Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Det gick bra för laget, vi vann!

Nu på kvällen var jag även iväg på ponnycupen i hoppning, samma sak fast det är 6 ryttare i varje lag. Det var min debut som lagledare och jag var mycket nervösare än när jag är med och rider. Men tjejerna var superduktiga, dom har verkligen utvecklats sedan förra vintern och matchen blev oavgjord :)

Grattis!! :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Aa det är det ju, speciellt eftersom det var min första tävling. Jag blev sjukt sur på mig själv att jag inte satt kvar så att jag fick rida klart banan eftersom det var en clear round! Men det är sånt som händer, jag får hoppas att det går bättre på nästa tävling. Då har jag ridit in mig ännu lite mer på ponnyn och har dessutom koll på att hon är annorlunda på tävlingsbanan än på träning ;)
Grattis Llaika, bra jobbat! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack :D

Idag hoppade jag en av ridskolans nyaste hästar, Thure. Han var inte lika fin som när jag red honom i somras men det är inte så konstigt. Då hade han inte gått någon lektion utan bara ridits av ridlärarna och innan han kom till ridskolan stod han hos en jätteduktig tjej, men han var ändå väldigt trevlig :) När vi red markarbete i början var han pigg och ganska stark, vi skulle trava bommar på en ganska krånglig s-linje vilket gick sådär när han fick bestämma tempot haha. Jag hann inte riktigt känna att jag hittade knapparna på honom innan vi började med övningen och då blir det såklart ännu svårare.

I galoppen var det lättare, mycket beror nog på att jag har så himla mycket lättare att rida i galopp också. Vi hoppade bara på korta svängar idag och hade dessutom slängt in murdelar och vattenmatta. Stackarn, första hopplektionen på ridskolan ;) Vi fick ett stopp när jag svängde upp för snävt på ett räcke med en murdel under som han inte sett innan, annars hoppade han allting även om han tittade lite på vattenmattan. Vi avslutade med omhoppningssvängar på 90 cm och det var inga problem. Han har tävlat en del hoppning så det var ju inte helt otippat, men det känns skönt att jag själv vågar sitta upp på en ny häst och våga rida på den höjden. Det är inte alls längesen som 90 cm kändes som mitt absoluta max.

Han och Linus är totalt olika, Linus är ju ganska seg men väldigt mjuk i munnen och Thure är piggare och starkare. Men det är ju nyttigt och det vore kul att prova honom någon mer gång!

Roman slut :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hihi jaa det gick bra! :) Kul att det gick bra för er i cupen! Bra jobbat!


Jaa jag och lilla bubben var iväg igen då, till Lidingö i söndags och red MSV C:2. Rätt nöjd med känslan, sabbade första fattningen helt bara!! Tänkte peppa honom lite extra för att få en luftig och fin fattning men han undrade vad jag höll på med och sa ifrån precis där fattningen skulle vara. Men men, det är så man lär sig! ;) Fick 66,64% och kom fyra av 40 starter! Inte illa för en "gammal avdankad ridskolekuse"... ;) :love:

Film: Film: http://www.youtube.com/watch?v=jl-Yi7ESFV8
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Jämn och stadig ritt! Men säga ifrån, jag hade väntat mig en stegring eller en redig spark, det verkar vara en hyfsat godmodig pålle det där om det är så han gör när han säger ifrån.;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha jo men han är snäll. Förlåt om du blev besviken ;) han kan lätta fram också men då krävs större misstag från piloten än vad det där var...
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grattis, inte illa ridet!

Snart dags för oss, på lördag blir det en tripp norrut. Funderar som bäst å vad vi ska göra på fredag.. Hade hoppats på att få vara med på hoppträningen för han blir så bra på marken då, men tyvärr var det fullt. Jag håller tummarna för att någon inte kan komma, men det är väl inte så troligt tyvärr. Så nu funderar jag på om jag ska rida honom i ridhuset eller ta en tur ute. Brukar rida honom ute dagen innan, men nu är det ju arbetsdag och mörkt sen och.. Hm. Får väl bedöma utefter hur han känns imorgon helt enkelt. Ägnade i alla fall hela mötesmorgonen med att visualisera programmen ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Du har ju efterlyst träningsfilmer från mig, det har jag fortfarande inte...haha men jag har fått några bilder skickade till mig! Visserligen gamla som gatan men bättre än inget! ;)

Sitter ju så illa bara, lutar mig så mycket bakåt!!! Men vi tränar på det, jag lovar...
32776330.jpg

32776337.jpg


Och så betessläpp 2011
32776336.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha jo men han är snäll. Förlåt om du blev besviken ;) han kan lätta fram också men då krävs större misstag från piloten än vad det där var...

Nejdå, såg ut som ett diskret och trevligt sätt att säga ifrån, eller rent av som ett missförstånd mellan pilot och häst. Hästen jag rider har extremkort stubin, och skulle i liknande läge förmodligen backat med bakåtstrukna öron. Det finns ju en anledning att det inte är han som sopar banorna i dressyrvärlden. ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha kanske ;) men jo han är duktig på att förvarna, och då gäller det att skärpa sig! Hihi
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Backning med bakåtstrukna öron ÄR förvarningen för min häst. När han blir sur på riktigt så reser han sig.:p På den positiva sidan så är väl det anledningen till att vi kunde köpa honom, helsystern går Msv A med placeringar, och han har nog egentligen både ridbarheten och gångarterna som krävs för liknande prestation. Men så var det det där med humöret... Så han såldes som tioåring utan att ha kommit ut på tävlingsbanorna trots satsande ryttare.

Egentligen ingen idealisk ridskolehäst, men funkar bra med nybörjare som inte inverkar så mycket (fast de brukar tycka att det är lite mycket häst, han är stor med mycket gång), och i specialgrupperna där han har ryttare som känner honom väl.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL
Hopptränade Lussan igår, det gick bra och jag är mycket nöjd. :) Efter att det gått så dåligt i helgen på tävlingen var jag väldigt taggad på att rida riktigt bra och att inte få en massa stopp på träningen igår. Och den planen gick faktiskt väldigt bra! Det var lite kluriga övningar med små volter imellan hindrena som man skulle rida i galopp. Hon klarade inte riktigt av att hålla galoppen i volterna men hon är väldigt vändbar så det gick bra. Banan på slutet som bestod av 15 språng stannade hon två gånger och det var på samma hinder som låg lite svårt, väldigt nära väggen på långsidan och lite snett in mot mitten där jag blev lite ivrig och hoppade innan henne. Men resten av banan gick super, tycker att jag hade en bra galopp- eftersom Lussan är så erfaren och duktig på att hoppa är det i princip bara att komma ihåg att sitta ner i sadeln och driva på, resten fixar hon själv. Om jag lutar mig framåt eller hoppar innan henne så viker hon ofta åt sidan eller stannar. När jag väl får igång henne före första hindret brukar jag inte behöva driva så mycket eftersom hon kommer igång då, bara jag kommer ihåg att sitta ner. ;)
Sen tycker ju Lussan att det är mycket roligare med hoppning än dressyr, hon är inte pigg av sig men jag känner att hon taggar till lite mer när man ska hoppa, haha sötnos. :p Jag är väldigt nöjd med ponnyn, idag ska hon få vila och sen ska jag antagligen rida ut i helgen för att få lite variation och för att hon tycker det är super kul. Blir som en helt annan häst, ni borde se henne haha!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Utrustning färdigt för ilastning, putsgrejer redo för min kompis (hon får putsa tränset i bilen ^^), häst flätad och täckad, bil bytt, kläder framlagda. Häst riden, hoppad och schvungad, ryttare masserad.

Bra, då är det bara att åka till stallet igen om lite dryga 6 timmar då ;)
Har helt plötsligt 30min tidigare start än planerat, inte kul men bara att gilla läget. Men nu är det sängen bums, kan knappt hålla ögonen öppna.

Förövrigt gick han väldigt trevligt i hoppningen, jag var lite dum några gånger på samma hinder (varför försökte jag envisas med att gå på fem!??) men numera har han börjat få lite självsäkerhet så han ignorerade mig och gjorde det som var bäst istället ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha, vilken dag! Först lasta häst i mörkret- raringen gick på! Sen blev vi inkastade på banan för tidigt, något jag reagerade på men trodde min klocka var fel. Visade sig dock att vi blev inkallade ganska bra före utsatt tid... Det innebar att jag var lite stressad och ofokuserad, vilket innebar att jag först glömde av att det skulel vara övergång till slritt på serpentinen, sen fick jag för mig att det skulle vara en volt uppe vid domaren men korrigerade mig så blev nån konstig figur.. Sen fattade jag fel galopp- ser tydligt på filmen hur jag sitter över fel. Tja.. vad ska man säga. Jag slarvade bort en massa poäng helt enkelt! Men ändå så höjde vi oss 1% till, gött! Hela sju sjuor skrapade vi ihop med! LB gick bra fram till det att vi skulle galoppera, då sjabblade jag bort mig i fattningarna i bägge varven.. Suck.

En del av det skyller jag på sadeln dock, jag var dum som tog den andra när jag inte hade ridit i den på länge, och det kändes! Men, raring var han och missarna var enbart ryttarfel så jag är nöjd!

Var hemma redan vid ett, så vi tog de andra pållarna ut på en tur i sprayregnet. Jag orkade inte byta om så där snyggred jag i skogen i mina vita byxor ;) Härlig dag helt enkelt! Nu blir det en varm dusch, sen blir det lite mat och efter det blir det film med folket.

Film från dagen kommer senare!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Skumt också han som valack fick humöret och inte systern!

Ja, eller hur? Nu vet jag för all del inte vilket humör systern har eftersom jag inte sett henne själv, men hon är mor-dotter-häst och tävlas av bägge med gott resultat, så jag gissar att hon är lite mer fördragsam. De har en morfar som är känd för att ge hästar med mycket humör som är lite lätta i framdelen, så det kan säkert komma därifrån.

Å andra sidan ska man kanske vara tacksam över att vår häst just är en valack, med såhär kort stubin trots att han är valack hade han väl inte varit ridbar alls om han varit ett sto. ;) Och det har sina fördelar med en häst som är reaktionskvick och vill mycket också, det blir ju otroligt roligt att rida när man är överens och får en bra kommunikation. Det är en häst man kunde rida varenda dag utan att tröttna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Härligt att du lyckades höja procenten iallafall! Tror du får träna lite extra på galoppfattningarna ;)

Imorrn har vi KM i hoppning, jag ska rida Linus :banana: Hoppas bara att tävlingen går snabbt så jag hinner rida innan jag ska till jobbet...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha, absolut! F.a. tror jag att vi behöver tävla mer!

På träning går det bra, sen kommer vi in på banan och då känner jag av pressen att vi måste prestera och då gör jag sådana dumma misstag. Igår var jag även stressad, vilket såklart påverkade. Jag hade en helt annan känsla förra tävlingen. då jag hade ridit fram i lugn och ro och kände att vi var taggade. Igår kändes det som att jag bara hastade in för att rida programmet och bli klara typ.
Nåväl, om två veckor så ger vi järnet och satsar på en rungande avslutning för säsongen! :) Övning ger färdighet och med tanke på att han inte är rutinerad och jag aldrig har varit en dressyrryttare så har vi en del att jobba på både han och jag. Men skam den som ger sig, snart sitter alla pusselbitarna på plats samtidigt!

Om en liten stund ska jag till stallet och skritta ut på Akka, hon fick sig en ordentlig genomkörare igår så idag ska vi sträcka på musklerna lite bara. Egentligen otaggad, känenr mig så seg idag. Vaknade först halv ett och hade lätt kunnat fortsätta sova! :o

Lycka till idag!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 652
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 464
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp