Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
http://forumbilder.se/G8BV3/20170516-161454
Är det någon som vet vad det här kan vara för träd? Min gissning är någon slags körsbär, men de brukar inte vara så mörkt rosa.
20170516-161454.jpg
Någon form av prydnadsapel gissar jag på.
 
Vad säger ni om funkia och kaukasisk förgätmigej i rätt så god sol? Vissa har ju dem i ren sol och de verkar frodas?

Jag har några inne i virrvarret av kornellbusken men de behöver nog massor med mer mull är att trivas, det är alldeles för torrt där. Funderar också på att kanske kassera nästan hela kornellen för det ser så stökigt och övervuxet ut, och då flytta dessa växter till den intilliggande rabatten. Jag behöver växter för att fylla ut, och dessa behöver någon form av åtgärd. De existrerar, men verkar inte frodas.
Istället för att ta bort kornellen kan du vänta till tidigt nästa vår innan knopparna börjat svälla och då klipper du ned hela busken till ca 30 cm ovanför marken. Då skjuter den nya skott och det är de nya skotten som har kornellens fina färg. Ju äldre grenarna blir ju tristare blir färgen på dom så vill man ha en riktigt färgsprakande buske får man klippa ned den med jämna mellanrum.
 
Istället för att ta bort kornellen kan du vänta till tidigt nästa vår innan knopparna börjat svälla och då klipper du ned hela busken till ca 30 cm ovanför marken. Då skjuter den nya skott och det är de nya skotten som har kornellens fina färg. Ju äldre grenarna blir ju tristare blir färgen på dom så vill man ha en riktigt färgsprakande buske får man klippa ned den med jämna mellanrum.
Det kunde ju vara något, att spara en liten del på det viset. Den är ju verkligen jättestor även om den är en bråkdel av sin forna storlek. Tror inte det är något korallkornell men något röda grenar har den. Framförallt älskar insekterna blommorna så lite synd vore det ju att ta bort den helt, men den kanske inte blommar på bara årsskotten? Jag
 
Det kunde ju vara något, att spara en liten del på det viset. Den är ju verkligen jättestor även om den är en bråkdel av sin forna storlek. Tror inte det är något korallkornell men något röda grenar har den. Framförallt älskar insekterna blommorna så lite synd vore det ju att ta bort den helt, men den kanske inte blommar på bara årsskotten? Jag
Du behöver ju inte klippa ned den helt varje år, var femte är lagom ungefär eller så klipper du ned den rejält ett år och gallrar ur grenar årligen.
 
Idag susade jag in på trädgårdsmästeriet för att se om de hade sättpotatis (det hade de inte). Istället ville en pumpa och en vattenmelon följa med hem. Pumpan var väl halvt planerad (hade en tänkt växtplats åt den, men vattenmelon??? Har ingen aning om hur jag ska vårda den.

Jag ska bygga ett potatistorn! Hittade fenomenet på Pinterest, och insåg omedelbart att jag behöver ett. Även maken förstod som tur var.

Sådde om majs på friland nu ikväll och satte ut linserna så nu får det bära eller brista. Har sått och planterat ut nästan allt nu och är supernöjd med trädgården i år. Nu är det bara att hoppas på att den levererar också. Skördade det sista av den hästsådda spenaten idag också och gjorde smarriga spenat-feta-pide.

Det kommer nya små sparrisstjälkar varje dag nu! Jag går och kikar på dem flera gånger om dagen. :heartheart:heart

908,25-1,5 = 906,75
1,3 kg rabarber
0,1 kg rädisor
0,1 kg purjo

906,75-0,6 = 906,15
0,6 kg spenat
 
Jag gillar phlox (flox) dom sprider sig på ett snyggt sätt även om dom inte är jättesnabba och blommar sådär överdådigt på våren/tidig sommar, moss och kuddflox har vi flera olika sorter av

Vi har mossflox som jag kommer byta ut i år då den inte klarar ogräset ordentligt så beroende på hur tufft ogräs det är hade jag inte valt det även om det är superfint
 
Potatistorn såg spännande ut! Ska nog ha ett sånt nästa år :d Det blir nog lite för sent i år.

Jag har ju redan satt potatis i en pallkrage, den är tänkt att äta av tidigt under sommaren. Tornet tänker jag att man liksom skördar allt på en gång, så det gör inget att de blir lite senare.
 
Jag har ju redan satt potatis i en pallkrage, den är tänkt att äta av tidigt under sommaren. Tornet tänker jag att man liksom skördar allt på en gång, så det gör inget att de blir lite senare.

Mitten på juli är nog lite i senaste laget, eller? Har aldrig odlat potatis så jag vet inte :o
 
Jag har ju redan satt potatis i en pallkrage, den är tänkt att äta av tidigt under sommaren. Tornet tänker jag att man liksom skördar allt på en gång, så det gör inget att de blir lite senare.

Spännande! Går det lika bra med hö som med halm tro?
 
Mitten på juli är nog lite i senaste laget, eller? Har aldrig odlat potatis så jag vet inte :o

Jag satte ju potatis i mitten av augusti förra året och det var lite väl sent. Vi har ju dock längre säsong än ni där uppe i norden skulle jag tro. Men kolla Skillnadens trädgård, jag tror hon sätter potatis sent också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 517
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp