Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Här rullar det på som vanligt. Alice har gått och såsat i hagen sedan jag satt på henne och vi har bara myst och gosat lite hon och jag. Hon är så väldigt lättkelad denna häst och får en lååång snabel när man kliar henne på det rätta stället. Lillstumpan då :love:

Jobbade henne lite idag lite light i grimman, körde lite sändning, flytta rumpa och kropp i sidled. Hon svarade väldigt bra men jag märker att hon får lite frökenfasoner när hon inte fått arbeta med huvudet på ett tag. Det är kul med en sådan häst tycker jag, då min älskade valack är helt okomplicerad.

Det är ju inget ordentligt inlägg från mig utan bilder från dagen:

20120730_140635_5016e0ca9606ee3477000046.jpg

Lucas och Alice, mina fina pållar.

20120730_143555_5016e169ddf2b363b6000096.jpg

Alice på banan med en herrans massa flugor, bromsar och andra smådjur som bör utrotas runt sig.

20120730_143749_5016e1849606ee40a300000f.jpg

Alice ur ett barns perspektiv

Ha det gott allihopa, hoppas ni har det bra i sommarvärdet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Idag hämtade jag hem Avalin, min nya 2-åring:love:

Fick gå med som handhäst, vilket bara blev lite oroligt eftersom Mirakel flyttade undan för henne hela tiden, men själv var hon så cool.

Natten får hon tillbringa i corallen eftersom det redan mörknat när vi kom hem. I morgon blir det hopsläpp och förhoppningsvis lite bilder;)

Har nu två vitt skilda individer att jobba med, den här damen är det lite fart i, ska bli skoj att jobba två så olika ungar:D
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ, Sylvatica

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna, JDFJ

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna, Sylvatica, JDFJ

Transporterade
JDFJ, _Eva_

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice, Sylvatica

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica, Sylvatica

Duschat
Norna, _Eva_, JDFJ

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna, JDFJ

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica

Skoning
Norna, _Eva_


Fyllde på litet till..
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Grattis till nya hästen Texaz! Bilder vill vi se:banana:

Sen en allmän fråga i tråden, vad har ni tänkt göra med era småkryp sen? Alltså har ni några planer och drömmar om vad de skall bli och göra?

Det här är litet konstigt men jag kom på att jag har eg ingen klar plan. Utan mera, typ det blir väl nått...

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Då fyller jag också på lite ;)

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ, Sylvatica

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna, JDFJ

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna, Sylvatica, JDFJ

Transporterade
JDFJ, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice, Sylvatica

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica, Sylvatica

Duschat
Norna, _Eva_, JDFJ

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna, JDFJ

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica

Skoning
Norna, _Eva_
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Texaz: Vad kul med en ny häst! Vad är det för ras, stam?

Eva: Jag har ingen specifik dröm/mål om att vi ska börja med reining eller trail etc utan inriktningen blir det som passar henne bäst. Jag hoppas i framtiden kunna ge oss ut på tävlingsbanan när vi är redo och testa på lite olika saker och se om någonting fungerar.

Min förhoppning när jag köpte en till häst var att få en framtida tävlingshäst. När Alice är 5 så är Lucas 18 och kommer kanske behöva börja gå lite mer i pension (eller så kommer han vara still going stong lääänge, vilket skulle vara kul). Så då är det kanske också dags i den svängen att ge oss ut och börja tävla lite.

Det jag tycker är kul och som jag skulle tycka var roligt är att få till en trail och kossepålle. Inget avancerat inom kosseriet men kanske lite teamsorting och åka på lite kurser och putta runt dem.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Cutting cutting cutting :love:

Är det inträde för publik på Nationals ?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

oj hahaha planer... joda det har vi -manga-. Och de ser lite olika ut...

Baby kommer vara min "lyxhast" i majoritet, dvs, hon kommer bli reiningtranad och anvand for att sortera boskap samt valla hem dom. Ingen roping. ALLS. Aldrig. Sa hon kommer fa alla mina mysiga pyttesma knappar jag vill ha... Eventuellt lite "lag niva" pleasure pa rent skoj. Mojligen cuttingtraning - om mina knan pallar det.

Red kommer vi troligen satsa pa Versatile Ranchhorse och tavla lite dar i framtiden for meriter. Det blir en basutbildning utan for mycket krulliduttande, roping. Han ser ut att fa bade hojden och massan for att hantera ratt rejala kor, och verkar ha en bra skalle for det.. sa han blir forhoppningsvis en av vara "cornerstones" i flocken ridhastar sa smaningom. Han kommer inte bli superfinetuned som jag vill ha Baby utan lite mindre kansliga knappar.

Det ar dar vi sitter i tankarna nu i alla fall, men framtiden far visa vad vi kommer hitta pa... lol
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Kuuul med planera för er båda.

Om han ska bli en hörnsten bland ridhästarna så passar jag på att skrika PAX för att få komma och rida på honom när jag våldgästar dig :bump::bump:

Om jag får *host* *host*
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

:) givetvis!

vi har sa smatt borjat planera, och bygga upp, vara palaggskalvar... (hence: Sonny) vara grabbar ar ju allihop medelalders, 10-16 typ. Sa det blir nog fler unghastar har nasta sommar med. Jag ar sa j-vla trott pa att kopa in och fixa till andras misstag, sa jag vill ha gronisar.. som vi kan fa 15 ars jobb ur minst i stallet for att lagga en massa tid pa omtraning och problemlosning pa hastar som ar 10-15 ar gamla. Sa nar du kommer o halsar pa har vi forhoppningsvis massa trevliga pallar utan lustiga varningar att rida hahahaha...

I have high hopes for Red och hans gener..! Forhoppningsvis far han vara pappa till vara framtida jobbarhastar ^^
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Här kommer bilder på mina ungdomar, börjar med Arvalinn som kom hem igår:love:
En mycket lyhörd dam med fint sätt. Är sadelvan och sutten på av barn. Riktigt bra hanterad:laugh:
1/2 PRE, 1/4 vbl, 1/4 quarter
http://www.pixbox.se/pic_show_id33201171.html
Sonja då, hon ska sättas igång på allvar nu, och det istadiga jobbas bort:p
http://www.pixbox.se/pic_show_id33201166.html

Bägge damerna är jämnstora, ca 150 cm, Sonja kommer nog att växa en bit till men Arvalinn blir nog inte så stor;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hej allihopa! Vad fina era hästar är och vilka framsteg ni gör:) har inte hunnit skriva på lääänge men följt er ändå! Min lilla är nu riden i skritt och trav i korta, korta stunder. Känner att hennes huvud är moget men inte riktigt kroppen, fast hon har växt så de knakar:) en liten ofrivillig galopp har de blivit med:p mitt mål är att få en allround western häst som jag kan göra de mesta med, framförallt kossor:) hon ska ta över efter det äldre stoet när den tiden kommer!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Kul att fler hittar hit!:laugh:

Vad är det för slags häst du har?

Arvalinn tog tillfället i akt att smita redan första dagen på betet:p
Antar att sällskapet inte var så kul...
Hämtar hem henne igen på fredag, så hinner jag fixa bättre ström dit (hade nu bara batteriaggregat).

Otroligt peppad på att träna men hittade en stor galla höger fram på Sonja idag:mad:
Inget annat.. Någon som har en idé???
Är visserligen på hennes sämsta hov, där hon gärna får ytliga sprickor.:crazy:

Alla tips mottages tacksamt!!!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Det har väl varit livat i hagen.
Därav en rymling och en med ett galligt ben. Det brukar ta någon vecka innan det lugnar sig så det är bara att bita ihop antar jag.

Så är det klokt att inte belasta Sonja förräns det gett med sig.

Wlina,
kul att se att du inte flytt från oss:D Så har du hållit på och tränat och haft dig där alldeles i tysthet utan att säga nått till oss:mad:

Skämt åsido, duktigt jobbat:bow:

Glöm nu inte att uppdatera våran lilla lista... Texaz, kanske du skall skriva Texaz/*hästens namn* på de grejjer du gjort på dina, det är ju roligt att hålla isär och se hur de utvecklas.

Apropå inget kan jag nämna att det regnade in för det ösregnade hela natten. Sådär 20-30 liter, så vi får byta innertaket med...:cry:

mvh Eva
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ooo ja mina framtidsplaner :)
ja drömmer ju om att kunna tävla min i reining men de kanske bara är en dröm
men försöka ska ja
så mina planer för framtiden är då att få tillfälle att tävla ch då helst inom reining men är oxå sugen på veritelhourse (vet inte hur de stavas och ingen tid att kolla upp ha ha ha )
eller så får jag nöja mig med westernriding klasser och horsemanship
vi får se
närmaste planer har under de senaste veckan ramlat mot att jag ska nog köra in

539265_10150981360920912_790462597_n.jpg



grabben :devil: klurigt värre
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Fy tusan vad trist med taket Eva:mad:

Jo jag ska hålla dom hemma på lilla betet tills de lugnat ner sig:)

Hämtar hem fröken imorgon så att jag kan ha kolla på dem under semestern.

Hade förresten hem hovslagaren igår som verkade hästarna och han var imponerad av att Sonja var så himla snäll:love:
Matte var mäkta stolt!!!:D
Van vid trotsiga tvååringar och sa att värst att sko var hbl, när han jobbade på Strömsholm hade han skott dressyrhästar som gick Grand Prix, och dom var många gånger hopplösa:p

Han jobbar sina hästar mycket mot NH och är ju van vid lydiga hästar...
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Igår promenerade jag hem Arvalinn igen:p

Tog länsvägen den här gången, mycket närmare hem då. Fröken var verkligen en PÄRLA:love: som knappt reagerade alls på trafiken trots att hon är född och uppvuxen på gården långt från vägar. Imponerad av henne, skalle finns nog och den träning de lagt ner på henne har gjort nytta. Hennes tillit till folk är otrolig.

Väl hemma gick hopsläppet bra, fröken brunstade på så snart hon såg Mirakel:p och sen var det inga problem längre. Han trodde att han var hingst och uppvaktade båda sina tjejer:D

Lite pip och skrik under kvällen men Arvalinn fick omedelbart göra sällskap in i ligghallen.

Idag ska det jobbas unghästar!!!:laugh:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sonja har fortfarande sin galla, men ingen ömhet och går obehindrat på alla underlag. Misstänker en begynnande hovböld, då det finns diffus värme i hoven. Får vänta några dagar och se om det går att lokalisera bättre.

Tog idag en promenad med henne upp till ridbana en km härifrån. Skötte sig skapligt förutom att hon reste sig en gång när grannhästarna skrek på henne:p

Red dock bara ett varv i deras corall eftersom det är så ini helsike med broms just nu, varken häst eller ryttare kan prestera något vettigt:eek:

Arvalinn fick vara idag, men ska i morgon sadlades och jobbas i corall;)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ, Sylvatica

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz, Norna, JDFJ

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna, Sylvatica, JDFJ

Transporterade
JDFJ, _Eva_ , Norna flamman

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice, Sylvatica

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman, Louica, Sylvatica

Duschat/ svampat
Norna, _Eva_, JDFJ flamman

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ flamman

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz, Norna, JDFJ

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered, Louica

Skoning
Norna, _Eva_


La ditt svampning vid dusch då jag inte har till gång till annat än vatten hink o svamp i mitt stall :)
han har även åkt transport många gånger senast med mig vid flytt hit till bergsjö :devil: han bråkar inget vid såna grejor utan tar de med ro hoppas de håller i sig fram över :bump:
mark träning trail är väl led övningar så som backning gå över broa osv ????
och för flyttningar av bakdel och framdel hoppas jag fatta de rätt i så fall är vi med där oxå :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp