Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

*hangt pa en panel o klappat HELA Reds rygg* ..det var sketamysigt sa Red.. lol han ar en san fjant. Baby har sagt "okey" till att bli lite kliad pa manken... nar det passar henne vill saga >.< snacka om dag till dag dam!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Klart det är mysigt att få ryggen klappad :)

Frideborg och jag går lite promenader, i grimskaft eller på töm. Hon är så okomplicerad. Nästan så jag kan tycka att lite mer utmaning hade varit okej, fast mest ska jag nog bara skatta mig lycklig som har en sådan häst, för hon är ändå en vaken och ganska känslig individ. Hemskt trevlig helt enkelt. Men jag fick lite dåligt samvete häromdagen när hon fick gå ihop med åringstona. Medan de nätta små tjejerna lätt dansade omkring, så hade Frideborg svårare att hänga med med sin mer betesfeta:o kropp. Jag kände att hon nog skulle må bra av lite mer motion...

Annars är min plan med henne främst att få en trevlig häst att sticka ut i skog och mark med. Eller, egentligen är väl främsta målet med henne avel, men det har ju inte träningen något att göra med :D.

Har inga färska bilder så här kommer en från i vintras, det var lite mer (bus)troll över henne då:
DSC06795.JPG
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Grattis i efterskott!! Hoppas du hade en trevlig födelsedag :banana::bump::banana:

Här har vi satt igång efter min semester i form av klappa pålle på mulen och borsta.

Det värmer i en mattes hjärta när lilla pållen kommer i hagen när hon ser mig :love:

Lite shopping har det blivit också och Alice har fått sin första egna pad.

Hur går det för er med era pållar i sensommaren?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

kl

Jä, uppdatera litet här också kanske. C går i skolan nu. Han är fin i hullet och verkar ha stannat en stund i växandet. Förutom alla jävla småsår efter när han och Z slåss och härjar så går allt enligt regelboken.

Hittills "kan han":
* Arbetas med lina+arbetsgrimma. Går fram för smackning, stannar och vänder upp för Woah, galopperar för "puss".
* Bli uppsutten på barbacka
* Hängd på i stigbygel under olika förhållanden. Hemma, i ridhus, i corall, mitt ute i skogen etc.
* Duscha benen i spolspiltan
* Lasta och bli körd.
* Lyfta hovarna runt om utan spark.
* Flyttar undan för tryck, fram, bak och "neckreining".
* Följsam och smidig att följa efter matte i stopp, vändningar, framåt, osv vid arbete för hand eller lös.
* Ge eftergift vid inböjning av huvud både med och utan bett.
* Stå bredvid när andra hästar arbetas i ridhuset, bakom "handlern" med ett bra avstånd och i avslappnad sinnesstämning.

Fortsättningsvis skall han sittas in med sadel. I november skall han vara riden i skritt ett par gånger i veckan.
Z går också i skolan, men i högre klass *fniss*. Han jobbar jag mest med formen och kondisen just nu. Påbörjat spins och rider 80% på enhandsfattning.
Avrundar med lite bilder från de senaste dagarna:

33221496.jpg

Fin i hullet, äntligen.

33221497.jpg

Ute i skogen som handhäst med storebror och husse.

33221498.jpg


33221499.jpg

Övar så fint inför framtidens långa ritter.

33221500.jpg

Matte fjantar runt barbacka i skogen ibland.

33221501.jpg

Men husse kör än så länge med sadel.

33221502.jpg

Hunden rider lite hon också.

33221503.jpg

Sensommar!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad mysigt ni verkar ha det!

Ni har verkligen kommit en lång väg! Han kan mer än vad Alice kan, helt klart. Röstkommandon måste jag börja jobba med eftersom hon ska köras in, det blir ju svårt annars att jobba med henne från vagnen ;)

---

Alice har fått et ful hovspricka medans jag varit borta (eller snarare så är det en liiten spricka som blivit stoor) så idag får jag ut en hovis som ska kolla det det. Så får vi se vad de säger. jag är lite nervös att de måste sko eftersom hon flög över halva stallet förra gången vi skodde >.<

Det är är dock en ny hovis så det kanske går bättre, vad vet jag.

Bjuder på lite bilder :bump:

pic_016_5028fbdc9606ee2dc3000036.jpg

Alice testar gammelhästens hood, den är lite stor men borde fungera i framtiden.

pic_012_5028fc0eddf2b323750000c7.jpg

Alice med nya tränset.

pic_981_5027e5b0e087c3615900000d.jpg

Alice egna pad.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jaha, tillbaka från stallet igen och redigt trött. Har brottats med en liten gul (som är görstark när hon vill det).

Den stooora hovsprickan berodde på en redig hålvägg och röta på exakt samma stället som hon hade när hon hade skor, så hovis trodde det berodde på att man inte fått bort allting och att det sedan har legat och grott inne i hoven.

Nu blir det därför in till klinik och sedera för att fröken inte kan hålla alla hovar i backen när man vekar bort det onda. Suck...

Man kan lugnt säga at det blir sparmode under hösten, då det här inte lär bli billigt >.<
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Idag skrittade jag Curry i några minuter uppsuttet med sadel. Fin den där lille. :love:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jaa.. skittriskt säger både jag och min plånbok. Det är dock tur att hon inte är halt, utan att det upptäcktes i tid. Fick tid på måndag, så jag hoppas att de går vägen då.

Vad kul för dig!! Hur många ggr uppsuttet nu? Hur känns han i steget, mjuk och fin?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

3 ggr uppsutten, första med sadel.
Han är väldigt mjuk i steget. Och öronen spetsade hela tiden. Tänker sitta upp en gån i veckan i ca 1 månad till sedan börja styra lite med tyglar. Sambon leder nu.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad kul! Det ska bli spännande att följa er genom insittningen :)

Skönt att kunna vara två stycken nu i början, det är ju toppen! Lycka till!

Här rullar det på som vanligt. Jag hämtade hem nya trailern idag och passade på att lastträna Alice.

Hon var så himla duktig och traskade in utan problem. I slutet kunde jag tom skicka in henne och stänga bommen bakom. Jag blir så stolt :love:

pic_991_502fd10b9606ee27980035fe.jpg


pic_994_502fd168ddf2b33716003382.jpg


pic_998_502fd1f5ddf2b33717003345.jpg
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

DUKTIGA ALICE :love: :love:


Idag har han allt varit på plussidan Curry.
Sambon skulle rida litet i ridhuset så jag sadlade, tränsade och satte ett grimskaft i grimman på Curry och följde med ut i ridhuset. Tänkte hänga och klänga lite i stigbyglarna.
Men så kändes han så lugn så jag hoppade upp själv medan sambon red Zan.
Sen försökte jag driva fram honom men det fattade han inte så han la istället i backen. :rofl:.
Vi fick hjälp av en stallkamrat tillslut som ledde runt oss.
Inget drama alls.
Nu får han bara bredda sig lite så han inte är så fjuttig.

33226778.jpg


33226779.jpg
(Inte alls överbyggd......... Har stannar upp lite i växten nu)

33226781.jpg

Zan och jag igår :love:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

NU ska jag väl ändå hinna skriva några rader! Har vart utan internet pga att åskan tog mitt modem och så har vi haft fullt upp med köksrenovering så jag har bara kollat till er via telefonen men inte skrivit något :)

Norna: Vad kul att det gått så pass mycket framåt med Alice! Visst är det härligt första gången man sitter upp? Kul att lastträningen går så bra också, jag måste verkligen lastträna Chinook jag med, men sånt är ju lättare om man har transport :S
Tråkigt att läsa att hon skadat sig dock, hoppas hon blir bättre fort!

JDFJ: Ååå fina Zan! Ni måste verkligen vara helnöjda med honom! Härligt att läsa att du skrittat runt lite på Curry med, han verkar ha kommit långt från sitt bitande så fort du försökte sitta upp :) Sen blir jag imponerande av hur mycket Curry kan! Chinook kan äta, det är väl typ så långt hennes kompetenser sträcker sig ;)

Bew: När ska du börja rida in dina?

Texaz: Grattis till Avalin!

Wlina: DET var länge sedan! Vill ju se bilder på din häst också!

Sylvatica: Välkommen! Jag tror jag har vart in på din hemsida, känner igen din historia nämligen :) Funderade lite på en Nokota innan jag köpte Chinook!

_Eva_: Tråkigt att höra om taket, har ni fått ordning på det eller grejjar ni med det fortfarande?

Flamman: Hur går det med sadelprovningen? Har du hittat nån som passar honom än?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Kanske en uppdatering från oss också:

Jag har travat på Chinook!!! Skulle prova en äldre Simco-sadel som en kompis skulle sälja så när jag fått på den och satt i den så kände vi att det var bra om hon rörde sig lite mer i den så då fick hon trava några steg. Inte många och inte länge men ändå: Jag har travat! :D Var en helt underbar känsla och jag är än mer peppad inför att komma igång och rida in henne "på riktigt" i vår!

Tyvärr blev det ingen sadel, då den inte satt helt bra så det sökande fortsätter men nu har jag iaf ett lite bättre hum om ungefär storlek och slipper leta helt i blindo.

Annars så har vi inte gjort så mycket, jag har skrittat på henne några gånger innan "sadelprovningsgången" men annars har hon mest fått gått och skrotat. Hoppas på att ha mer tid efter September då i alla fall flytten är avklarad. Hela semestern har gått åt till att umgås med barnen och renovera kök, så Chinook har fått stå åt sidan många gånger. Hon klagar inte för det, hon trivs bra med att slippa anstränga sig och bara gå och äta :D

Tyvärr ligger min kamera i nya huset, så jag har inga nya bilder på Chinook men jag hittade en gammal bild som jag inte haft uppe:

530067_10151114287855842_1446411637_n.jpg


Vi är nog en ganska lustig syn när vi är ute och går alla fyra :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Snabb uppdatering:
Nu är curry skrittad och travad under ryttare. Stabilt och fint.
Nu ska han vila i två veckor. Bara skogspromenader.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

uj jaaadu.. nan gang? *asgarv* tanken var ju den har sommaren men, som med bagarens barn antar jag, sa har Red och Babys inridning fatt vanta pa sig... fast jag "hangde" pa Red los i fallan harom dagen. Sa vi tjuvtranar i smyg... jag passar pa att lagga lite vikt nar jag kliar och "tranar" pa att matte ror sig pa bada sidorna uppifran (hejsan hoga staketpaneler!) kanske blir som sa att jag mutar grannen for att fa dom installade dar och helt sonika rida in dom i vinter i hans uppvarmda ridhus.. (for jag ar inte alls for lat for att fanga hast, lasta hast, kora hast i -40 grader... dom bor typ en mile bort, men att -ga- med unghastar i den snorkylan kanns inte sa lockande... haha) vi far se...

Norna: HEJJA, duktig gul! och vilken fin transport! Den tyckte jag om!

JD: harligt varre! Duktige Currybus och duktiga JD med! :)

SNART aker vara 600 ettars stutar! Sa SNART (efter skorden) kommer vi ha massor av tid! eller ja, mera tid an vi har just nu >.< Om nagon nagonsin far for sig att skaffa en j-vla massa boskap, take it from me.. it aint worth it om ni vill kunna ha nagon form av liv.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Du har ju riiidit på chinook! Jag vill se bilder!
Bravo! Jippie!

Curr:

33229635.jpg


33229636.jpg
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad kul JDFJ!! Härligt med första traven, jag blir avis!

Jannice - Samma till dig, verkligen kul!! Bilder efterfrågar jag också :bump:

Bewildered - Äh, du bor ju på gård med en herrans massa arbete runt och hästar som ska jobbas, det är klart att de små hamnar lite i skym undan. Det där med uppvärmt ridhus låter ju toppen, ge mig! Ni verkar ju få rediga vintrar där borta, så det är inte så lockande att jobba med de små då.

Jag är helnöjd med släpet. Det ligger skitbra bakom bilen tomt, med en häst och med två. Ljust är det också. Hitills inget att klaga på hitills :banana:

--

I söndags var vi på miljöträning och tittade på alla andra när de red runt samt testade lite hinder. Dock inget avancerat utan mest upp på bron, gå igen grinden, lyfta på fötterna. Resten av tiden så blev det att stå still, vilket var jobbigt nog för fröken.

Hon var duktig att lasta på hemmaplan och lika duktig när vi skulle hem. Eftersom hon var redigt trött så trodde jag att hon skulle tveka lite men icke!

pic_007_5032783a9606ee2b44000a7a.jpg

Hälsa på däcket

pic_014_503278b3e087c37909000b0e.jpg

Promenad utanför ridhuset

Idag var vi till kliniken och besökte farbror hovslagare.

Alice var stencool och brydde sig inte om de stissiga hästarna som försökte hoppa ur boxen. Hon reagerade lite när hon fick sprutan men sov nästan kort därefter.

Allting gick bra och det var inte så illa som jag trott. Hon skötte sig fint och man kunde tom ta sista skon efter att sederingen släppt. Hon försökte backa lite med det var inte alls lika som hemma, där hon försöker komma loss genom att kasta sig framåt.

Det blev nog lite tokigt senaste gången hon fick skor fram men jag hoppas nu att vi kan jobba bort detta så att alla får banka och slå på hoven. När jag slår och håller på så bryr hon sig inte riktigt, så jag får väl försöka hitta någon lättlurad som vill komma och testa >.<

Nu har hon skor runt om och är lika pigg och glad som alltid. Skönt säger ett mattehjärta. AJ säger plånboken.. Men vad gör man inte för de små liven?

pic_016_50328b04ddf2b32b55000e66.jpg

Varmskoning
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp