Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, Johan har ridit western sedan barnsben men haft ett uppehåll på sisådär 10 år eller nåt :P Hans pappa va med från starten på 70talet :)

Jätteskönt att ha en karl som är intresserad, särskilt eftersom jag inte kan rida nu :) Men i höst är det min tur ;) Då får pappa vara hemma med barnen ;)

Ska på Johan Svensson reiningclinic på lördag, e taggade som bara den...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Va roligt! Härligt att ha en sambo som också är intresserad! :laugh:

Dom är så duktiga också ju :bow:

Ser fram emot uppdatering efter clinicen!


delvis kl*

Igår gjorde jag debutritten på min! Underbart! :love:
Hon hade lite svårt att förstå hur hon skulle klara av att röra sig framåt med all den packningen på ryggen.. Men sen släppte det och hon var så duktig!
Kunde tom trava lite! :love: Åh! Vilken underbar trav!!
Ska skritta någon mer gång i ridhuset sen ska vi ut i skogen och skritta.
Men det blir nog med någon/några veckors mellanrum.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Härligt!!
Ja, vi tar det också lugnt, det blir en runda lördag och söndag, det är nog lagom i dagsläget, hon hinner tänka över saken mellan varven. Hon är så himla cool, fast kompisen springer iväg före håller hon samma tempo :) Hon till och med stannade och stod still medan Amalia dundrade iväg i galopp, haha! Inte en susning orolig. Amalia hade blivit galen om hästen framför drog iväg.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*iiihk* Snart ska vi lasta och åka på clinic för Ellen Ofstad! Jag har laddat väskan med både film-och digitalkamera, så snart blir det lite mer i tråden :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nu har vi tävlingsdebuterat!!

Det blidde en Junior C-trail och en D-trail i går!

Lilla häst gick in i transporten utan några större problem, åkte snällt med Fröken hästkamrat och skötte sig toppen väl på tävlingsplats. Gnäggade några gånger när kamraten lastades ur och Texas blev kvar själv i transporten men eftersom kamraten är tidernas pedagog och inte svarar så gav han snart upp och återgick till sitt hö. Lastade ur och sadlade upp och red fram precis som hemma.
Blev lunchrast innan vår första klass så han fann sig snällt i att stå uppbunden vid transporten och äta hö.
Sen närmade det sig vår tur och vi red fram en liten sväng till och hade vi fått lov att åka hem efter den framridningen så hade jg varit mer än nöjd med dagen!!

Vi var först ut i Juniortrailen. Lämnade kamraterna i collectingring och gick mot den stora läskiga läktaren.... Det var inte läge att galoppera som det var tänkt utan vi kämpade på med att ta oss förbi hörnet. Matte lugn och sansad och giudade så vi tog oss dit det var tänkt.
Första gången vi öppnade en grind, bara tränat repgrind hemma, så vi lämnade den öppen men gjorde sen en riktigt fin, om än inte särkilt "beordrad" sidepass mellan två bommar och avslutade klassen helt okej men nollade då vi inte visade någon galopp.
D-klassen sedan startade med en grind som gick mycket bättre än förra klassen även om vi inte stängde den nu heller. Fick pluspoäng på galoppen och gjorde riktigt fina travbommar! Pluspoäng på bron och HUR NÖJD matte som helst!!

Texas är verkligen helt otrolig. Lugn och sansad. Oerfaren men cool som tusan. Det ska bli så makalöst roligt att guida honom genom sommaren!! :love:

(och har vi tur kanske Cowgirls kan bidra med någon sorts fotodokumentation?)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vad duktiga ni är! Helt otroligt ju!
Blir man diskad om man lämnar grinden öppen?

Johan och Tjabo ska vara med på en E & D tävling 10/4 och 17/4.
Det blir trail, ranchtrail och westernriding. Jag är jättenervös, då Tjabo inte alls är så lugn över hinder utan gärna springer över bommarna utan att titta på dem ;) Några tips?

Här är en film på andra galoppen utan lina iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=MAkeAhFuMsI
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nej, man blir inte diskad men får -5 i straffpoäng. Man får inga "plus" för att man krånglar och stänger grinden utan bara man passerar igenom den har man klarat hindret (men med straffpoäng som sagt). Går man däremot förbi grinden så har man ju inte gjort det momentet och då blir man nollad.

Kollade på protokollet och om vi inte haft våra -5 på grinden i D-trailen låg vi på samma poäng som hon som vann klassen så det var lite pepp! Nu ska vi träna grind och travserpentiner!! :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nu är jag jättenervös över detta men en presentation kan kanske vara på sin plats... Jag trodde ju INTE att det skulle bli SÅHÄR men är man galet förtjust så ramlar man lätt dit. Ett, två, TRE!

suspicious-truble_140129524.jpg

Suspicious Trouble (Bubbel, Trubbel, Pubbel, Lilla P)
Solid Paint, undan ett fullblod.
runt 155 cm bak och 150 cm fram i dagsläget.

När han kom för 6 månader sen för att leka med mina andra hästar under vintern trodde jag ju aldrig att han skulle stanna, men ju längre tiden gick ju större blev intresset för western och jag började träna detta på min arab och "hittade ett hem i hästhållningen, ridningen". Så nu när det började dra ihop sig och Bubbel skulle hem igen (oktober-mars var det sagt) så kändes det konstigt och vips! :eek: så var det klirrat och plånboken blev tom :angel:.

Under vintern så har han fått lära sig att hans plats inte är på mig utan vid sidan om och att det inte är okey att passera mig när jag stannat. Han är även sutten på ett antal gånger, promenerad med i månsken, bäckmörker och i grannbyn (10 hus, en järnväg och 2 hästar :angel:) och i helgen fick han sitt prov då vi gick ner till byn och sedan red hemåt igen. Han var så himla duktig och jag kunde utan minsta svårigheter få upp honom i trav ett par steg (som jag kunde reglera med sitsen! :eek:)

Nu gäller det bara att hitta en utbildningsplan för våren och sommaren... Men jag har ju en innibomben duktig tränare att använda mig av så det blir nog inga större problem. Jag älskar honom och han kompletterar både mig och min arab på alla sätt och vis. Mamma och pappa kommer iaf inte behöva att springa med foderhinkar för att samla in fårflocken i sommar, det planerar jag att göra till häst! :rofl:

såhär såg det ut när han kom

(usch, jag börjar nästan gråta av lycka igen...)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Här går det frammåt.
Har växt (149 fram 154 bak)
Och träningen är igång för fulla muggar.
Tränar för Maria Käki en gång i veckan (målet iaf) och hon e så otroligt kanon och ser precis vad som behövs göras!¨
Han börjar bli jämnare i sidorna, spinn påbörjad, sidepass längst långsidorna, mycket galopparbete som går kanon och han börjar få bra balans, mycket ta och hålla bettet tills han släpper och samlar sig för att då släppa helt, så de börjar få fin form, grabbarna mina :)
Nu är det bara 6veckor kvar till vår bebis kommer, sedan kan jag också rida :D

20110326432_139680177.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Halloj på er!
Länge sen jag var inne, så himla mycket nationella prov som ska genomföras och rättas, hinner ingenting! Också lite avis på er som hinner med så mycket!

Mustang: Jag har också fått trycka i min häst foder, verkar som om hon inte vill komma upp sig just nu. Min teori är att hon nu i samband med fällning har tappat igen.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Bubbel har åkt på vad vi på gården kallar Ulla-syndromet. Ulla är en av våra tackor som hela förra våren, sommaren och tidig höst gick dit magen styrde henne. Under, över och igenom staket gick hon för att nå den goda maten. Detta har nu Bubbel fått och han löser det genom att bita av trådarna. Så nu fick jag ge mig ut och renovera staket efter vintern och hans "ingång till den goda maten" innehåller 5or (maxström som aggregatet ger) numera.

Och som "jag är nyfiken på hur han reagerar och om det funkar"-ägare så sitter jag med en stoor kopp kaffe vid skrivbordet och håller ett öga på staketet :angel:

(Att han har börjat att hitta på saker samma vecka som alla papper blev klara och inte under de 6 månaderna som han varit här är för mig inte alls en tillfällighet :grin:)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ajj! Illa! Hoppas Ullasyndromet är snabbt övergående och att det inte smittar!! ;)

Texas och jag trailtränar litegran och har lekt lite galoppbyten.
Vi behöver träna övergångar och "framåtgående sidförflyttningar", dvs öppnor, slutor och sånt... Men man hinner ju inte med så mycket på max typ tre ridpass i veckan... :)

Nästa helg åker vi istället på kurs och räknar med att ha lärt oss att göra hyfsade rollbacks när vi kommer hem igen. Nu börjar Kosseträningen!!! :love:
Två kossehelger mer eller mindre inom en månad nu. Plånboken gråter men ack vad roligt det ska bli!!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hallå, var det inte någon som sa något om en film? :D


Jisses va duktiga ni är! Otroligt ju! :laugh:
Blir så sporrad när jag läser den här tråden! Vill också ju! :D



delvis KL*

Det där Ulla-syndromet har nått oss nu! Var lite oense med stallägaren som hade mätt strömmen överallt. Men jag sa att jag själv hade tagit i tråden där hon går över och där var det ingen strm för fem öre.
Men på något vis lyckades jag få honom att dra om den delen med ståltråd så nu är det ström igen. Hon fick sig en smäll när jag släppte tillbaka henne och då jag stod och vaktade för att se så hon inte skulle gå rakt igenom ändå.
Men det gjorde hon iaf inte.. Blev inte sådär superskraj för strömmen men ruskade på huvudet och gick därifrån :rofl:


Här kommer lite film från i onsdags när jag red på henne för tredje gången.
Det som inte visas här är att jag efter "galoppen" skrittar lite och sen öppnar jag ridhus"dörren" från hästryggen och skrittar ut en kort sväng. Jag öppnar alltså den In mot oss! Duktiga häst!:love: Jag tänkte liksom bara prova och se om det skulle gå.. trodde inte att jag faktiskt skulle klara av det!

http://www.youtube.com/watch?v=2c0EFu1ESis

Hur ska jag gå vidare?

Tänkte rida henne ett par gånger till innan betessläppet och då bara rida henne i skogen.
Sen rida henne någon gång under sommaren i skogen och börja utbildningen till hösten/vintern. Vad tror ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tävlingsdebuten avklarad!!
Och vi är mer än nöjda!

RanchTrail E, Trail E, WR E, WR D.

4a, nollad, 5a, 7a!

Filmer i samma ordning:

http://www.youtube.com/watch?v=c8H-6LmcQnA

http://www.youtube.com/watch?v=uz49YlmeE5E

http://www.youtube.com/watch?v=36tFUEI90_s

http://www.youtube.com/watch?v=15zejL-0GKI

Har bestämt oss för att kastrera, jobbigt med hingst på tävling :P
Jättenöjda och det kunde inte ha gått bättre.
Han har tränat på grinden 1 GÅNG HEMMA och det gör de bättre än allt annat.
De har kastat lasso 1 GÅNG HEMMA!
Sidepass kan de inte och backa i L har de aldrig gjort så det kan man ju inte kräva av honom, därav nolllade i trailen...

Är sååå stolt över mina grabbar!!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Med denna kräm i trådarna så gick det över snabbare än förväntat! Tack och lov.

Jag har bollat lite med uppfödaren om Bubbel och jag ska fortsätta följa den där känslan. Bubbel är fortfarande väldigt valpig, ostabil i leder och trampar igenom och det känns inte riktigt bra att börja belasta honom mer i dagsläget. Han får sin 10-20 min uteritt, lek på banan med broar, hinder och presenningar och kommer få gå som handhäst emellanåt. Känns toppen att kunna vänja honom vid de hårda vägarna utan att behöva sitta på. Så nu får vi se när det visar sig att han kommit upp sig i muskler och styrka. Vissa korta-korta uppsuttna pass på banan kommer ju smyga sig in om jag känner mig själv rätt :angel:

Bubbel uppskattar jag till 155 fram och runt 160-165 bak och han är inte i närheten till färdigväxt :d
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Andra tävlingen avklarad.

Framridningen var han helt underbar!
http://www.youtube.com/watch?v=DKQPBDvAZjg

Men klasserna gickinge vidare, var inte deras dag helt enkelt, så vi fokuserar på framridningen och känner oss extremt nöjda med den!

Nu har Tjabo 2 veckor med luffs i skogen och slippa lära sig något nytt, då det varit väldigt intensivt senaste tiden.
På valborg är det dags för clinic igen emd fokuserníng på WR och Reining, så det ska bli jättekul!¨

Får se om bebisen i min mage är i min mage då fortfarande ;)

Hur går det för er andra?
Ska ni tävla i sommar eller ställa av på bete?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 733
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp