Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.

Scata

Trådstartare
Nu kan jag inte hålla mig längre!! Jag måste starta tråden för 2016 års trädgård och odlande :p

Impectas katalog kom ju... och jag har bläddrat lite i den, ujujujuj vad mycket roligt jag kan tänka mig att fröså ;)

Har ni kollat ännu?
Vad har ni för planer för trädgården?

Jag ska göra klart mitt odlingshus till våren!! Maken har lovat att hjälpa mig att gjuta plint :up:
Årets gurkor lade jag ju in och dom går åt som bara attan, så gurka blir det i år igen.
 
Nu kan jag inte hålla mig längre!! Jag måste starta tråden för 2016 års trädgård och odlande :p

Impectas katalog kom ju... och jag har bläddrat lite i den, ujujujuj vad mycket roligt jag kan tänka mig att fröså ;)

Har ni kollat ännu?
Vad har ni för planer för trädgården?

Jag ska göra klart mitt odlingshus till våren!! Maken har lovat att hjälpa mig att gjuta plint :up:
Årets gurkor lade jag ju in och dom går åt som bara attan, så gurka blir det i år igen.
Vad härligt att du startade nästa års trädgårdstråd! Vintersolståndet har ju varit och nu har jag hopp om livet igen :up:

Men jag är ingen planerare gällande trädgården. Jag drömmer och önskar, men jag handlar inte förrän det är planteringssäsong. Och då är det mest på impuls, känsla och lust. Trädgården är nyckernas arena. Lite hipp som happ, lite hejsan svejsan. Gillar´t!
 
Nu kan jag inte hålla mig längre!! Jag måste starta tråden för 2016 års trädgård och odlande :p

Impectas katalog kom ju... och jag har bläddrat lite i den, ujujujuj vad mycket roligt jag kan tänka mig att fröså ;)

Har ni kollat ännu?
Vad har ni för planer för trädgården?

Jag ska göra klart mitt odlingshus till våren!! Maken har lovat att hjälpa mig att gjuta plint :up:
Årets gurkor lade jag ju in och dom går åt som bara attan, så gurka blir det i år igen.
Ååååh - växthus är min dröm. Jag har annat som står före i priolistan men drömmen lever....

Vore jag det minsta händig skulle jag kunna bygga själv av gamla fönster för sådana finns att få tag på lite överallt. Men jag kan inte bygga. :(

Jag kollar impecta på nätet och planerar.

Måtte nästa år bli bättre än det förra. Inget växte ju de första tre veckorna efter sådd.
 
Ååååh - växthus är min dröm. Jag har annat som står före i priolistan men drömmen lever....

Vore jag det minsta händig skulle jag kunna bygga själv av gamla fönster för sådana finns att få tag på lite överallt. Men jag kan inte bygga. :(
Det är ett sånt "eget" bygge jag tänker göra av gamla fönster, inget avancerat alls ;)
Dessutom tänker jag bygga mot en vägg, så det blir bara ett halvt...
Tanken är att jag ska ha det att skola ut fröplantor i, innan dom går ut på friland.

Jag hade planerat att göra det i somras... men jag måste ha hjälp med gjutningen för min kassa kropp vill inte lassa sand och grus i tombolan :crazy: och vi hade ett carportbygge att göra, så då blev det inte av helt enkelt. Men 2016 så.... :angel:
 
Jaaaaaa! :bump::bump::bump:

Som jag har längtat efter att någon skulle starta den här tråden, jag har själv inte riktigt vågat dra igång den förrän i alla fall julafton passerat. Men nu, äntligen. :D

Jag har fortfarande kvar rödbetor, vintersallat, några morötter och purjolök ute i köksträdgården - och kilovis med mumsiga jordärtskockor! Så jag skördar ännu från 2015 års trädgårdspyssel. Under höstrean detta år så infriade jag MIN växthusdröm och investerade i ett Willab Garden Gothic. Det kommer att bli så himla fint. Men än så länge står byggsatsen i cirka en miljon delar i stallet - och hur jag någonsin ska få ihop dem ens med ritningar återstår att se. :o

Det ska i alla fall först gjutas en bottenplatta, dras in el och muras en tegelgrund (som jag kommer att anlita riktiga byggare för att få ihop) så det kommer att dröja innan själva monteringen kan påbörjas. Men någon gång under 2016 vill jag ha det på plats! Och kunna tända en liten mysbelysning där nästa jul.

Annars har jag flera år haft funderingar på att göra en varmbänk att dra igång i februari eller så, det borde ju vara överkomligt lätt med gamla fönster och en gödselstack med gott om halmströ? Men alltid är det något annat som har kommit i vägen. Och med den här "vintern" och boende i Skåne kanske det är onödigt jobb - bättre att bara ösa ut fröerna på friland och se vad som klarar sig?

Har också fått hem Impecta-katalogen och tänker tillbringa lite av julledigheten med att bläddra, mysa och planera med den. :love:
 
Woho! Ska fortsätta på förra årets arbete med den glömda trädgården. Nästa år är fokus på bärbuskar. Ska plantera krusbär och svarta vinbär i slänten och hallonhäck mot skogen (hoppas få hjälp av både svärfar, svåger och man när den gamla jäkeln ska grävas upp...).

I blomsterslänten ska jag inte fröså som förra året utan det blir plantor.

I grönsaksslänten vet jag bara att jag ska utöka jordgubb och smultrondelen samt sätta mer potatis. Grönsakerna gick inte åt.

Hoppas att min shersemin klarat vintern och vassa valp tänder.
 
Åh, det här tråden ska jag följa!

Vi måste göra något åt vår tomt som just nu består av 2000 kvm leråker och vi vet inte ens vad vi ska börja med. :crazy:

Vårens mål blir nog att så gräs och sätta upp gunnebostängsel på halva tomten så hunden kan få springa runt lite. Sen skulle jag vilja ha lite bärbuskar och ett grönsaksland också :)
 
Ehum, jag ska försöka orka fixa nytt växthus, för det gamla blev brandskadat tidigare i höst. :o :nailbiting:
När jag kom hem från jobbet en kväll kunde jag se lågorna dansa genom kanalplasten så det blev full fart in efter pulversläckaren som jag tömde och tillbringade sedan några timmar med eftersläckning mha vattenslangen i mörkret. :meh:

Utan att nämna några namn, men min kära mor skulle skörda de sista tomaterna och vindruvorna och för att se lite bättre tände hon värmeljus som hon försäkrar stod på betongplattorna utom räckhåll för något brännbart när hon gick in. Så jag antar att de vandrade själva iväg och satte eld på mina odlingskärl och vidare till kanalplasten. :cautious:

Mitt citronträd är ej längre ibland oss levande, hur det har gått med min vinstock är ännu ovisst. Hörnet den växte i är oskatt, men jag vet inte hur det har klarat hettan. :cry:

Så, i huvudsak blir det att försöka bygga upp något av gamla fönster istället för jag har inte råd att köpa ny kanalplast eller nytt växthus. Den plast som överlevde är inte så genomsläpplig längre, om man så säger. :down:

Mina kära hönor gick bärsärk i min rabatt och det de inte åt upp grävde de upp och sparkade ut i gräsmattan, så istället för att lägga en förmögenhet på nya plantor nästa år ska jag nog testa att helt enkelt hälla ut massor med fröpåsar istället. Några bra förslag på lättodlade, bi, humlor och fjärilsvänliga växter? :)
 
Jag flyttar om två månader och kommer att få min allra första egna trädgård! Första året blir det främst att kolla vad det är som växer där, men grönsakslandet ska befrias från ogräset. Där ska det bli diverse grönsaker, främst potatis, kålrot, lök och morötter. Några växter i trädgården ska jag försöka gräva upp d.v.s. parksliden, rönnsumaken och silverbusken.

På mitt nya ställe har jag ett växthus, så den är jag jätteglad över.

På ena sidan om entrén vill jag plantera prydnadskörsbär. Sen kommer jag att ha med mig ett antal växter från min nuvarande trädgård som ska med.
 
Några bra förslag på lättodlade, bi, humlor och fjärilsvänliga växter? :)
Anisisop är himmelriket för bin, humlor och fjärilar:

11875493_882291481854437_1916661862_n.jpg
 
Några bra förslag på lättodlade, bi, humlor och fjärilsvänliga växter? :)

Kantnepeta! Den täcker marken bra, har ett väldoftande bladverk och är som rena festtillställningen för humlor.

En annan superfin växt som tål det mesta är fackelblomster. Den ger fin höjd till planteringen och älskas av fjärilar och andra nektarsugna insekter.
 
Ser bra ut, bara att slänga ut fröna så sköter de sig själva, ingen inskolning eller andra dumheter?

Nu vet jag inte hur anisisop är att fröså, men oavsett växt rekommenderar jag att man sår i byttor och sedan planterar ut plantor. För det första får fröna bättre förutsättningar att gro, för det andra slipper du förlora frön till fåglar och möss, för det tredje kan du sedan plantera ut plantorna på rätt avstånd.

Kantnepeta och fackelblomster är i alla fall lätta att så.
 
Ser bra ut, bara att slänga ut fröna så sköter de sig själva, ingen inskolning eller andra dumheter?
Jo... :o en måste fröså den inne.

Alternativet är att köpa en planta (de är billiga) i sommar, så kommer den att fröså sig själv och sprida sig plättlätt.
 
Alternativet är att köpa en planta (de är billiga) i sommar, så kommer den att fröså sig själv och sprida sig plättlätt.
Jag köpte faktiskt en sån planta i höstas på växtrean (efter att ha sett din bild i förra årets tråd ;)), hoppas att den överlever! Det låter ju toppen om den frösår sig lätt själv sen :up:
 
Jo... :o en måste fröså den inne.

Alternativet är att köpa en planta (de är billiga) i sommar, så kommer den att fröså sig själv och sprida sig plättlätt.
Nu vet jag inte hur anisisop är att fröså, men oavsett växt rekommenderar jag att man sår i byttor och sedan planterar ut plantor. För det första får fröna bättre förutsättningar att gro, för det andra slipper du förlora frön till fåglar och möss, för det tredje kan du sedan plantera ut plantorna på rätt avstånd.

Kantnepeta och fackelblomster är i alla fall lätta att så.

Jo... :o en måste fröså den inne.

Alternativet är att köpa en planta (de är billiga) i sommar, så kommer den att fröså sig själv och sprida sig plättlätt.
Svar till er båda: mina kära små fyrfotingar har en tendens att studsa runt väggarna och allt annat som man kan ta en avstamp på, så om jag inte glömmer bort att vattna dem är jag rädd att det går som med tomaterna jag frösådde i våras, de tenderar att hamna på golvet med jorden lite överallt och det har hänt att jag inte hittat alla plantor när jag sen försöker rädda vad som räddas går. :cautious:
 
Mina kära hönor gick bärsärk i min rabatt och det de inte åt upp grävde de upp och sparkade ut i gräsmattan, så istället för att lägga en förmögenhet på nya plantor nästa år ska jag nog testa att helt enkelt hälla ut massor med fröpåsar istället.

Usch vilket dramatiskt trädgårdsår med det stackars växthuset också. :cry: Djur är ju inte alltid så trädgårdskompatibla, även mina huliganhönor brukar orsaka viss oreda i planteringarna. :rage: Men sedan jag hönssäkrat köksträdgården med rådjursnät, får jag åtminstone ha den delen i fred...
 
Usch vilket dramatiskt trädgårdsår med det stackars växthuset också. :cry: Djur är ju inte alltid så trädgårdskompatibla, även mina huliganhönor brukar orsaka viss oreda i planteringarna. :rage: Men sedan jag hönssäkrat köksträdgården med rådjursnät, får jag åtminstone ha den delen i fred...

Jag har också fått höns-säkra nuvarande trädgård. Hyresvärdens höns sprätte ut jorden från rabatterna till grusgångarna och det uppskattade inte jag. Ett hönsnät på en halvmeter över marken räckte. De var för lata för att flyga över och hade ju ändå så mycket yta utanför mina odlingar.
 
Jag köpte faktiskt en sån planta i höstas på växtrean (efter att ha sett din bild i förra årets tråd ;)), hoppas att den överlever! Det låter ju toppen om den frösår sig lätt själv sen :up:
Skoj! Det ska gå att äta blommorna färska och torka bladen som en krydda, men det får anstå tills jag får sådana mängder att fjärilarna kan avvara lite :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 237
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
111 763
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp