Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Usch, den där pressen känner jag igen. Det var därför jag egentligen inte funkade jättebra med Killen. Jag har också lätt för att stressa upp mig för att jag vill prestera, och han hade så pass mycket nerv i sig själv att han inte behövde mina också. Men som du säger, att träna på att tävla gör verkligen skillnad.

Själv red jag ju KM i hoppning idag. Jag var döstressad över hur jag skulle hinna i tid till jobbet men lyckades ändå få till en runda jag blev nöjd med :) Grundomgången kändes bra, stadigt och ganska lagom galopp. I omhoppningen landade han tyvärr i fel galopp efter ett hinder och fick därför en lite för lång sväng mot näst sista hindret. Vi var iallafall felfria och kom tvåa :)

nu_ska_ni_fa_se_vem_som_borjat_rata_upp_sig.jpg

fs_497707621_95519_1319387089.jpg

_3.jpg

finisen.jpg

forsta_hindret.jpg

fs_497708403_62469_1319387771.jpg


Och så film:
http://www.youtube.com/watch?v=Bxpy00dSlsM
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Fina bilder! Verkade som en trevlig bana att rida med. Nu har jag fått in mina filmer, sjukt obra! Jag sitter ju värre än någonsin, flaxande armar och gamnacke.. Gee! Så illa har det inte sett innan, så vet inte vad som hänt. Blir iaf hårdträning till sista tävlingen! Här är en liten snutt från den stressiga framridningen, sen LC:1-ritten och så slutligen LB:1-ritten.

För övrigt var det en lite påfrestande dag för öronen, då de spelade Titanic-skivan om och om och om igen......
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Idag hade vi pay & jump på klubben, i ösregnet! Men det gick bra, var kul att se massa ekipage som vi inte har sett tidigare! Vissa som var ute för att öve, vissa som bara skulle ut och hoppa lite för skojs skull. Lite avtrillningar hit och dit men på det stora en bra dag! Var en bra bana, men två hinder var avgörande. Dels andra hindret. ett vågplank. Felet de gjorde där var att de inte tog ut svängen, något som man bör göra när hindret är lite småtittigt! Sen var det näst sista hindret, där tappade många ryttare bogen, så hästen sprang åt sidan.

Men, trots mycket regn så gick dagen bra och jag tror att de flesta hade trevligt! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Var du inte med och hoppade själv? :)
Kanske inte helt sjysst att ha ett så svårt hinder så tidigt i banan på en pay and jump heller ;) Finns en klubb i Stockholm som nästan alltid har med ett sånt plank i LD och halva klassen blir utesluten. Det är klart att man ska försöka träna titthinder hemma men eftersom LD är en nybörjarklass har ekipagen oftast inte varit ute så mycket och då tycker jag att man ska bygga så lätt som möjligt.

Jag har försökt hitta någon pay and jump eller hopptävling att åka på i Stockholmsområdet, men hittar tyvärr inget som passar :( Jag jobbar ju varannan helg och så har vi en del matcher i Stockholmscupen, plus KM i både dressyr och hoppning som ska hinnas med. Om ni som kommer från Stockholmsområdet känner till någon pay and jump får ni gärna säga till!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Fast själv anser jag inte att det var ett svårt hinder- de som red vägen hade inga problem med hindret även om hästen kanske tittade till då de fanns tid till påtryckning och dessutom var under banans maxhöjd hela tiden. De som inte klarade det berodde nästan uteslutande på att vägen var fel vilket innebar att de förlorade. Sen så får man ju rida klart banan oavsett hur det går, ingen kan ju formellt sett bli utesluten ur en pay & jump! Så nej, jag tyckte inte att det var särskilt oschysst :)

Denna gången var jag faktiskt inte med själv utan satt i domartornet hela dagen. Dels för att jag inte orkade med allt spring och stress som blir om man ska dels rodda tävling/arrangemang och vara med själv, dels för att jag inte vet vem jag skulle hoppat om jag var med! Jack hade vilohelg eftersom vi var ute helgen innan och ska iväg kommande helg, så han behövde chilla lite. Finns liksom ingen jag erkligen kände att jag skulle vilja vara med på, så då var det nästan skönare att låta bli! Men det är kalrt, sugen blir man ju alltid när man ser alla andra ekipage.. ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jätteroligt att läsa om era framgångar på tävlingsbanan!

Nu har jag också anmält mig till min första klubbdressyr, debuterar i LB:2 om två veckor. Eftersom ridgruppskompisen inte ville att vi skulle rida samma häst i samma klass och jag inte var så pigg på LC programmen så fick det bli så.

Så nu vill jag ha lite tips, har två ridgånger kvar att smygöva på, en hopplektion och en vanlig. Vad är viktigt att tänka på i den klassen och vad ska jag fokusera på?

Sen har jag en allmän fråga, vi rider fram mer eller mindre självständigt, ridläraren ger små kommentarer och påpekar att vi ska tänka extra på vissa saker inför kommande övning osv. Men nu behöver jag lite inspiration, hur utnyttjar jag bäst de här minuterna? Fastnar lätt i serpentiner med en eller annan övergång och ev. halt på medellinjen. Sen blir det någon volt och ev. lite sidvärts. Vad mer kan man rida utan att riskera att krocka el störa de andra för en optimal uppvärmning? Vi är 7 pers i ett fullstort ridhus så plats finns ju egentligen, det är bara jag som är ovan vid att öht ha någon att ta hänsyn till:o

Helst skulle jag nästan vilja ha ett schema för att inte rida runt så planlöst, typ skritt, volt, böjning, halt vid X, trav, tre serpentinbågar med övergång på medellinjen, ja ni fattar;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det beror ju helt på vilken häst du rider, och vad den behöver. En häst som är lite spänd kanske behöver lösgörande övningar, en framtung häst behöver tempoväxlingar, osv.

Men generellt så är det kanske att man checkar av att gas och broms och styrning funkar, och gör det inte det så gör man lämpliga övningar tills de verkar funka hyfsat. Då blir det ju inte planlöst, utan man rider för att lösa ett specifikt problem.

Fast det finns andra här som är mer vana att tävla dressyr, de kanske kan komma med lite mer specifika tävlingstips. En grej kanske är att inte använda framridningen till att träna på sånt som gått dåligt, utan fokusera just på att värma upp hästen och sig själv. Inte på att träna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Då så :) Annars är min erfarenhet att det brukar bli väldigt mycket stopp på såna hinder. Förstår att det är stressigt att både planera och rida själv, samtidigt måste man ju bli himla sugen!

karini: Jag tycker och att det är supersvårt att rida fram självständigt och jag gör det dessutom mycket sämre på tävling. Men som Mabuse säger, checka av att gas och broms funkar är väl det viktigaste. Sen tycker jag att det är himla individuellt men jag försöker ofta rida serpentinågar och programdelar (mellangångarterna exempelvis) men som sagt, verkligen inte ett område jag är bra på.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

På fredag pensioneras Rollo, en av våra ponnyer. Han har stått på ridskolan sen 1992 och har vart en fantastisk ridskolehäst. Rollo var den första ponny jag red "intensivt" och tävlade så han har lärt mig massor, finaste gammelskrutten :love: Han ska stå i ett privatstall precis bakom ridskolan och han kommer nog få det jättebra.

fs_498078367_60249_1320184543.jpg


fs_498078369_66746_1320184546.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

På ett sätt håller jag med dig, hade det varit en vanlig tävling hade vi sannolikt inte placerat planket där (eller vem vet, vår banbyggare är lite finurlig ibland ;)) men på en Pay & Jump tycker jag att det är bra att det är så eftersom att där vinner du ju bara på att stöta på blandade hinder av olika karaktär- du får ju alltid avsluta banan (hos oss i alla fall) och eftersom vem som helst får köpa en rosett så förlorar man ju ingenting ändå.

Fin pålle förresten! Alltid tråkigt när en trotjänare flyttar men vet man att de ska till ett trevligt ställe gör det alltid saken lättare.

Hittat nåt lämpligt arrangemang att åka ut och hoppa/dressyra på än?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det har du visserligen rätt i :)

Ja det är lite tråkigt, men han har verkligen gjort ett bra jobb och förtjänar att få gå i pension. Jag vet att ridskolan egentligen inte ville att han skulle flyttas eftersom han stått på ridskolan så länge och är känslig för miljöombyten, men i och med att det är så nära ridskolan går det förhoppningsvis bra och om inte annat får han väl flytta hem igen.

Nej jag har ju inte det :( En av grannklubbarna har en pay and jumo en helg då jag är ledig från jobbet men då är det såklart en lördag och då har vi lektioner. Och att åka över heeela stan känns inte aktuellt. Hoppas det blir något till våren istället :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tycker du fick bra svar av Mabuse, särskilt gällande när du väl är på uppvärmningen inför tävling- att man inte ska hålla på och träna, utan just värma.

Själv sitter jag mestadels på samma häst och då vet jag vilka svårigheter vi har, tex att han inte är så eftergiven i ena siden och vi flyttar då bakdelen i varje hörn, ställer lite utåt i volter etc. Men framförallt är det bassakerna som skall gå igenom: gas, broms och styrning! Sen sidförande hjälper men framförallt så ska hästen lyssna! =)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Aha, är det bara på söndagar ni får lov att åka ut? Jag har ju "turen" att ha en lite orutinerad häst och det är mest lägre grupper som rider på lördagar så han går bara med ibland, därför gör det ännu inget om det är en lördagstävling.

Och hittils har klubben varit väldigt generös med att jag får ha honom som min även dagen före tävling, det är jag väldigt tacksam över!

Jag är också sugen på att komma ut på lite pay&jumps, men nu får det nog vänta till våren för min del också. Men jag blev väldigt sugen nu i helgen! Tyvärr är det alltid lite meck med att få fatt i bil. Synd att det är det som skall vara kruxet =P
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Red en av ridskolans nya hästar igår och vi hoppade lite. Hon var väldigt vinglig och grön i hoppningen, så hon kom fel några gånger men sen lärde hon sig utav det och hon hoppade bara bättre och bättre, väldig klok var hon! Väldigt trevlig häst :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Ja precis. Nu har vi iallafall tur att vi inte har söndagslektioner längre, förut hade vi det varannan söndag och då kunde man inte heller åka. Men jag vet inte hur ridskolan har tänkt med bortatävlingar, tidigare har jag varit ute 3-4 gånger per termin, i år har det bara blivit en bortatävling :(
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack för era tips! Försökte att analysera vad vi har svårt för på uppvärmningen idag och kände då att trots att hästen gått hopplektion innan och var pigg och alert så gick han antingen för kort eller stretade emot handen så frågade helt enkelt ridläraren vad jag skulle göra åt det. Fick bra tips som fick honom att lossna och mjukna och sedan följde en helt underbar hopplektion!

Trots att jag inte hoppat mer än enstaka 50cm skutt de senaste 7åren kom vi tillslut runt en liten bana där högsta hindret var en 90cm oxer:o Hästen jag rider är verkligen en klippa! Man måste vara övertygad om att man vill hoppa och driva på lite, men resten sköter han!

Nu får jag även ha honom på dressyrtävlingen nästa helg då det var en strykning, men det innebar att jag behövde byta klass. Så nu går jag från övervuxen ponny på lång bana till 165cm pålle på kort bana i LB:1! Hur som blir det mycket roligare att starta en häst jag ridit de senaste fyra gångerna än en jag bara ridit två gånger i början på terminen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Vad kul! Hoppas det kommer att gå bra för er!

Tyvärr fick jag stryka mig från helgens tävling, fick avbryta lektionen idag då han inte kändes fräsch. Hackigt rörelsemönster, kändes som han försökte springa ifrån något, tog inte sidförande hjälper alls (som annars är vår specialitet). Försökte med att låta honom bara sträcka ut och rulla på, trav på långa tyglar men han bara körde upp huvudet och sänkte ryggen, något han inte brukar göra. När jag testade att sitta ner i traven så kändes det som att sitta på en trasig planka och med huvude och rumpa högt bakom mig.

Stackars plutt. Han verkade inte ha direkt ont av det men vi beslutade att han får gå några dagar med bara skrittarbete. Eventuellt så sträckte han till något igår när han dessutom vred snett en sko.

Tråkig tajming, men det är ju sånt som händer!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tråkigt att det skulle hända just nu! Men lycka till ni andra som ska tävla. ;)
Just nu har jag höstlov (så skönt) så jag har kunnat vara i stallet mer och eftersom det inte är ridskola har jag ridit Lussan måndag och onsdag utöver resten av dagarna som jag har henne annars. Det har blivit en massa uteritter, måste ju passa på innan vintern kommer! Jag red ut barbacka för ett par dagar sedan och då var hon så sjukt pigg, drog verkligen på i galoppen och då får man en sån frithetskänsla, det var jätte härligt. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Red lektion idag och fick samma häst som jag hade i tisdags när jag red igen en missade ridlektion. I tisdags gick hon en lektion före min men idag när jag gjorde iordning henne märkte jag hur osäker hon var. Jag har ju sett innan att hon har varit sur, men fick det verkligen svart på vitt idag. Hon tjurade lite och så skulle jag ta tag i hennes grimma för att jag skulle kunna gå över till andra sidan och borsta. Men när jag tog handen mot hennes huvud blev hon jätteskraj och kastade sig bakåt :crazy: Så fick verkligen tänka på minsta lilla rörelse jag gjorde för att hon inte skulle gå tillbaka till sin "försvarsställning", för hon är verkligen en pärla och skulle aldrig få för sig att göra något.
I alla fall så gick lektionen bra, vi hade en liten bomövning vilket hon tyckte var jätteroligt. Helst skulle man ju springa väldigt fort, gärna galoppera över travbommar eftersom det verkar ju väldigt konstigt att trava över de, mycket bättre att ta alla i ett istället :angel: Det märktes ännu tydligare idag hur outbildad hon är, men hon är så otroligt rolig att rida och gör verkligen sitt bästa hela tiden. Ska verkligen bli spännande att följa hennes utveckling! :laugh:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

kl

får jag hoppa in i tråden? :)

Jag är 20 år och har precis börjat på ridskola.

jag började på travskolan när jag var 8-9år hängde kvar där tillls jag var runt 18 gick från elev till hjälpledare till instruktör. Fick min första medryttarhäst när jag var runt 13. och det var på henne jag lärde mig rida, sen dessa har jag haft endel medryttarhästar, gått på nått ridläger en kort stund på ridskola men trivdes inte där så jag slutade.

har haft en foderhäst en drös med så kallade "sommarhästar" har ridit lektioner för tränare på foderhäst och sista medryttarhästen under ett par år.

i september iår flyttade jag till Irland och ska vara här och plugga i ett år och saknade hästarn så mycket att jag bestämde mig för at börja på ridskola och jag älskar det. har varit iväg tre gånger hittils. och ska iväg på tisdag igen.

har ingen fast grupp utan jag hoppar in lite där det finns plats. tanken är att till nästa termin ska vi ordna en egen lektion för oss som är intresserad från universitetet där jag går, vi är väll 7-8 st som vill rida regelbundet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 464
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp