Trädgården 2017 - del 3

Alltså squash. I år slår den alla rekord. Cirka fem om dagen blir klara - men nu börjar min fantasi ta slut. Vad har ni för favoritrecept med squash?

Zucchini? Eller annan variant?

Zucchinipasta är en favorit här hemma, men skönast om man har en spiralizer. Bara strimla och äta som den är med valfri sås på.

Nu ikväll skar jag zucchini i skivor och friterade. Gott, men vet inte om jag kommer göra det igen.
 
Alltså squash. I år slår den alla rekord. Cirka fem om dagen blir klara - men nu börjar min fantasi ta slut. Vad har ni för favoritrecept med squash?
ursäkta att den hamnade på fel håll...
20170730-013810.jpg
 
Hoppas ni kan hjälpa mig :) Råkade lämna en påse fröer (grönkål) ute, med resultat att den är genomblöt. Är det bara att plantera för att se om det blir något eller går det att torka och spara?
 
Mina chilisar har börjat mogna nu! Min sambo gjorde pasta Puttanesca i förrgår och hackade i en frukt med kärnor och allt. Vi är vana vid att färska chilifrukter mest smakar paprika, men det blev rejält hett! Men god hetta! Det ska bli spännande att pickla och torka och kunna använda under vintern.

I övrigt så har jag precis kunnat börja skörda lite - trots den sena planteringen. Ett par tomater, sallat och sallatslök har mognat och rödbetorna är på gång. Kålen växer så det knakar. Jag har tagit bort fiberduken, för kålflugor hade tagit sig in och varje morgon var det tjockt med flugor innanför duken och det såg så otrevligt ut. Bättre art ha dem i det fria och hålla koll och gå igenom plantorna varje dag.

Annats har jag mer och mer börjat inse att det nog ska till att vara medelhavsväxter för att trivas på min södersluttning. Synd att de inte kan trivas lika bra på vintern bara. :p
 
@Philosophia: Hur många chiliplantor har du? De går absolut att övervintra, jag har två som blommat och fått frukt hela vintern (och har det fortfarande O_o) så ni kan nog har färsk chili hela vintern om ni har någonstans att ha dem :)
 
@Philosophia: Hur många chiliplantor har du? De går absolut att övervintra, jag har två som blommat och fått frukt hela vintern (och har det fortfarande O_o) så ni kan nog har färsk chili hela vintern om ni har någonstans att ha dem :)

Två och en halv. En av dem är väldigt liten och taning. Den glömdes helt bort i sin plugg, men jag sparade den av girighet eftersom den hade satt,drukt. Men den tar sig mer och mer.

Jag tänkte testa ställa in dem om inte alla hinner mogna före hösten. Jag har inget optimalt ställe att ha dem på, men tror att mitt arbetsrum som ligger ljust i sutterrängplan kan hållas tillräckligt ljust och svalt. Jag har även funderat på om det kan vara värt att testa att övervintra oliv, fikon och citron där i vinter. Jag har ingetdera av det nu, men man brukar ju kunna fynda när det börjar närna sig höst.
 
Två och en halv. En av dem är väldigt liten och taning. Den glömdes helt bort i sin plugg, men jag sparade den av girighet eftersom den hade satt,drukt. Men den tar sig mer och mer.

Jag tänkte testa ställa in dem om inte alla hinner mogna före hösten. Jag har inget optimalt ställe att ha dem på, men tror att mitt arbetsrum som ligger ljust i sutterrängplan kan hållas tillräckligt ljust och svalt. Jag har även funderat på om det kan vara värt att testa att övervintra oliv, fikon och citron där i vinter. Jag har ingetdera av det nu, men man brukar ju kunna fynda när det börjar närna sig höst.

Hehe, jag har inget optimalt ställe heller :D Jag ställde dem på övervåningen i det stora fönstret (tillsammans med citrusen) så de skulle få ljus. Mitt hus är ju snett och vint och tämligen otätt så de har periodvis haft det KALLT i det där fönstret men de klarade sig.

De kan ha torkat ut lite väl vid några tillfällen också :angel:
 
Jag tänkte frisera äppelträdet idag som har satt en massa vattenskott. Som jag förstod det så ska man inte ta alla eftersom det kan trigga nya vattenskott, utan 1/3-del eller max hälften. Men hur mycket ska jag klippa? Ska jag klippa ner vattenskottet helt eller bara ta en bit?
 
Min chili (blue christmas) bor i köksfönstret och sätter frukt året om. Varför krångla till det? :D Likadant med citrus och pelargoner, de får vara vanliga krukväxter i varsitt fönster på vintern och det funkar utmärkt.
 
Jag tänkte frisera äppelträdet idag som har satt en massa vattenskott. Som jag förstod det så ska man inte ta alla eftersom det kan trigga nya vattenskott, utan 1/3-del eller max hälften. Men hur mycket ska jag klippa? Ska jag klippa ner vattenskottet helt eller bara ta en bit?
Klipp ner helt till kragen, aldrig lämna rockhängare! Så här års brukar det inte vara några problem med att trigga vattenskott, det får du däremot mängder av om du klipper på våren.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 793
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
525
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp