Trädgården 2017 - del 3

Jag tänkte frisera äppelträdet idag som har satt en massa vattenskott. Som jag förstod det så ska man inte ta alla eftersom det kan trigga nya vattenskott, utan 1/3-del eller max hälften. Men hur mycket ska jag klippa? Ska jag klippa ner vattenskottet helt eller bara ta en bit?
Om du klipper en gren så förgrenar den sig. Att klippa en massa vattenskott på halva längden gör att du får en massa förgrenade vattenskott - en mindre skog :)

Klipp bort dem i stort sett helt. Med en liten liten klack bara. Ta de som måste tas bort. Dvs gallra ut. Tar du alla på en gång så kan du riskera att det blir en ny attack med vattenskott.
Som tur är kan man klippa träd två gånger om året. Nu och i feb-mars.

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
 
Om du klipper en gren så förgrenar den sig. Att klippa en massa vattenskott på halva längden gör att du får en massa förgrenade vattenskott - en mindre skog :)

Klipp bort dem i stort sett helt. Med en liten liten klack bara. Ta de som måste tas bort. Dvs gallra ut. Tar du alla på en gång så kan du riskera att det blir en ny attack med vattenskott.
Som tur är kan man klippa träd två gånger om året. Nu och i feb-mars.

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm

Det verkade inte vara vattenskott vid närmare inspektion. Jag nöjde mig med att gallra ur och ta bort inåtväxande och korsande grenar.
 
Nu har jag skördat de första rödbetorna (Chioggia) - mest för att gallra lite. Tyvärr verkar försådden i pluggbox ha lett till något rotsnurr, så betorna var lite små och deformerade. Mer lika rädisan French breakfast än en rödbeta faktiskt, dvs. lite avlånga istället för runda. Men doften var det inget fel på! Och väldigt mycket fin blast till salladen blir det.
 
Nu blommar den växten som står nere i skogen och i mina ögon så verkar det vara nån typ av lilja. Väldans glad gulfärg har den :D

ibzmccmbxwdcixj.jpg
 
Daglilja (Hemerocallis). Det är inte en lilja, det är en grästrädsväxt och blomman är ätlig :up: Den finns i en vansinnig massa färger och former men den där gula och en vinröd sort är de traditionella gammaldags varianterna.
Ja, dagliljor är underbara! :love:

Inte svåra att handskas med heller. Fast verkar gilla lera bättre än sand? Här i min sandjord är de inte lika samarbetsvilliga som i gårdens lera och pinmo.
 
Ja, dagliljor är underbara! :love:

Inte svåra att handskas med heller. Fast verkar gilla lera bättre än sand? Här i min sandjord är de inte lika samarbetsvilliga som i gårdens lera och pinmo.

Jag har ingen sand så jag vet inte :D Den på stenkullen tycks trivas iaf :up:

Här är det ju mer sand än jord i backen, så just den är verkar gilla mager sandjord, men den bör alltså gå fint att flytta? för det känns ju lite tråkigt att ha den där nere i skogen där ingen ser den :)
 
Här är det ju mer sand än jord i backen, så just den är verkar gilla mager sandjord, men den bör alltså gå fint att flytta? för det känns ju lite tråkigt att ha den där nere i skogen där ingen ser den :)
Ja, alltså.... den är en uppskattad gammal trädgårdsväxt. Funnits vid många gårdar och stugor förr. Då när det inte fanns trädgårdsföreningar eller internet att söka på. Med andra ord har den funkat finfint med vanlig normal TLC.

Bör alltså gå fint att flytta och ta hand om. :up:
 
Senast ändrad:
Alltså, jag har mängder med rabarber! Har kokat saft och kräm tills det rinner ur öronen på oss. Vad mer kan jag hitta på?
Just nu har jag saft, sirap, paj och kräm i kylen.
Inspirera mig!

Ska baka rabarberkaka också och frysa in.
Men det syns knappt att jag varit och plockat i eländet :cautious:
 
Alltså, jag har mängder med rabarber! Har kokat saft och kräm tills det rinner ur öronen på oss. Vad mer kan jag hitta på?
Just nu har jag saft, sirap, paj och kräm i kylen.
Inspirera mig!

Ska baka rabarberkaka också och frysa in.
Men det syns knappt att jag varit och plockat i eländet :cautious:
Vid den är tiden ska man väl inte plocka alls?
De behöver bladen för att orka komma igen nästa år.
 
Alltså squash. I år slår den alla rekord. Cirka fem om dagen blir klara - men nu börjar min fantasi ta slut. Vad har ni för favoritrecept med squash?
Bönlasagne m squash
Vegetarisk lasagne med squash
Snålröra
zuchinibiffar
Med olika röror i (ugnsgratinerade)

Vi har 3 plantor i år och jag kommer utöka med minst 2 till till nästa år. I år kommer jag även prova att frysa in squash.
 
Alltså, jag har mängder med rabarber! Har kokat saft och kräm tills det rinner ur öronen på oss. Vad mer kan jag hitta på?
Just nu har jag saft, sirap, paj och kräm i kylen.
Inspirera mig!

Ska baka rabarberkaka också och frysa in.
Men det syns knappt att jag varit och plockat i eländet :cautious:
Chutney
Marmelad
 
Det här förbenade regnandet. Ser med missmod hur min Victoriarabarber dukar under = ruttnar bort. :rage:

Hade ju inte hänt om jag inte varit tvungen att ha dem i murarbaljor i år :arghh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 919
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
52 857
Senast: Harrysen
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
619
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp