Bukefalos 28 år!

Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Aha, då förstår jag. Dock skulle jag vilja ha den kontrollen på mina pållar att de slutar när jag ryter från huset (skulle ioförsig bli impad eftersom jag bor 2 mil bort).

Som du säger så är det vissa saker man inte kan kontrollera. När tiden är inne så kommer det gå som smort för dig med dina småttingar :D

Spännande, då hoppas jag på att han kommer kunna hålla sig i skinnet kring brudarna så att ni kan ha kvar honom. Jag tror också att det bästa är att inte göra en så stor grej av det och vänja dem från början. Så gör vi med våra travare, de går i hagarna bredvid varandra och får stå ut med att brudarna brunstar hej vilt. Brukar inte vara något problem. För de som inte vet bättre skickas lilla shettisen in också brukar styra upp dem. Det är så kul att se den lilla pållen rusa in och hytta med näven mot dem "sådär breter man sig inte!"

JDFJ - Då kan du alltid köra agility med honom om annat inte fungerar :bump:

Vad duktig han är! Alice kan inte alls de kommandona, borde egentligen ta tag i det >.<
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Idag har vi tagit ett stort steg framåt!

Jag lyckades få med mig sambon ut då han kunde gå med på att åka till mina hästar om han slapp åka och kika på Quarterhästens dag.

Planen var egentligen bara att hänga på henne och gå något varv på ridbanan när jag hände på båda sidorna och åt båda hållen.

Alice var riktigt duktig och brydde sig knappt så jag blev lite full i fan och kastade över benet. Hon sa knappt halv sju och parerade inte ens om vikten, utan stod bara där och åt förnöjt på sitt gräs. Första uppsittningen blev via en bänk på höger sida.

Vi tog några steg framåt och sedan så hoppade jag av igen på vänster sida. För att göra det rätt så hoppade jag upp igen från vänster, skrittade några steg framåt och hoppade av åt höger.

Min kära sambo frågade såklart om ´han skulle ta några kort, så jag kan bjuda på några kassa mobilbilder på händelsen. Jag pratar och blundar och det är väl bara att inse att min karl inte är så bra på att ta kort.

Uppdaterar vad jag tror är den senaste listan:

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Denna fina häst mötte vi i hagen
pic_010_500aba5be087c3632d0000f6.jpg


Min älskade karl
pic_013_500abafce087c34c73000796.jpg


pic_015_500abb52e087c350aa00044f.jpg


pic_018_500abc2bddf2b32d0800004a.jpg

Vänligen ignorera heffaklumpen på ryggen.

pic_020_500abd5fddf2b31c1b0000c7.jpg


pic_021_500abd889606ee1a8e000740.jpg
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Du ser ut att sitta snyggt!! Sa jag tanker inte alls ignorera dig! :D FINT!!! O skont att hon tog det med san ro! :D Harligt!

Aprapa "kontrollen" sa ar det tack vare deras uppfodares stenharda mentalitetsregler... 20 nanting ar med valdigt selektiv avel, de hade 4 barn som rande runt - hon vagrade ha nagot som var lite "lurigt". Marrar som bits - bort. Sparkar? - Bort. Brotar? - bort. Hingstar som beter sig som rovhal - bort. Vet inte om jag berattat om mina smattingars pappa och ridturen hem med ett balsnore? Av ena eller andra anledningen fick de for sig att Haidalena skulle hem fran stona och att de skulle rida hem - nar de val kom till hagen hade de glomt transet.... sa de tog en bit balsnore, hamtade hingsten fran sin stoflock (ja mitt i betackningssasong) och red hem med balsnoret som enda utrustning. Jag tycker det ar ett valdigt imponerande avelsprogram faktiskt, sen ar det roligt for hon kanner "personligheten" i sina blodslinjer sa val sa hon kan ge goda tips och tankar. Som att Haidalenas soner ar oftast valdigt mycket som sin pappa, lugna, sansade och schyssta. Medan stona far mer "spunk", eller "spark, that little Extra" som hon uttryckte det. Det ar ratt roande faktiskt, "Du borde inte ha nagra problem med att de bockar, haidas bebisar bockar inte... men... de kan vanda valdigt fort..." lol Hon ar som ett uppslagsverk! Jag alskar den kvinnan lol Reds helbror saldes och startades udner sadel den har vintern, de kopte for att rida in och salja igen... nu sager de att han aldrig kommer lamna deras ago lol sa det badar ju gott for Red tycker jag.. ^^

JD:
skont nar man "Far igenom" och bade hast o agare ar GLADA o tillfreds :D det gillar vi skarpt!

Varan akut-traningshast har akt! En mycket nojd familj som hamtade honom :) Det kanns skont, och nu ar antligen varan roundpen tom igen woho!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Redan skrikit ut mitt gillande på facebook men gör det här också:

HEJA HEJA HEJA HEJA!!!!!!!!!!! Jippiiieeee!! :banana: :bump:


Currynytt: Svullen i bogen med 4 tillhörande bett. Stel i framkärran. Någon som vill köpa detta elände till häst?!?!?!
Nä. Jag älskar honom. Men han får mig att SLITA mitt hår.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Men nej va jobbigt JD! :/ vira in honom i bubbelplast? vadderad box? silvertejpa fast madrasser runt honom?

jag...
har en hemlis att visa... en liten hast jag tittat pa i dryga aret. Och... fick precis svaret att HAN AR MIN!

Sag hejsan till Sonny, som jag egentligen inte kanner... som med 99% sakerhet kommer flytta in hos oss och bli kompis med resten av vara tokar..
(innan Eva far en hjartinfarkt - han AR TAM, till och med sadelvan!)

inga flashy bilder, men det lagger jag ju anda aldrig upp nagra.. sa, har ar han,

sonny.jpg


Fodd 09 sa han hor inte hemma har i traden egentligen... men ville visa honom for er..

Sire- Smart Lil Marmoset by Smart Little Lena

Dam- Silver Poco Dana by Sonny Silver


YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Åååååhåååå den såg fin ut! Och den hör visst hemma här, jag smyghuserar ju med min 09a här också ;)
När kommer han hem?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

För jag är lyyyyyyyycklig för jag är lyyyycklig! Lalalala

Svullnaden igår var med största sannolikhet insektsbetten from hell and beyond. Idag hade det gått ner och var inte ömt längre och lille rörde sig som vanligt.

Blev så inspirerad av Norna igår så idag har jag.............. *trumvirvel*.....
HÄNGT ÖVER MUSTANGEN FRÅN DE VIDSTRÄCKTA VIDDERNA!!!!!
:love::eek::eek:
Han bet först. Men skam den som ger sig. Tillslut hängde jag där och viftade med tårna. Och Curre drog en djup suck och ställde sig sedan och vilade.

Tog ju hem dem från betet för lite över en vecka sedan för mannen hade fallit ur BEDRÖVLIGT.
Men efter 1,5 kg lucern, 1kg krafft å 1 dl olja så har han verkligen börjat fylla ut sig! Och fri tillgång på hö, givetvis. Ökar kraftfodergivan litet ytterligare nu. Snart behöver jag inte skämmas för att han ser ut som ett ök...:cool:

imag0281_500c154cddf2b37777000170.jpg

imag0273_500c16ebe087c35b4100012f.jpg


Dollface :love:


Mina killar går in 2-5 timmar per dag just nu. För att undvika blinningarna och för att få vila och äta kraft. De nannar ofta sött i boxarna en stund också.
När kommer era börja gå in under nätterna igen?
Mina går in 1e september.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Nej, precis som titeln av tråden säger så är hon född 2010 dvs två år.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad kul att du hängt på honom! Har en massa frågor etc men jag sitter från mobilen atm :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

GRATTIS både Norna, JDFJ och Bew!!!!

Vad roligt att det händer grejjer:bump::banana::bump::rofl:

Själv har jag inte hästat mig ett smack:eek: Nä, bara gjutit, tjärat, grävt och annat tråkigt men nödvändigt. Litet finbesök hanns oxå med och så har VAGNEN kommit idag:D

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack men jag är totalt ointresserad av dina artiklar, länkar eller åsikter. Jag har inte sagt öht att denna häst kommer börja ridas kontinuerligt utan hon är sutten på en gång.

Om du så gärna vill sprida ditt budskap i detta forum så föreslår jag att du vänder dig till de andra besserwissrarna som gärna sprider oönskad information så kan ni kasta det på varandra.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack men jag är totalt ointresserad av dina artiklar, länkar eller åsikter. Jag har inte sagt öht att denna häst kommer börja ridas kontinuerligt utan hon är sutten på en gång.

Om du så gärna vill sprida ditt budskap i detta forum så föreslår jag att du vänder dig till de andra besserwissrarna som gärna sprider oönskad information så kan ni kasta det på varandra.

Till o med Besserwissrarna vet att man ska inte belästa en babies på detta sätt.
Är du så intresserad av att bli en god häst person, då är det bara syd om hästen, den komma inte att hålla länge.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag har märkt i tidigare trådar att du tycker om din länk och det är väldigt roligt för dig. Jag har även sett din debatteknik och tänker därför inte inleda en diskussion med dig då det bara kommer vara ett slöseri med tid.

Under alla de år som jag har hållt på med hästar så har vi anpassat utbildningen efter hästen. Med tanke på att du aldrig varit i närheten av min häst eller under den minut som hon hade ryttare på ryggen så kan jag inte ta ditt argument med stor vikt.

Du har inte heller någon koll på hurvida hästen kommer utbildas utan antar rakt av från det du sett att jag kommer fortsätta "misshandla" min häst och på så vis göra att hon kommer gå sönder.

Anledningarna till att en häst går sönder i förtid beror på många olika faktorer men inte att hon utsätts för vikt under ca en minut för att sedan få återgå till sitt sommarlov. Saker och ting handlar om upprepning för att skada.

Det finns tom undersökningar som påvisar att det kan vara nyttigt för dem att börja tidigt för att hålla längre så bara för att det finns en artikel som hävdar att de gö
år sönder så betyder det inte att det är den totala sanningen.

Det är väldigt rart av dig att engagera dig så grundligt och kasta ur dig spådomar men jag är som sagt inte intresserad av vad du tycker utan väljer hellre att se till de som har hållbara hästar - trots att de hade ryttare som satt på dem enstaka gånger när de var två...
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Till o med Besserwissrarna vet att man ska inte belästa en babies på detta sätt.
Är du så intresserad av att bli en god häst person, då är det bara syd om hästen, den komma inte att hålla länge.

För övrigt så tycker jag att det är väldigt intressant att du åter igen - antar - att jag är ute efter att vara en "god häst person" (som jag för övrigt inte ens förstår vad du menar men jag antar att du tror att jag är ute efter att vinna etc etc etc) och därför tänker rida in min häst nu när du endast sett en bild på internet och då vet allt om mina framtida planer och tidslinjer.

Jag tror nog snarare att du ska ta och lugna ner dig lite i dina antaganden och sluta dra första slutsatsen från en sekundbild.

..Det är ioförsig väldigt bekvämt av sig att sitta bakom ett anonymt nick framför en dator och döma människor. Det säger nog snarare mer om dig än om mig.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Nej men skänt och sido. Jag har bett moderatorn ta bort mina svar till dig då jag som sagt inte är intresserad av en diskussion med dig.

Om en total främling siar hemska saker om mig och min häst så får det väl vara så... Det är faktiskt ingenting som jag kommer att ta med mig när jag går och lägger mig ikväll och om du känner en stark lust att kasta sig på alla som inte tycker och tänker precis som du så är det bara kul för dig. Jag hoppas att det är någonting som uppfyller dig som person och att det får dig att må bra.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

ojda o0 har vart det lite livat...

Forstar dig Norna.

Leaf, to sit and take a few walking steps on a filly thats about between 24-26 months old isnt bad. To ride the shit out of one is a different story. But Norna is more intelligent than that. At the age of 2 it's not about -riding- its about getting them used to things in a slow and controlled way so that when they turn 3-4 yos it will save you and the horse some arguments. Longterm planning with tiny babysteps ya know ;)

Most of the people in this thread have sat and/or walked their 2 yos. I havent due to some unforseen circumstances, but especially with Red i wish that i would atleast have had him saddled by now.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp