Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Attans då, hö har jag men halm vete tusan om jag kan få tag på

Grattis på födelsedagen!

Jag har inga kontakter till halm alls, köper på zoobutiken. Tänker att man inte behöver så himla mycket. Kan rapportera om det när jag byggt klart. Svårare verkar det vara att få tag i potatis... (Fast jag har ju ärligt talat satt vanlig ekomatpotatis förr och fått bra resultat...)
 
Grattis på födelsedagen!

Jag har inga kontakter till halm alls, köper på zoobutiken. Tänker att man inte behöver så himla mycket. Kan rapportera om det när jag byggt klart. Svårare verkar det vara att få tag i potatis... (Fast jag har ju ärligt talat satt vanlig ekomatpotatis förr och fått bra resultat...)

Smart med zoobutik, tänkte inte på det!
 
Ska bli svinvarmt nu och det har regnat! Excellent! Är bortrest men hemma igen i morgon. I helgen blir det att så grönsaker! Och spännande att se om direktsådda blommorna börjat komma. :) Borde väl kunna böra vänja ut plantor och snart plantera ut/ställa ut dem för gott? Mina kronärtskockor är ju inte så stora men det går väl att plantera ut istället för att plantera om i kruka tänker jag...
 
Vi ska ha växtloppis på lördag och jag är både arrangör och försäljare. Idag har jag lyckats välja ut vilka växter jag kan tänka mig att skiljas från (hallå de är för många...). Så nu står det ett gäng ute i skuggan under växtduk för att avhärda sig lite innan försäljning.
 
Vi ska ha växtloppis på lördag och jag är både arrangör och försäljare. Idag har jag lyckats välja ut vilka växter jag kan tänka mig att skiljas från (hallå de är för många...). Så nu står det ett gäng ute i skuggan under växtduk för att avhärda sig lite innan försäljning.
Det är alltså trädgårdsföreningen som jag sitter i styrelsen på som är arrangör inte jag ensam ;).
 
Hur stora ska sticklingarna vara när de planteras om till utomhus?
Sticklingar?

Beror väl på hur stor mammaväxten var? En rosbuske, en pelargon, lavendel - vad?

Jag tänker att sticklingen bör ha börjat göra nya blad och växa lite innan den ska ut i sin naturliga miljö?

jag har fuchsiasticklingar som börjat rota sig. De kommer nog att få vara inomhus tills de vuxit till åtminstone dubbel storlek innan jag sätter krukan skyddat utomhus. Pelargon har jag gjort nya sticklingar av rakt ner i jorden i samma balkonglåda.
 
Någon som har tips på bra marktäckare som kan planteras i rabatt med em/kvällssol? Flerårig och gärna blå. Bor i södra Norrland (zon 4) men hr förstått att det inte har så stor betydelse när det gäller perenner.

Övrigt i rabatten är just nu löjtnadshjärta och en mörkröd pion. Finns även lite tulpaner (men de brukar aldrig bli blommor eftersom rådjuren käkar upp dem) och penséer.
 
Någon som har tips på bra marktäckare som kan planteras i rabatt med em/kvällssol? Flerårig och gärna blå. Bor i södra Norrland (zon 4) men hr förstått att det inte har så stor betydelse när det gäller perenner.

Övrigt i rabatten är just nu löjtnadshjärta och en mörkröd pion. Finns även lite tulpaner (men de brukar aldrig bli blommor eftersom rådjuren käkar upp dem) och penséer.

Klockor? Typ murklocka eller karpaterklocka. Blå flox? Ormöga?
 
Någon som har tips på bra marktäckare som kan planteras i rabatt med em/kvällssol? Flerårig och gärna blå. Bor i södra Norrland (zon 4) men hr förstått att det inte har så stor betydelse när det gäller perenner.

Övrigt i rabatten är just nu löjtnadshjärta och en mörkröd pion. Finns även lite tulpaner (men de brukar aldrig bli blommor eftersom rådjuren käkar upp dem) och penséer.
Näva Rozanne skulle nog vara fint. kaukasisk förgätmigej är också fin i skugga, där kan man ju blanda en med ljusa blad och en med mörka.
Geranium-Rozanne-mängd.jpg

DSC_1388-700x428.jpg

110454_463922.jpg
 
Nu är det bara 18 dagar kvar till flytt! Oturligt nog har jag lyckats få såväl mjöldagg på oreganon och bladlöss på oregano och rosor på balkongen. :( Spinn hade jag tidigare, men det verkar jag, peppar, peppar, ha rådit bot på. Bladlöss är väl en sak. Men gör jag kanske bäst i att hiva oreganon, för visst kan det riskera sprida sig? Jag vill inte ha med mig en massa växter som riskerar sprida onödig ohyra och mjöldagg till trädgården.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 176
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 535
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 168
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp