Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det bara 18 dagar kvar till flytt! .

Gott om tid, här är det bara 10 dagar kvar till flytt :nailbiting:

Gurkorna verkar tro att det är gurkbränsle i vattnet här just nu, för de har vuxit som s*tan senaste dagarna och till min glädje så har plommontomaterna, som bara var tunna rangel tjockat på sig och ser ut som att de faktiskt kan bli nån fason på :up:

Gissa vem som kommer att idka rensning av ogräsbevuxet växthus typ direkt när sista flyttkartongen är inburen i huset :angel:

Sen misstänker jag starkt att inte alla mina plantor kommer rymmas i växthuset, så en del kommer få prova på frilandsliv :D
 
Nu är det bara 18 dagar kvar till flytt! Oturligt nog har jag lyckats få såväl mjöldagg på oreganon och bladlöss på oregano och rosor på balkongen. :( Spinn hade jag tidigare, men det verkar jag, peppar, peppar, ha rådit bot på. Bladlöss är väl en sak. Men gör jag kanske bäst i att hiva oreganon, för visst kan det riskera sprida sig? Jag vill inte ha med mig en massa växter som riskerar sprida onödig ohyra och mjöldagg till trädgården.
Mjöldagg brukar angripa växter som inte har idealiska förhållanden. Den smittar inte urskiljningslöst. Min erfarenhet av oregano är att den är busenkel och invasiv om du planterar den utomhus och håller den torr. Sluta att vattna och plantera ut den när du får tillgång till trädgården så repar den sig nog. Bladlössen brukar också trivas sämre i uteförhållanden som vind och nattkyla, men dem kan du ju klämma ihjäl och spola bort om du inte gillar gift.
 
:arghh: Jag har myror som bott in sig vid kanten på min ena pallkrage i växttunneln.
Har grävt bort det jag kunnat. Nu är bara frågan, vad kan jag bekämpa den :rage: myrorna med? Vill ju kunna odla där ju.
 
:arghh: Jag har myror som bott in sig vid kanten på min ena pallkrage i växttunneln.
Har grävt bort det jag kunnat. Nu är bara frågan, vad kan jag bekämpa den :rage: myrorna med? Vill ju kunna odla där ju.

Raid myrpulver från ÖB. Du vill INTE att de bosätter sig, grannen har ett uthus som mer eller mindre är uppätet av myror. Skippa den kragen det här året.
 
:arghh: Jag har myror som bott in sig vid kanten på min ena pallkrage i växttunneln.
Har grävt bort det jag kunnat. Nu är bara frågan, vad kan jag bekämpa den :rage: myrorna med? Vill ju kunna odla där ju.
Det viktigaste är att få bort äggen, hittar man dom och gräver bort dom flyttar resten av gänget.
 
Mjöldagg brukar angripa växter som inte har idealiska förhållanden. Den smittar inte urskiljningslöst. Min erfarenhet av oregano är att den är busenkel och invasiv om du planterar den utomhus och håller den torr. Sluta att vattna och plantera ut den när du får tillgång till trädgården så repar den sig nog. Bladlössen brukar också trivas sämre i uteförhållanden som vind och nattkyla, men dem kan du ju klämma ihjäl och spola bort om du inte gillar gift.

Men mjöldagg gynnas väl ändå av torka? Nåja, oavsett. Det jag framförallt är lite orolig över är att nyplanterade häckplantor kan vara extra känsliga innan de har etablerat sig.
 
Dagens göra än så länge är ett Ingrid Marie äppelträd planterat. Min favorit :love:
Har planterat om alla tomatplantor samt mina två vinddruvsplantor i större krukor. Dom är inte redo att flytta ut än.
Jag har låtit alla tomater och vindruvor samt jordgubbar få komma ut hela dagen idag för det har varit varmt hela dagen :banana:
Jag har ju förberett min pallkrage tidigare och idag kände jag att den var redo att bli planteras så nu fick det åka i smultron i den :d
Jag fick någon form av liknande gräslök av mamma som jag har satt ner i jorden och så har jag klippt min egna gräslök då den var lite mer än färdig. Den blev nog det i helgen när vi var iväg men sånt är livet, det går inte vakta på allt :p
Sitter nu å tar rast men har kommit på var jag vill ha min dvärgsyren samt mina två rosenbuskar jag köpt så jag ska nog ut och plantera ner dom också.
Sen måste jag klippa gräset. Stora tjejen tycker maskrosor är fint och kaninerna gillar att äta dom men jag tror inte grannarna uppskattar dom :o:D
Annars så kommer snart klippo hem som vi döpt honom till :banana:
En robotgräsklippare som är beställd och finns att hämta ut. Ska bara ta oss till butiken. Men frågan är när den kan installeras. Så mycket hålor och andra jordhögar och bös som vi har i trädgården nu så tror jag inte jag får träffa min nya bästa vän förens till sena sommaren tidigast :cry: :mad:
Har åkgräsklippare och en svävare så klarar oss men TIDEN. Var finns den till å klippa gräs :crazy: :crazy:
 
Avenbok, krukodlad.
Jag planterade också en avenbokshäck för 8 år sedan. Ingen mjöldagg eller något annat sjukdomsproblem under etableringsfasen, och då bor jag på torrmark. De tre senaste åren har häcken varit angripen av avenbokskvalster som är mycket svårbekämpade. Bladen krullar ihop sig och häcken blir ful.

Har ungefär 600 meter till närmaste avenbokshäck och den ser frisk ut, så jag tror att kvalstren fanns där från början och först de senaste åren blivit så talrika att de märks. Om jag vore som du skulle jag 1) fråga ut plantskolan om avenbokskvalster, och om de garanterar att plantorna är friska. 2) Kontrollera hur eventuella avenbokshäckar i grannskapet ser ut i sommar. Om jag hade vetat det jag vet nu hade jag valt en annan häckplanta än avenbok, fastän avenbok är en vacker och tålig häck.
 
Nu är det bara 18 dagar kvar till flytt! Oturligt nog har jag lyckats få såväl mjöldagg på oreganon och bladlöss på oregano och rosor på balkongen. :( Spinn hade jag tidigare, men det verkar jag, peppar, peppar, ha rådit bot på. Bladlöss är väl en sak. Men gör jag kanske bäst i att hiva oreganon, för visst kan det riskera sprida sig? Jag vill inte ha med mig en massa växter som riskerar sprida onödig ohyra och mjöldagg till trädgården.
Jag har aldrig hört om ohyra på oregano. Elelr mjöldagg.
Kanske beror det på att den står inomhus eller på balkong? Ute är den frisk och härdig och sprider sig dessutom generöst med frösådd.
Nyp av blad med mjöldagg och släng. Det borde räcka?=

Mjöldagg är inget kul, men löss finns överallt och ingenstans. Det är ingen större fara att de få löss du tar med sprider sig. Jag upplever nog att det mer beror på typ av sommar om det blir mycket ohyra på rosor och sånt.
 
Nu har jag planterat ut de flesta plantor i växttunneln. Några saker står där ute men är inte omplanterade från sina krukor än.
Majsen ska ut i helgen. Den har börjat få skäggstrån, kanske det blir nån majs trots allt :)
I helgen ska jag sätta lite frön på friland (eller ja, i pallkragar) och även få ner potatisen.
 
Kom hem och det står ett paket på förstubron.
Tunnelns överdrag har kommit!! Rätt överdrag av paketet att döma.

Så nu blir det jobb i helgen - i alla fall på söndagen.
Och så ska jag åka och köpa marksten att förankra duken med!! :banana::banana:

Som vädret ser ut närmaste veckan kanske jag kan få ut tomater och chili direkt när väven är på tunneln?
 
Jag är f-n helt hopplös! :arghh: Jag har nu köpt ett 120cm växtlysrör från RootIt. Jag surfade runt lite på Amazon UK och det fanns ett begagnat (förmodligen en retur) på Warehouse Deals som kostade mindre än vad mitt korta lysrör gjorde (MYCKET mindre).

Det gick f-n inte att låta bli :arghh: :arghh:
 
Komplett med reflektor och allt (jag har hittat ett ställe i Sverige där jag kan köpa svensk sladd som passar):
51Pj9eIHpLL._SL1000_.jpg
 
Gott om tid, här är det bara 10 dagar kvar till flytt :nailbiting:

Gurkorna verkar tro att det är gurkbränsle i vattnet här just nu, för de har vuxit som s*tan senaste dagarna och till min glädje så har plommontomaterna, som bara var tunna rangel tjockat på sig och ser ut som att de faktiskt kan bli nån fason på :up:

Gissa vem som kommer att idka rensning av ogräsbevuxet växthus typ direkt när sista flyttkartongen är inburen i huset :angel:

Sen misstänker jag starkt att inte alla mina plantor kommer rymmas i växthuset, så en del kommer få prova på frilandsliv :D

Ja det är gott om tid för flytten, men "snart" i relation till hur länge vi har väntat! Vi skrev kontrakt 28/8 förra året, så vi har nästan glömt bort den där detaljen att vi faktiskt ska flytta också - inte bara sälja lägenheten och ta ett dyrt lån. :laugh: Det var nog först den här veckan när beställde häcken och förra veckan när jag skaffade elabonnemang och försäkring som det gick upp för os på riktigt att vi ska flytta och att det faktiskt börjar närma sig.

Det är ett stort projekt med ditt nya hus och trädgård, men det blir nog samtidigt väldigt roligt! Vilken dröm att ha en så pass stor yta att planera för. :love:
 
Ja det är gott om tid för flytten, men "snart" i relation till hur länge vi har väntat!

Drev lite med dig bara, 18 dagar försvinner i ett nafs när det gäller flytt, packning, städning, fix med allt runt omkring som ska vara fixat innan flytt :nailbiting: :D

Har en del planer för mitt ställe, men det lär ta några år innan allt är up and running så att säga. Går ju inte att göra allt på en gång, oavsett hur gärna jag än skulle vilja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 162
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp