Bukefalos 28 år!

Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Haha jag är värst av alla:rofl:

Min häst rids nästintill varje dag i alla gångarter.

Jag vet vad en del tycker om det men det intressanta är att jag har alltid friska hästar, inga problem med benen, inga hältor eller annat krafs.Vet kommer en gång om året och vaccinerar bara.
En gång har jag nyttjat försäkringen på alla år jag haft häst, det var när min gamla ponny 19 år, fick Illihios av fästingbett.

Det är bra eller rent av nyttigt att den unga hästen får röra på sig (precis som att barnen är med på gymnastiken när de går i skolan). Det skall till ganska mycket och upp i högre nivå innan man får skador och förslitningar.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

För övrigt så tycker jag att det är väldigt intressant att du åter igen - antar - att jag är ute efter att vara en "god häst person" (som jag för övrigt inte ens förstår vad du menar men jag antar att du tror att jag är ute efter att vinna etc etc etc) och därför tänker rida in min häst nu när du endast sett en bild på internet och då vet allt om mina framtida planer och tidslinjer.

Jag tror nog snarare att du ska ta och lugna ner dig lite i dina antaganden och sluta dra första slutsatsen från en sekundbild.

..Det är ioförsig väldigt bekvämt av sig att sitta bakom ett anonymt nick framför en dator och döma människor. Det säger nog snarare mer om dig än om mig.

A Picture Say´s A Thousen Word´s Norna.
Jag slåsa inte bort tid med folk som har igen intress att lära sig.
Hade du läs "The Ranger Piece" hade du förtståt att det gäller "ALLA" som är inne att sitta upp på babies! inte bara du.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Leaf,

Hon är seriös. Jävligt seriös. Så låt henne vara. Du har själv varit med när jag ridit en tvååring -i din egen sadel. Du sade inte ett smack då... Förvisso är det längesedan och alla kan vi ändra oss, men det hjälper inte att gå på så som du gör nu.

Btw så är den 2 åringen som hade din sadel, 13 år nu och en av de trevligaste och friskaste hästarna i grannskapet.

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sent you a PM so you know my thought.
I see no problem with "saddling and ponnying", have done so for years with young horses.

The idea of sitting up on Babies is much like Little White Lie´s:
Oh..it´s just one little lie and the next day.. "oh it´s just another little white lie".
Children copy those around them innocent and ignorant of the damage.
I sat up on Baby yesterday, there´ll be no harm doing the same today.....then it´s a few step´s....then a trott in the round pen....then and then and then....
It is the Mental State of the person that is unstable.
For the sake of the horse we DO NOT LOAD THE BACK untill 3-4 years to where the growth plates have had time too harden, there by minimizing the risk of a damaged back.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Pja, det är möjligt. Likaså att en persons argumentstrategi beskriver mer än vad man tror..

Ang länken så gjorde jag det klart från början att jag inte är intresserad av att läsa en länk. Om vi alla skulle springa omkring och kasta källor runt oss så hade man tagit bort den egna möjligheten att argumentera. Jag hade kunnat svara dig med lika många vetenskapliga artiklar som motbevisar din sida men valde att svara för egen del.

Allting handlar om hur man framför saker och ting (likaså för mig). Att ta in information och ta till vara på den kommer från respekt, inte från att man kastar in en internetsida som man fattat tycke för. Hade du kommit in och faktiskt fört dig som en vuxen människa med en tes och ett uppbygt argument till det så hade jag mer än gärna lyssnat.

Show your wit - not your web

Det är dock fantastiskt intressant att du i slutet väljer att vrida ditt argument till att sammanfatta samtliga tråden. Hade du ansett det hade du - åter igen - fört dig så pass väl gentemot samtliga deltagare att du vridit dina "argument" så att det hade framgått. Du valde istället att ställa dem mot mig som användare och jag valde att svara efter det.

Slutgiltigen så skulle jag faktiskt vilja säga att jag är beundrad av din envishet att fortsätta stånga vidare med samma argument som du i tidigare trådar visat. Att välja att inte utveckla sin strategi är fantastiskt intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Du har själv varit med när jag ridit en tvååring -i din egen sadel. Du sade inte ett smack då... Förvisso är det längesedan och alla kan vi ändra oss, men det hjälper inte att gå på så som du gör nu.

Btw så är den 2 åringen som hade din sadel, 13 år nu och en av de trevligaste och friskaste hästarna i grannskapet.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Underbart btw, inte för att jag är religiös men låt mig citera ändå..

Låt den utan synd kasta den första stenen.

Eller för att ta det lite mera alldagligt - Kasta inte sten i glashus.

Du är varmt välkommen tillbaka med dina argument när du kan föra dig i egen text och med egna ord. I övrigt så finner jag det iontressant att lyssna på någon som själv har sådana erfarenheter i bagaget men som nu blivit "frälsad".
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag visst inte han var 2 Eva!
Och om du minns vi prata just om Skelltets Tillväxt och vikt.
Att Btv har inte haft förslitnings problem är ingen bevis för andra Eva, det kan bero på han är av en god typ, inget att man ska rekomendera till andra med sina häster.
Har du varit in och läs The Ranger Piece?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

I see no problem with "saddling and ponnying", have done so for years with young horses.

Children copy those around them innocent and ignorant of the damage.
I sat up on Baby yesterday, there´ll be no harm doing the same today.....then it´s a few step´s....then a trott in the round pen....then and then and then.....

Åter igen så måste jag påpeka att det är hemskt tråkigt att du drar alla över en kant och känner dig som en allmäktig hästmänniska där du sitter framför din dataskärm.

Jag tror ingen i denna tråd är intresserade av att fortskrida sina arbeten med hästarna bara i äregirighet. Utan mer som Bew uttrycker sig, det handlar om att vänja dem och att på så vis lägga en grund.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ja, jag har läst den. För länge sedan och ser ingen anledning att läsa om den.

Ja, han var 2. Och förvisso en hyfsat ok häst exteriört. Gick sin första pleasuretävling som nybliven 3åring där han kammade hem ett andrapris... Sen fortsatte han med flera tävlingar under sommaren och hösten. Sin första Distansritt i provapå klass som 4åring..

Men alla mina hästar utom en har jag suttit på eller ridit som 2-åringar. När de varit 3 har jag ridit dem ute i skog och mark i alla gångarter.

Den häst som jag bara satt in men jag inte red pga sjukdom, fick ridas in som 5åring. Den har haft mera skador än alla andra tillsammans...

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

ok so i have read the article... i WAS heading out but figured i'd throw a look at it.

She IS very well worded.
Theres just a bunch of major flaws in her reasoning.
For starters
she talks about collection as "rounding of the back" - which isnt true. If she wants to get technical and throw fancy words around (which she is) she should use correct terms and correct terminology - collection starts AT THE BREASTBONE.

She also talks about "Saddlebacked" aka "swaybacked", it occurs in horses that are a) poorly built to start with and b) that has for a long time been rode WRONG. No matter the age of the horse. Some horses are more prone to it than others, but the base knowledge for avoiding it is: build the right muscles. Always. Teaching a young horse to - not "round" its back but to LIFT its tummy is the A and the O in schooling a -riding- horse. A race horse, is not a riding horse. There are some serious differances in how they're kept, fed, trained and treated.

Two
the (leg) fractures shes talking about is called "high strain fracture" which is brought on by the hard landing of the horse on a solid surface with little or no give. ...the number one reason why -riding horse people- does not jump, lope, or heck, some dont even trott, on pavement for example. It has nothing to do with being rode early - it is crap that happens when a horse is rode hard and fast on a solid surface.

what she's writing about (that is correctly stated) is old news. Very old. My momma knew that when she was a young kid and she taught me.

I would prolly respect her theories better if she a) used correct facts and terminology and b) Didnt ride with a moutshutterupper that we KNOW will cause damage to a horses mouth - with a too big broad snafflebit on top of that.

Nothing personal Leaf, ya know that, but she's just another "enlightened" bullshitter that aint got all her facts straight... good points, absolutoly, but they would have been alot better if she didnt mix apples with bananas hiding it behind fancy words.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

You miss the point...the artikle is about the Growth Plates and how long it takes them too set.
No Bull Shit
The artikle is an Ax-Pluck of many studies on bone and plate growth.
Thank you for at least taking time too read it.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

no, i didnt miss the point... the thing is the growth zones and all that is old news. It's nothing new, no break thru information. We know it, have known it for -years-. We also know that for a strong body to be built, the individual needs -controlled- and -strategicly planned- training. Thru that, and "armed" with that knowledge you can train your horse in a way that will make it a sounder and stronger grown individual.

And..
as brutal as it might sound, I do not value the oppinions in that article due to some major fact faults which colour the whole article. She's out on a total bikeride on alot of things. Heck, even I can put together a more informative article. And im just a dumb blonde.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

clever blond you mean of cuorse

:angel:

låt vår tråd va trevlig och gemytlig så som vi med 2012:or vill ha de tack på förhand mvh Irene
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag tycker det här är en väldigt intressant diskussion och jag skulle hemskt gärna höra mer om dina hästar, _Eva_. Vad det är för några, hur mycket du ridit dem som tvååringar, hur gamla de är nu, osv. Så mycket du orkar berätta :). Jag har för mig att ämnet har varit uppe tidigare i tråden, just vad gäller planen för våra 2010-or, men det är alltid intressant att höra mer om äldre hästar som startats liknande.

Jag vet egentligen inte mycket om inridning. Från min omgivning i Sverige har jag lärt mig att man rider in hästar vid tre års ålder och att tidigare är skadligt. Jag har också hört åsikten att inte starta förrän vid fyra eller till och med fem år och då inte bara islandshästar. När jag sedan kom till USA har jag dels hört åsikten att två är för ungt, men också, och då grundat på forskning i hästfysiologi, att två år är en bra ålder att starta.

Så, den första häst jag själv red in började jag sitta på som ganska exakt tvååring. Lärde in gå, stanna, höger, vänster ungefär och sedan fick han följa med på några dagars långritter i bergen där jag red när det var plan mark och gick bredvid i backar och på ojämn mark. Bara i skritt, vid något tillfälle började han trava och det kändes så obalanserat att jag genast bestämde mig för att inte trava mer det året.

Fortsatte rida små turer då och då de följande två månaderna, sedan pausade vi i åtta månader och när det var dags igen var det bara att hoppa upp och rida iväg, allt satt kvar. Som treåring började vi trava och galoppera vilket han nu hade god balans och styrka för. Gjorde ytterligare ett års uppehåll och återigen var det bara att sitta upp och rida iväg på den nu blivna fyraåringen. Hela tiden har han lyssnat riktigt bra även om han varit uppjagad över något annat. Han är nu fem och har börjats rida kontinuerligt. Kommer jobba som turridningshäst och det återstår att se hur han håller :-).

Hela inridningen har verkligen gått plättlätt. Naturligtvis beror det på individen, men också är jag övertygad om att det är mycket lättare att starta vid två än tre. Vilket naturligtvis helt är ett "mänskligt egoistiskt" tänk, men jag tycker nog att det också måste innebära en viss lättnad även för hästen om man på så sätt undviker några strider?

Men den stora frågan är ju förstås fortfarande hur hästen faktiskt påverkas. Forskning har visat att startad belastning vid två års ålder är stärkande, har jag hört, men ej läst studierna själv, så jag vet inte hur mycket och vilken typ av belastning men egentligen menar. Vet ni? Norna: Du sade att du inte ville slänga länkar i ansiktet på Leafhillranch, kanske du vill slänga några på mig om du har dem lättillgängliga? :) Från "Strömsholmsutbildade halvblodsinridare" har jag hört teorin att det är bra att starta vid 2,5 år, men det är när man sedan fortsätter hårdträning för Breeders och allt vad det är som man ofta stöter på problem med individer som inte håller.

Jag har själv en 2010a och har ännu inte bestämt mig för när jag ska påbörja inridning. Hon tycker just nu att det är så himla roligt när jag håller på med henne, så det är lockande att hoppa upp, just för att det -antagligen- skulle vara så lätt, men jag tvekar ändå lite och funderar på om jag bara vill tro att det bara är bra.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

oj skrev visst helt fel år förut skyller på att jag va nyss hem kommen från morgon jobbet :)
klart man kan diskutera så länge de inte slängs kommentarer som att du inte är eller kan bli en bra hästmänniska de tycker jag hör hemma någon annan stanns
så då va de sagt

kram på er o ha en underbar dag
irre virre
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

The site is a reprint from an earlier artikle.
Informaiton wise bone and plate growth has been around for a long time, quite right...nothing new, not for us anyway, but it can be new and of interest for others and that was the idea of posting it.

Can I expect an artikle on The Horses Growth & Development any time soon?:)

A quick quastion...how low can one set the bar on Sitting Up? for several it seems too be no problem climping up on a two year old...why not a yearling?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Det finns det ju de som gör oxå. Sitter upp på åringar. Men ärligt talat, det får stå för dom. Jag skiter faktiskt i det.

Ingen har gjort det i denna tråden och jag orkar inte bry mig såpass att jag letar efter dem.
Jag har nog i mitt liv att sköta om min egen familj -maken, barnen, hästarna, sen jobbet och gården. Därtill rehab mig själv att försöka må så bra som möjligt för att kunna försöka jobba fram till pensionen.

Dra mitt strå till lasset för att ha ett fungerande samhälle. Det räcker, jag orkar faktiskt inte stå på barrikaderna.

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hej,

Jag minns inte riktigt men visst har du redan varit inne i tråden och presenterat dig men att det är så länge sedan du skrev så jag har glömt?

Om inte välkommen, och för all del presentera din häst:D Ju fler vi är som skriver litet aktivt desto roligare!

Jag vet inte vad du vill höra om mina hästaskrällen... Men det finns inte så mkt att säga. Den som är äldst och bott hos mig hela livet är 17 år, sen har min bästis 13 åringen jag nämde ovan. Han hade jag tills han var 7 år så han såldes som läromästare til henne då han var skolad i det mesta.

Hade en ponny som var ok tills han som 19åring fick Illichios och efter det fick vandrande hältor, tappad matlust och diffusa problem, innan dess superfris. Dock levde han till 26 även om han var ojämn och inte helt hundra vissa dagar.

Det är väl de jag haft länge lixom och har koll på. De är/var väldigt friska av sig.

Vad gäller ridning är de insuttna/ridna som tvååringar och ridna i alla gångarter ute samt litet tävlade som treåringar. Börjat titta på kor.
Som fyraåringar mera träning på bana och litet mera ko- och lassoträning. Naturligtvis körda med släpa eller inkört, gå som handhäst, dubbelryttare, packhäst, en del uppvisningar och parader, ponnyridning, festivaler osv.

Haft dem igång i perioder i början när de är treåringar och då har de gått 6 dgr i veckan. Litet olika mängd men gammelmärren som jag har idag (17år) behöver gå 1,5 timme om dagen minst 6 dgr i veckan för att vara trevlig. Alt kortare någon dag och sen ligga och mata en eller två dagar i veckan (typ galoppjobb på grusväg ett par mil).
Enda skadorna jag har haft på märren är 1. En ögoninflammation 2. En bogsträckning vid en koträning 3. Trampat igenom en stenmur och gunnebostängsel i terräng=gick inte att sy så bandage en månad. 4. Snett bäcken efter första fölningen som korrigerats av Equiterapeut. En synnerligen frisk häst som på senare tid lämnat några mkt trevliga och korrekta föl.

13-åringen har haft 1. En hovböld 2. Två gånger busat i hal hage vid vila =snett bäcken vilket korrigerats av kiro.

Ponnyn hade inga ridrelaterade skador alls. Någon sårskada i hage men förövrigt frisk bortsett från Illichiosen som verkligen sabbade honom. Han blev lixom aldrig häst mera efter den.

Sen har det florerat fler hästar (eftersom jag under de senaste 16 åren haft eget stall) men de har jag inte ägt under så pass lång tid att jag kan säga exakt hur det blev. Trots allt är jag bara runt 50-årsstrecket själv ännu och hästar lever ju som bekant länge. Jag hade inte förmånen att äga häst förrän jag blev vuxen.

Min påläggskalv jag har nu är född 2010. Jag har visat litet bilder tidigare i tråden och som du kan se är hon väldigt färdig i kroppen. Rent krasst är det enklare att ta dem tidigt så om hon nu mot förmodan skulle få pålagringar eller what ever så är det ett mindre problem. Håller hon 10 år och därefter bara kan vara promenadhäst så räcker det för mig. Jag själv är ändå pancho om 15 år, då kan vi vara panchosar tillsammans.

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-2088/ANSI-3977web.pdf this should answer all questions, but i can cut n paste some too


"Growth of young horses is usually defined as an increase in weight and/or wither height. Weight gain from birth to about 12 months of age is comparatively rapid and more or less linear. The rate of weight gain slows for yearlings, and mature weight is reached between 36 and 60 months of age. Generally, 50 to 60 percent of mature weight is reached by 12 months of age, and 80 to 90 percent of mature weight is reached by 24 months of age. Wither height increases more rapidly than body weight. Generally, 90 percent of wither height is reached by 12 to 18 months of age"

and thats why -sitting- on a 1 yo is totally off the chart.

tillagg

"It is recommended to keep single exercise bouts short in duration and to apply enough stress to stimulate sound muscle and bone growth without overexertion. For example, 10-minute workouts at a fast trot on firm surfaces have shown to increase bone strength, while being short enough to limit the incidence of failure. The length and intensity of exercise is difficult to generalize because of the highly individual nature of growth in young horses, differences in the ability to respond to stress, and environmental variables, such as the hardness of the exercise surface. For all horses, exercise programs should begin at conservative levels and increase as positive results are achieved."
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

and another one:
http://www.ker.com/library/advances/318.pdf

cut n paste

They found that if
more training effort was directed at short-distance breezing (15 m/s for 0.24 km/
week) and less to long-distance galloping (11 m/for 7.19 km/week) there was a
significant reduction in the incidence of fatigue fracture. The exact type of exercise
needed to develop young equine athletes for sustained sound performance will
need to be established for all disciplines. Evidence suggests that early free exercise
combined with training programs started in horses under three years of age will
produce long-term effects, both positive and negative, depending on the ultimate
performance and characteristics of breeds and individuals within breeds.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp