Trädgården 2017 - del 3

Ja, det kom upp massor, tyvärr så hittade mina hönor dem när jag hade lyft på locken och krafsade även ut massor, men jag fick väldigt mycket plantor som kom upp. :up:

Jag sådde i januari/februari och slängde ner snö i lådorna och ställde i skuggan och sen var det bara att glömma bort dem ett par månader. :)
Vad kul! :) de ska inte stå i söderläge alltså, de kan stå mot norr?
 
Vad kul! :) de ska inte stå i söderläge alltså, de kan stå mot norr?
Japp, i skugga och som sagt massor med snö under locket. Borra hål i väggar och botten, lägg i tidningspapper, fyll på 1/3 - 1/2 lådan med jord, så, vattna, snö om det finns, locket på och ställ i skugga och låt stå så sköter det sig själv tills i vår när det är dags att plantera ut i rabatter och trädgårdsland.

Inga borrhål i locket, risk att det dränks om det regnar, bättre att vattna om det behövs men har man snö klarar det sig väldigt länge = månader i skuggan.
 
Fortsätter när jag ändå har ångan uppe. :) Skulle gärna ha er input på trädgårdsdesign.

Nästa år vill vi komma vidare kring huset och trädgården och behöver göra lite anläggningsarbete. Detta beror på att tomten sluttar och högsta punkten är bakom huset upp mot skogen. Vår utbyggnad är således lägre än markytan tidigare var. Det är utgrävt lite större än huset krävde och på baksidan har vi nu en stor luft-vattenfläkt samt ett grusdike med dränering. Samt en stor jordhög från utgrävningen och mer jordhögar finns undangömda bakom uthuset, som också ska få försvinna.

Funderar mest slänter eller terrassering. Yay or nay? Jag tycker det är jättesvårt. Jag tror också det är svårt att få specifik hjälp utan att man är på plats och tittar. Så tänkte mest vad ni tänker generellt. Vore det trist att ha en skarp kant (en terrass) i norrlänge (kan det passa till ett utbyggt torp?) eller är det ännu tristare att ha en grässlänt? Den skulle kunna slutta på en lång sträcka men å andra sidan är det ju roligare att ha en (hyfsat) plan gräsmatta. En rabatt i slänt på norrsidan av huset känns halvt omöjligt. Kanske typ krypande barrväxter då... Det är ju självklart sådär halvkrångligt, det är inte bara gräsmattan utan även hela trädgårdslandet man behöver fundera kring eftersom det också sluttar och ligger några meter från huset, "framför/bredvid" huset. Så gräver man runt huset får man fundera på kant mot landet, eller om landet också ska planas ut...

Tror jag behöver en landskapsarkitekt. :p
 
Tro det eller ej, men för skojs skull kollade jag mina drivbänkar idag och jag har fortfarande jordgubbsblommor ... och en mogen jordgubbe! :eek:

Enda förklaringen jag kan komma på är att jag hade både kompost och ganska färsk hästskit och torv när jag gjorde i ordning bänkarna i våras, antagligen värmer det så plantorna både har blommor och bär trots att det är den 19/11! :laugh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 806
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 381
· Visningar
45 592
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
536
Hemmet Jag tänker köpa ytterligare en solcellsslinga till trädgården och började fundera på om det finns med utbytbara batterier, eller om hela...
Svar
0
· Visningar
147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp