Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag klickertränar som sagt, funkar mycket bra. Har inte egentligen ridit lektion sedna vi började med klickern, men jag skulle inte frångå min metod bara för att en tränare är med. Nu tränar jag på det här viset, och då vill jag ha en tränare som "är med" på det.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Funderade mycket på hur jag skulle motivera min lille ponny och provade ganska mycket innan jag till slut kom fram till ett sätt som funkar jätte bra!
Min ponny är som dem flesta LBI hästar VÄLDIGT matmotiverad och han gör allt för en bit godis, problemet är bara att han ibland blir lite för på och börjar väldigt lätt tigga så det funkade inte så bra för oss med godis belöning.
Så jag provade att använda vila samt beröm(kli på favvo stället;)) och det funkade jätte bra, dock så var det fortfarande det där lilla extra som sakandes för att få han riktigt med. Så då tog jag ut han på ett fält med gräs och så tränade jag där, och varje gång han gjorde någonting extra bra så fick han vila, kli samt att jag tillät han att beta en stund. Det funkade hur bra som helst! Han blev riktigt motiverad och nu vet han att om han anstränger sig lite extra så väntar inte bara en belöning utan tre! (vila,kli och mat!)
Och med tanke på att jag inte ger han något ur handen så slipper han bli tiggig!
Problemet som jag hade förut med att han hela tiden skulle äta när jag promenerade med honom har också blivit mycket mycket bättre! Nu frågar han alltid innan han kör ner mulen om det är okej, och ibland tillåter jag han det och ibland inte så han har lärt sig att vänta på ett okej. :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hehe, det blir lätt ett problem ja. Min vart som ett kakmonster, gapa och åt upp både godis, hand och arm :p
Då började vi med att klicka in HUR man ber om godis, dvs med huvudet bortvänt, och så kommer JAG fram med godiset. Han får aldrig initiera godisätandet genom att komma med huvudet.
Det funkar klockrent, ibland glömmer han sig och försöker äta upp handen innan den öppnats :cool:, men då höjer jag den bara å säger typ "ajabaja.. hur ber vi om godis?" å då vänder han snabbt bort huvudet :love:

Sedan måste man snabbt byta till ett oregelbundet schema, så att han inte ALLTID får godis, för då lär han snart inte acceptera annat än godis för minsta steg han gör :grin:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hehe, det blir lätt ett problem ja. Min vart som ett kakmonster, gapa och åt upp både godis, hand och arm :p
Då började vi med att klicka in HUR man ber om godis, dvs med huvudet bortvänt, och så kommer JAG fram med godiset. Han får aldrig initiera godisätandet genom att komma med huvudet.
Det funkar klockrent, ibland glömmer han sig och försöker äta upp handen innan den öppnats :cool:, men då höjer jag den bara å säger typ "ajabaja.. hur ber vi om godis?" å då vänder han snabbt bort huvudet :love:

Sedan måste man snabbt byta till ett oregelbundet schema, så att han inte ALLTID får godis, för då lär han snart inte acceptera annat än godis för minsta steg han gör :grin:

det här med tigget är ju en övergångsfas i klickerätrningen som snabbt går över om man är konsekvent med att aldrig ge belöningen annat efter den inlärda förstärkaren. Till en början innan de förstått avtalet blir de lite på och tiggiga men så snart de inser vad som krävs försvinner det helt. MEN det kräver att man är konsekvent och inte uppmärksammar tiggbeteenden
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Spännande att ingen verkar ha testat rida lektion med klicker! Jag tänkte jag skulle boka en lektion snart, ska bli kul att se vad tränaren tycker. Han är tävlingsryttare, vilket jag inte är, och rider på kossor och reining, vilket är det sista som passar min ponny. Så vi är rätt omaka som det är :p Men det har fungerat bra hittills så kanske säger han inget om klickern.

Vad använder ni för godis?
Jag kör på Falu Rågrut delat i rutor, morötter, färdigköpt godis. Hästen älskar morötterna, och han har fått smak på clementin på sista tiden. Är dock inte så smidigt att ha med färsk frukt i magväskan när man rider.. Det blev mos av alltihop! Nu har jag torkat morötter i småskivor, tänkte testa vad hästen tycker om det. Så mycket enklare att ha med sig än färska!
Jag behöver ha så lågkalorigodis som möjligt, hästen är på diet och måste tappa en massa i vikt. Har med lucernpellets ibland, men de är inte så populära.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

*kl*

Är det någon som studerat vilka hästpersonligheter våra LBI-hästar trivs bäst tillsammans med? Är det andra LBI-hästar? Jag känner inte Dökkvis hagkompis och har ingen aning om vilken typ av häst han är.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min ponnys bästa kompis är RBI. De mer eller mindre avskydde varandra i början men med tiden blev de riktigt bra vänner.
Kan dock ha en hel del att göra med att vi nästan alltid red ihop och våra hästar gick ihop i hagen. De hade inte så mycket annat val än att umgås. Kallblod båda två. Väldigt olika, men på samma gång lika.. Gammal klyscha, men den stämmer!
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.

Right brain introvert: Dessa hästar ser ofta lugna ut på utsidan men det rör sig väldigt mycket inombords. Man kan se på små signaler att det är en RBI. De är ofta lydiga och snälla och ställer inte till besvär men blir de rädda eller oroliga så fryser de fast för att sedan explodera. De har ofta en orolig själ och behöver mycket trygghet. Typiska karakteristiska drag är spänd, tystlåten/lydig, misstänksam, tveksam, kan sparka vid rädsla, fryser fast för att sedan explodera, oberäknelig, blyg, har svårt för att tänka, okontaktbar.

Den hästen jag har hjälpt till med nu i två månader är definitivt LBE, också min förra shettis, en hingst, otroligt showig och OTROLIGT lättlärd, men otroligt livlig..
och min förra är nog en typisk RBI..
Hade ingen aning om att detta kallades för något, detta var väldigt spännande! :laugh:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Spännande att ingen verkar ha testat rida lektion med klicker! Jag tänkte jag skulle boka en lektion snart, ska bli kul att se vad tränaren tycker. Han är tävlingsryttare, vilket jag inte är, och rider på kossor och reining, vilket är det sista som passar min ponny. Så vi är rätt omaka som det är :p Men det har fungerat bra hittills så kanske säger han inget om klickern. QUOTE]

jag och min kollega både rider och håller lektioner med inlärd förstärkare.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

LBE-hästar är för mkt för mig och RBE och RBI tycker jag inte alls om :p

Nu blir jag besviken :p Wilson den äkta RBE/RBI killen är ju helt underbar :love:

Har haft några LBI och LBE men gillar absolut RBI bäst.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Åh va intressant! :idea: Jag har defenitivt en RBI häst i min ägo. Spännade att läsa och jag ska genast leta reda på mer fakta... :bump:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hurra!
Min ponny tycks ha hittat motivation och ork att arbeta! Han har varit helt fantastiskt rolig att jobba med de senaste dagarna :laugh:
Igår arbetade vi med bommar, första gången på evigheter. Han brukar tycka att det är snäppet över dödstråkigt men oj vad bra han gick!
Vi travade fram och tillbaka över bommar med olika avstånd och höjd, hoppade några små hinder i galopp och kunde jobba riktigt ordentligt.
Med tanke på hans ridbanehat var det total succé!!
Jag var så chockad över hur bra han gick att jag knappt kom för mig att klicka..

Men det gjorde inte så mycket. Idag kom en glad och sprallig häst travandes mot mej i hagen, gnäggade och var på riktigt bushumör.
Vi tog en liten promenad runt maskinhallarna och gjorde tricks. Han var pigg och alert. I spansk skritt stäckte han upp sig som värsta hingsten, riktigt stilig!

Jag vet inte vad det tagit åt honom, han har blivit som en helt ny häst. Antingen är det klippningen, han är inte lika varm, eller så har homeopatkuren hjälpt. Jag hoppas det är både och.
Otroligt roligt är det i varje fall. Nu händer det saker när man ber om det :laugh:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

detta prickade in på min häst.. han är ibland som 2 olika ..men det ger ju en bra förklaring på de olika hjärnorna,,,:)
men samtidigt tycker jag att det är så charmigt.. :love:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Kan man ha en häst som är lika mycket av två? Min islandshäst är ett matvrak. Mycket vänlig (till och med hans namn betyder vän/vänlig). Ena dagen är han jättelat och går som en gammal gubbe ;). Andra dagar sprudlar han av energi och bokstavligen hoppar fram. Jäkligt envis. Men ändå sammarbetsvillig och aldrig sur några långa stunder utan han är en glad häst med mycket bus i blicken. Men han kan bli fruktansvärt skräckslagen för smågrejjer, men han har blivit lugnare och får inte sina ryck så ofta längre (kanske bara en eller två gånger per ridtur beroende på hans humör och väderlek. Han gillar de flesta andra hästar, men är ganska självständig och klarar sig bra att stå själv inne eller ute.

Tror ni att han är en typisk LBE? Tycker att han är det med undantag på att han reagerar ibland kraftigt och ofta för småsaker. Kanske blir han mer LBE med åren?

Ser att jag skrivit fel här. Han är en typisk LBI fast med inslag av LBE, men kommer förmodligen bli mer LBI med åren, det har han redan blivit mer och mer.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Lina 123 Parelli har utvecklat ett system med 4 olika personligheter. Här kommer en kort sammanfattning av dem som jag har skrivit.

Hästen har 2 hjärnhalvor som arbetar sida vid sida. Kontakten mellan dessa är nästan obefintlig. Det gör att hästen tänker antingen med höger hjärnhalva eller vänster hjärnhalva. Precis som människor kan hästar vara utåt eller inåtriktade. Kombinerar man dessa sinnesstämningar får man 4 stycken personligheter, Left brain extrovert, Left brain introvert, Right brain extrovert och Right brain introvert. Alla dessa personligheter har olika karakteristiska drag som gör att man kan avgöra just vilken personlighet ens egen häst tillhör. Hästen kan även ha flera personligheter allt från 1 till 4 stycken.

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.

Right brain extrovert: Dessa hästar är explosiva och lättskrämda. De går oftast med huvudet högt och nerverna utanpå kroppen. RBE-hästar reagerar på instinkter och tänker inte lika mycket som LB-hästar. De kan kasta sig hejdlöst undan för fara utan att riktigt veta vart de är på väg. Dessa hästar söker sig till trygga och lugna ledare. Typiska karakteristiska drag är impulsiv, kan inte stå stilla, hyperallert, panikartad, kan sparka bakut/ stegra sig, springer över en, har huvudet högt, mycket spänd, överreagerar, måste komma framåt.

Right brain introvert: Dessa hästar ser ofta lugna ut på utsidan men det rör sig väldigt mycket inombords. Man kan se på små signaler att det är en RBI. De är ofta lydiga och snälla och ställer inte till besvär men blir de rädda eller oroliga så fryser de fast för att sedan explodera. De har ofta en orolig själ och behöver mycket trygghet. Typiska karakteristiska drag är spänd, tystlåten/lydig, misstänksam, tveksam, kan sparka vid rädsla, fryser fast för att sedan explodera, oberäknelig, blyg, har svårt för att tänka, okontaktbar.

Om man ska gå efter dessa beskrivningar har jag en LBE och en RBI...;)

Mvh Domino_s
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min haflinger är LBI även min Shettis.
De passar inte själv i hagen. De blev nervösa och de fick fel energi att gå bara dessa två. Det gjorde jag innan jag läste det också. Därför har jag tagit hem en som inte riktigt stämmer in på någon beskrivning. Han är snäll, go och hur trygg som helst i sej själv. Han har tagit kommandot i hagen. Han känner sej själv och kontrollerar allt. Han älskar att vara till lags. Men han är inte trög. Han är pigg men lyssnar alltid på männsikan i första hand än sej själv. En goshög...


Haflingern är tjurig och sparkar mot folk hon inte känner. Man kan inte släppa in folk hon inte känner i hagen..

Med mej har hon inte gjort så mycket... Men jag har haft LBI hästar mycket så på något vis så vet jag hur man ska ta de. Detta hände innan jag ens läst om att det skulle vara så. När eller om man får de på sin sida så går de över berg sen.. Men haflingern är den mest utpräglade LBI jag träffat. Hon är verkligen över mycket som styr henne i allt, om inte människan styr upp henne.

De som inte förstår henne. De bockar hon med, sparkar mot och är jätte tjurig..

När jag provred henne så valde hon mej.. Brukar jag säga. Hon var som en ängel.. Vilket de som ägde henne såg väldigt förvånade ut över. Det var mer senare som hon visade detta när andra höll på med henne.

Sen tycker jag att det blir lite maskinellt så jag håller inte på med NH i den bemärkelsen. Men allt som jag hört runt NH är sånt jag hållt på med och lärt mej av vanliga häst folk och hästarna själva..
Utom just detta då.. Mem jag träffa min Haflinger innan jag ens hörde talas om det. Det handlar om att försöka förstå hästen som en indevid...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 466
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 334
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 989
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 184
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp