

Haha tolka är så sjukt roligt! :D Om du ska tolka alltså, "seriöst" så ska du nog köra med sele och så, när jag provade med min kompis så red jag och min kompis åkte pulka bakom, så satte vi en longerlina på sidorna av hästen i sadelgjorden. :bump:
 
Sv: Tolka med häst?

Vi har en tolksele, inte dyr, runt 150-300 går dom på. :) Sen bara sadel och träns som vanligt.. Oså pulka, snowracer, whatever man vill åka på därbak. Sen äre bara att hålla i och köra :D Man släpper om något går fel eller om det går fört fort etc. :)
 
Sv: Tolka med häst?

Vart kan man hitta bra och billiga tolkselar? :laugh:
 
Sv: Tolka med häst?

jag gjorde en egen tolksele när exet åkte bakom (på en hiskeligt skrämmande brå snowboard tyckte ponnyn)
nu har jag slarvat bort bilden men jag gjorde en egen sele..

en lina från vardera sida från sadelgjorden till ca 50 cm bakom hästen i en större ring/ögla, en lina från en svanskapppehållare bak till samma punkt, dock något slappare, uppepå korset ligger en lina tvärsöver, fäst i alla tre linorna som stöd..
i ringen/öglan fästen man tolklinan som man i änden har en bit plaströr eller ett trähandtag..
när tolkaren släpper efter ramlar linorna inte ner runt hästens ben och linorna ovanpå gör att selen inte kan hasa åt något håll..

vi hade som sagt snowboard bakom.. vi provade en gång bara och hann inte tolka någon mer gång.. men i början gick det trögt.. men börja trava direkt om hästen tvekar, skritten gör draget stötigt och obekvämt, men i trav blir det ett jämt drag och hästen fattar snabbare vad som ska göras..
vi hade lite grusvägar som var snötäckta och vi kom ganska snabbt upp i galopp, och en riktigt snabb galopp sen :D efter en kurva kom vi ikapp (oväntat :grin: ) ett pensionärspar ute på promenad och jag kunde inte göra annat än att ropa "tut tut!" och dom kastar sig åt sidan.. men jag hoppades att de förstod att en tvärnit och en blå snowboard upp i aset på en nipprig ponnydam är en värre katastrof än att v inte stannar oh artigt ber om ursäkt ;)
jag skrev en insändare i tidningen om det och bad om ursäkt om vi skrämdes.. jag tror dom läste det för någon månad senare tror jag att jag mötte dom igen, fast jag red lugnt den gången och hejjade glatt :p
 
Sv: Tolka med häst?

Jag köpte min på Granngården, finns på Hööks också om dom har den dehär året.. dom hade den förra året. Fast om den är bra vet jag inte. ;) Den jag köpte har jag fått byta ut spännena bara för dom var klena.. alltså vanliga karbinhakar.
 
Sv: Tolka med häst?

Vi köpte vår sele hösten 08 hos en närliggande hästsportbutik... den är väldigt omtyckt av ungarna och används ganska flitigt vintertid....:D inte dyr alls, kring 300 spänn...men väl värt pengen... dock gick plasthandtaget ganska fort sönder, så käre maken fixade till det hela med lite slang istället... hur bra som helst...
 
Sv: Tolka med häst?

vi tolkar med trickskidor efter - sjukt svårt att hålla balansen men jättekul å man får sig en massa asgarv när man står på öronen. Har testat att tolka med slalomskidor efter oxå men det är ingen sport - väldigt enkelt att stå kvar å halva nöjet är ju att försöka hålla sig på benen :D
 
Sv: Tolka med häst?

Vi (el rättare sagt dottern o hennes pojkvän) har nu ett par gånger tolkat med ena hästen.

De har använt slalomskidor och så har vi H**ks tolksele som vi köpte redan för ett par år sedan. (O så har den väntat snällt i skåpet sen dess :grin:)

Selen fungerar annars bra, men plasthandtaget började spricka redan första gången o behöver nog snabbt bytas ut/tas bort.
Gjorde först missen att köpa ponnystorlek åt vår islandshäst (eftersom det enligt försäljaren skulle passa utmärkt), men fick byta ut den eftersom den var på tok för liten. Full-storleken passar fint så undrar hur den passar större hästar. Fast vår är ju nog proportionellt bred över bogen (och annars också :p ) så kanske det inte är så stor skillnad.

Gör man egen sele är det viktiga säkert att linorna är fästa över hästens rygg (bakom sadeln) så de inte faller rakt ner i bakbenen på hästen när/då åkaren tappar/släpper greppet.

Här en bild på flickan o pojkvännen tagen förra veckan:

 
Sv: Tolka med häst?

tack för alla svar! Tittade lite på h**ks selar men jag som har en gigantisk hästkrake på 175 kan säkert inte ha full-storleken om den passade en islandshäst.. Måste googla lite om det där. I övrigt verkar det skitkul, har själv aldrig kommit till skott bara att prova ;) Men i vinter blir det dags!
 
Sv: Tolka med häst?

Jag har ett fullblods sto hemma som jag vill tolka efter men hon har nog aldrig gjort det förut. det enda jag har gjort med henne är att tömköra. men hur gör man första gången ? ;s
 
Sv: Tolka med häst?

Vi gjorde i alla fall så att den som stod på skidorna först skidade lite bredvid och bakom hästen för att hästen skulle vänja sig vid ljudet av skidorna.

Sedan några varv i skritt på planen, därefter trav och sedan "fullt ös" :cool:

Känsliga hästar kan ju reagera på linorna så man kan ju givetvis också gå bakom först och kolla vad hästen tycker om att ha dem "dinglande" där. Om hästen är tömkörd borde den ju ändå rimligtvis vara van vid liknande.
Den som går kan ju också simulera "fallning" genom att släppa taget plötsligt - det är också en sak som hästen kan reagera på.

Beror ju mycket på hästen hur mycket/lite förberedelse som behövs, men är man osäker kan det ju löna sig att "torrträna" lite först.
 
Sv: Tolka med häst?

Tolkning är ju det bästa som finns på vintern :laugh:

Vi kör med pulka då vi inte äger ett par skidor. Funkar toppen tycker jag. Bäst om man sitter på knä.

Vi använder oss av ett tolksele och en pulka. Sen sadel och tränssåklart.

Ramlar tolkar en får man helt enkelt stanna hästen och hämta upp den personen.

DSC_40042009-02-17_13-26-06Ellinor_Hallett2.jpg


DSC_36372009-02-15_15-39-06Ellinor_Hallett3.jpg
 
Sv: Tolka med häst?

Tolka är jätte kul men svårt särkilt när man inte väger så mycket, jag väger 33 kg och då ramlade man mycket, vi körde med pulka och 2 longerlinor som vi spände fast i 2 hakar på sadeln och så höll man helt enkelt i dom. Försök att vara på nogurlunda platt mark. Och när man ramlar får man släppa linorna och skrika att hästen ska stanna. Lycka till :rofl:

Ett tips: Börja i skritt och öka gångarten gradvis :rofl:
 
Sv: Tolka med häst?

kl

Är det inte svårare att åka i pulka än på skidor? Eller inbillar jag mig? ;D
 
Sv: Tolka med häst?

Nja jag tycker det är lättare med pulka (Men rekomenderar inte tefat:D) för då behöver man bara hålla i. Med skidor måste du koncentrera dig mycket på balansen och så.

Men skidor är klart roligast enligt mig :p
 
Sv: Tolka med häst?

Håller med det är inte att rekommendera tefat, dom går inte att styra:) Pulka, miniskidor eller snowboard är det vi har provat som funkar bäst!

Jag har en tolkasele ifrån hööks tror jag köpt för en herrans massa år sedan men funkar fint till både d-ponny och storhäst:)
 
Sv: Tolka med häst?

jag gjorde en egen tolksele när exet åkte bakom (på en hiskeligt skrämmande brå snowboard tyckte ponnyn)
nu har jag slarvat bort bilden men jag gjorde en egen sele..

en lina från vardera sida från sadelgjorden till ca 50 cm bakom hästen i en större ring/ögla, en lina från en svanskapppehållare bak till samma punkt, dock något slappare, uppepå korset ligger en lina tvärsöver, fäst i alla tre linorna som stöd..
i ringen/öglan fästen man tolklinan som man i änden har en bit plaströr eller ett trähandtag..
när tolkaren släpper efter ramlar linorna inte ner runt hästens ben och linorna ovanpå gör att selen inte kan hasa åt något håll..

vi hade som sagt snowboard bakom.. vi provade en gång bara och hann inte tolka någon mer gång.. men i början gick det trögt.. men börja trava direkt om hästen tvekar, skritten gör draget stötigt och obekvämt, men i trav blir det ett jämt drag och hästen fattar snabbare vad som ska göras..
vi hade lite grusvägar som var snötäckta och vi kom ganska snabbt upp i galopp, och en riktigt snabb galopp sen :D efter en kurva kom vi ikapp (oväntat :grin: ) ett pensionärspar ute på promenad och jag kunde inte göra annat än att ropa "tut tut!" och dom kastar sig åt sidan .. men jag hoppades att de förstod att en tvärnit och en blå snowboard upp i aset på en nipprig ponnydam är en värre katastrof än att v inte stannar oh artigt ber om ursäkt ;)
jag skrev en insändare i tidningen om det och bad om ursäkt om vi skrämdes.. jag tror dom läste det för någon månad senare tror jag att jag mötte dom igen, fast jag red lugnt den gången och hejjade glatt :p

Där skrattade jag högt! :D Vad jag hade velat se det där!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 511
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 302
Senast: tara
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp