Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Såklart du får- välkommen! :laugh:

Vad görs det för något på era lektioner? Jag bodde ett år i England men var aldrig i kontakt med ridskoleverksamhet mer än att jag var med den lokala pony cluben på deras årliga storritt. Hur många ungar och ponnyer som helst och när det var dags för galopp på ängen var det ponnyer och hästar högt och lågt och ungar som göll av till höger och vänster :p
Satt upp lika fort som de åkta av och var på't igen, helt underbart! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

första lektionen så lärde vi mest känna instruktören hästarna ridstilen, dom som ville fick hoppa ett par skutt på slutet, det gjorde jag. Vi red mest för att instruktören skulle få ett hum om hur mycket vi kunde.

senaste två lektionerna har varit dressyr, första gången jobbade vi med lite böjning och ställning samt rakriktning och påbörjan till bakdesvändning. var väll inte en toppen lektion men det berodde nog mest på att jag inte riktigt förstod alla termer.

Igår jobbade vi med bakdesvändningarna lite mer, skänklevikningar och sluta, gick mycket bättre då jag tog för mig och frågade om hon hade pratat för fort eller använt termer jag inte förstod. Så då blev lektionen såklart mer givande för mig och jag är mycket nöjd.

På tisdag ska jag prova en ren hopplektion.


Det är lite vimsigt och lite hattigt, men all personal är super gullig, instruktören är otroligt duktig att förklara när man ber om det. Hästarna ser ut att trivas och stallarna är snygga och funtionella, boxar i vettig storlek, stor stallgång. vet inte hur det är med hagar då anläggningen är enorm. 70 ridskole hästar, ett stort ridhus och en innomhusridbana som är lite in en ett av stallen. en stor utomhusridbanan och kan delas i två. gigantisk( enligt mig) terränghoppnings bana, skrittmaskin, det är vad man ser när man kör in på anläggningen, antagligen finns hagarna på nått annat ställe. dom har även massa hundar i hundstall, så dom sysslar endel med hubertusjakt också men den delen av anläggningen har jag inte varit till.


att passa tid därmot är inte så viktigt , vi kom 15 minter sent en gång för vi körde vilse, så vi tänkte bara gå in och be om ursäkt sen sätta oss och titta på lektionen. men det var då inga problem på med skor och hjälm och hämta häst, lektionen hade ju inte börjat ännu, lektioner börjar inte i tid utan ligger alltid efter men det är helt ok. och även om vi inte börjar i tid så rider vi alltid en timme som det är sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag bodde ett år i England men var aldrig i kontakt med ridskoleverksamhet mer än att jag var med den lokala pony cluben på deras årliga storritt. Hur många ungar och ponnyer som helst och när det var dags för galopp på ängen var det ponnyer och hästar högt och lågt och ungar som göll av till höger och vänster :p
Satt upp lika fort som de åkta av och var på't igen, helt underbart! :D


haha va härligt det låter!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oj vad spännande, du får ta lite bilder på anläggningen! :D

I söndags var det som sagt KM. Linus gick med en annan ryttare innan, och tyvärr blev det superstressigt till min ritt. När jag hoppade upp var det bara tre ekipage kvar tills det var min tur, så jag hann inte rida fram mer än några varv. Det gick såklart inte så bra att rida program sen, hade mycket missar och en dålig känsla då han inte var framme för skänkeln och tog stöd på bettet. Jättetråkigt såklart :( Laddar om inför stockholmscupen på söndag istället! Och nu ska jag ner till Skåne några dagar, ska bli så skönt att komma härifrån.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Usch, jag kan uppleva det som väldigt jobbigt att dela häst om man rider i samma klass/avdelning. Det är alltid någon som blir lidande. Har ryttaren innan inte lyckats göra ett bra jobb med uppvärmning och på bana så hinner man oftast inte göra något åt det på den korta tiden.
Hoppas på bättre lycka nästa helg! Och skönt med lite avbrott i vardagen med.

Själv har jag fått en ny chans att avvsluta dressyrterminen! En clearrounddressyr i slutet av november. Då jädrar! :D

Rouise: ja, det var både en härlig syn och en härlig upplevelse! :D
Håller med LLaika- ta bilder och posta här!! :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl
Kan väl bjuda på två videoklipp från gårdagens två ridlektioner på ridskolan.

Lektion nr 1:
en helt ny häst för mig, inte ridit hästen förut och galoppen var inte min starka sida vilket ni kommer se.
Jag är den som rider i svart tshirt med text och mörkblå ridbyxor på en stor mörkbrun sak.
Min syster är det som filmade och fick för sig att filma lite andra ekipage, men orkade inte ta mig tid och klippa och klistra hela tiden. så inga kommentarer på andra ekipage tack.

http://www.youtube.com/watch?v=N-YysCdQ7AQ

Lektion nr 2:

En häst jag ridit några gånger förut men inte något alls denna termin.
Tycker det är svårt att få fram honom ordentligt för skänkeln och samtidigt få ha stöd i tygeln utan att han saktar ner i tempot.
Denna lektion gick dock överlag helt okej i traven och även här så är inte galoppen min starka sida på denna häst.
Brun häst med stor rund stjärn och jag har samma outfit som på filmen ovan, då jag hoppade upp på denna häst direkt efter lektion nr 1 var slut.

http://www.youtube.com/watch?v=SFFdLKtnD10
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Bara för att få lite mer liv i tråden.
Blev faktiskt lite smått kär i häst nr 1, även om det inte gick super, trots allt första gången jag satt på hästen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hade chokladgåsen på lektion idag (Jacks hovslagar är på semester och hemma först nästa vecka, eftersom han är ömfotad och dessutom inte fixar de andra hovslagarna så chilalr han nu- vilket också innebär att vår andrachans på tävling är hotad! :().

Akka var i alla fall superduktig, hon har fått upp kondis och ork väldigt mycket på bara de senaste två veckorna, så hon kändes inte alls trött på samma vis som sist. Jobbade med volter och övergångar och sidvärtsrörelser och lite halter. Variationsrikt pass med andra ord! Gott pass, hon jobbade på bra och jag jobbade på bra. Nu är jag bättre i överlivet men knep upp benen. Alltid är det nåt ;)

ii-ssa: visst är det kul när man fastar lite för de nya bekantskaperna! Såg ut som en väldigt trevlig grupp, men jag kunde inte låta bli att fnissa åt instruktören. Lite trött så på något vänster tyckte jag visst att det var väldigt roligt med sthlms-instruktioner.... Jaja, jag är inte som andra ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Var med på hoppträningen idag, det gick inte super bra men inte dåligt heller. Lussan är ju väldigt schyst för det mesta, även om jag har dålig fart på henne hoppar hon ändå- snäll ponny! Men sen blir jag väldigt osäker på lite högre hinder, jag vill ju så gärna få en felfri runda när vi hoppar bana på slutet att jag blir nervös och får prestationsångest. Blir sjukt arg på mig själv när hon vägrar för att jag inte håller om med skänkeln tillräckligt mycket och sitter ner i sadeln. Jag måste få det att släppa och koncentrera mig på att hoppa istället och att ha kul framförallt. Hon känner av när jag blir nervös och jag slutar rida då, det är då hon vägrar. Men vi fick till bra språng, när jag har henne framme för skänkeln och glömmer prestationsångesten hoppar hon super fint. Då spelar det ingen roll om hindret ligger på 60 cm. eller 90 för jag glömmer höjden när jag koncentrerar mig på att rida och inte på att vara nervös.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

ii-ssa: visst är det kul när man fastar lite för de nya bekantskaperna! Såg ut som en väldigt trevlig grupp, men jag kunde inte låta bli att fnissa åt instruktören. Lite trött så på något vänster tyckte jag visst att det var väldigt roligt med sthlms-instruktioner.... Jaja, jag är inte som andra ^^

Och vad innebär sthlms intstruktioner ? :P
inte min ordinarie grupp ngn av dem två, utan red som ersättare istället för folk.
Första gruppen är en av tre grupper som är högsta kategorin dvs H5 som det kallas hos oss.
Andra gruppen är en H4a.

och jag själv tillhör en H3.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Inget med instruktionerna i sig (där är det bara roligt att höra andras uttryck och förklaringar) det var det att det var på stockholmska som jag tyckte var roligt... :P
Missförstå mig rätt, jag brukar inte skratta åt stockholmska, men igår var jag nog lite övertrött och tyckte det var kul av någon anledning. Absolut inget elakt ment alltså :)

Står H'et för att det är en hästgrupp eller liknande? För jag såg att det bara var hästar med i gruppen, är ni alltid uppdelade i häst/ponny?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Inget med instruktionerna i sig (där är det bara roligt att höra andras uttryck och förklaringar) det var det att det var på stockholmska som jag tyckte var roligt... :P
Missförstå mig rätt, jag brukar inte skratta åt stockholmska, men igår var jag nog lite övertrött och tyckte det var kul av någon anledning. Absolut inget elakt ment alltså :)

Står H'et för att det är en hästgrupp eller liknande? För jag såg att det bara var hästar med i gruppen, är ni alltid uppdelade i häst/ponny?

Jaha, då förstår jag :)
Yes, H står för häst.
Vi har ju runt 30 hästar och 30 ponnyer, så det är uppdelat.
Dock har vi två storhästar som går med på ponnylektionerna då dem får ta det lite lugnare och sen går det även med ngn ponny då och då på storhästlektion då dem kanske behöver ridas av ngn duktigare ryttare osv.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Jag och lillprinsen var på Farsta i fredags kväll och red MSV C:1. Jag var glad att vi ens hann fram i tid. Lyckades fastna på E4 efter en jätteolycka, tog 40 minuter att åka en bit som brukar ta 2 minuter. Snacka om panik man får!!! Häst där bak som inte gillar när man står still med bilen, står fetstill i 40 minuter med en miljon bilar framför och en miljon bilar bakom. Men världens finaste stod som ett ljus! Var väl förgiftad av avgaserna...

Iallafall, fram kom vi och vi hann tom. rida fram! Haha Lite för länge tillochmed. Han kändes kalas när vi kom in i ridhuset, sen fick jag rida runt där i nästan 10 minuter innan startsignal, INTE bra för oss! Tappade allting lagom tills att vi skulle vända upp. (Visade sig sen att skrivaren tydligen skrivit allt på fel rad på protokollet före mig) Så började lite spänt och ofokuserat. Fick ett galoppsprång i ena slutan vilket kostade många placeringar i slutändan!

Fick 64% ändå, så jag var nöljd. Ledde länge men blev nerputtad en efter en på slutet. Sista ryttaren puttade ut mig från placering med 1 poäng, MORR! Men men, jag var rätt nöjd ändå, utan pris.

Film kommer...

Nu har vi vintern på oss att träna på!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Igår red jag i paddocken med en liten toka- Akka tyckte att allt utom galopp var för långsamt, hopp och studs och full fart var mycket roligare! När jag väl lyckades fånga hennes uppmärksamhet kunde vi omvandla energin till maffighet och vi red ett jättetrevligt pass med klockrena skolor och gott schvung. Riktigt kul var det! Och i fredags när vi hopptränade visade vi att det minsann går alldeles utmärkt att hoppa kombination i korsgalopp ;)

Snart dags för sista dressyrandet, två veckor så åker vi på en CR i närheten. Hoppas på att vi kan avsluta säsongen på ett gott sätt, sen är det inte tävlingar förrän i april! :-O Men.. det ger oss mycket tid till att träna i alla fall :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Usch, kan tänka mig paniken när man sitter där i kön.. I söndags red jag Stockholmscupen igen. Tyvärr blev Linus halt i fredags (men han hoppade ut ur sjukhagen igår så han har nog inte så ont längre ;)) så jag red Thure istället. Har ju inte ridit honom i dressyren innan men han är väldigt lättriden så vi skrapade ändå ihop drygt 64% och silvermedalj. Höll som vanligt på att skumpa av så jag kunde inte samla upp honom så mycket utan han blev lite lång och loj, annars hade vi inga direkta missar. Guldmedaljen gick till bortaryttaren på Thure, hon red på drygt 70% och det såg hur fint ut som helst. Han är verkligen en kanonfin häst.

I tisdags hoppade jag en häst som heter Casper, det gick superbra! Han är svår i dressyren för han hatar när man klämmer med skänkeln, men i hoppningen är han mycket mer framåt och hoppar otroligt bra. Han är mycket känsligare än Linus och det händer mer, på gott och ont. Får se om jag fortsätter på honom eller tar tillbaka Linus när han blir frisk :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Åh Irland :love: Off topic men var på ön bor du? Jag kom hem från Dublin i juni och saknar så mycket av landet!

Som någon annan redan skrivit så vore det jätteroligt att se bilder :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jag bor i Limerick:)
ska försöka ta bilder, grejen är dock den att jag rider på eftermiddagen/kvällen = det är mörkt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Förra helgen blev äntligen dressyrdebuten avklarad och hjälp vilken blodad tand det gav! Har inte kunnat sova på hela veckan för jag har funderat på hur jag ska komma vidare i ridningen. Så nu är ett par provridningar inbokade i veckan, verkar finnas oväntat stort intresse för medryttare :)

Åter till tävlingsdagen. Räknade med att komma till stallet i mycket god tid för att även hinna knoppa, men jag vet inte hur ridläraren räknat starttiderna för min beräknade starttid var 45 min senare än vad jag startade. Så det blev en snabbrykt och framridning direkt när jag kom dit. Fick hjälp på framridningen av en vän och kände att hästen dels var på riktigt bra humör samt blev riktigt fin.

Väl inne på banan blev han längre än på framridningen, jag orkade inte riktigt hålla ihop honom. Ritten kändes bra, hade inga egentliga missar, höll bara på att glömma vägen två gånger och var på väg över staketet en gång :angel: Men sånt får man väl räkna med som nybörjare. Sen är längningarna obefintliga, nog för att jag tycker de är svåra men var inte beredd på att han skulle vara så lugn på banan! Ser ännu långsammare ut på filmen än vad det kändes.

Framförallt var det jättekul att bli filmad, att armarna var såå raka, sitsen så ostadig och att det ser ut som jag har för korta läder fast jag knappt når ner trodde jag inte.. Ja det finns helt klar en massa att jobba på -nu ska här köras coreträning!

http://www.youtube.com/watch?v=wuEL_GB4GE0

Slutade förresten på 64 %. Kommentarer är alltid välkomna!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Stadigt och trevligt tycker jag! Hästen ser nöjd ut :) Och 34% är bra mycket mer än vad jag fick i min debut *skrattar* Så jag tycker verkligen du ska vara nöjd!
Tycker bara det var lite läskigt att se att collectingring och domare var på samma yta :S
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack! Vad glad jag blir nu :) Får erkänna att det faktiskt gick mycket bättre än väntat!

Tänkte inte på att domare och collecting ring var på samma yta men nu när du säger det verkar det rätt riskfyllt! Får lugna dig med att det nästan bara var snälla ridskolehästar med. Men olyckor kan ju såklart hända ändå!

Det var förresten 64 och inte 34% jag fick, om det varit 34 efter den ritten skulle jag nog aldrig våga tävla igen :p
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 410
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp