Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Oj! *skratt*

Såg inte att jag degraderade dina poäng, skrev det i all hast innan jag var tvungen att rusa till vagnen, så var inte så observant ^^
För ja, hade det erkligen varit 34% efter den ritten, då hade jag inte ens vågat fortsätta rida, typ! :o

Till helgen blir det förhoppningsvis en CR-dressyr för mig och pålle, men vet inte förrän efter 18 på fredag.. Suck. Klubbens egna ryttare har förtur och det är många som anmält på TDB så finns en viss riskt att jag och min klubbkamrat inte får vara med. Men vi hoppas på det bästa! Red både gåsen (Akka) och lillgrisen (Jack) i helgen. Gåsen var pig och lillgrisen fick stå ut med lite kläng och trams för jag var så glad att få sitta på honom igen ^^ Funderar på om det blir pass på banan ikväll, eller om vi tar en tur ute....
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

..en tur i mörkret blev det! Pigg och glad men tycker att bakkärran inte riktigt är med, men jag tror att det beror på att han är under igångsättning igen. Sen har jag ju suttit på gåsen en halv evighet nu känns det som, och hon har ju betydligt mer tryck i rumpen av sig själv. Så jag kanske bara är ovan vid hans "lite lättare" bakbensaktivitet ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

grattis! håller med föregående fin debut!


kl

Nyss hemkommen från ridlektion.

vi fick öva på nedsittning i trav utan stigbyglar, även lättridning utan stigbyglar, gick rätt bra faktiskt, lite galopp arbete sen hoppning.

Fick rida "Stora grå" som jag har ridit alla lektioner utom en, dom anser att det är en fördel om man rider samma häst för då lär man känna hästen, vet vad man har att förvända sig och kan utvecklas på det viset istället för att hela tiden byta, få nya hästar att känna in sig på osv. Tycker det är rätt bra för jag har ju lärt känna "stora grå" nu, vet vart knapparna sitter (mer eller mindre) etc. "stroa grå" heter förövrigt Sky Boy men jag föredrar "stora grå" :P


Han är en stor grabb, långa ben, lång hals, lång rygg skulle tippa på ca 175 nånting eller så i mkh. Rider ihop honom rätt bra i skritt och trav, han ger det inte gratis utan jag måste ju rida, men när jag väl gör det så går han väldigt fint, och är mycket trevlig. en häst i min smak helt enkelt, rätt lat när man är påväg att få tag i honom men om man fortsätter rida då så blir han väldigt trevlig.

Galoppen däremot är svårare får inte riktigt tag på honom så i galopparbetet på volt så bryter han eftersom han är för lång och det går förfort = obalanserat och kan således inte hålla volten i galopp, och jag lyckas inte riktigt få till det.

Vid hoppningen är han rätt het och på, och eftersom jag inte riktigt får tag i honom i galopp så väljer jag att trava framför hindret sen får han ta galoppen efter.

vi hoppar rätt avancerat, mer än vad jag är van vid som har ridit mest dressyr och inte så överdrivet mycket hoppning, och när jag har hoppat har det varit på rätt gröna hästar så ja för mig är det avancerat så att säga, det är galopp bommar och tre hinder i föjd med ett språng emellan vardera, nån sväng som inte är helt enkel och så ett till hinder så ja det är lite knepigt. Ligger väll på 80-90 cm skulle jag tro.

Bad att få byta till en mindre häst nästa gång faktiskt, tycker att "stora grå" är super trevlig att rida, han är lite väl stor när det kommer till hoppningen, så jag tycker att det är lite läskigt när hindrena är så "nära" varandra i kombination med hans stora steg, och det faktum att jag inte får tag på honom i galoppen, så det går lite för fort alt han bryter av, för att han jobbar inte igenom ordentligt. Hoppar däremot snällt men det är svårt ändå.

Sen är han dessutom lite väl het tror jag för mig som inte är så van vid hoppning och har massa annat att fokusera på men det slutar med att fokus ligger på att bromsa och samla upp så jag tappar blicken och sitsen. Dessutom känner jag att självförtroendet har fått sig en törn eftersom jag for av här för nån vecka sen och landade mitt i ett hinder. Så jag tror att det kan vara bra att byta och se hur det känns då.

så vi får se vad det blir för häst nästa vecka.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

---
Puh, de här två senaste dagarna har jag fått rida mer fysiskt än någonsin på Jack! U trodde att han är inne i en liten trotsperiod, för han testade och bråkade med mig till och från, sådär "men gud vad du är jobbig som säger att jag ska göra såhär! Vad säger du om jag gör såhär istället va, ha?" Men när vi avslutade passet så var han riktigt trevlig. Kan också vara så att han växer lite igen, vore inte helt otippat. Imorgon får vi reda på om vi får åka på söndag eller inte. Spännande!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

I tisdags hoppade jag Thure. I början gick det jättedåligt, han var otroligt het och stark. Efter många övergångar galopp > skritt och halt blev han dock nästan för lydig. Hamnade i ett läge där jag bara tänkte "ett galoppsprång till, ett till" innan hindren så till slut fick jag ett stopp. Annars var det jättekul, han var superduperfin och jag fick mycket beröm vilket alltid är kul :) Det är lätt att rida bra på en fin häst ;)

Fick det här meddelandet när jag loggade in på facebook nyss:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=1176001

Det är alltså gården jag jobbar på i Skåne på sommaren, och där Pruffens foderhäst kommer från :) Så otroligt kul!
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Åh vad kul, har ju varit på anläggningen när jag provred och den är verkligen super fin. Helt nybyggt och superfräscha stall! :D

Har inte skrivit här på ett tag men det rullar på bra med ponnyn, jag börjar förstå hur jag ska rida henne så vi utvecklas för varje dag. :) Hoppträningen förra veckan gick så otroligt bra imellanåt, jag fick verkligen igång henne så att hon var framåt och hade jätte bra bjudning på hindrena och hoppade så sjukt bra alltså! Mot slutet var hon jätte pigg haha, tror nog aldrig hon varit så taggad innan så det var jätte kul :p Kände verkligen mer än någonsin att det är en sjukt duktig häst jag sitter på och att hon verkligen gått Msv hoppning på yngre dar! ^^ Sen får vi ju stopp ibland när jag blir osäker och rider dåligt men tror bara det hände 2-3 gånger.

I tisdags red jag lite dressyr själv barbacka, hon var pigg då också haha :p Försökte samla henne lite i galoppen för hon har en tendens att (med mig iallafall) dra på i galoppen när hon är så där pigg och sen bryta av till slängtrav när jag försöker dra ner på tempot. Men jag försökte samla henne som sagt och red lite på volter och då gick hon jätte fint och lugnt, blev väldigt mjuk och tog stöd på bettet.
Det är ju så roligt när det går bra! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

---

Lång dag idag, dels fixa pålle inför morgondagen, dels luciaträning, dels kadriljträning, dels hämta släp. Puh! Såg i alla fall till att få ha Jack på kadriljträningen så var det bara en häst att rida. Sen hur det där programmet kommer att vara, ja.. haha, vi får väl se! Jack undrade nog lite vad vi höll på med, och det var en lite annorlunda trimning inför en programridning, men ska nog bli toppen. Han kändes mjuk och fin och samarbetsvillig i alla fall.

Och när vi alla vet vad vi egentligen ska göra på kadriljen, så blir det nog bra. Men just nu känner jag att det är tur att vi inte ska rida den i mörker än på ett tag!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Hurra hurra! Våra första godkända procent, och i båda programmen! :D Så två rosetter med hem blev det, äntligen! (clearround). Trots att det var storm och ösregn och parkering i en sjö (typ) och intressant framridning, så var det bara toppen. Allt kändes härligt men allra härligast var det nog att få komma hem och duscha varmt och byta till torra kläder ^^

regnig-tvling_176717098.jpg


Film kommer senare!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grattis! Vad kul att du äntligen fick resultatet du ville :) Nu är det bara att träna på under vintern så höjer du dig ännu mer till i vår.

Var det någon av er som var på Globen? Jag var där igår och tittade på hoppningen och dressyren. Hade tur och lyckades hamna endast tre platser från min dressyrtränare och några från min ridgrupp! Riktigt roligt, jag tycker det är lite svårt att förstå küren men igår hade jag lite bättre koll iallafall :D Lite shopping vart det också såklart, även om mässan som vanligt var supertrång och storlekarna utplockade.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Tack! Ja det kändes bra att äntligen få ett "kvitto" på det. Även om jag vet att vi har väldigt många kvitton på framstegen egentligen- för ett år sedan kunde vi inte ens göra en vettig halt (typ; i stannar för eller senare och då med huvudet i vädret från början till slut) eller hålla en stabil form, typ. Än mindre hoppa hela banor kontrollerat!

Nu har vi 4 månaders träning framför oss, innan säsongen startar igen!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grattis! Vad kul att du äntligen fick resultatet du ville :) Nu är det bara att träna på under vintern så höjer du dig ännu mer till i vår.

Var det någon av er som var på Globen? Jag var där igår och tittade på hoppningen och dressyren. Hade tur och lyckades hamna endast tre platser från min dressyrtränare och några från min ridgrupp! Riktigt roligt, jag tycker det är lite svårt att förstå küren men igår hade jag lite bättre koll iallafall :D Lite shopping vart det också såklart, även om mässan som vanligt var supertrång och storlekarna utplockade.

Ja, jag och min familj var där i söndags och såg den internationella hoppningen. Hade gärna varit där hela dagen och på kvällen också fast det är lite sent att vara där hela kvällen eftersom barnen hade skola dagen därpå. :D
Vi var där på dressyren något år fast familjen blev uttråkade ;)

Grand Prix-klassen var ju suverän!!! Coolt att John Whitaker fortfarande är i farten även om det hade varit trevligt med en svensk seger.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grand Prixen var grym! Gillade verkligen Jens ritt, och tycker Lunatic är en fantastisk häst. Den hoppar så snålt över alla hinder, ändå är den ändå aldrig i en bom. Den vann GPn i Skyrup i somras också (1.55 m) och sen vann den två GP till i rad. Imponerande.

Idag hoppade jag fina Casper :) Han gick på hackamore vilket inte var helt optimalt (staaaark), dock var han inte lika grinig mot skänkeln som han brukar vara. Börjar verkligen tycka om att hoppa honom, han tycker det är så kul så man kan inte låta bli att bli smittad av glädjen :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Grattis! :)


kl

igår hade jag ridlektion, hade ju bett om att få rida en annan häst är "stora grå" och det fick jag. Fick rida en häst som heter Fobi, och vilket skillnad! snäll trevlig, gjorde allt han skulle med öronen framåt hela tiden. trevlig galopp, hoppade snällt och fint, pigg utan att bli het.

på Fobi kunde jag slappna, av rida ordentligt och det gick verkligen skitbra! Kunde fatta galopp och galoppera fram emot hindret i ett bra tempo, på "stora grå" fick jag ju trava för han var lite väl entusiastisk.

fick dock ett par komplimager om att jag red "stora grå" väldigt bra och folk var förvånade över att jag bytte, men det kändes bra att byta! Ska rida Fobi nästa vecka också! Ridläraren tyckte också att jag såg ut att passa bättre på Fobi än på stora grå.

Fobi var så söt han hade verkligen öronen framåt hela tiden och tyckte att allt var roligt.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Idag hade jag fina Casper i seniorgruppen. Första gången jag red honom på hackamore, brukar inte gilla det, men det gick bra. :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Haha där ser man, då var det du som red efter mig ju ;) Han är ändå en av de bättre hästar jag ridit på hackamore, så skönt att han inte är lika känslig för skänkeln.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

KL

Jag och prinsen var iväg igår till Lurbo och red MSV C:1. Man var ju lite osäker över december-tävling när man anmälde, och var dessutom 34:e reserv när jag anmälde...men vi kom med och även om det var sjukt kallt så var det ju fullt tävlingsbart väder! ;)

Han kändes kalasfin på framridningen, en av de bästa framridningarna nånsin! Sen gick jag iväg till ridhuset några minuter för tidigt och fick skritta och trava runt lite så gott det gick utanför ridhuset, förödande för känslan! Men han kändes OK där inne, vet att hästarna brukar vara tittiga på deras bana, men bubben har aldrig varit där. Men spänd var han men lyssnade ändå bra, blir mer att han blir rak så skolorna blir svårare än vanligt tex. Men inga missar och som vanligt syns den dä spänningen inte alls på filmen, tänk att det kan vara så! En känsla som är så stark och sen syns ingenting! Så konstigt...

Vi fick iaf ihop 66%, med många betyg jag var nöjd med! Bla. 8 på ökad skritt, 7 på mellantrav och båda galoppökningarna, 7 på båda enkla bytena och 7 på gångarter! :o (76777 där nere) så jag var jätteglad när jag läst protokollet. Blev en lång väntan, var full klass och det räckte till slut till en 8:e placering vilket jag var nöjd med! Härlig avslutning på säsongen! Nu ska vi träna, träna, träna!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

*kl

Red privatlektion idag på favoriten på ridskolan, dock inga riktiga bilder utan bara printat från film och här har ni även filmen.

http://youtu.be/E3vSGLLIHDo

Är absolut ingen proffsryttare, och jag och hästen är väl inte direkt den bästa kombon, då jag lätt spänner mig om han är spänd osv, så det blir pannkaka då. så ibland hamnar vi i en liten ondcirkel, men vi försöker så gott det går.
Och min syster som filmade missade ju självklart när det gick som bäst.


376103_10150403597768042_556378041_8373358_2069979368_n.jpg


377315_10150403599018042_556378041_8373366_1110773642_n.jpg


374353_10150403599768042_556378041_8373369_255291029_n.jpg


388251_10150403600233042_556378041_8373371_2064987043_n.jpg


389822_10150403601978042_556378041_8373374_669259644_n.jpg


390840_10150403603908042_556378041_8373379_1480748338_n.jpg


386664_10150403604363042_556378041_8373383_1595432314_n.jpg


384926_10150403604603042_556378041_8373384_1226128138_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

---

Puh, hästigt värre här! En medioker dressyrlektion på Jack på torsdagsmorgonen, följt utav en barbackatur på Akka. Igår var det hoppträning med Jack, den blev tidigarelagd pga för få anmälda till träningen innan, ändå slutade vi som vi skulle ha gjort ^^
Vi fick valuta för pengarna kan man säga. Hon drillade oss hårt i uppvärmningen, det skulle rullas och samlas och längas och räknas och inga stigbyglar fick vi ha heller! Sedan började vi hoppa, riktigt kul övning! Jobbade först med att hoppa små hinder i serpentin, 3-4 språng mellan varje hinder. Sedan hoppade vi linjer om tre hinder (de på diagonalerna) och därefter band vi ihop allt till en bana på 8 språng. Skitkul! Hon höjde upp lite på de vanliga hindren med, så man fick lite goa språng i kroppen. Nice!

hopptrning-9-dec_178533907.jpg


Jag var toppenduktig men ganska trött efteråt, så idag ska vi nog bara skritta ut och mysa lite grann :) Sen är det kadrilträning och imorn gör vi det live! Dvs vår ljuskadrilj, där hästarna har ljusslingor om ben, längs konturen och så vi om hjälmarna. Sedan rids ritten i mörker och man ser bara konturerna, allt till maffig msik. Skitcoolt!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (3)

Så roligt!
Idag red jag fiinaste Bambi, vi skule rida en caprillibana vilket inte gick så bra... Vi behövde stå och vänte på att de andra i gruppen skulle rida banan så när det var vår tur var hon inte helt vaken. Sedan travade vi av de på serpentinbågar och gjorde en massa massa övergångar vilket är väldigt bra på den busponnyn. Det gick väldigt bra då jag lyckades behålla formen i övergångarna vilket brukar vara lite klurigt.

Nöjd!

Bild på Bambi:
http://tinypic.com/view.php?pic=2im5du0&s=5
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 451
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp