Tråd borta?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
TS frågade nåt i stil med "Hur vet jag om min häst är en gångartshäst?!" Och någon svarade "Din häst är ingen gångartshäst". Varpå någon tyckte det var fult svarat. Jag fattar verkligen inte hur det kunde tolkas som ett fult svar.
Ts fortsatte med att skriva nåt i stil med "Hur vet du vad min häst är och inte är:meh:" Med någon sorts smirkande smiley. Det tycker jag var bra fulare.
Fast någon hade ju tagit upp begreppet först, som om det hade betydelse (om man har en gångartshäst eller ej alltså). En sak leder till en annan. Och varför ta upp TS häst öht? Det är väl i stort sett ingen av oss som diskuterar som har en sån häst i alla fall, eller hur? Så vad har just TS hästs kvalitet på gången med saken att göra öht? För TS frågade INTE om SIN häst, TS frågade vad begreppet gångartshäst stod för och hur man vet om man har en sån häst. Mer rätt formulerat på TS fråga var nog något i stil med "Hur vet man att man har en gångartshäst?" Jag tolkar det mer allmänt formulerat, klart man kan ta illa upp eller lätt kan missförstå ett svar som går på personnivå på det sättet, det fick en negativ klang i sammanhanget.
 
Den förra tråden blev ju lite grann som en hydra. Varje gång någon skrev en förklaring på en fråga så dök två nya frågor upp istället. När det kom svar på de två nya frågorna så resulterade det i fyra nya frågor osv. Ingen verkade dock kunna förklara något som helst på ett begripligt sätt så att TS förstod. Snarare blev förvirring bara större därav mitt inlägg om att TS kanske skulle använda sig av andra sätt att ta in kunskapen på.
Det ÄR jättesvårt att beskriva en känsla i text och att lära sig att rida och känna hur hästen rör sig är i princip omöjligt att läsa sig till. Man måste prova och känna själv. Sen vet vi väl alla här att rida lär man sig inte på en kafferast. Det krävs många års träning om man inte är en extrem naturbegåvning och t o m då krävs träning.
Nu ska inte det här bli en ny tråd som "klankar ner", så nu tycker jag vi sätter stopp och släpper det här. Jag har ridit i +40 år och fortfarande inte säker på att jag förstår och har full insikt i vad den frågan som diskuterades egentligen innebär. Det är ett stort område och det finns inga enkla svar. Därför GÅR det inte att enkelt förklara och därför GÅR den inte att så enkelt bara förstå heller. Det är inte just TS som inte förstår, det är FRÅGAN som är stor och svår att greppa.
 
Nu ska inte det här bli en ny tråd som "klankar ner", så nu tycker jag vi sätter stopp och släpper det här. Jag har ridit i +40 år och fortfarande inte säker på att jag förstår och har full insikt i vad den frågan som diskuterades egentligen innebär. Det är ett stort område och det finns inga enkla svar. Därför GÅR det inte att enkelt förklara och därför GÅR den inte att så enkelt bara förstå heller. Det är inte just TS som inte förstår, det är FRÅGAN som är stor och svår att greppa.

Jag håller helt med dig i det sista du skriver och det är precis samma sak jag också skriver i mitt inlägg. Utan den minsta avsikt att klanka ner på någon. Min inlägg ovan var en beskrivning på hur jag uppfattade den förra tråden.

Huruvida den här tråden lever vidare eller inte beror nog på om någon vill fortsätta skriva i den eller inte. ;)
 
Sen är det också så att om man tycker att moderatorerna agerar fel så är det mer konstruktivt att rikta frågan till @Gunnar direkt eller lägga en sån här tråd på Om Bukefalos istället för att skriva insinuanta inlägg i en tråd på Ridning.
Jag startade tråden här på "Ridning" eftersom den borttagna tråden och alla dess läsare fanns här. På "Om Bukefalos" hade jag måst göra en massa förklaringar till vilken tråd jag menade.
Jag startade tråden för att jag ville (och vill fortfarande) veta varför hela tråden togs bort. Hittills har den enda/ende som har svaret på min fråga inte besvarat den. Att rikta frågan till @Gunnar hade varit en omväg. @Gunnar får gärna svara ändå vad hen tror.
 
Jag håller helt med dig i det sista du skriver och det är precis samma sak jag också skriver i mitt inlägg. Utan den minsta avsikt att klanka ner på någon. Min inlägg ovan var en beskrivning på hur jag uppfattade den förra tråden.

Huruvida den här tråden lever vidare eller inte beror nog på om någon vill fortsätta skriva i den eller inte. ;)
Om det bara varit ni två som diskuterade/tjafsade vore det väl en sak, det var "drevet" som drog igång som jag menar är av ondo, i det läget blir även den enskildes delaktighet mer illa när man "hänger på" det allmäna drevet sådär. Plockar man ut en och en och tittar på vad som sagts/skrivits så kanske det inte är så illa. Det var främst det jag menade med att det är illa när tom en moderator (som då visserligen inte svarade i egenskap av moderator, men ändå) går in fyller på ytterligare bränsle.

Den här tråden lever ju så klart vidare....
 
Jag startade tråden här på "Ridning" eftersom den borttagna tråden och alla dess läsare fanns här. På "Om Bukefalos" hade jag måst göra en massa förklaringar till vilken tråd jag menade.
Jag startade tråden för att jag ville (och vill fortfarande) veta varför hela tråden togs bort. Hittills har den enda/ende som har svaret på min fråga inte besvarat den. Att rikta frågan till @Gunnar hade varit en omväg. @Gunnar får gärna svara ändå vad hen tror.
Då föreslår jag att du kontaktar moderator för forumet.
 
Jag håller med om att mitten av tråden var en kakafoni av personangrepp och pajkastning. Jag förstår att Ameo såg den som förverkad.

Vilket är trist för nu på slutet tycker jag den blev mycket intressant, och pajkastningen hade helt upphört.
Tack Lovis!

Om alla användare kunde hålla fingrarna i styr, utgå ifrån att i princip allt skrivs med goda avsikter (vissa undantag finns) och låta bli att kasta skit på varandra även om man inte håller med varandra, så skulle fler intressanta trådar få vara kvar.
Jag hade för stunden inte möjlighet att lusläsa och rensa tråden, så den fick en enkel biljett till papperskorgen.

Fortsätt gärna diskutera civiliserat, så kommer trådarna få ligga kvar i framtiden! Kan vi hjälpas åt blir alla nöjda och glada. Blir det för mycket skräp i dem så kommer jag fortsätta kasta hela trådar istället för att rensa.

Med detta ser jag denna diskussion som avslutad. /moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 264
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 522
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 199
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp