Bukefalos 28 år!

Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ja, nu lägger vi all OT åt sidan!

Förra veckan fick Vanilla skor på sig för första gången. Halvskoning, bara bak. Jag kanske nämt att det var problem med att lyfta fötter när jag köpte henne som 9 månaders, fick ju sedera henne i början. Efter mycket träning funkar hon nu fint så jag slipper skämmas:D

Flugor, myggor och knott verkar inte gilla Vanilla.. Kanske färgen:idea:

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vi har ENORMA problem med bitdjur och killarna går täckade jämt men är ändå sönderbitna. Snart höst... Snaaart...
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Bromsar till max och stackars Pimmen min 6åring har knappt sett sådana förr
och njaaaa Eva min Blondi blir sönder biten av knott och han är ju då förstås cremello så färgen vet de fan tror de är en smak sak för de små satarn

Pimmen har dock en clever lösning på ett av sina besvär o de är att använda sig av Blondis tjocka svans som en sorts hår förlängning väldigt snygg ser ni
580743_10151003565835912_1325017360_n.jpg


han står då oftast närmare men då ser man inte effekten av hans clever ide
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hmm jag har inga flugtäcken men eftersom jag och fästingar har ett personligt krig sedan gammalt så öser jag på rejält med Switch och så sprayar jag dem även med den svarta flaskan UltraShield. Dessa båda skall ju motverka fästing, mygg och knott.

Pga mitt idoga sprutande, och nu iår när det faktiskt varit mer mygg och kott så har de inte fått gå på skogshagarna utan jag har hållt dem i de hagar som som är mera öppna, så har de klarat sig väldigt bra.

Sen oxå Skillingaryds i som jag smörjer i skapen. Än har jag inte haft särskilt med broms och flugor. Mot bromsen funkar den vita flaskan med gult/grönt funka bra. Kan den heta Effax?

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Fotsätter att uppdatera... :)

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica

Skoning
Norna, _Eva_
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag tycker det här är en väldigt intressant diskussion och jag skulle hemskt gärna höra mer om dina hästar, _Eva_. Vad det är för några, hur mycket du ridit dem som tvååringar, hur gamla de är nu, osv. Så mycket du orkar berätta :). Jag har för mig att ämnet har varit uppe tidigare i tråden, just vad gäller planen för våra 2010-or, men det är alltid intressant att höra mer om äldre hästar som startats liknande.

Jag vet egentligen inte mycket om inridning. Från min omgivning i Sverige har jag lärt mig att man rider in hästar vid tre års ålder och att tidigare är skadligt. Jag har också hört åsikten att inte starta förrän vid fyra eller till och med fem år och då inte bara islandshästar. När jag sedan kom till USA har jag dels hört åsikten att två är för ungt, men också, och då grundat på forskning i hästfysiologi, att två år är en bra ålder att starta.

Så, den första häst jag själv red in började jag sitta på som ganska exakt tvååring. Lärde in gå, stanna, höger, vänster ungefär och sedan fick han följa med på några dagars långritter i bergen där jag red när det var plan mark och gick bredvid i backar och på ojämn mark. Bara i skritt, vid något tillfälle började han trava och det kändes så obalanserat att jag genast bestämde mig för att inte trava mer det året.

Fortsatte rida små turer då och då de följande två månaderna, sedan pausade vi i åtta månader och när det var dags igen var det bara att hoppa upp och rida iväg, allt satt kvar. Som treåring började vi trava och galoppera vilket han nu hade god balans och styrka för. Gjorde ytterligare ett års uppehåll och återigen var det bara att sitta upp och rida iväg på den nu blivna fyraåringen. Hela tiden har han lyssnat riktigt bra även om han varit uppjagad över något annat. Han är nu fem och har börjats rida kontinuerligt. Kommer jobba som turridningshäst och det återstår att se hur han håller :-).

Hela inridningen har verkligen gått plättlätt. Naturligtvis beror det på individen, men också är jag övertygad om att det är mycket lättare att starta vid två än tre. Vilket naturligtvis helt är ett "mänskligt egoistiskt" tänk, men jag tycker nog att det också måste innebära en viss lättnad även för hästen om man på så sätt undviker några strider?

Men den stora frågan är ju förstås fortfarande hur hästen faktiskt påverkas. Forskning har visat att startad belastning vid två års ålder är stärkande, har jag hört, men ej läst studierna själv, så jag vet inte hur mycket och vilken typ av belastning men egentligen menar. Vet ni? Norna: Du sade att du inte ville slänga länkar i ansiktet på Leafhillranch, kanske du vill slänga några på mig om du har dem lättillgängliga? :) Från "Strömsholmsutbildade halvblodsinridare" har jag hört teorin att det är bra att starta vid 2,5 år, men det är när man sedan fortsätter hårdträning för Breeders och allt vad det är som man ofta stöter på problem med individer som inte håller.

Jag har själv en 2010a och har ännu inte bestämt mig för när jag ska påbörja inridning. Hon tycker just nu att det är så himla roligt när jag håller på med henne, så det är lockande att hoppa upp, just för att det -antagligen- skulle vara så lätt, men jag tvekar ändå lite och funderar på om jag bara vill tro att det bara är bra.

En kropp är inte stärker är den grund den är byggd på. liksom man kan inte bygga på ett hus grund föran cement har härdnad.
Man kan tvynga främ "ben desetit"? med påfrestning men du kan inte skinnda på benens Growth Plates som måsta har tid att härda, och det är där de hella hänga på, stress och förslitning av dessa i förtid.

Till dig och Bewildered som är valdig intresserad i det:
www.montyroberts.com/articles/horses-training/when-to-begin-training-the young-horse
Kom ihåg Monty är mycket i Racing och han säjer inge mycket om själva ryggen.
Det är hans idea av Klass A, x-raying the growth plates before starting.
Jag tycka det är rätt smart sätt att komma åt förtidig start i ett "mång-million $ buisness som i sin tur kan sippra ner till de privat häst ägendet.
Food for thought :idea:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack för att du tog dig tid att berätta lite! Jag tycker bara det är bra att ta del av andras erfarenheter även om allt förstås inte är direkt överförbart på alla individer.

Tja, jag läser hemskt ofta i den här tråden, tycker det är den absolut mest trevliga på Bukefalos (ta åt er äran alla ni!), men har känt att jag inte riktigt vill ta plats själv då jag egentligen inte har några särskilda planer på att träna eller tävla western. Jag är bara en skogsmulle som känner mig hemma i atmosfären ni skapat :laugh:. Men okej, på tal om tidigare diskussion, så får jag väl väga upp lite i allt oooo och aaaa över Alice ;). Bara skojar, Norna, jag älskar dina fina bilder OCH alla andras också förstås!!

Så, här är hon då, Frideborg:
DSC08504.JPG


Nokota, född 2010 (förstås :p), änsålänge har vi inte gjort så mycket men tömkörde henne för första gången igår och det gick ju jättebra :love:. Hade glömt hur fantastiskt roligt det är att tömköra!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Välkommen säger jag då!

Nu är ju Frideborg presenterad så då kan du ju inte gärna lämna oss:D Och även om du inte rider uttalat western så är du tillräckligt intresserad för att ens vistas här så det räcker gott för att platsa tycker jag.

Jag som gillar litet udda färger måste fråga om hon månne kan vara färgväxlare?
Och för all del berätta om rasen Nokota!!!! Varför blev det en sån?

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tar mig friheten att uppdatera litet till..... :D Fyll gärna på nu nu andra!

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice, Sylvatica

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica

Skoning
Norna, _Eva_
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Här händer inte mycket:crazy:

Dock vill jag gärna ha råd:idea: Sonja är förbaskat ISTADIG!!!!!:pNär jag leder ut henne i hagen henne så segar hon och tar bara ett steg i taget, står sen och hänger i grimman....

Normalt brukar mina hästar ge efter för tryck rätt snart men inte den här damen, inte!

Antar att jag borde jobba henne mer i corallen??? Försöka sätta kommandona bättre...

Andra tips?

Den andra tvååringen har ännu inte landat hos mig, ska verkas först, men hoppas kunna ta hem henne efter helgen:banana:

Sonja känns fortfarande inte särskilt välväxt, så just riddelen käner jag ingen panik med.

Ska försöka få in lite bilder:D
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Alltså, det där är en klassiker.

Mina föl och unghästar har alltid haft litet trix för sig när de växte upp. En del försöker springa före, andra skall såsa så in i bomben. Alltså i vardagliga sysslor som att leda till och från hage.

Jag ärledsen att behöva säga det men en längre dressyrpisk brukar råda bot på latheten. Inte bara ibland utan vid ledning jämt tills hon är stabil (för då böjar hon garanterat med nått annat sätt att maska i nått).

Och be trevligt att nu går vi genom att själv gå och då skall hon hänga med i ditt tempo, inte du som går i hennes.
Steg två är att kommer hon inte så dra i grimman och komemr hon inte med smacka och kommer hon inte med omedebart då så en snärt i rumpan.

Efter ett tag kommer hon på att det är lättare att gå med när du går och i värsta fall ger hon sig när du tar i grimman och lägger till smackningen. Hon vill inte ha en snärt i rumpen...

Sover du hos mig i helgen?

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Har själv tänkt samma tanke, att kunna "komma åt" henne med hjälp av spö (eller förlängd hand om man så vill!!!)!
Inte slå utan bara dutta....

Japp Eva, om allt går i lås med skjutsar osv, och inget oförutsett händer här hemma!!!

Ska bli SÅÅÅ himla kul att äntligen få träffa dig!:love:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Personligen hade jag "tappat" till henne med grimskaftsanden pa rumpen.. om man har langt nog grimskaft for det sa brukar det racka. Far da och da gora det pa nagra av filurerna har som ratt som det ar glommer bort att de absolut visst det vet hur man leder... ;)

Syl: KLART du ska sitta har och snurra med oss! Sa, jag tycker som Eva, nu far du minsann stanna har ;) Din flicka ar FIN, jag tycker hon ar riktigt lacker! Ar du hemma i svealand? Jag tappade bort dig lite sa nu har jag ingen koll pa var du ar langre :P

Jag fick klappa min Sonnyhast igar! Fy FAN vad jag tycker han ror sig fint! Skritten gar verkligen genom hela kroppen, bakohovarna hittar framhovarnas spar alldeles superbt.. och galoppen! omnomnomnom.... Fast jag blev valdigt forfoljd av en liten chestnut folunge som tyckte jag var det bastaste basta sa bilderna jag tog bidde nog lite "sadar"... Jag grubblar... pa om jag inte ska forsoka kopa en liten dun filly fran henne ocksa, maffig men lite blygare, ser ut att rora sig fiiiiiiiint ocksa... o jag gillar hennes pappa. Hon har en skitfin "kull" med 2012 i ar, och maken foll for ett litet fuxfol med 2 hoga vita strumpor, rundaste rumpan ever... haha, hastsamlare nagon? Nej, skamt o sido, vara renegades ar alla medelalders, sa vi kikar pa palaggskavlar sa att saga.. kanske blir det till att bygga en folhage i tradgarn *vissel*
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack för välkomnandet :). Ja, nu får jag försöka fortsätta att uppdatera! Jag tror det finns lite westernfolk i grannbyn så bara för att jag nu börjat skriva här så kanske jag till och med tar mig till någon träning. Kanske :p. Jag får också se till att säga något om alla er andra, jag är bara så långsam med att skriva så oftast hinner jag bara ett inlägg innan min 09-a och 11-an pockar på uppmärksamhet. Ja, barnen, alltså :D.

Du har helt rätt att Frideborg är färgväxlare. Vi undrar dock fortfarande om hon kommer att skimla av eller inte. Pappan är avblekbar skimmel och Frideborg har mycket vita hår i ansiktet vilket ju brukar "skvallra" om avblekbarhet. Men det hade å andra sidan även hennes mor som var konstantskimmel. Så framtiden får utvisa, men vi gissar att hon bara är färgväxlare då hon inte blivit blekare från förra året och hon har fått bruna ärr. Konstantskimmel är mycket vanligt bland nokotas, men oftast är det med svart bas.

Att det blev nokota för mig var mer eller mindre ofrånkomligt :). Efter att jobbat ett år i ND upptäckte jag rasen och blev så fascinerad av dess historia och bara det faktum att den var "mitt" älskade North Dakotas "hedersras". När jag sedan fick träffa hästarna i verkliga livet insåg jag att också allt annat med dem tilltalade mig och nu kan jag inte tänka mig något annat. Sedan träffade jag ju också min man som var/är volontär för Nokota Horse Conservancy :D. Så också jag blev volontär för NHC men nu har vi hittat ett underbart hem i Sverige och tagit med oss några av våra hästar hit.

Så ja, Bew, nu är vi i Sverige igen. Jag blir nästan förvirrad själv ibland, men numera är det här basen och så åker vi över nån gång om året. Ibland saknar jag verkligen ND, men så när du skriver om 30+ grader, tornadovarningar och stroblight-åskväder känner jag mig mycket nöjd med att vara här, trots knott! ;)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

knott i all ara... vi har noseeums! Vet inte vad ni "Dar nere" kallar dom, sma ilskna j-vlar som driver hastarna till vansinne. Mig med for den delen... vi ar stammisar i varenda affar som saljer bugspray... vadret har ar sa hemskans extremt sa man kan ju bli alldeles tossig... Jag staller sa garna upp som "NDAbstinens avbrytare"! Idag ar det ratt fint har, men vi har haft fler tornados i ar an tornado valley! Saskabush verkar anse att det ar dags att rora runt i grytan..

Gardagens Baby, hon hade varldens tempertantrum - for jag var sen med vattnet! ...hon ar snudd pa tjatig. Men efter lite nomnoms sa var hon glad igen *vissel*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp