Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Vad är era hästar för raser??? Skulle ex kallblodshästar vara mer LBI än andra hästar????

De är lite mer envisa och tjuriga och väldigt smarta och kräver sin männsika...

Bara en teori, man ser ofta i kallblods annonser att de är som fjordningar eller kallblod eller liknnande...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tror man måste vara en speciell typ av människa för att tycka om dem.
Jag håller med dig, de är helt underbara hästar! Fruktansvärda att ha att göra med om man inte vill samma sak, men oslagbara om man vill åt samma håll.

När jag fyllde i en horsinality karta för min ponny första gången hade jag nästan bara prickar i LBI-fältet, i extrem-kolumnen, oavsett sinnestillstånde.
Tänkte fylla i en till om några dagar, bara för att se vad som hänt sen sist. Det var trots allt drygt två år sen..

Jag klickertränar honom. Extremt effektivt i och med att mat är vad han liv handlar om. Han har blivit mycket mer positiv till att arbeta, även om det är långt ifrån något egentligt arbete än. Vi tricktränar också, bara för att göra något utmanande som han tycker är skoj. En riktig linslus som älskar uppmärksamhet! Kan ju tänka vilken lycklig häst jag har som struttar runt i spansk skritt när han inser att folk tittar på honom ;)
Klicker är en väldigt bra träningsmetod. Man kan vända på det mesta och lösa de flesta problem med lite knäckebröd.

Men jag skulle vilja ha tips på hur jag kan få honom mer aktiv för skänkeln! Mellan varven blir han som skänkeldöv och tappar allt vad framåtbjudning heter. Vad kan man göra?

Ska jag också börja med det så fort min bebis kommer ut. Klicketträning.. Är helt säkert att det är ett jätte bra sätt på en LBI häst. De får tänka och får berömm så snabbt som de behöver för att bli nöjda innan de hinner tröttna..
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

sen jag började med pnh och lärde mig om dem olika horsenalitys så kan jag sitta i timmar och studera hästarna ute i hagen och försöka klura ut till vilken grupp dem tillhör. Det är så väldigt intressant och vissa hästar är verkligen klokrena, medans andra har lite inslag från alla fyra och då måste man fundera lite mera.
Nästan som ett detektiv jobb skulle jag vilja säga;)
Men har en liten fråga till er alla, vilken typ föredrar ni/tycker bäst om?
Själv tycker jag att LbI är dem absolut roligaste och coolaste men samtidigt dem som kräver allra allra mest, och är man inte 100% med och har 100% ork och inspiration så går det åt pipsvängen. Man måste verkligen vara på humör för att kunna jobba med dem..
En annan sak som gillar med dem är att dem lär en otroligt mycket! Man måste verkligen tänka efter vad man gör och varför samt få dem motiverade, vilket ju inte alltid är så lätt;) Men när man väl når in till deras hjärna så är dem ju dem allra allra bästa! stooora hjärtan har dem! Eller hur? :)

:bow::bow::bow:
klockrent!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Va därför när min dotter var i trottsåldern så var jag nära på att sälja min gosing. Man måste vara med hela 100% annars så tröttnar de på än på något vis...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

LBI-hästar tycker jag ofta folk uppfattar som lite stillsamma/lata/snälla, hyfsat okomplicerade om de mest får lov att göra lite som de vill. Typ problemfria, men då har man kanske problemet att man tycker de är för sega eller så.

Äh, vad flummigt detta blev.. *ger upp* :p


Oj oj snälla är de men inte om man bara låter de göra som de vill. Då kör de över med en gång. De behöver tydliga riktlinjer och massa stimulation... Min gör bara för de hon tycker om eller har rätt energi.. Hon vill ha en tydlig ledare eller båda mina LBI är sånna... Just nu har hon lite överenergi och lite för lite stimultion så hon är lite extra galen just nu och kräver mer.. Men snart så kommer hon få gå mycket mer (när min bebis kommer).. Att gå i hagen gillar hon inte..
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Det finns nog alla möjliga varianter i alla raser. Skulle vara kul om man kunde göra en undersökning för varje ras om vilket de är mest. Kanske skulle man då komma fram till att den ena rasen hade fler högerhästar och andra raser mer vänsterhjärnhalvade hästar. Skulle vara intressant!
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min är en LBI. :D

Och hon är en tinker/halvblods-korsning.



Fick tips av Patrick Allori att jobba henne korta stunder med mycket energi. Och det funkar! På bara ett par veckor är hon mer vaken och mer koncentrerad. Får väl se om hon får ett återfall sen eller vad som händer längre fram. ;)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Och jag var hos Christofer Dalhgren med min LBI fjord/island.
Jag har ingen aning om vad han gjorde, men hästen är numera känslig för skänkel och säte och går helt utan problem rida på runda fina volter!
Tidigare tjurade han som bara den så fort man ens försökte leda in honom på volt, om så bara ett halvt varv. Nu går han som sagt på runda fina volter utan tygelkontakt med snygg böjning och svarar på skänklarna!

Det enda som irriterar mig är att jag inte kan säga vad Christofer egentligen gjorde.. Vad jag vet (och jag var ju med, jag satt på hästen) gjorde han ingenting..
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag har nu läst igenom denna tråd och kommit fram till att min häst är en LBE.. Ngn mer som har en sådan häst som kan dela med sej om hur du tränar din häst?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.

tjurig - check!
okänslig/ointresserad - check!
smart/beräknande - check!
omotiverad - check!
självständig - check!
trygg - check!
envis - check!
lat - check!
matfixerad - CHECK!
argumenterande - check! hela hästen är ett enda stort "varför?"
:D

Tror nog hon kan räknas som en LBI ;)

Bruksnordissto, 16 år för övrigt.

100_2626.jpg
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

kl*

Jah har en klockren LBI ;) Hon är LBI i alla situationer, men jag tycker verkligen om henne - hon är helcool! Blir tex aldrig rädd/tittig vad som än händer och hon är ändå bara en unghäst. Tränar både hoppning och dressyr med henne (mer hoppning) och rider i skogen - en riktig allroundhäst man har roligt med :) En lite jobbig sak är hennes otroliga matfixering! Hon äter på ALLT (boxvägg, stolpar, träd, eltrådar, plaststolpar, täcken, bajs, lera, insekter, maskar, päls och jaaa listan kan göras lång) Foderstaten är noga uträknad och tagit blodprover för att kolla att hon inte har brist på något, det har hon inte hon är bara hungrig :grin:

30267720.jpg

29406543.jpg

30833600.jpg

30444305.jpg

30083419.jpg
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

min nordsvenska kallblodstravare är LBE, min nordsvenska bruks häst är LBI, det ska bli kul och träna dom nu när man har gjort denna personlighetskarta och sen göra ett nytt test om nåt år ;) LBE hästen är min favvorit för vi är lika heta båda två och har sååå starka viljor :love:min LBI häst är min medryttares favvo för hon gillar mer att driva än att fånga upp:D så kul att kunna se folk i stallet som har hästar efter hur ens egen personlighet är:banana:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min häst är en RBI men har nu börjat bli mer och mer LBI som jag märkte idag. (Fast hon är bara LBI hemma.)Jag har känt att när jag är med henne, så finns det som ingen energi, hon går med sänkt huvud efter mig. Jag har klickertränat henne sen i vintras och då vart hon så himla glad när det sa klick och visste att hon hade gjort något bra , men nu så känns det som att jag behöver inte klickern, hon visar ingenting att hon blir glad av att hon har gjort något bra. Jag tror kanske att det är gräset som hon tycker är godare än morötterna.
Hur ska jag göra för att få upp energin?
Vad ska jag göra för övningar?
Hur ska jag göra för att få henne att koncentrera på mig och inte gräset

Hjälp tack! :bump:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag har nu läst igenom denna tråd och kommit fram till att min häst är en LBE.. Ngn mer som har en sådan häst som kan dela med sej om hur du tränar din häst?

Jag har aldrig hört talas om detta sätt att dela in hästar på förut men som alla system var detta också väldigt kul och träffande!
Ida_79: Jag har också en klockren LBE. Vilket passar min personlighet utmärkt då jag också är en LBE :o (Är dock inte lika oralfixerad ;-))
När jag läser om de andra typerna inser jag snabbt att jag skulle bli väldigt frustrerad om jag hade någon av de andra tre hästtyperna. Hade blivit tokig på rädda tittiga fjolliga eller lata envisa hästar, hade garanterat blivit en personlighetskrock.
Hur jag tränar min häst är svårt att beskriva i ett enda inlägg men huvuddragen är väl att vi ömsom arbetar koncentrerat och fokuserar energin, och omsöm bara har kul. Då jag själv är lite LBE blir jag lätt trött på en alltför monoton tillvaro så jag söker mig gärna till omväxlingen: en ny runda i skogen, en utflykt till stranden eller ett annat stall, växla mellan att rida och att tömköra och ibland inte göra något vettigt alls utan dela en öl i solen :)
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Du kanske är för generös med klickandet? Då tappar det sin tjusning, hästen "behöver inte kämpa" för att få godiset. När ett beteende väl är befäst ska man ju hålla igen på klicken. Hur tränar du?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

LBI-ston (med drag av LBE)är mina favorithästar även om man blir knasig på dem ibland :love:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Mitt islandssto är en solklar LBI. "Varför ska jag trava när det går lika bra att skritta?" "Varför ska jag egentligen hoppa över det där hindret?" osv osv. Dagen efter hon har vägrat trava har hon inget emot att dra iväg i full galopp runt paddocken med mig på ryggen.. Men visst är hon underbar, absolut ingen barnhäst eller tävlingshäst men man lär sig något av henne varje dag. Det kan bli lite jobbigt när man märker hur otroligt omotiverad hon är på vissa saker, och hur man än anstränger sig så står hon bara där med öronen lojt åt sidorna och håller på att somna. Men det gäller ju att hela tiden hitta en väg där båda två kan gå så att säga, och det är oerhört lärorikt.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Okej, hur ska jag få henne att bli aktiv igen på det vi gör? Det känns som att vi har stannat helt...
Vad vill du veta om mina träningar? :) Jag tror nog att du har rätt att jag är för generös av klickandet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.

Halvblod/fullblod, 5 år.


Jag har i ärlighetens namn börjat ge upp hoppet för mig och min häst. Han är så lat när jag rider, har ingen aning hur jag ska få fram honom. Har provat med så många olika metoder.

I hagen kan han ha så mycket grejer för sig. Han har sin hink som han leker med, han kastar, sparkar på den och springer med den i munnen och har riktigt skoj med den. Full av energi.

Han är otroligt självständig, klarar sig själv. Han lever i sin egna värld. Det är han som ligger helt utslagen i sin lilla hage samtidigt som det är klubbtävling med full rulle på gårdsplanen och alla de andra hästarna är lite stirriga för att se allt som händer. Då sover min.

Godis gillar han, men han står hellre och gosar än att äta sitt kvällshö. Så, så himla matfixerad tror jag inte att han är.

När något skrämmer honom är han RB, växer fast och sedan exploderar. Och väldigt svår att kontakta.


Jag verkligen älskar min häst. Jag vill ha en lugn och framför allt trygg häst, men jag vill kunna rida honom också, i framtiden vill jag ju tom kunna tävla!
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Prova freeshapa ett beteende hos henne!
Freeshaping brukar väcka upp lite vilja hos hästarna, då får de "göra som de vill" och få beröm för det! Brukar ge en liten nytändning.

Kombinera med lite targeting kanske. prova hålla fram grimman och klicka så fort hon gör en ansats att nosa på den. Höj kraven allt efter som. Till sist har man en häst som tar på grimman själv, snacka om smidigt!
Svårigheten ligger ofta i att varken träna för mycket eller för lite och att vara lagom generös med klicken. Det finns inga bra svar på vad som är lagom, utan man får lära känna individen och utgå från den. Tränaren ska ju också orka vara med hela tiden, hjärnan saktar ner efter ett tag och man blir slarvig i sin träning. Det är ju inte bara hästen som ska arbeta och tänka :D
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 465
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 334
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 987
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 184
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp